Börja dansa! (Den som dansar bra finner lättare en partner)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Börja dansa! (Den som dansar bra finner lättare en partner)

Inläggav Alien » 2010-09-12 13:28:31

Det gäller bananflugor, finkar och människor.

I dagens DN står om en studie "The role of human body movements in mate selection", publicerad i Evolutionary Psychology.

Schimpanshannar "dansar", dvs vaggar fram, när de är intresserade av en hona.

Människor har dock mycket bätte förutsättningar att dansa på grund av vår förmåga att gå på två ben. Dans förekommer ocså i alla kända kulturer, i samband med både flört och gruppsammanhållning.
I många traditionella danser demonstrear män sin styrka och uthållighet. Dit hör t ex norrmännens halling, baskisk arresku och ukrainsk hopak.
(DN 2010-09-12)

Det finns två videofilmer som visar den gode resp dålige dansaren. Figurerna har förvandlats till neutrala avatarer, så det är bara rörelserna som skiljer dem åt. 39 unga kvinnor fick rangordna dansarna.
Därefter har forskarna med datorns hjälp renodlat vad kvinnorna ansåg vara mest attraktivt i dansen. Det visade sig vara variation, hur mycket mannen rörde på bålen samt hur snabbt han rörde på höger knä.

Motsvarande studier om hur kvinnor dansar sexigt fnns inte. Däremot finns studier som visar att kvinnor som vaggar mycket med höfterna när de går rankas som mer attraktiva.

Denna studie av Bernhard Fink et al har publicerats i Biology Letters.

Här är videofilmerna:

Bad dancing avatar

Good dancing avatar
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Börja dansa, aspergare!

Inläggav trémula » 2014-01-17 14:55:07

Börja dansa tror jag är en bra idé för många aspergare!

Speciellt par-dans men även annan. Jag började med stepp först, då jag var rädd för kroppskontakten. Men nu har jag gått över den tröskeln.
Dans ger så bra allsidig träning av kroppen på ett väldigt roligt sätt.
Och man kan få utlopp för sina sociala behov utan att behöva kallprata(i princip utan att behöva prata överhuvudtaget). Kommunikation bortom orden.
Man får en lagom dos av mänsklig kontakt och närhet utan att göra sig beroende av specifika personer och deras preferenser.

Jag har vart två ggr på prova på lindy hop, och jag tyckte det verkade vara en hel del där (av herrarna iaf, som jag dansade med) som verkade rätt aspiga eller udda på andra sätt, så man ska inte tro att dans är en NT-aktivitet där man kommer bli utstirrad om man är annorlunda.



Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om dans.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Börja dansa aspergare!

Inläggav Idiot » 2014-01-17 16:12:10

Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Börja dansa, aspergare!

Inläggav barracuber » 2014-01-17 16:32:08

Har citerat det förr:
okänd skrev:"Dans är ett vertikabelt uttryck för en horisontell önskan"

Bara som ett skämt alltså. Tycker tråden är jättebra. Har själv haft god hjälp av att lära mig dansa på en dansskola i 25-årsåldern när jag var ensam och sökte nya kontakter, vilket jag även fick i viss mån. En av dessa är min vän än idag. :)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Börja dansa, aspergare!

Inläggav Koboshi » 2014-01-17 20:14:53

Vad gäller dans skulle jag vara glad om jag hade två vänsterfötter.

När takten kommer så tänker jag ok då skall jag flytta mig hit men innan jag hinner göra det har nästa takt dykt upp där en ny förflyttning skall ske.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Börja dansa, aspergare!

Inläggav Wine » 2014-01-17 21:52:12

:)
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in