Boring *gäsp*

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Boring *gäsp*

Inläggav ford » 2007-11-16 12:01:56

Fler än jag som har ett aktivt ointresse för datorer och it?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:54:33, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav tahlia » 2007-11-16 12:13:48

Yepp. Inte min grej. Missuppfatta mig inte, jag kan det jag behöver kunna vad det gäller datorer och IT, mer har jag inget intresse för att lära mig.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:54:33, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav barracuber » 2007-11-16 12:55:04

Jo jag kan köpa det. Det här forumet kommer inte att tilltala alla ungefär som att Föräldraforumet inte intresserar alla heller.

Min filosofi med IT är att det är ett verktyg för att kunna uttrycka/leka/skapa/producera/dokumentera det man vill. Ungefär som stentavla, pergrament (hur det nu ska stavas), krita, gåspenna, kulpenna, blyets, papper, sudd, linjal, passare, pensel, staffli, oljefärger, skrivmaskin, osv.

Det är inte kul att stirra på en blyertspenna. Det blir kul när man gör något med pennan.

Ärligt känner jag till ytterst få personer som tycker IT är kul i sig. Återigen är det användningen och nyttan som kan vara kul.

Det var min idé att skapa ett IT-forum här. Det var 3 skäl:

Det viktigaste skälet är: för att slippa att ganska många trådar i forumet hackades upp av olika IT-tekniska sidospår och blev svåra att följa och onödigt länga. Det är rätt jobbigt att söka bakåt i ett sådant stort och aktivt forum. Framöver, ifall en tråd halkar in på något tekniskt sidospår, typ "vaddå torrent?" eller "min dator har just lagt av", kan man hänvisa personen till IT-forumet.

Sedan är rätt många AS/NPF-personer duktiga på IT. Dessa får ett ställe där de kan tjôta utan att störa andra mindre intresserade. Det kan vara att skapa kontakter, förmedla kontakter, ställa frågor, utbyta kunskaper, kanske hitta jobb.

Slutligen kan icke IT-personer (IT-newbies) få möjlighet att ställa frågor. Varför funkar inte min Webb-TV? Hur skyddar man sin dator? Vad ska man köpa för bredband? Kan Google se vad jag äter till frukost?

Jag menar samhället har blivit så komplicerat att ingen kan kunna allt - helt omöjligt. Området IT är ofantligt stort och genomsyrar mer och mer, från vardagsekonomin till börsen, från polisens utredningar till skolbarnens uniformer. Det är ett IT-samhälle informationssamhälle vi lever i punkt slut. Gilla läget.

T ex om jag byter bank och behöver skaffa en ny säkerhetsdosa för att kunna sköta bankärenden på nätet, då måste jag fråga banken, hur gör man, hur fungerar dosan, osv. Där är jag newbie och det behöver ingen skämmas för.

Ska inte tjata mer. Hoppas på ett trevligt och intressant forum. Det tror jag det blir för det finns otroligt mycket trevliga och duktiga människor här.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:54:33, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav ford » 2007-11-16 13:08:03

Missförstå mig inte, jag har ingenting emot att ni som är IT intresserade kan diskutera ert gemensamma intresse här, på detta forum.

Jag kunde bara inte motstå frestelsen att kolla upp om det finns fler än jag som tycker datorer och IT är astråkigt, eftersom det finns en fördom om oss aspergare, att vi skulle vara datornördar och mattegenier hela högen.

-Ber om ursäkt om du tog illa upp, det var inte min avsikt. :oops:
Senast redigerad av ford 2011-05-04 10:54:33, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav barracuber » 2007-11-16 13:32:19

ford skrev:Missförstå mig inte, jag har ingenting emot att ni som är IT intresserade kan diskutera ert gemensamma intresse här, på detta forum.

Jag kunde bara inte motstå frestelsen att kolla upp om det finns fler än jag som tycker datorer och IT är astråkigt, eftersom det finns en fördom om oss aspergare, att vi skulle vara datornördar och mattegenier hela högen.

-Ber om ursäkt om du tog illa upp, det var inte min avsikt. :oops:


No worries :D jag tog inte illa upp - du kanske uppfattade det så eftersom jag skrev så långt inlägg (har en tendens att göra det tyvärr...)

Aspergare liksom folk i gemen är en enormt bred grupp som alla vet. Det finns allt från IT-nördar till IT-hatare och däremellan. Det går aldrig att tillfredställa alla.

Men med IT-forum dels stör IT-snacket inte det andra, dels kan newbies ställa frågor på ett speciellt ställe (och då ska de känna sig väl bemötta, det kommer jag att arbeta för).

Någon gång i en utopisk idealisk framtid (om mänskligheten överlever vill säga) kommer ingen att behöva ställa några som helst frågor om IT. Allting kommer bara att fungera.

Men jag tror inte vi är där riktigt än.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:54:33, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Panika » 2007-11-16 13:55:00

...Jag bryr mig inte ett dugg om att lära mig precis det som är nödvändigt...
utbildad i 3D-animation och och webdesign + projektledning men aldrig att jag skulle få för mi9g att arbeta med det...

PANIKA: JAG BER 1000 MILJONER GÅNGER OM URSÄKT MEN JAG RÅKADE TYDLIGEN FÖRSTÖRA DITT INLÄGG NÄR JAG SKULLE SVARA PÅ DET. JAG RÅKADE NOG TRYCKA PÅ ÄNDRA ISTÄLLET FÖR CITERA.... :oops: JAG KUNDE ÅTERSKAPA ET PAR AV DINA MENINGAR..ingen jättebra start för mig som moderator :cry: .. ../Barracuber
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 10:54:33, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav tahlia » 2007-11-16 13:59:02

Jag är på samma linje som Ford. Jag menade inte att kritisera det faktum att det finns ett IT forum. Jag är mycket medveten om att många har frågor och det är ju kanonbra om man kan få hjälp med sådant som tycks omöjligt för en själv.

Jo, visst kan man göra otroligt mycket inom IT. Jag pysslade själv med hemsidor en period, och tyckte då att det var mycket roligt. Jag lessnade dock snart på hela data-grejen.
Däremot skriver jag mycket, och med hastigheten jag har på tangentbordet (med fingersättning och allt - gick sekreterarutbildning) så underlättar det att ha datorn att skriva på. I övrigt använder jag den mest för torrents och diverse tidsfördriv.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:54:33, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav barracuber » 2007-11-16 15:28:35

Panika skrev:...Jag bryr mig inte ett dugg om att lära mig precis det som är nödvändigt...


Jag antar att du menar inom IT.. det tror jag är en vanlig inställning, har hört flera som sagt så. Varför lära sig någonting när man inte vet om man kommer få nytta av det? Så resonerar jag med.

På Google får personalen lägga 10 % av arbetstiden på egen utveckling/utbildning/labb m.m. Men det är ju Google det.

Panika skrev:utbildad i 3D-animation och och webdesign + projektledning men aldrig att jag skulle få för mi9g att arbeta med det...


Var det din AS som satte hinder eller gick du inte igång på 3D-animation och webdesign + projektledning?

Jag skulle varken kunna jobba med 3D eller PL pga sociala kraven..(Tänk vad arbetsgivarna missar mycket talanger!)

Webbdesign har också höga sociala krav men det finns vissa specialområden - CCS och XHTML är de jag kommer på just nu men det finns fler - där folk med aspiga egenskaper skulle kunna ha en chans. Lar66, som var aktiv här tidigare i år, jobbar med Skatteverkets hemsidor (tror jag det var) och där finns mycket att bita i - sätta sig in i CSS cascading regler, syntax .m.m - som de flesta NT aldrig skulle ha tålamod att fixa.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:54:33, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kristofer » 2007-11-16 21:02:45

Ja

Jag trodde det var intressant en gång i tiden. Men se så visade det sig att jag inte fattade ett skti av det därför blir det boring.

Kanske något för er som har intelligensen, men inget för mig iaf.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:54:33, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav sugrövmanövern » 2007-11-16 23:15:41

Jag lär mig bara det jag måste för att kunna surfa. Tycker det är för krångligt med datamaskineriet och lämnar helst över bördan med att sätta in nya hårddiskar, uppdatera mediaspelare och sådant till min sambo. Jag har för grund hjärna för att kunna tänka i alla de steg som behövs för att hålla en massa krånglig information i minnet.

Sådana där olika taggar och sådant, det faller bort direkt ur minnet och måste stå på en lapp för att jag ska fatta.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:54:33, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav vetej » 2007-11-16 23:39:20

Programmering är bland det roligaste man kan göra, men allt annat tröttar bara ut mig.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Återgå till IT-forum



Logga in