Bör mod ändra i rubriken fast skribenten ej vill?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bör mod ändra i rubriken fast skribenten ej vill?

Inläggav Zirre » 2013-06-29 15:58:46

Bör mod ändra tex en rubrik fast skribenten sagt nej och även förklarat för mod varför den inte bör ämdras?



Moderator atoms - förtydligade rubriken.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bör mod ändra fast skribenten ej vill.

Inläggav Hundralappen » 2013-06-29 16:04:22

Beror ju på vad det gäller.

Om man döper en tråd till "dopadjasd9330+4i0234" och den handlar om lök så tycker jag den ska ändras även om TS säger att den ska heta "dopadjasd9330+4i0234".
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Bör mod ändra fast skribenten ej vill.

Inläggav Zirre » 2013-06-29 16:05:30

Om man säger nej, det passar inte att det står så som moden vill ändra till, då bör de respektera tycker jag.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bör mod ändra fast skribenten ej vill.

Inläggav Hundralappen » 2013-06-29 16:06:31

Nämn ett konkret exempel.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Bör mod ändra fast skribenten ej vill.

Inläggav Zirre » 2013-06-29 16:07:53

Tex lägga till ett specifikt datum i rubriken i en tråd som ej gäller bara ett datum.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bör mod ändra fast skribenten ej vill.

Inläggav Titti » 2013-06-29 16:12:58

Moderator

Zirre skrev:Bör mod ändra tex en rubrik fast skribenten sagt nej och även förklarat för mod varför den inte bör ämdras?

Det händer att vi anser att en rubrik bör ändras eller förtydligas. Då kontaktar vi ibland trådskaparen och ber denne förklara tanken bakom rubriken så att vi har förstått syftet med tråden.

Sedan gör vi en självständig bedömning sett utifrån forumet som helhet och det slutar ibland med att vi byter en rubrik trots att trådskaparen motsätter sig detta. Men det är sällsynt.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Bör mod ändra fast skribenten ej vill.

Inläggav Zirre » 2013-06-29 16:17:13

Risken finns att folk tror det bara gäller ett tillfälle när det i detta fall ej är så.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bör mod ändra fast skribenten ej vill?

Inläggav Alien » 2013-06-29 19:01:42

Jag brukar ofta ändra i rubrikerna i Träffar. T ex lägga till orten när den inte finns med. Och datum när det inte finns med i rubriken men sedan beslutats i tråden.

I detta fall hade jag också pm:at dig så du kan inte påstå att det var en överraskning el att du inte vet varför.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bör mod ändra fast skribenten ej vill?

Inläggav gadas » 2013-06-29 19:20:09

Långvarigt problem. Insändarredaktörer har alltid tagit sig friheten att ändra rubriker - numera även hela texten som de tycker det passar.

Hade förresten själv en önskan om att mitt inlägg om att tvångstankar är ofarliga skulle ligga just där jag lagt det, nämligen där det togs upp att någon postat inlägg om tvångstankar om våld. Det var där mitt inlägg behövdes, även om det fanns sju olika trådar om just tvångstankar. Om frågan ligger kvar så måste åtminstone en kopia av svaret ligga kvar, oavsett om båda är off-topic.

Problemet är att redaktören faktiskt inte representerar alla läsare. Redaktören kan missa en poäng och förstöra den - som många läsare annars uppskattat.

Men om inte ens redaktören förstår poängen så måste det väl finnas många som inte förstår den? Ja, det är så här i världen. Allting måste inte läggas tillrätta. Man kan ta risken att låta det stå lite fel - för att slippa ta risken att det ska stå väldigt fel.

Allting behöver inte vara lättbegripligt. En skylt vid ett sjukhus behöver vara det - en dikt behöver inte vara det.

Om en dikt är värdelös
för att den är obegriplig
så är en boll värdelös
för att den inte ligger still
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Re: Sv: Bör mod ändra fast skribenten ej vill?

Inläggav Zirre » 2013-06-29 23:51:17

Alien skrev:Jag brukar ofta ändra i rubrikerna i Träffar. T ex lägga till orten när den inte finns med. Och datum när det inte finns med i rubriken men sedan beslutats i tråden.

I detta fall hade jag också pm:at dig så du kan inte påstå att det var en överraskning el att du inte vet varför.
och jag svarade men det verkade tydligen inte spela någon roll
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bör mod ändra fast skribenten ej vill?

Inläggav Alien » 2013-06-30 13:13:27

gadas skrev:Allting behöver inte vara lättbegripligt. En skylt vid ett sjukhus behöver vara det - en dikt behöver inte vara det.


Moderator:
Nu tycker jag det är stor skillnad på en dikt och en diskussionstråd. I det förra fallet får rubriken vara kryptisk. Men inte önskvärt i det senare fallet.

Som mods ser vi saken utifrån majoritetens behov. Och tydlighet brukar vara ett krav från aspergare. Därför ändrar/kompletterar vi (ibland efter anmälan) intetsägande el missledande rubriker (säger inget om just dig utan resonerar allmänt). Och är det inte en fördel om fler som är intresserade av ämnet klickar för att läsa tråden?

Skriver man en insändare i en tidning får man helt enkelt finna sig i att redigeraren väljer rubrik. Är man en så obändig individualist att man inte accepterar det, får man avstå från att skicka in insändare. Men får väga fördelen (når många) mot nackdelen (att det känns "väldigt fel"). Redigeraren representerar f ö inte "alla läsare" utan just tidningen, även om de väljer det de tror passar de flesta läsare. Redigerarna kan också korta insändarna om de anser att de är för långa, för att kunna få med fler. Det slipper man iaf här på AF (och överlag på internet).

Här på forumet kan också två trådar med samma ämne men med olika rubriker slås ihop. Då kan inte bägge rubrikerna kvarstå. Ibland blir det kanske en tredje rubrik.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Bör mod ändra fast skribenten ej vill?

Inläggav Zirre » 2013-07-18 9:23:57

Nu har mod ändrat rubriken i min ena tråd utan att fråga mig först. Det tycker jag är en konstig företeelse.
Jag vill ha tillbaka rubriken.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bör mod ändra fast skribenten ej vill?

Inläggav Titti » 2013-07-18 11:34:34

Moderator

Zirre skrev:Nu har mod ändrat rubriken i min ena tråd utan att fråga mig först. Det tycker jag är en konstig företeelse.
Jag vill ha tillbaka rubriken.


Vi ändrar ibland rubriker om vi tycker det blir (mycket) tydligare vad tråden handlar om. Det kan vara på initiativ av vem som helst på forumet men vi gör alltid en självständig bedömning.

Jag gissar att du syftar på tråden En extra signatur direkt i inlägget, som du startat under rubriken Att ha en signatur. Jag ändrade trådrubriken för att förtydliga att det inte handlade om vad vi oftast menar med signatur här, och som avses med det i forumreglerna, nämligen de (max tre) extra raderna längst ner i varje inlägg som postas här. Det du tog upp i tråden var frågan om att ha en extra signatur inne i inlägget, vanligast via Tapatalk.

Vi ändrar inte trådrubriker för vårt eget nöjes skull utan bara där vi anser det befogat. En tråd tillhör hela forumet så fort den är skapad, inte trådskaparen, och då är det viktigt att rubriken är till största möjliga nytta för alla forumister. Det var orsaken till att jag ändrade rubriken i det här fallet. Jag hoppas du kan förstå hur jag tänkte och acceptera det även om du inte hade tänkt dig den rubriken från början. Det är inte fråga om att du hade satt en dålig rubrik, även om det kan kännas så, utan om att vi har olika perspektiv på frågan.

Om det gällde en annan rubrik så får du gärna berätta vilken, så skall jag försöka förklara hur vi tänkte där (om du vill).
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Bör mod ändra fast skribenten ej vill?

Inläggav kullan » 2013-07-18 11:41:49

Att sätta rubrik på en tråd kan ibland vara knepigt. Den får inte vara för lång men ändå inte missvisande. Så om en Mod hittar en bättre rubrik på någon tråd jag skapat så är det ok för mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Bör mod ändra i rubriken fast skribenten ej vill?

Inläggav Zirre » 2013-07-18 13:07:23

Ibland blir inte den nya rubriken bra. I mitt fall tycker jag inte att rubriken inte stämmer med tråden.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bör mod ändra i rubriken fast skribenten ej vill?

Inläggav Titti » 2013-07-18 14:45:51

Moderator

Zirre skrev:Ibland blir inte den nya rubriken bra. I mitt fall tycker jag inte att rubriken inte stämmer med tråden.


Jag kan förstå att du inte är nöjd eftersom du satte den rubrik du tyckte var bäst. Jag gjorde en annan bedömning än du och så kan det vara ibland. Saker kan ses på olika sätt och ur olika perspektiv och då kan resultatet bli olika. Eftersom jag modererar här så väger min uppfattning tyngre än din och du måste inte gilla det, det räcker med att acceptera det - och gärna försöka förstå hur jag tänkte, det underlättar.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Sv: Bör mod ändra i rubriken fast skribenten ej vill?

Inläggav Zirre » 2013-07-18 20:05:56

Titti skrev:Moderator

Zirre skrev:Ibland blir inte den nya rubriken bra. I mitt fall tycker jag inte att rubriken inte stämmer med tråden.


Jag kan förstå att du inte är nöjd eftersom du satte den rubrik du tyckte var bäst. Jag gjorde en annan bedömning än du och så kan det vara ibland. Saker kan ses på olika sätt och ur olika perspektiv och då kan resultatet bli olika. Eftersom jag modererar här så väger min uppfattning tyngre än din och du måste inte gilla det, det räcker med att acceptera det - och gärna försöka förstå hur jag tänkte, det underlättar.

Jag vill inte acceptera det i detta fall. Men vad spelar det för roll jag är ju bara en person på ett forum som ex du kan bestämma över. Jag förstår att många blir irriterade.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bör mod ändra i rubriken fast skribenten ej vill?

Inläggav Titti » 2013-07-18 21:17:56

Moderator

Zirre skrev:Jag vill inte acceptera det i detta fall. Men vad spelar det för roll jag är ju bara en person på ett forum som ex du kan bestämma över. Jag förstår att många blir irriterade.


Det spelar roll för mig vad du och andra forumister tycker och jag har ingen egen vinning av att bestämma över dig. Om du tror det så har du tyvärr missuppfattat mig. Men jag har ett uppdrag som moderator här och då måste jag försöka se till vad som är bäst inte bara för dig eller någon annan enskild forumist utan för det stora flertalet och för forumet som helhet. Det innebär ibland mina (och andras) att beslut går emot dig eller någon annan forumist och så måste det vara.

Jag vet att du inte vill acceptera det men eftersom det är så det är skulle du vinna själv på att acceptera, det skulle göra det enklare för dig här (och det gäller inte bara dig). I handling accepterar du det ändå genom att du måste följa de regler som finns här för att kunna vara här och att förlikas med det i tanken också är något jag tror du skulle ha glädje av - i alla fall på lång sikt.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Bör mod ändra i rubriken fast skribenten ej vill?

Inläggav Zirre » 2013-07-18 23:58:50

Ingen idé att lägga någon mer energi på det här, finns viktigare saker att göra.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bör mod ändra i rubriken fast skribenten ej vill?

Inläggav weasley » 2013-07-21 2:23:23

Bra sagt Zirre!

Det är ofta du hamnar i sådana här småtjafs. Det upplevs som gnälligt av sådana som inte känner dej. Som jag tex. Känns skönt att du tagit till dej av vad som diskuterades i tråden om hur man avslutar en diskussion.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in