Boende för vuxen med AS utan arbete

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Boende för vuxen med AS utan arbete

Inläggav Hopplöst » 2016-05-26 20:21:57

Jag är mamma till en dotter på 27 som fick diagnos Asperger för ett år sedan, hon har även depression och ängslighet med i sina diagnoser. Vi har kämpat för vård etc i många år.

Nu till vår situation idag, min dotter har bott hemma hela sitt liv och jag har försörjt henne. Sedan sex månader tillbaka så har hon aktivitetsersättning (6000/mån) den summan gör ju knappast att en hyresvärd skulle godkänna henne. Jag har nu fått en mindre lägenhet och kommer flytta om ett par månader. Vad kan vi få för hjälp? Dottern har en biståndshandläggare, kontakt med psyk i Alvik, hon går på Cedergruppen två gånger i veckan och vi har kopplat in habiliteringen för sömnproblem. Allt det här har hänt sista halvåret, utom Alvik där hon går och gått i flera år. Hon har aldrig haft ett riktigt jobb, däremot praktikplatser. Hon är duktig/smart och kreativ men kommer inte kunna arbeta full tid på länge, dels på grund av depressioner men också för att hon har det svårt med den sociala biten.

Så, vilka rättigheter har hon, att som vuxen få chans att ha ett eget boende? Och var börjar jag? Vi har bokat en tid hos biståndshandläggaren, men redan i telefonen sa hon till dottern att hon inte kommer "få" något boende av dom... Jag vet att hon skulle "växa" i sin självkänsla om hon fick en chans att flytta till eget och slippa vara beroende av mig.
Tacksam för tips

Moderator: Kompletterade rubriken.
Hopplöst
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-05-25

Boende

Inläggav slackern » 2016-05-26 20:30:52

Hon har rätt att få bostadstillägg om hon har aktivitetsersättning. Hon har rätt att få ett LSS boende, men bistådshandlägarna nekar alltid bostad pga att det råder bostadsbrist i STHLM, vad ni får göra är att överklaga avslaget och då har hon rätt att få en lägenhet, men om jag vore ni skulle jag ringa till Socialstyrelsen för att få veta vilken rätt ni har till 100% för jag kan ha hört fel eller missuppfattat.

Men givetvis kommer hon att få stå i bostadskö precis som alla andra som vill ha ett LSS boende.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Boende

Inläggav Hopplöst » 2016-05-26 22:37:08

Ok, då är det bara att vässa knogarna och kämpa vidare. Hon står i bostadskön men har ju ingen bra inkomst så hon lär inte bli aktuell till en lägenhet på "vanligt" vis..
Hopplöst
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-05-25

Boende

Inläggav slackern » 2016-05-26 22:44:18

Fast hon har ju rätt till bostadstillägg så det borde inte vara något problem. Vad jag menade förövrigt var att det även är kötid för LSS boende att hon inte kan få en lägenhet direkt.


Hur mycket kan jag få?
Som mest kan du få 93 procent av bostadskostnaden
upp till 5 000 kronor. Det motsvarar

4 650 kronor per månad om du är
ensamstående


https://www.forsakringskassan.se/wps/wc ... OD=AJPERES
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Boende

Inläggav Liljan » 2016-05-27 7:46:47

Hon kommer inte få mer hjälp att hitta boende än vem som helst. Står hon i bostadskö? Om inte ställ henne i en kö så snart så möjligt.

Får hon en bostad kommer hon få bostadstillägg på 93% av hyran, har hon stora kostnader pga sin Asperger så kan hon ansöka om handikappersättning. Hon kan också ansöka om boendestöd (som hjälper henne att planera, städa, laga mat, handla, tvätta etc), kontaktperson (en "kompis") och en Godman (som sköter hennes ekonomi)

Slackern har fel, man har inte automatiskt rätt till en LSS lägenhet bara för att man har Asperger, det är en insats som man kan söka, men man måste ha rätt stora problem för att bli beviljad.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Boende

Inläggav Hopplöst » 2016-05-27 8:08:01

Hon står i bostadskö, men bara sen nåt år tillbaka. Så jag antar att det är många år kvar innan ett erbjudande kommer. Tack för råd, det verkar ju rätt kört med andra ord....
Hopplöst
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-05-25

Boende

Inläggav slackern » 2016-05-27 8:13:39

Hur som helst sök LSS boende får hon avslag överklaga, så ser det ut i STHLM.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Boende

Inläggav Liljan » 2016-05-27 8:20:30

Man får inte erbjudande om bostad då man står i bostadskö, man får aktivt söka själv på deras hemsida.

Kolla andrahands marknaden. Jag var inneboende i två år och hyrde en lägenhet i andra hand ett år innan jag fick ett förstahands kontrakt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Boende

Inläggav Flinta » 2016-05-27 8:52:15

Med tanke på att många har mycket låga inkomster. Att vara tydlig med att man har rätt till bostadsbidrag och bostadstillägg inför en hyresvärd, är det verkligen lämpligt? Då signalerar man att man är fattig och vill de hyra ut då? Får hyresvärdar diskriminera en p g a detta och neka uthyrning när det väl är ens tur att få bostad i kön? Jag tycker det är konstigt att inte fler med aspergers syndrom är hemlösa.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Boende

Inläggav Toblerone » 2016-05-27 9:44:10

Liljan skrev:Man får inte erbjudande om bostad då man står i bostadskö, man får aktivt söka själv på deras hemsida.

Kolla andrahands marknaden. Jag var inneboende i två år och hyrde en lägenhet i andra hand ett år innan jag fick ett förstahands kontrakt.


Vänta nu... har de ändrat det där? Förut fick man erbjudande. Jag undrar för att jag också har en son som står i bostadskö (och bor i andra hand). Vad skulle då vara vitsen med att stå i kö om folk får leta själva? Eller är det så att man i alla fall få besked när man har stått i kö tillräckligt länge att man nu får söka på deras hemsida?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Boende

Inläggav Liljan » 2016-05-27 10:50:57

Toblerone skrev:
Liljan skrev:Man får inte erbjudande om bostad då man står i bostadskö, man får aktivt söka själv på deras hemsida.

Kolla andrahands marknaden. Jag var inneboende i två år och hyrde en lägenhet i andra hand ett år innan jag fick ett förstahands kontrakt.


Vänta nu... har de ändrat det där? Förut fick man erbjudande. Jag undrar för att jag också har en son som står i bostadskö (och bor i andra hand). Vad skulle då vara vitsen med att stå i kö om folk får leta själva? Eller är det så att man i alla fall få besked när man har stått i kö tillräckligt länge att man nu får söka på deras hemsida?

Under de senaste tio åren har man inte fått erbjudanden i alla fall, men min pappa har berättat att man fick erbjudanden då han var ung på 70- talet.

Vitsen med att stå i kö är att du inte ens får söka lägenheterna om du inte står i kön, sedan hamnar du högre upp i kön destå längre tid du har stått. Säg att det är 400 sökande på en lägenhet, den som har stått längst i kö får lägenheten, då gäller det att ha stått länge.

Du får söka lägenhet direkt från första dagen då du betalat köavgiften, men du lär inte få något. Det kommer garanterat vara massor av personer som stått längre tid i kön på just den lägenheten du söker om du stått kort tid. Det brukar finnas statistik om hur lång snitt kötid det är på olika områden om man är nyfiken. Men då jag anmäler ett intresse på en lägenhet står det att jag har plats 43 av 627 sökande (siffrorna är exempel)

Bostadsköerna brukar aldrig höra av sig till än förutom då det är dags att betala fakturan eller om de har gjort någon regeländring eller av någon annan orsak vill skicka till info till alla i kön.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Boende

Inläggav slackern » 2016-05-27 10:51:33

Toblerone skrev:
Liljan skrev:Man får inte erbjudande om bostad då man står i bostadskö, man får aktivt söka själv på deras hemsida.

Kolla andrahands marknaden. Jag var inneboende i två år och hyrde en lägenhet i andra hand ett år innan jag fick ett förstahands kontrakt.


Vänta nu... har de ändrat det där? Förut fick man erbjudande. Jag undrar för att jag också har en son som står i bostadskö (och bor i andra hand). Vad skulle då vara vitsen med att stå i kö om folk får leta själva? Eller är det så att man i alla fall få besked när man har stått i kö tillräckligt länge att man nu får söka på deras hemsida?


Du måste aktivt söka dom lägenheterna du har möjlighet att söka efter din kötid, dom utannonserar dom lägenheterna du kan söka på deras hemsida.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Boende

Inläggav Liljan » 2016-05-27 10:54:53

Flinta skrev:Med tanke på att många har mycket låga inkomster. Att vara tydlig med att man har rätt till bostadsbidrag och bostadstillägg inför en hyresvärd, är det verkligen lämpligt? Då signalerar man att man är fattig och vill de hyra ut då? Får hyresvärdar diskriminera en p g a detta och neka uthyrning när det väl är ens tur att få bostad i kön? Jag tycker det är konstigt att inte fler med aspergers syndrom är hemlösa.

Är du inte tydlig med det nekas du ju lägenheten. De gör alltid en inkomstprövning, det vanliga är att du får visa upp lönespecifikationer tre månader bakåt i tiden, så behöver de en kopia på ditt anställningskontrakt. Min bror fick ett förstahands kontrakt med aktivitetsersättning och bostadstillägg. Jag förstår inte varför de med AS skulle ha det svårare än någon annan, alla går inte på bidrag heller.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Boende

Inläggav Liljan » 2016-05-27 10:58:49

Flinta: Sedan är det aldrig ens tur att få bostad enligt kön. Hur troligt det är att man får lägenhet har ju med hur många andra som söker, område och såvidare att göra, inte bara hur länge man har stått. Bostadskön har inga egna lägenheter, det är värdar som använder sig av deras tjänster. Man måste alltid bli godkänd av värden.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Boende

Inläggav kiddie » 2016-05-28 7:34:52

Många hyresvärdar accepterar inte längre sjukersättning + bostadstillägg längre. De kan välja och vraka vilka de hyr ut till. Större chans att gå genom LSS än att försöka hyra själv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Boende

Inläggav Liljan » 2016-05-28 11:37:19

kiddie skrev:Många hyresvärdar accepterar inte längre sjukersättning + bostadstillägg längre. De kan välja och vraka vilka de hyr ut till. Större chans att gå genom LSS än att försöka hyra själv.

I min kommun får man bara LSS boende om man behöver hjälp dygnet runt. Du ska kunna bevisa att det inte räcker med boendestöd. De större värdarna (allmännyttan) ska acceptera sjukersättning och bostadstillägg, det går att få socialen att gå in som garant/borgenär också,
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Boende

Inläggav slackern » 2016-05-28 13:00:58

Liljan skrev: De större värdarna (allmännyttan) ska acceptera sjukersättning och bostadstillägg, det går att få socialen att gå in som garant/borgenär också,


Det där tycker jag var intressanta uppgifter, tack för informationen.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Boende

Inläggav Hopplöst » 2016-05-28 13:12:02

Kiddie, hur söker man boende via LSS, är det via biståndshandläggaren ?
Hopplöst
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2016-05-25

Boende för vuxen med AS utan arbete

Inläggav kiddie » 2016-05-28 20:37:57

Minns inte, när jag fick diagnos blev jag mer eller mindre tvingad att söka allt jag kunde. Minns inte hur det gick till. Men finns inte LSS som en möjlighet där så verkar det ju som kommunen kan borga på annat sätt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet


Boende för vuxen med AS utan arbete

Inläggav Fenren » 2016-05-29 7:07:06

Hopplöst skrev:Kiddie, hur söker man boende via LSS, är det via biståndshandläggaren ?


Ja det är det.

Man ska ha ett väldigt stort stödbehov innan boende är aktuellt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Boende för vuxen med AS utan arbete

Inläggav kiddie » 2016-05-29 23:43:13

Tror det kan vara olika. Där jag bor har många som funkar ungefär lika bra som jag faktiskt fått bostäder genom LSS, egna bostäder de hyr i andra hand. På andra ställen kanske man måste ha dygnetruntvård för LSS. Men man får nog kolla hur det ser ut just där man själv bor. Det verkar vara milsvida skillnader över landet.

De kastade stödpersoner och sådant efter mig fast jag inte ens ville ha det!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in