Böcker om/för vuxna med ADHD/ADD?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Böcker om/för vuxna med ADHD/ADD?

Inläggav barracuber » 2008-10-30 15:29:54

Vilka bra böcker ha ni läst som handlar om vuxna med ADHD?

Är intresserad av både sådana skrivna av läkare, forskare osv och sådana skriva av "vanliga vuxna" som har ADHD (både hyper och hypo). Det kan vara del av bok, något kapitel. Men gärna en som försöker penetrera just begreppet ADHD, om det nu är möjligt.

ADHD går ju ofta in i AS och annan NPF. Tycker hela bilden känns något rörig minst sagt. Och forskarna verkar ju inte helt överens. För att uttrycka det milt.

Dessutom är debatten ofta fokuserad på barn, som ofta kanske får bättre vård pga mer kunskaper. De som lämnas därhän är väl ofta just de vuxna.

Vad gäller böcker tänker jag själv kolla upp de kända AS-författarna som Gunilla Brattberg osv.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:30:59, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav MsTibbs » 2008-10-30 18:24:38

Sverre Hoem "ADHD En håndbok for voksne med ADHD"
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:30:59, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-30 20:31:57

Fetar de böcker jag rekommenderar. Tyvärr försvann kursiveringen av titlarna vilket jag beklagar, men jag orkar verkligen inte kursivera en i taget här...


Autism, Aspergers syndrom och arbete. Andersson, Torbjörn och Zandén, Håkan.
Om Aspergers syndrom. Attwood.
En skrift om DAMP/ADHD. Axengrip, Christina och Jens
Att växa upp med en bror med autism : en lillasysters berättelse : en bok för barn om autism och Aspergers syndrom. Band, Eve och Hecht, Emily
ADHD/DAMP- en uppdatering. Beckman, Vanna
En väg till fängelset, om hyperaktivitet och aggressivitet. Beckman, Vanna
Gång på gång - Pedagogik vid autism och autismliknande tillstånd. Beckman, Vanna
Projektet. Beckman, Vanna
Strider under hjärnåldern. Beckman, Vanna
Vulkanutbrott och istider, Beckman, Vanna och Fahlén, Tom
Vuxna med DAMP/ADHD. Beckman, Vanna
Vem var det du sa var normal? Bejerot, Susanne
Lycklig varannan onsdag. Boethius, Gunilla och Rydlund, Christina
Guide i helvetet. Brattberg, Gunilla
Enastående. Brattberg, Gunilla
En väg genom världen - en far minns sin sons resa genom autism och epilepsi. Calinescu, Matei
Autism från insidan. de Clercq, Hilde
Mamma, är det där ett djur eller en människa? de Clercq, Hilde
Flickor med AS och liknande störningar. Dahlgren, Inger
Varför stannar bussen när jag inte ska gå av? Dahlgren, Sven Olof
Adhd : Impulsivitet, Överaktivitet, Koncentrationssvårigheter. Duvner, Tore
Barnneuropsykiatri. Duvner, Tore
Nu förstår jag mig själv. Dysthe, Pernille
Aspergers syndrom: en översikt. Ehlers, Stefan och Gillberg, Christopher
Jag är ändå jag. Ekman, Oscar
Fräknar på hjärnan, Eriksson, Monica
Hur gör vi nu? - handbok för föräldrar och lärare, om barn med neuropsykiatriska funktionshinder. Eriksson, Monica
Att stödja barn med DAMP. Frelofte, Ingrid
Autism och Aspergers syndrom. Frith, Uta
Aspergers syndrom - och sedan? Gerland, Gunilla
Autism: relationer och sexualitet. Gerland, Gunilla
Det är bra att fråga. Gerland, Gunilla
En riktig människa. Gerland, Gunilla
Hur kan man förstå och behandla utagerande och självskadande beteende vid autism? Gerland, Gunilla
På förekommen anledning- om människosyn, "biologism" och autism. Gerland
Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Gillberg, Christopher
Ett barn i varje klass- om ADHD och Damp. Gillberg.
Barn, ungdomar och vuxna med Aspergers syndrom. Normala, genier, nördar? Gillberg.
Genom dörrar. Grandin, Temple
Att handskas med Emil. Gravander, Åsa
Att handskas med diagnoser. Gravander, Åsa
Att handskas med livet. Gravander, Åsa, Widerlöv, Malin och Sjögren, Kristina
En riktig ”Emil”. Gravander, Åsa och Suominen, Sauli
Explosiva barn. Greene, Ross
Den besynnerliga händelsen med hunden om natten Haddon, Mark
Aspergers syndrom, universum och allt annat. Hall, Kenneth.
Jag vill ha ett liv. Hedman, Sofia
Kanske ett liv. Hedman, Sofia
Inre och yttre världar - funktionshinder i psykologisk belysning. Hjelmquist, Erland (red)
Mysteriet med den blå flaskan- ett aspergeräventyr. Hoopland, Kathy
Möss och utomjordingar. Hoopland, Kathy
Om de bara kunde skärpa sig! Barn och ungdomar med ADHD och Tourettes syndrom. Iglum.
Miffon, nördar och Aspergers syndrom. Jackson, Luke
Nördsyndromet. Jalakas, Inger
Jag och mina diagnoser. Jansson, Håkan
Varför vill ingen leka med Dennis? Jasmin
En annorlunda barndom. Johansson, Iris
The ADHD-Autism Connection: A Step Toward More Accurate Diagnoses and Effective Treatments. Kennedy, Diane
Kids in the Syndrome Mix of ADHD, LD, Asperger's, Tourette's, Bipolar, And More!: The One Stop Guide for Parents, Teachers, and Other Professionals. Kutscher, Martin
Min ljusa och mörka sida. Lantz, Theres
Det räcker inte med kärlek. Lexhed, Jenny
När jag blir stor ska jag bli Askungen. Lindgren, Birgitha
Lasses revansch. Lindström, Sverker
Autismens kultur. Mesibov, Gary
Flickor med AD/HD. Nadeau, G. Kathlyn
Inte som alla andra. Nilsson, Per
Jag avskyr ordet normal. Nordgren, Malin
Barn och ungdomar med DAMP Nydahl, Erika
Autismspektrumstörningar hos vuxna - några frågor och svar. Nylander, Lena
Aspergers syndrom- har jag verkligen det? Nörrö, Gunnel
Vi är inte bra på barn som Oscar- hur kan vi bli det? Petterson, Lena
Skuggsyndrom. Ratey, John
Barnet i glaskulan. Rubin, Birgitta.
En antropolog på Mars. Sacks, Oliver
ADHD hos flickor. SBU (Statens beredning för medicinsk utvärdering)
Stjärnor, linser och äpplen. Schäfer, Susanne
En överlevnadsguide för personer med Asperger Syndrom. Segar, Marc
Konflikter, missförstånd, ensamhet- återspeglingar av Aspergers syndrom hos vuxna? Stadler, Karin
Autism och autismliknande tillstånd hos barn och ungdomar. Smedler, Ann-Charlotte
Aspergers syndrom. Steindal, Kari
Sofias egen bok. Tikkanen, Märta
Sofia vuxen med sitt MBD. Tikkanen, Märta
Bråkiga ungar och snälla barn. Thimon, Ann-Christin
Att handskas med skitungar. Widerlöv
Att handskas med skitungar- en vardagspedagogisk handbok för skolan. Widerlöv
Ingen ingenstans. Williams, Donna
Autismspektrum. Wing, Lorna
Aktiva lärare- Aspergers syndrom : vad lärare behöver veta. Winter, Matt
Hur skolan kan hjälpa elever med Asperger Syndrom. Östman, Hans

Lite off-topic men ändå inte

Vem är det som bestämmer över ditt liv? Nilsonne, Åsa
Du måste inte älska dig själv. Wijnberg, Jeffrey
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:30:59, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-01 13:52:44

Hoho, Barracuber, vars är du när jag bombar dig med boktips? Lånade en bok jag länge sökt, på ADHD-center häromdagen. Den verkar mycket mycket bra.

Driven to distraction heter den, och är skriven av två läkare som båda har ADHD. Den ene har även skrivit Skuggsyndrom, som är utmärkt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:30:59, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2008-11-01 16:56:38

Haft fullt upp. Tack för listan. Nu inser jag att det är rätt mycket som jag inte har läst, ens på svenska. Jag var nog oklar men nu var det iofs adhdböcker jag var ute efter. Läser just nu en av Vanna Beckmans från 1999 som jag inte tror du hade med. Har även lånat Skuggsyndrom men inte hunnit öppna den (den har ett avsnitt om mild eller sub-klinisk AS). Börjar tro att jag är mer adhd än vad jag trott tidigare.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:30:59, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-02 0:17:59

Vilken Beckman kan det ha varit månne?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:30:59, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav barracuber » 2008-11-04 8:38:07

Vuxna med DAMP/ADHD, 1999, Cura.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:30:59, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Sabina » 2008-11-07 13:23:35

Finns det några bra böcker om "Vuxna med NT" då?
:shock:
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:30:59, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-07 14:15:07

barracuber skrev:Vuxna med DAMP/ADHD, 1999, Cura.

/Barracuber


Den hade jag väl med? :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:30:59, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Boktips vuxna och ADHD

Inläggav beek » 2009-12-22 9:44:23

Jag fick en fråga om böcker som handlar om ADHD i vuxenlivet och det stod helt stilla i skallen. Kan ni hjälpa mig?? Jag har använt sökfunktionen men lyckades inte hitta något.

Moderator Alien: Slog ihop med tidigare liknande tråd.
Senast redigerad av beek 2011-05-04 23:25:28, redigerad totalt 1 gång.
beek
Inaktiv
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2008-05-05

Re: Boktips vuxna och ADHD

Inläggav barracuber » 2009-12-22 10:37:44

beek skrev:Jag fick en fråga om böcker som handlar om ADHD i vuxenlivet och det stod helt stilla i skallen. Kan ni hjälpa mig?? Jag har använt sökfunktionen men lyckades inte hitta något.


Jag hade <a href="http://www.aspergerforum.se/bocker-om-vuxna-med-adhd-t7469.html">exakt samma fråga</a> en gång.

En journalist på Aftonbladet som har ADHD: Vuxen-ADHD på TV4hetsmorgon 10:05
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:25:28, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav beek » 2009-12-22 11:43:53

Där ser man hur usel jag är på att leta. Tack skall du ha, precis det jag efterfrågade. Jag botaniserar vidare i den gamla tråden.


Moderator: Slog ihop trådarna.
beek
Inaktiv
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2008-05-05

Inläggav Titti » 2011-01-20 11:05:58

Jag gjorde en djupdykning efter läsvärda böcker (det finns många!) och vill gärna ha lite synpunkter på dessa tre, om någon här har läst dem?

Bild

ADHD/ADD som vuxen: så lyfter du fram dina styrkor av Lara Honos-Webb?

adlibris skrev:ADHD/ADD som vuxen visar på ett respektfullt sätt hur man kan förvandla symptomen till styrkor. Detta kan leda till stora och livsavgörande framsteg när det gäller relationer, jobbprestationer och livskvaliteten i stort. Boken riktar sig i första hand till dem som har fått en diagnos eller de som misstänker att diagnosen ADHD/ADD nog skulle kunna passa in på dem. Men boken kan även läsas av familjemedlemmar, pedagoger och personer i vänskapskretsen.

Originaltitel: The gift of adult ADD

Översättare: Bitte Wallin


Bild

Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults: ADHD, Bipolar, Ocd, Asperger's, Depression, and Other Disorders av James T. Webb

Presentation på svenska saknas, det enda någorlunda kortfattade jag hittade var detta

Excellent And Path-Breaking Our brightest, most creative children and adults are often being misdiagnosed with behavioral and emotional disorders such as ADHD, Oppositional-Defiant Disorder, Bipolar, OCD, or Asperger’s. Many receive unneeded medication and inappropriate counseling as a result. Physicians, psychologist, and counselors are unaware of characteristics of gifted children and adults that mimic pathological diagnoses. Six nationally prominent health care professionals describe ways parents and professionals can distinguish between gifted behaviors and pathological behaviors. Features include a Foreword by Ronald E. Fox, Psy.D.,


It's silly to complain that a book didn't exist in 1965 instead of 2005. It was written when it was written, and I'm deeply grateful it exists. But let me just sigh: if *only* this book had existed in 1965...! Better late than never--far better. Reading this book has been a liberation. I don't know whether you'll read page after page with electrical shocks of self-recognition, but I bet you're at least likely to recognize someone you know or love. You may come away from this book a much better parent, friend, spouse, teacher, pastor or therapist. You may even find your own journey replenished with joy. The book is fairly technical, and makes frequent reference to such standard works as the DSM. Its approach is serious, and it is not for those who want a self-help or affirmation book. For those who can appreciate it, it helps and affirms in an extraordinary way.

Länk

Tredje boken jag tittar på är

Bild

Barn med överlappande diagnoser: ADHD, inlärningssvårigheter, Asperger, Tourette, bipolär sjukdom med flera av Martin L Kutscher

Presentationen lockar naturligtvis till läsning:

adlibris skrev:Många barn har flera olika diagnoser inom det neuropsykiatriska spektrat. För att kunna ge dessa barn bästa möjliga stöd och behandling, krävs god insikt i vad överlappningar av olika slag kan innebära.

I denna gedigna och forskningsbaserade handbok går Martin L. Kutscher igenom de vanligaste diagnoserna samt visar på bakomliggande orsaker, symptom och möjliga behandlingsformer. Med ett positivt förhållningssätt förmedlar han att ökad kunskap och förståelse också påverkar barnets förmåga att övervinna de svårigheter som kan följa i specifika diagnosers spår.

Barn med överlappande diagnoser riktar sig till föräldrar, lärare, specialpedagoger, psykologer och andra intresserade.

Originaltitel: Kids in the syndrome mix of ADHD, LD, Asperger s, Tourette s, bipolar, and more!

Översättare: Ole Andersson


Jo - både jag, sambon och barnen har flera diagnoser vardera och jag vill veta mer om hur de kan maskera, samspela och ibland förvärra situationen.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 16:31:00, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-01-20 11:17:42

Jag har den där boken "Misdiagnosis..." men jag var inte nöjd. Jag tyckte de var diagnosfobiker som helst ville säga att barnen bara var missförstådda genier som inte alls behövde stöd för sina svårigheter, bara stöd för sin begåvning. Och de argumenterade på ett väldigt luddigt sätt för att vissa beteenden inte alls är del av ett funktionshinder, trots att det huvudsakligen handlar om beteendediagnoser. Det gav mig en vibb av en dold agenda, men jag vet inte vad den är.
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-04 16:31:00, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav jonsch » 2011-01-20 16:34:33

Angelic Fruitcake skrev:Det gav mig en vibb av en dold agenda, men jag vet inte vad den är.

Jag har tyckt mig ana att det finns en rörelse i USA som är rädd att ritalin bara används för att droga ner människor som annars skulle vara just stora talanger.

De menar väl och gör säkert gott men överdriver kanske också en del. Om det nu finns några "de" men så tycks det mig alltså.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:31:00, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav alfapetsmamma » 2011-01-21 19:12:57

Titti skrev:Jag gjorde en djupdykning efter läsvärda böcker (det finns många!) och vill gärna ha lite synpunkter på dessa tre, om någon här har läst dem?

ADHD/ADD som vuxen: så lyfter du fram dina styrkor av Lara Honos-Webb?

Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults: ADHD, Bipolar, Ocd, Asperger's, Depression, and Other Disorders av James T. Webb

Barn med överlappande diagnoser: ADHD, inlärningssvårigheter, Asperger, Tourette, bipolär sjukdom med flera av Martin L Kutscher


Har inte läst hela inlägget eller de svar du fått utan börjar i fel ända, med vad jag tyckt om de två jag läst av dem. Den första gillade jag INTE, den är "indigobarnsstuk" på. Den andra har jag inte läst. Den tredje tyckte jag om, liksom de andra böcker av honom jag läst. Fast jag läste den på engelska innan den kom på svenska, så hur den är i översättning vet jag inte, och det kan ju spela in för helhetsintrycket.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:31:00, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2011-01-21 19:14:46

Angelic Fruitcake skrev:Jag har den där boken "Misdiagnosis..." men jag var inte nöjd. Jag tyckte de var diagnosfobiker som helst ville säga att barnen bara var missförstådda genier som inte alls behövde stöd för sina svårigheter, bara stöd för sin begåvning. Och de argumenterade på ett väldigt luddigt sätt för att vissa beteenden inte alls är del av ett funktionshinder, trots att det huvudsakligen handlar om beteendediagnoser. Det gav mig en vibb av en dold agenda, men jag vet inte vad den är.


Ah, intressant, nästan samma känsla som jag fick av den första boken då... :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:31:00, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

böcker

Inläggav elle » 2011-01-25 20:40:10

"Konflikter, missförstånd, ensamhet" av Karin Stadler.
Senast redigerad av elle 2011-05-04 16:31:00, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: böcker

Inläggav alfapetsmamma » 2011-01-26 21:54:20

elle skrev:"Konflikter, missförstånd, ensamhet" av Karin Stadler.


Den har sina poänger, men den handlar väl om AS och autismspektrumstörningar och inte ADHD? (Detta sagt av en som brukar tjata om hur vanligt det är att ha båda...)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:31:00, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: böcker

Inläggav barracuber » 2011-01-26 22:17:42

alfapetsmamma skrev:
elle skrev:"Konflikter, missförstånd, ensamhet" av Karin Stadler.


Den har sina poänger, men den handlar väl om AS och autismspektrumstörningar och inte ADHD? (Detta sagt av en som brukar tjata om hur vanligt det är att ha båda...)


Den handlar även i viss mån om ADHD och ADD..
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:31:00, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: böcker

Inläggav alfapetsmamma » 2011-01-27 19:41:23

barracuber skrev:
alfapetsmamma skrev:
elle skrev:"Konflikter, missförstånd, ensamhet" av Karin Stadler.


Den har sina poänger, men den handlar väl om AS och autismspektrumstörningar och inte ADHD? (Detta sagt av en som brukar tjata om hur vanligt det är att ha båda...)


Den handlar även i viss mån om ADHD och ADD..


Ah, okej. Jag minns mest hur ostrukturerad den var. :D
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:31:00, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Miche » 2011-01-27 23:21:51

Någon som läst något av Lotta Abrahamsson (hon som föreläst på ABF-huset ikväll)?
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 16:31:00, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav alfapetsmamma » 2011-01-27 23:40:40

Miche skrev:Någon som läst något av Lotta Abrahamsson (hon som föreläst på ABF-huset ikväll)?


Än så länge har hon barit gett ut Tänk om! Jag blev fullkomligt skogstokig på det bedrövliga korrekturet*, men annars har den en del trevliga tänkvärda inslag.

* T ex har nån antagligen tagit Sök Ersätt-funktionen och bytt ut Asperger mot Aspergers syndrom. Därför står det sånt som att Hans Aspergers syndrom var en österrikisk barnläkare som bla bla bla. Sida upp och sida ner.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:31:00, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav linek » 2011-01-31 4:33:44

Tidigare postade utdrag om andnöd i utstakade situationer, från Delivered from Distraction, Hallowell & Ratey (kort a) 2005.

- Så jag låg i hundra genom Furusundsvägens krokar. Snön föll i natten.
- Vad är det värsta som kunde ha hänt?
- Jag kunde haft tråkigt.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in