Blåljussabotage.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Blåljussabotage.

Inläggav Selma » 2019-04-06 9:14:39

Regeringen har föreslagit ett nytt brott som heter ”blåljussabotage” för att stärka poliser, räddningspersonal och ambulanspersonal.

Regeringen föreslår att straffskalan ska vara fyra års fängelse för normalgraden och för grovt brott mellan 6 till 18 års fängelse eller till och med livstids fängelse beroende på vilka konsekvenser brottet får.

De borde räkna in all vårdpersonal, ordningsvakter, väktare och skolpersonal också. Undrar om den nya lagen ger någon effekt? Kommer kanske att krävas flera fängelser eller vi kanske ska göra som i Brunei och stena brottslingarna?

https://www.dn.se/nyheter/politik/just- ... hogskolan/
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Blåljussabotage.

Inläggav Huggorm » 2019-04-06 9:22:53

Jag tror aldrig vi kommer se några livstidsstraff för detta brott, och sällan ens några minimistraff på fyra år. Man kommer hitta förmildrande omständigheter i nästan varje fall, så som förövarens låga ålder eller spelad ånger och vilja till bättring. Det hela är bara ett spel för gallerierna, regeringen vill att det skall se ut som man tar krafttag mot brottsligheten då det finns en stark folkopinion för strängare straff.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Blåljussabotage.

Inläggav Selma » 2019-04-06 9:39:19

Huggorm skrev:Jag tror aldrig vi kommer se några livstidsstraff för detta brott, och sällan ens några minimistraff på fyra år. Man kommer hitta förmildrande omständigheter i nästan varje fall, så som förövarens låga ålder eller spelad ånger och vilja till bättring. Det hela är bara ett spel för gallerierna, regeringen vill att det skall se ut som man tar krafttag mot brottsligheten då det finns en stark folkopinion för strängare straff.

Vid ett eventuellt polismord (polis som dödas under tjänsteutövning) kanske det kan bli aktuellt, men säker är jag inte.
Selma

Blåljussabotage.

Inläggav Selma » 2019-04-06 9:45:12

Saft och bullar plus dialogsamtal blir lägsta straff. :-)063
Selma

Blåljussabotage.

Inläggav geocache » 2019-04-06 11:27:26

"Blåljussabotage"... när det redan finns lagar som är/torde vara tillämpbara i detta fallet...

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ll ... er_sjukdom
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ll ... s_d%C3%B6d

:-)063
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Blåljussabotage.

Inläggav Huggorm » 2019-04-06 11:34:49

geocache skrev:"Blåljussabotage"... när det redan finns lagar som är/torde vara tillämpbara i detta fallet...

Jag tror man vill göra det extra allvarligt att attackera räddningspersonal som försöker göra sitt jobb.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Blåljussabotage.

Inläggav geocache » 2019-04-06 11:44:47

Huggorm skrev:
geocache skrev:"Blåljussabotage"... när det redan finns lagar som är/torde vara tillämpbara i detta fallet...

Jag tror man vill göra det extra allvarligt att attackera räddningspersonal som försöker göra sitt jobb.

Jaa, det är säkert tanken med det där lagförslaget. Men för att det ska få avsedd effekt behövs det ju att straffen, utan undantag, verkligen utdöms och efterlevs (om det nu kallas "efterlevs"?).
geocache

Blåljussabotage.

Inläggav Selma » 2019-04-06 12:18:19

Det räcker tydligen inte med redan existerande lagar. Samhället har förändrats. Förr fick man lära sig att lämna fri väg för utryckningsfordon. Nu kastas det sten på dem.
Selma

Blåljussabotage.

Inläggav nallen » 2019-04-06 12:22:15

Jag tror också att det mesta en sådan lag skulle täcka in redan är förbjudet och att det huvudsakligen handlar om att det ska se ut som att "tar krafttag". Som vanligt så kommer väl polisen inte att få tag i mer än en bråkdel av buset och sen hittar rättsväsendet på anledningar till att inte göra nåt åt minst hälften av de som faktiskt blir haffade. :-)051
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Blåljussabotage.

Inläggav ankhh » 2019-04-06 13:03:26

Håller med om att det känns som signalpolitik. Och, förutom att domstolar kan tänkas hitta en massa förmildrande omständigheter så verkar det ofta vara svårt att få bevis som håller i domstol. Om ett helt gäng kastar sten på ambulanspersonalen, och kanske har dragit på sig huvor eller annan maskering, då är det svårt att bevisa att just X kastade den där stenen som skadade sjukvårdaren...
ankhh

Anslöt: 2016-06-27

Blåljussabotage.

Inläggav geocache » 2019-04-06 13:03:42

Selma skrev:

Det räcker tydligen inte med redan existerande lagar. Samhället har förändrats. Förr fick man lära sig att lämna fri väg för utryckningsfordon. Nu kastas det sten på dem.

Ja... det är märkligt, tycker jag, att någon alls kan komma på idén att kasta stenar på fordon som enbart används för att rädda liv och egendom... och för ett trettiotal år sedan läste jag boken "Rapport från brandbil 82" i vilken en brandman beskriver hur det var att arbeta som brandman i slummen i New York (tidvis tragisk läsning"...), om hur en brandman blev dödad efter att ha fått stenar kastade på sig (han ramlade av en brandbil på utryckning).

Tragiskt att ambulanspersonal ska behöva ha poliseskort för att alls åka på vissa larm...
geocache

Blåljussabotage.

Inläggav nallen » 2019-04-06 13:40:59

ankhh skrev:Om ett helt gäng kastar sten på ambulanspersonalen, och kanske har dragit på sig huvor eller annan maskering, då är det svårt att bevisa att just X kastade den där stenen som skadade sjukvårdaren...

I sådana fall borde var och en i gänget betraktas som skyldig till allt som de ställt till med.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Blåljussabotage.

Inläggav Selma » 2019-04-06 14:30:35

Vet inte om några gamla eller nya lagar hjälpt i det här fallet.
Kriminologer pratar gärna om arv och miljö och när han var liten satt han i baksätet då pappa fritogs från en rättegång i Hedemora tingsrätt.
Många år senare, sommaren 2004, hade den nu unge mannen, dömd för våldsbrott och på permission från ett behandlingshem, stulit en bil som han kryssade runt i.
Polismannen Ulf Grape blev ihjälslagen då han försökte stoppa honom.
Åklagaren yrkade på livstids fängelse, men tingsrätten tog hänsyn till att han bara var 21 och bestämde straffet till tolv år. Hovrätten sänkte till tio.
I samband med att mannen släpptes ur fängelset ska han ha sagt att det vore kul att mörda ännu en polis.

När polisstationen i Hedemora stängde tog buset över. De håller till i en fastighet där, polismördaren brukar komma dit och "hälsa på". Grannarna törs inte säga eller göra något. :x icon
Selma

Blåljussabotage.

Inläggav ankhh » 2019-04-06 16:05:40

nallen skrev:
ankhh skrev:Om ett helt gäng kastar sten på ambulanspersonalen, och kanske har dragit på sig huvor eller annan maskering, då är det svårt att bevisa att just X kastade den där stenen som skadade sjukvårdaren...

I sådana fall borde var och en i gänget betraktas som skyldig till allt som de ställt till med.

Det håller jag med om. Men jag tvivlar på att det kommer att fungera så i domstolarna...
ankhh

Anslöt: 2016-06-27

Blåljussabotage.

Inläggav Lissås » 2019-04-06 18:22:14

Jag tycker det upplevs som att brotten bara blir grövre och grövre idag. Upplever inte att folk gav sig på blåljuspersonal tidigare. Nu händer det ideligen.

Jag tycker straffen är alldeles för låga i Sverige och så tycker jag att dem intagna i Sveriges fängelser har det alldeles för bra. Kim Eriksson Sirawan satt i Thailändskt fängelse och förflyttades hit nyligen, i tidningar står det att han uttryckt att Kunlaanstalten är som ett hotell. Fängelserna behöver inte vara så hårda som i Thailand, men är man intagen på ett fängelse för att begått ett brott så ska det kännas av tycker jag. Skärper man straffen så sker färre brott tror jag.
Lissås

Anslöt: 2018-12-15

Blåljussabotage.

Inläggav marxisten » 2019-04-06 19:13:45

Huggorm skrev:Jag tror aldrig vi kommer se några livstidsstraff för detta brott, och sällan ens några minimistraff på fyra år.

Fyra år tolkar jag som maxstraff för normalgraden (gissar skalan går från böter till fyra år, sällan enbart ett straff finns för ett brott), för grovt brott 6-18 år eller livstid, dvs sex år är minimistraff för grovt brott.

EDIT: Aftonbladet skriver såhär:
"–Maxstraffet för blåljussabotage av normalgrad ska vara fyra år. Om brottet anses grovt så ska straffet vara lägst två år och högst 18 år eller livstid."

Då är frågan om DN med sex år eller Aftonbladet med två år har rätt, själv gissar jag på Aftonbladet då lägsta straff för grovt brott brukar ligga något under högsta straff för normalgraden straffrättsligt.
marxisten
Moderator

Anslöt: 2010-01-12

Blåljussabotage.

Inläggav Vildsvin » 2019-04-07 12:12:09

Huggorm skrev:Jag tror aldrig vi kommer se några livstidsstraff för detta brott, och sällan ens några minimistraff på fyra år. Man kommer hitta förmildrande omständigheter i nästan varje fall, så som förövarens låga ålder eller spelad ånger och vilja till bättring. Det hela är bara ett spel för gallerierna, regeringen vill att det skall se ut som man tar krafttag mot brottsligheten då det finns en stark folkopinion för strängare straff.
Förr kunde medelklassen fantisera om spännande kriminella i förorten. Som i filmen "Stockholmsnatt" med den tonårige Paulo Roberto.

Internet gör att folk som bor "skyddat" inte längre kan göra våldsromantiseringar oemotsagda. Fler jurister med invandrarbakgrund gör också att de låga förväntningarnas rasism minskar.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Blåljussabotage.

Inläggav Freedrone » 2019-04-09 15:09:06

Selma skrev:
Regeringen har föreslagit ett nytt brott som heter ”blåljussabotage” för att stärka poliser, räddningspersonal och ambulanspersonal.

Regeringen föreslår att straffskalan ska vara fyra års fängelse för normalgraden och för grovt brott mellan 6 till 18 års fängelse eller till och med livstids fängelse beroende på vilka konsekvenser brottet får.

De borde räkna in all vårdpersonal, ordningsvakter, väktare och skolpersonal också. Undrar om den nya lagen ger någon effekt? Kommer kanske att krävas flera fängelser eller vi kanske ska göra som i Brunei och stena brottslingarna?

https://www.dn.se/nyheter/politik/just- ... hogskolan/
Vad är det med dig och sharialagstiftning? :-)019

Här är ett litet verktyg för att se vad som är blåljusyrken. Om det är så att blålyse är ett mycket viktigt verktyg för att kunna utföra arbetet så är det ett blåljusyrke. Inget av de yrkena du räknade upp har det som ett absolut krav för att kunna fungera.
Freedrone

Anslöt: 2018-10-11

Blåljussabotage.

Inläggav slackern » 2019-04-12 20:04:17

Huggorm skrev:
slackern skrev:Vem har påstått det?

Vi har religionsfrihet här så religiösa lagar kommer aldrig att införas tack och lov.
Innan Sverige blev protestantiskt fanns det lagar som förbjöd andra religioner. Sedan bestämde någon att vi behövde en ny religion, folk protesterade förstås men hade inget att sätta emot. Snart fanns det lagar som sa att vi måste vara protestanter. Och lagar kan skrivas om igen, så att vi måste anamma en ny religion. Det har hänt förr och det kan hända igen.

Nej just den grundlagen går inte att skriva om, stört omöjligt olagligt, skulle dom styrande försöka att ändra den grundlagen så är den regeringen/riksdagen olaglig och om du har gjort värnplikten är det din plikt att återinsätta en laglig regering/riksdag.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Blåljussabotage.

Inläggav Freedrone » 2019-04-12 20:12:12

slackern skrev:Nej just den grundlagen går inte att skriva om, stört omöjligt olagligt, skulle dom styrande försöka att ändra den grundlagen så är den regeringen/riksdagen olaglig och om du har gjort värnplikten är det din plikt att återinsätta en laglig regering/riksdag.
Stickspår.

Vad ett straff är och hur det motiveras är två helt olika saker.
Freedrone

Blåljussabotage.

Inläggav Trefjorton » 2019-04-12 20:31:21

Jag har svårt att tro att ens muslimer vill ha sharialagar. Jag känner ett par, och ingen av dom vill det. (man kan ju bara gå in i moskéer och fråga)

Har sett på youtube där det finns videos på att folk säger att dom vill ha sharia, men videon är mest för att skrämmas. Det är inte majoriteten.

Liksom vi har rätt många religiösa kristna, som tror på kristendomen som den var förr, men det är inget vi främjar politiskt längre.

Sen är väl extremister och vanliga muslimer olika. Du kanske vill påstå att alla muslimer är extremister? Annars blir det ingen sharia. Skulle själv vilja ha det ibland. Slipper man kriminella, och högljudda grannar.
Trefjorton

Anslöt: 2018-07-14

Blåljussabotage.

Inläggav Freedrone » 2019-04-13 21:14:17

Trefjorton skrev:Jag har svårt att tro att ens muslimer vill ha sharialagar. Jag känner ett par, och ingen av dom vill det. (man kan ju bara gå in i moskéer och fråga)

Har sett på youtube där det finns videos på att folk säger att dom vill ha sharia, men videon är mest för att skrämmas. Det är inte majoriteten.

Liksom vi har rätt många religiösa kristna, som tror på kristendomen som den var förr, men det är inget vi främjar politiskt längre.

Sen är väl extremister och vanliga muslimer olika. Du kanske vill påstå att alla muslimer är extremister? Annars blir det ingen sharia. Skulle själv vilja ha det ibland. Slipper man kriminella, och högljudda grannar.
Jag förstår att du menar väl och jag orkar inte reda ut dina argument ikväll. För att argumentera mot TS helt felaktiga problemformulering är att ge den legitimitet.
Freedrone

Blåljussabotage.

Inläggav Alien » 2019-04-14 1:59:25

Selma skrev:Saft och bullar plus dialogsamtal blir lägsta straff. :-)063

Det skulle i så fall gälla dem under 15 år, de får ju inget straff. Det blir socialtjänsten som får försöka prata med förövarna och deras föräldrar.

Men dels tror jag inte att de som kastar sten på blåljuspersonal alltid är så unga. Dels brukar ofta polisen inte ta in några till förhör el möjligen en ledare. Stenkastarna är helt enkelt för många och polisen vill inte "provocera". De är typ bara där för att se till att ingen blir ihjälslagen.

Och om förövarna är okända, vad hjälper det då med strängare straff?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Blåljussabotage.

Inläggav Freedrone » 2019-04-14 21:58:31

Alien skrev:
Selma skrev:Saft och bullar plus dialogsamtal blir lägsta straff. :-)063

Det skulle i så fall gälla dem under 15 år, de får ju inget straff. Det blir socialtjänsten som får försöka prata med förövarna och deras föräldrar.

Men dels tror jag inte att de som kasstar sten på blåljuspersonal alltid är så unga. Dels brukar ofta polisen inte ta in några till förhör el möjligen en ledare. Stenkastarna är helt enkelt för många och polisen vill inte "provocera". De är typ bara där för att se till att ingen blir ihjälslagen.

Och om förövarna är okända, vad hjälper det då med strängare straff?
Man börjar med en.
Freedrone

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in