Bibelverser, träffsäkra

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav notwoodstock » 2013-12-24 7:38:31

Jag har varit kristen sedan jag kraschade in i schizofreni för ca 25-30 år sedan.

Jag har som jag upplever det, genom att hålla mig till sanningen "växt upp" "till honom som är huvudet, Kristus".

Och en effekt av detta är att jag har med glädje samlat på mig Bibelord om diverse saker, som för mig är ett ljus på min stig.

Jag har dock hittat relativt få, men viktiga Bibelord, som är spännade för mig.

Sanningen får en egen kraft genom speciellt:

1:1* ¶ I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. (1917 års Bibel)

Dock så har jag på sistone fått bli försiktigare - jag insåg att jag nog t.ex råkat många gånger ringakta sammanhanget där Bibelordet jag använt, står.

Har också fått dimmigare minne av exakta Bibelordet. Detta är inte riktigt bra, men eftersom jag med intresse läser engelska Bibeln också, så är detta kanske naturligt, och inte bara följder av min extrema schizofreni.

Om någon undrar, så är jag visserligen klart intresserad av att sprida tro. Men efter mina "äventyr" på Schizofreniservern Viska, så har jag förstått att evangeliserande inte alltid tas emot med intresse. Så här hos er, så är jag visserligen intresserad av en dialog, men skall försöka hålla mig till en lägre profil än det blev på andra servern. Där finns det ett andligt forum, så där var det mer naturligt. Men när mina associationer direkt landade på något ord jag visste, så skapade det tyvärr oreda, och med tiden, ovilja hos de som inte ville bli "påprackade" någons tro.

Har också försökt hålla all respekt för andra religioner. Försöker dock hålla mig själv till en "frälsande tro", där jag bara litar 100% på kristendomen och Jesus. :-)154 :idea: :shock:

/notwoodstock
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav Palindromus » 2013-12-25 23:04:32

Varför är det mindre bra? Är du inte nöjd med din egen interpretation, utan är i behov av en mer exakt sanning? Nu vet jag inte om du syftar på något slags inre upplevelse här också; i så fall är ju detta en privat upplevelse som är helt subjektiv. Och varför då lägga någon värdering i vad som är bra, undrar jag? Räcker det inte att bara känna som du känner?
Palindromus

Anslöt: 2009-09-09

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav notwoodstock » 2013-12-25 23:14:13

Palindromus skrev:Varför är det mindre bra? Är du inte nöjd med din egen interpretation, utan är i behov av en mer exakt sanning? Nu vet jag inte om du syftar på något slags inre upplevelse här också; i så fall är ju detta en privat upplevelse som är helt subjektiv. Och varför då lägga någon värdering i vad som är bra, undrar jag? Räcker det inte att bara känna som du känner?

Jag tror både på ett dimmigt minne av Bibelverser, för att ha dom kvar i "verktygslådan", men också på de rader som fastnat mer exakt i minnet. Det ger ordet kraft, bortsett från om man missat sammanhanget versen står i. :-)154

Jag tror definitivt på att den noggranne Bibelläsaren kommer rätt, fast översättningar är så olika.

Och grundtextkommentarer av någon kunnig ger klar mersmak när jag orkar slå upp sådant någonstans. :idea: :-)063

Jag tror på "den ende sanne Guden", som Jehovahs vittnen nämnde för mig, oavsett om dom är en sekt. Har slutat ha regelbunden kontakt med dom, dock.

/notwoodstock
notwoodstock

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav Palindromus » 2013-12-25 23:15:54

Om jag får försöka läsa mellan raderna lite så uppfattar jag det om att du är orolig för att du tenderar att tolka bibelverser på ett personligt sätt som du direkt associerar till fenomen i ditt eget liv. Men är det inte precis detta vi måste göra? Om jag läser att Frank Sinatra sade "Man lever bara en gång, och med tanke på hur jag lever är det helt tillräckligt." så är det väl upp till mig att avgöra om jag tycker det är visa ord eller inte och eventuellt glädjas och hämta energi från dem och applicera dem och tolka dem på ett sätt som gör mig själv nöjd, eller hur?

Om jag däremot citerar vad någon annan sagt och vill göra gällande att författaren menade just vad jag säger och ingenting annat då är det ju vad hon/han menat som har betydelse och då är det ju oärligt att presentera uttalandet på annat sätt utan att det framgår av sammanhanget.

Så tänker i alla fall jag.
Palindromus

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav notwoodstock » 2013-12-25 23:26:40

Min "verktygslåda" vill jag hålla så semantiskt noggrann som möjligt. Min egen tolkning av hur man applicerar Bibelorden svänger lite.

Jag slog upp (sorry, ena är på Engelska ser jag):

http://sv.wikipedia.org/wiki/Exegetik samt
http://en.wikipedia.org/wiki/Biblical_hermeneutics

/notwoodstock
notwoodstock

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav notwoodstock » 2013-12-25 23:32:28

Just nu går jag och grunnar på Ord om att inte prata om grannar/din nästa. Inte lätt om man har envetna inre röster.

Och att "var dag har sin egen plåga" eller vad det står - jag är nöjd, när jag orkar tackla en dag och tar mig igenom den! Morgondagen får vi se då.

Och man skall inte ta emot råd av döda, tror jag att det står - alltså, lyssna inte på inre röster (om man kan undvika det...).

/notwoodstock :-)154 :-)002
notwoodstock

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav Parvlon » 2013-12-25 23:38:18

notwoodstock skrev:Jag tror på "den ende sanne Guden", som Jehovahs vittnen nämnde för mig
Hörde inte du röster? Om man är religiös lagd samtidigt och samtidigt tror på en gudskontakt vid bön så låter det enkelt att ta reda på själv.

Whoever has ears, let them hear. Matthew 11:15
:P
Parvlon
Förhandsgranskad

Anslöt: 2006-07-28

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav Parvlon » 2013-12-25 23:40:13

notwoodstock skrev:
Och man skall inte ta emot råd av döda, tror jag att det står - alltså, lyssna inte på inre röster (om man kan undvika det...).
Hade nog sett mycket sämre ut i världen om inte Moses Abraham och alla de andra ignorerade sina röster. Varför ska man inte ta råd från Jesus?
Parvlon
Förhandsgranskad

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav notwoodstock » 2013-12-25 23:50:55

Jag kanske har "hallucinerat" något ur Bibeln det senaste året - det har hänt så mycket. Jag tänkte att jag behöver kolla upp sådant. :shock:

/notwoodstock
notwoodstock

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav Palindromus » 2013-12-26 1:07:17

notwoodstock skrev:Jag tror både på ett dimmigt minne av Bibelverser, för att ha dom kvar i "verktygslådan", men också på de rader som fastnat mer exakt i minnet. Det ger ordet kraft, bortsett från om man missat sammanhanget versen står i.

Jag tror definitivt på att den noggranne Bibelläsaren kommer rätt, fast översättningar är så olika.

Och grundtextkommentarer av någon kunnig ger klar mersmak när jag orkar slå upp sådant någonstans.

Jag tror på "den ende sanne Guden", som Jehovahs vittnen nämnde för mig, oavsett om dom är en sekt. Har slutat ha regelbunden kontakt med dom, dock.

/notwoodstock
Vad gäller sammanhang så tycker jag du bör vara medveten om att fundamentalistiska kristna samfund som Jehovas Vittnen är intresserade av mönstret, helheten i bibeln. Den styrande kretsen i Brooklyn förändrar och anpassar sin teologi så att det någorlunda skall gå ihop med eller tjäna som en fortsättning på, om man så vill, vad de tidigare lärt. Och då är inte alltid innehållet och sammanhanget verserna återfinns inte i det viktiga, utan att deras tolkning av verserna passar in i helheltsmönstret som de vill medlemmarna skall se och förnimma, utan att ifrågasätta och som grundar sig på antagandet att bibeln aldrig har fel och aldrig motsäger sig själv.

Jag tycker det är bra att du undersöker olika bibelöversättningar. http://www.biblehub.com/
Men var på din vakt när det gäller vissa verser! Det förekommer nämligen att man valt att översätta ord och fraser på ett vist sätt för att försöka tvinga in dem i ett mönster och det förekommer på vissa ställen att det finns en tradition att översätta på ett visst sätt för att försöka komma ifrån annars uppenbara motsägelser. Därför är inte ett visst ordval nödvändigtvis korrekt - om man med korrekt menar så nära grundtexten som möjligt med hänsyn till sammanhang och med intentionen att så förutsättningslöst som möjlig sträva efter en översättning som är ligger så nära som möjligt vad skribenten kan ha menat när han skrev det - bara får att det återfinns i en mängd biblar. Granska gärna grundtexten själv och lita inte alltför mycket på vad olika kommentatorer säger.

Vad gäller Sällskapet Vakttornets införande av namnet Jehova i nya testamentet så förekommer inte det namnet i några som helst orginalmanuript. Det finns mycket starka belägg för att det var förbjudet att uttala namnet vid Jesu tid. Så om Jesus gjorde det (om han funnits och vem han då var) borde fariséerna som anklagade honom för hädelse också ha framfört anklagelsen att han hädade genom att bruka Guds heliga namn. I den grekiska septuagintaöverstäningen - som fullbordades långt före kristendomens uppkomst - återges 3 Moseboken 24:16 (i engelsk översättning) med "And he that names the name of the Lord, let him die the death". Det är inte vad det står i den hebreiska orginaltexten som översätts.

http://www.ellopos.net/elpenor/greek-te ... =3&page=24
http://www.scripture4all.org/OnlineInte ... /lev24.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Septuagint

Vidare kan det vara värt att tänka på att vår kulturella uppfattning av gamla testamentet och begrepp som "Gud" och "Guds namn" är judisk tradition (som knappast heller den alltid överensstämmer med hur de som skrev gamla testamentet ursprungen kanske tänkte och såg på världen i den tid då skrifterna tecknades ned) silad genom kristendom och förbiser den henoteism som tycks skymtas i gamla testamentet.
Palindromus

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav Palindromus » 2013-12-26 1:15:54

notwoodstock skrev:Jag kanske har "hallucinerat" något ur Bibeln det senaste året - det har hänt så mycket. Jag tänkte att jag behöver kolla upp sådant. :shock:

/notwoodstock
Oroa dig inte så mycket! :-)Happy Det finns ingen som dömer dig och gör det det så är det inget du kan göra åt ändå. Försök ta reda på saker själv utan att döma dig. Glöm aldrig att det inte finns några absoluta sanningar. Lär dig acceptera osäkerheten istället. Då mår du mycket bättre. :-)Happy Vi kan inte veta allt. Grubbla inte för mycket! Men vill du ta reda på saker så sök vidare utan att lägga några värderingar på vart det leder dig. So what om du gjrot en feltolkning! So what om det visar sig att du skulle ha haft fel! Det har vi alla ibland. Rätt ofta faktiskt.
Palindromus

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav Palindromus » 2013-12-26 1:16:41

... som sagt, om det nu ens finns något rätt eller fel.
Palindromus

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav notwoodstock » 2014-04-28 0:35:17

"All meanings, we know, depend on the key of interpretation."

George Eliot

Jag kände för att dela något bra Bibelord från gruppen King James Bible i FaceBook, sista månaden har varit suverän! Men inläggen ovan fick mig att ge er ett *mycket* träffsäkert citat, för jag har för mig att Gud väger andarna och ens motiv.
notwoodstock

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav notwoodstock » 2014-05-17 13:17:36

Apropos att vara Asperger-"drabbad":

Jag tror att lidande ger medkänsla, åtminstone uthållighet står det skrivet.

/bibelord:/
Spoiler: visa
Klag. 3:27 Det är gott för en man att han får bära ett ok i sin ungdom.
28 Må han sitta ensam och tyst, när ett sådant pålägges honom.
29 Må han sänka sin mun i stoftet; kanhända finnes ännu hopp.
30 Må han vända kinden till åt den som slår honom och låta mätta sig med smälek.
31 Ty Herren förkastar icke för evig tid;
32 utan om han har bedrövat, så förbarmar han sig igen, efter sin stora nåd.
33 Ty icke av villigt hjärta plågar han människors barn och vållar dem bedrövelse.
(1917 års Bibel)
notwoodstock

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav Parvlon » 2014-11-11 23:39:44

5 Mosebok 31:8 Svenska 1917 (SV1917)

8 Och HERREN är den som går framför dig, han skall vara med dig, han skall icke lämna dig eller övergiva dig; du må icke frukta och icke vara förfärad.»
Parvlon
Förhandsgranskad

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav Alyana » 2014-11-11 23:42:32

:-)154
Alyana

Anslöt: 2009-08-01

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav notwoodstock » 2015-07-20 17:19:23

Serveruppmuntran.

/Bibelord:/
Ords. 20:15* Man må hava guld, så ock pärlor i myckenhet, den dyrbaraste klenoden äro dock läppar som tala förstånd. (1917 års Bibel)
notwoodstock

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav notwoodstock » 2015-07-20 17:23:22

Uppmuntran till Evanglisation! Som inte förtörnar.

/Bibelord:/
Jas 5:20* så mån I veta att den som omvänder en syndare från hans villoväg, han frälsar hans själ från döden och överskyler en myckenhet av synder.
1Pe 4:8* Och varen framför allt uthålliga i eder kärlek till varandra, ty »kärleken överskyler en myckenhet av synder».
(1917 års Bibel)
notwoodstock

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav notwoodstock » 2015-10-01 21:55:40

Platsar ett träffsäkert domännamn i tråden? (Intern kritik mot vimsig Bibeltro associerar jag till.)

http://flatlanderfaith.com/2015/08/20/intellectualism-reason-and-faith/
notwoodstock

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav notwoodstock » 2018-07-31 17:35:08

off-topic, men pricksäkert?!

Ett helt nytt område för Bibeltolkning och -förståelse, kanske:
Jag tror starkt på att ordet Lejon i Bibeln samt Abrahams fru Sara är inblandade i kalendern just nu, utan att det blir astrologi!

http://masterdirigentensverk.se/artiklar/starnbildernas_forkunnelse.html
notwoodstock

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav notwoodstock » 2018-08-26 5:07:21

Här är kanske vettigare info: (Är bl.a osäker på om Jungfrun skulle vara Sara eller Maria)

https://christiananswers.net/q-eden/edn-c019.html
notwoodstock

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav notwoodstock » 2018-08-26 5:24:50

För ögonblicket undrar jag över Bibelns syn på vågen:

canstockphoto31377131-w.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
notwoodstock

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav notwoodstock » 2018-08-26 5:30:00

Intressant läsning om domen, eller...

https://en.wikipedia.org/wiki/Weighing_of_souls
notwoodstock

Bibelverser, träffsäkra

Inläggav notwoodstock » 2019-04-12 8:07:24

Är intresserad av att mina bästa år gått till spillo på:

“Allting har sin tid, och vart företag under himmelen har sin stund. Födas har sin tid, och dö har sin tid. Plantera har sin tid, och rycka upp det planterade har sin tid. Dräpa har sin tid, och läka har sin tid. Bryta ned har sin tid, och bygga upp har sin tid. Gråta har sin tid, och le har sin tid. Klaga har sin tid, och dansa har sin tid. Kasta undan stenar har sin tid, och samla ihop stenar har sin tid. Taga i famn har sin tid, och avhålla sig från famntag har sin tid. Söka upp har sin tid, och tappa bort har sin tid. Förvara har sin tid, och kasta bort har sin tid. Riva sönder har sin tid, och sy ihop har sin tid. Tiga har sin tid, och tala har sin tid. Älska har sin tid, och hata har sin tid. Krig har sin tid, och fred har sin tid. Vad förmån av sin möda har då den som arbetar?”
‭‭Predikaren‬ ‭3:1-9‬ ‭(1917 års Bibelöversättning)

P.S: Slå upp en pappersbibel för bra formatering. D.S.
notwoodstock

Återgå till Intressanta intressen

Logga in