Bemötande från samhället

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bemötande från samhället

Inläggav DC » 2008-05-15 13:41:32

Jag skulle vilja se att vi föräldrar som blivit ifrågasatta av samhället just pga vår diagnos nu försöker samla oss och våra erfarenheter.

Vi måste helt enkelt (re)agera.

Hur har du upplevt bemötandet från samhället efter din AS-diagnos?

Har du fått den hjälp du ansökt om?

Har du påtvingats hjälp du inte ansökt om?

Har du känt dig hotad på något sätt eller nedvärderad i ditt föräldraskap?

Har din diagnos vara till nytta eller har den istället använts emot dig i något syfte?

Har du känt att du har kunnat påverka och själv ta kontroll över din situation eller har du sitället känt dig styrd i ditt föräldraskap?
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:08:59, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Re: Bemötande från samhället

Inläggav ufo » 2008-05-15 14:47:31

DC skrev:Jag skulle vilja se att vi föräldrar som blivit ifrågasatta av samhället just pga vår diagnos nu försöker samla oss och våra erfarenheter.

Har du känt dig hotad på något sätt eller nedvärderad i ditt föräldraskap?


Svar:JA
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 14:08:59, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Bemötande från samhället

Inläggav DC » 2008-05-15 19:01:30

Hur har du upplevt bemötandet från samhället efter din AS-diagnos?

Nedlåtande, som om jag vore mindre förstående, utvecklingsstörd. När jag ber LSS-handläggaren om hjälp med rätta formuleringarna för att ansökan ska bli korrekt från början så jag slipper en massa onödiga överklagningar på alla beslut får jag till svar att "ja men du kan väl åtminstone fylla i ett papper själv".

Har du fått den hjälp du ansökt om?

Nej.

Har du påtvingats hjälp du inte ansökt om?

Ja. Man envisas med att jag behöver stöd i mitt föräldraskap. Varav den senaste institutionen så sent som i dag klargjorde för soc att allt fungerar fint och att det helt enkelt inte finns något behov av hjälp med anknytning etc. Ha!

Har du känt dig hotad på något sätt eller nedvärderad i ditt föräldraskap?

Ja. Jag har hotats med LVU redan innan barnet var fött. Det är något jag känner av än att om jag inte klarar mig själv utan någon som helst insats från LSS då kan jag inte heller ta hand om mitt barn. Får ständigt frågan "hur påverkar detta NN"? Jag får helt enkelt inte lov att berätta att jag mår dåligt av min boendemiljö.

Jag hotas även genom att man vill ha det till att jag hotar då jag ställer krav eller ifrågasätter tjänstemän från LSS. Som om man bara väntar på att få anmäla mig för hot mot tjänsteman. Om jag t ex säger att jag mår dåligt av min boendemiljö då vill man ha det till att jag hotar personen jag pratar med.

Har din diagnos vara till nytta eller har den istället använts emot dig i något syfte?

Enbart emot mig. Enda nyttan är att jag får träffa andra i samma eller liknande mer eller mindre eländiga situation. Men jag har haft en hel del kul också inom aspergerkretsar på läger och i projekt. Fast det hade jag kunnat uppleva även om jag bara varit självdiagnosticerad.

Men som sagt, allt hopp om att få tillgång till LSS kunde jag rätt snabbt glömma. Kommunens handläggare är expert på att formulera bort alla behov och rättigheter.

Har du känt att du har kunnat påverka och själv ta kontroll över din situation eller har du sitället känt dig styrd i ditt föräldraskap?

Känner mig styrd men har nu börjat säga ifrån mer. Nu vet jag att de inte kan ta mitt barn ifrån mig.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:08:59, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Matulda » 2008-05-16 22:06:42

Ursäkta men det gäller faktiskt även oss NT föräldrar! "Samhället" har överhuvudtaget ingen förståelse för föräldrar! Hela systemet är sjukt! Personerna som jobbar i systemet blir sjuka av det! De börjar med en naiv tro att de ska kunna hjälpa och det slutar med att de stjälper. Om de inte tröttnar och inser att systemet är sjukt och slutar. Alla med förståndet i behåll slutar. De andra stänger av och blir "psykopater".

Jag kan svara ja på de här frågorna och jag har ingen AS diagnos.
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 14:08:59, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Matulda » 2008-05-16 22:11:17

Rättelse...de frågor jag kan svara på är

2...nej!
3...ja!
4...ja!
6...nej! Och ja!
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 14:08:59, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Savanten Svante » 2008-05-16 23:16:53

LSS-boende satte stopp för anhörigas weekendresa

http://sydsvenskan.se/skane/burlov/article323390.ece


Tycker det känns mer och mer som om LSS etc stoppar mer än hjälper..

Korttidsboendet där dottern vistas kräver att familjen när som helst ska vara beredda att hämta henne trots att hon fyllt 18 år.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:08:59, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav DC » 2008-05-17 11:29:01

Savanten Svante skrev:LSS-boende satte stopp för anhörigas weekendresa

http://sydsvenskan.se/skane/burlov/article323390.ece


Tycker det känns mer och mer som om LSS etc stoppar mer än hjälper..

Korttidsboendet där dottern vistas kräver att familjen när som helst ska vara beredda att hämta henne trots att hon fyllt 18 år.


Bra att Länsstyrelsen iaf verkar göra sitt jobb. Kommunerna gör verkligen allt för att slippa undan. Brukarna ska behöva kunna alla lagar och gör det också ofta, bättre än tjänstemännen i kommunerna. Eller så vet dem att de bryter mot lagen men tror att det ska gå ändå. Det tycker iaf jag är rent kriminellt och borde sluta i en dom om tjänstefel samt dryga böter.

Hade man dömt fler tjänstemän till ett mer personligt ansvar så hade kanske inställningen förändrats. Som det är nu kan man undra om varje avslag och undslippande att följa lagen generar varje enskild tjänsteman någon slags bonus.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:09:02, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-17 12:08:10

DC skrev:Eller så vet dem att de bryter mot lagen men tror att det ska gå ändå.


Eller också vet "de" att de bryter mot lagen.

Sorry. Kan inte låta bli just nu när jag precis skrivit ett inlägg om "de" och "dem". :wink:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:09:02, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav rdos » 2008-05-17 13:04:26

DC skrev:Hade man dömt fler tjänstemän till ett mer personligt ansvar så hade kanske inställningen förändrats. Som det är nu kan man undra om varje avslag och undslippande att följa lagen generar varje enskild tjänsteman någon slags bonus.


Det var Palme som avskaffade tjänstemäns personliga ansvar. Borde återinföras igen tycker jag.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:09:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav DC » 2008-05-17 13:05:58

Bjäbbmonstret skrev:
DC skrev:Eller så vet dem att de bryter mot lagen men tror att det ska gå ändå.


Eller också vet "de" att de bryter mot lagen.

Sorry. Kan inte låta bli just nu när jag precis skrivit ett inlägg om "de" och "dem". :wink:


Oj ursäkta. Svårt att koncentrera mig när liten bebis inte vill sova men ändå är trött. Jag får stjäla lite tid då och då för att sitta här och då blir det som det blir.

15-minutersregeln för justeringar är för kort för en enastående mamma som måste göra så mycket på en och samma gång.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:09:02, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav DC » 2008-05-17 13:11:35

rdos skrev:
DC skrev:Hade man dömt fler tjänstemän till ett mer personligt ansvar så hade kanske inställningen förändrats. Som det är nu kan man undra om varje avslag och undslippande att följa lagen generar varje enskild tjänsteman någon slags bonus.


Det var Palme som avskaffade tjänstemäns personliga ansvar. Borde återinföras igen tycker jag.


Jaha. Politiker...

Instämmer, det borde återinföras. Tjänstemän kan polisanmäla oss brukare men vi kan inte polisanmäla tjänstemän. Och vad är då rättvisa?
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:09:02, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav weasley » 2008-05-17 13:16:06

rdos skrev:
DC skrev:Hade man dömt fler tjänstemän till ett mer personligt ansvar så hade kanske inställningen förändrats. Som det är nu kan man undra om varje avslag och undslippande att följa lagen generar varje enskild tjänsteman någon slags bonus.


Det var Palme som avskaffade tjänstemäns personliga ansvar. Borde återinföras igen tycker jag.


Oh!

Detta kände jag inte till! Kan du berätta mer?
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in