Behöver tips!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Behöver tips!

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-27 7:04:28

Att ta foton & skicka via nätet, vad är absolut enklaste sättet? Vad behöver jag införskaffa?
Försök att hålla det enkelt och kortfattat, så att en teknofob som jag har en chans att begripa.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:04:04, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2007-11-27 7:25:09

Då försöker vi klara ut mera exakt vad du vill göra.

Du verkar syfta på att själv ta fotona, och då behövs förstås en kamera, och så långt har du säkert listat ut det själv. Digitalkamera är då förstås det smidigaste och enda vettiga, utom möjligen om du redan har en gammal kamera för film som du vill återanvända. Vi utgår från att kamera ska införskaffas, lånas el. likn. och då väljer vi en digitalkamera. Till kameran behövs också ett minneskort för att lagra bilderna (motsvarar alltså filmen, men är till skillnad från filmen raderbart och återanvändbart). Minneskort kan ingå i köpet, men brukar inte göra det.

Nästa steg är att överföra bilderna till datorn. Det går att koppla (nästan) alla digitalkameror direkt till datorn med en sladd som följer med kameran, vanligtvis en USB-sladd. Ofta, men inte alltid, behövs speciell programvara för just den kameran, men det följer i så fall med kameran vid köpet. Alternativt köper man en minneskortsläsare att koppla in till datorn. Då kan man istället ta ut minneskortet ur kameran, stoppa in det i läsare, och läsa in bilderna den vägen. Själv tycker jag det senare är smidigast, men det kostar någon hundralapp eller två för en läsare.

Sedan är frågan om du har behov att redigera bilderna. Då behövs program för det, men vi lämnar det därhän för ögonblicket, och tar det sedan, om behov finnes.

Slutligen få iväg bilderna då. Jag tolkar dig som att det handlar om att skicka bilderna till någon, inte att lägga ut dem på nätet. Då kommer frågan om det behöver vara i full kvalitet, dvs. så bra som bilderna är direkt ur kameran? I så fall blir de ganska stora och då är kanske inte epost så bra alternativ. Det fyller lätt mottagarens brevlåda redan vid kanske två tre bilder. Om du kan tänka dig att krympa dem, dvs. sänka kvalitén på bilderna så kan epost däremot vara ett OK alternativ om det inte är enormt många bilder. Jag tror vi stannar där för återkoppling från dig, innan vi diskutera andra alternativ.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:04:04, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-27 7:29:08

Får nästan huvudvärk bara av att läsa om det...
Tack iaf.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:04:05, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2007-11-27 7:31:15

Så farligt är det inte, men det hänger ju lite på exakt vad du vill göra.

Att det blev lite långt beror på att jag försökte förklara vissa saker istället för att bara slänga ur mig tekniska termer utan vidare. Fråga gärna, så fortsätter vi därifrån.

För att förenkla lite:

Fråga 1:
Har du kamera, tänker du köpa kamera eller tänker du låna kamera?

Fråga 2:
Vill du lägga upp bilderna på nätet så att alla eller vissa utvalda personer kan titta på dem där, eller vill du bara skicka bilderna till en eller flera personer så de kan titta på dem på sina datorer och ev. skriva ut dem?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:04:05, redigerad totalt 2 gånger.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-27 7:35:17

Kvasir skrev:Så farligt är det inte, men det hänger ju lite på exakt vad du vill göra.

Att det blev lite långt beror på att jag försökte förklara vissa saker istället för att bara slänga ur mig tekniska termer utan vidare. Fråga gärna, så fortsätter vi därifrån.

Tänkte fota & skicka helt enkelt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:04:05, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2007-11-27 7:48:18

KrigarSjäl skrev:Tänkte fota & skicka helt enkelt.


OK. Minsta nödvändiga utrustning är väl då en digitalkamera och ett minneskort till den. Datorn utgår jag från att du har redan.

Då återkommer vi till hur bra kvalitet som behövs på bilderna? Vill du bevara full kvalitet så det går att skriva ut dem med fotokvalitet, eller är det OK att försämra kvaliten lite? Det går att komprimera bilder ganska mycket utan att tappa alltför mycket kvalitet.

Alt 1. Full kvalitet. Då är det bara att posta bilderna, t.ex. som bilaga i mail. Men du bör inte skicka mer än kanske två tre bilder åt gången och se till att mottagaren tömmer brevlådan innan du skickar flera. Funkar alltså inte så smidigt för många bilder.

Alt 2. Komprimerade bilder. Då kan du skicka många fler åt gången innan brevlådan blir full. Nackdelen är dels att du måste använda något program för att komrimera bilderna och att du tappar lite kvalitet på dem.

Det är de enklaste alternativen, men det finns andra.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:04:05, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav vetej » 2007-11-27 7:49:29

Det enda du behöver köpa är en digitalkamera. Man använder sedan olika lätthanterliga programvaror för att spara bilderna på datorn, och sedan får du göra vad du vill med dem, t ex skicka dem via mail, föra över via MSN, ladda upp på en hemsida, etc.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:04:05, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-27 8:36:19

Ok, digitalkamera alltså. Vad brukar de kosta?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:04:05, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ufo » 2007-11-27 9:39:06

Megapixel dvs (antal punkter i höjd * i bredd).
För att få bra utskrifter så behövs minst 2megapixel.
Högre än så är lite overkill då den ökade kvaliten inte syns för ögat.
Dock så ger en högre möjlighet till viss beskärning utan att understiga 2.

Skall du bara ha bilderna till webb(hemsidemakeri) så räcker det med den sämsta kameran på marknaden.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:04:05, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav ufo » 2007-11-27 9:41:10

KrigarSjäl skrev:Ok, digitalkamera alltså. Vad brukar de kosta?

Priser kollar man lättast på
Pricerunner
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:04:05, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav ufo » 2007-11-27 9:42:59

Motiv kanske man skall lämna en liten kommentar om också.
Ingår NT till skaran som skall få bilderna så uppskattar de bilder på folk. Konstigt men sant.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:04:05, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-27 11:22:15

Tack för tipsen, Ufo! Ska ta tag i det vad det lider.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:04:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Behöver tips!

Inläggav barracuber » 2007-11-27 11:29:38

KrigarSjäl skrev:Att ta foton & skicka via nätet, vad är absolut enklaste sättet? Vad behöver jag införskaffa?
Försök att hålla det enkelt och kortfattat, så att en teknofob som jag har en chans att begripa.


För att kunna ge tips behöver jag veta lite grand om vilka människor du riktar dig till - dina mottagare helt enkelt - vilka ska kolla på dina bilder.

Är det bara folk som du känner - typ kompisar, bekanta, familj och släkt?

Eller planerar du att smälla upp nån sorts "galleri" på nätet och vända dig även till en allmänhet (förutom de du känner)? Internet är ju ett väldigt bra medium för fotointesserade.

Jag är inte bra på kameror men är bättre på skick/publiceringsbiten. Men det som är så bra med sådana här trådar är att man lär sig en massa saker, i mitt fall kameror, tack vare att folk kan så himla mycket här.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:04:06, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Panika » 2007-11-27 11:29:46

Jag köpte en fullt duglig digitalkamera på Blocket för 3 månader sedan.
350 kronor, inkl. extra minneskort och extra batteri. Mannen kom t o m hem till mig och lämnade den å visade hur den fungerade =)
Passar utmärkt för min ekonomi, och syfte.
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:04:06, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-27 15:00:14

Jo, utvecklingen går fort där oxå, så det finns högvis med begagnat därute åxå!

Är det viktigt med zoom och såntdär?

En blå fin kamera med 5 megapix:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105348
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:04:06, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Behöver tips!

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-27 15:08:19

barracuber skrev:
KrigarSjäl skrev:Att ta foton & skicka via nätet, vad är absolut enklaste sättet? Vad behöver jag införskaffa?
Försök att hålla det enkelt och kortfattat, så att en teknofob som jag har en chans att begripa.


För att kunna ge tips behöver jag veta lite grand om vilka människor du riktar dig till - dina mottagare helt enkelt - vilka ska kolla på dina bilder.

Är det bara folk som du känner - typ kompisar, bekanta, familj och släkt?

Eller planerar du att smälla upp nån sorts "galleri" på nätet och vända dig även till en allmänhet (förutom de du känner)? Internet är ju ett väldigt bra medium för fotointesserade.

Jag är inte bra på kameror men är bättre på skick/publiceringsbiten. Men det som är så bra med sådana här trådar är att man lär sig en massa saker, i mitt fall kameror, tack vare att folk kan så himla mycket här.


Jag tänkte skicka bilder i köp/sälj-syfte, men kanske också till polare. Möjligtvis lägger jag upp ngn bild på helgon, men mer offentligt än så blir det inte.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:04:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Behöver tips!

Inläggav Kvasir » 2007-11-27 16:05:18

KrigarSjäl skrev:
Jag tänkte skicka bilder i köp/sälj-syfte, men kanske också till polare. Möjligtvis lägger jag upp ngn bild på helgon, men mer offentligt än så blir det inte.


Menar du bilder på saker du vill sälja på annons och liknande? I så fall klarar du dig med en väldigt enkel kamera. Då handlar det ju bara om illustration i små format.

Är det däremot själva bilderna du vill sälja så blir förstås kraven högre, i alla fall om det handlar om bilder som ska användas i tryck och liknande.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:04:06, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Behöver tips!

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-27 16:13:40

Kvasir skrev:
KrigarSjäl skrev:
Jag tänkte skicka bilder i köp/sälj-syfte, men kanske också till polare. Möjligtvis lägger jag upp ngn bild på helgon, men mer offentligt än så blir det inte.


Menar du bilder på saker du vill sälja på annons och liknande? I så fall klarar du dig med en väldigt enkel kamera. Då handlar det ju bara om illustration i små format.

Är det däremot själva bilderna du vill sälja så blir förstås kraven högre, i alla fall om det handlar om bilder som ska användas i tryck och liknande.


Vanlig kamera!? Jag ska skicka via nätet, hur fasen gör man det med vanlig kamera? Jag ska inte sälja bilder, så inget avancerat behövs. Billigast & enklast blir bra.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:04:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Behöver tips!

Inläggav barracuber » 2007-11-27 16:21:05

KrigarSjäl skrev:Jag tänkte skicka bilder i köp/sälj-syfte, men kanske också till polare. Möjligtvis lägger jag upp ngn bild på helgon, men mer offentligt än så blir det inte.


Mmm.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:04:06, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-27 16:26:17

Nej, nu krånglar ni till det! Tack för tipsen iaf, är nöjd med infon.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:04:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Behöver tips!

Inläggav Kvasir » 2007-11-27 16:34:50

KrigarSjäl skrev:
Vanlig kamera!? Jag ska skicka via nätet, hur fasen gör man det med vanlig kamera? Jag ska inte sälja bilder, så inget avancerat behövs. Billigast & enklast blir bra.


Då är det någon billig digitalkamera du ska satsa på. Det går att få en kamera av bra fabrikat under tusenlappen idag, som t.ex. den Svante länkade till. Du kan hitta ännu billigare på nätet. Så finns ju ofta en massa mindre kända fabrikat som sälja ännu billigare, men då kan det vara svårare att veta hur det är med kvalitet och så. Ofta finns det specialerbjudanden i butiker, och speciellt på de stora elkedjorna (ifall du har någon sådan butik i närheten). Begagnat kan säkerligen vara ett alternativ också, som Svante påpekade. Väldigt många människor byter upp sig hela tiden, så det borde finnas en del begagnat.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:04:06, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Behöver tips!

Inläggav KrigarSjäl » 2007-11-27 16:36:43

Kvasir skrev:
KrigarSjäl skrev:
Vanlig kamera!? Jag ska skicka via nätet, hur fasen gör man det med vanlig kamera? Jag ska inte sälja bilder, så inget avancerat behövs. Billigast & enklast blir bra.


Då är det någon billig digitalkamera du ska satsa på. Det går att få en kamera av bra fabrikat under tusenlappen idag, som t.ex. den Svante länkade till. Du kan hitta ännu billigare på nätet. Så finns ju ofta en massa mindre kända fabrikat som sälja ännu billigare, men då kan det vara svårare att veta hur det är med kvalitet och så. Ofta finns det specialerbjudanden i butiker, och speciellt på de stora elkedjorna (ifall du har någon sådan butik i närheten). Begagnat kan säkerligen vara ett alternativ också, som Svante påpekade. Väldigt många människor byter upp sig hela tiden, så det borde finnas en del begagnat.

Låter vettigt. Så får det bli!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:04:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav barracuber » 2007-11-27 17:29:48

KrigarSjäl skrev:Nej, nu krånglar ni till det!


"Krånglar till det"? :shock: Woops!

Bra att du påminner oss KrigarSjäl :wink: Du får tänka på att vi arbetstränar här jag och Kvasir. Vi tänkte vi skulle söka jobb på nån supportavdelning när vi har lärt oss de sociala koderna (iofs så finns här bara aspiga "kunder" men ändå...)

KrigarSjäl skrev:Tack för tipsen iaf, är nöjd med infon.


Så lite så. Det är det vi är till för. Ha en bra dag!

*du ser! det börjar sätta sig mer och mer! *

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:04:07, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kvasir » 2007-11-27 18:07:46

Jag har säkert krånglat till det också, på olika sätt. Men min approach har varit att KS ska kunna undvika att behöva lära sig en massa nya program så långt som möjligt, vilket jag gissar att han uppskattar. Enklast är då rimligen att bara tanka bilderna från kameran till datorn med medföljande progam, och sedan eposta bilderna. Epostprogrammet utgår jag från att han har lite koll på redan. Sedan kanske något mera måste tillkomma i processen, men det beror på olika omständigheter och vilka de faktiska behoven är.

Jo just det KS, en sak till apropå kamera. Även om det låter som du klarar dig med i stort sett vilken enkel digitalkamera som helst, så beror det ju lite på vad du har tänkt att fota. Om det t.ex. gäller närbilder, kanske för att det handlar om små föremål, så kan många kameror ha problem med det. Det är en sak man lätt missar. Handhavande är ju också väldigt olika på olika kameror. Bäst är nog att köpa i butik så du har möjlighet att känna på kameran och prova den, och få lite instruktioner. Förmodligen vill du i alla fall ha en kamera som är så automatisk som möjligt, misstänker jag.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:04:07, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till IT-forum



Logga in