Behöver någon form av hjälp, vart vända mig??

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Behöver någon form av hjälp, vart vända mig??

Inläggav Jennies » 2012-08-13 15:31:49

Hejsan! Det är så att jag tyvärr inte kan bo kvar hemma på grund av mina föräldrar. Jag kommer inte överens med någon av dom och dom vill inte ha mig där. Jag är oförmögen att skaffa ett jobb, jag kan verkligen inte det tar bara emot så otroligt mycket och mitt liv håller på att bli kaos.
Jag har endast asperger men dom misstänker ADD också. Jag har tidigare varit mycket hos BUP men nu är jag 18.

Så min fråga är vart ska jag vända mig någonstans och vilka bidrag och hjälp kan jag få?

Jag har så sjukt svårt för att ringa och prata i telefon också vilket gör allting lite jobbigare..

Tack på förhand och ursäkta om det är rörigt skrivet men jag har lite bråttom hehe! Kram
Senast redigerad av Jennies 2012-08-13 15:37:45, redigerad totalt 1 gång.
Jennies
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-08-13

Re: Behöver någon form av hjälp, vart vända mig??

Inläggav Iridia » 2012-08-13 15:35:32

Hej och välkommen!

Är det inte lättast om du frågar BUP hur du går vidare? De är troligen de mest kvalificerade att tala om vart du ska vända dig i just din stad. Vuxenhabiliteringen eller Vuxenpsykiatrin tror jag det brukar det vara, men när man inte vet var du bor så går det inte att ge närmare svar än så.

P.S. Vore fint om du inte skrev med jättestora bokstäver. Låt det stå på Normal bara så blir det lättare för alla att läsa.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Behöver någon form av hjälp, vart vända mig??

Inläggav Jennies » 2012-08-13 15:41:31

Iridia skrev:Hej och välkommen!

Är det inte lättast om du frågar BUP hur du går vidare? De är troligen de mest kvalificerade att tala om vart du ska vända dig i just din stad. Vuxenhabiliteringen eller Vuxenpsykiatrin tror jag det brukar det vara, men när man inte vet var du bor så går det inte att ge närmare svar än så.

P.S. Vore fint om du inte skrev med jättestora bokstäver. Låt det stå på Normal bara så blir det lättare för alla att läsa.


Jo, har dock inte haft kontakt med dom på några år så det känns skumt att ringa så långt senare. /: Men vilka ska man prata med om bidrag och sådant? Är det försäkringskassan eller socialen eller..?
Jennies
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-08-13

Re: Behöver någon form av hjälp, vart vända mig??

Inläggav yeah » 2012-08-13 16:24:17

Jennies skrev:Men vilka ska man prata med om bidrag och sådant? Är det försäkringskassan eller socialen eller..?

Beror på vilket bidrag du är ute efter/har rätt till. Socialbidrag söker du hos socialen och aktivitetsersättning söker du hos försäkringskassan.
yeah
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2011-02-27

Re: Behöver någon form av hjälp, vart vända mig??

Inläggav Miche » 2012-08-13 16:40:18

Aktivitetsersättning betalas först från 19 års ålder, men med aktivitetsersättning och bostadsbidrag/bostadstillägg (som även det betalas från Försäkringskassan) kan man finansiera en egen hyresbostad.

Socialen i din kommun kan du ta kontakt med direkt och berätta din situation, men lite tur kanske du får den hjälp du behöver för att flytta hemifrån.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Aspergare och vården



Logga in