Behandlingsresistent depression

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Behandlingsresistent depression

Inläggav Gripandekylig » 2015-08-31 9:51:16

En depression kan, enligt inom läkarkåren omdiskuterade kriterier, betecknas som behandlingsresistent om den inte mildrats utav behandling med minst två olika antidepressiva läkemedel. Jag har varit kliniskt deprimerad, med diagnosen egentlig depression ställd av läkare, sedan 18 oktober 2011. Under tiden har jag med råge testat tillräckligt många behandlingar för att man med tillförsikt kan hävda att jag lider utav en behandlingsresistent depression. Jag har under tiden studerat och varit sjukskriven om vartannat men nu efter sommarens extrastudier känner jag att någonting drastiskt måste till. Jag ska därför ta en termins studieuppehåll, tror jag.

Jag har testat att gå på samtal hos mentalskötare och kuratorer för att prata mig friskare, gått hos en dietist för att äta mig friskare, gått hos sjukgymnast för att träna mig friskare, ändrat på kost-, sömn- och träningsrutiner för att leva mig friskare, gjort en mängd olika utredningar för att diagnosticera problemen, gått hos flera olika psykologer för att behandla depressionen med terapi samt ätit sju olika antidepressiva läkemedel i olika kombinationer för att försöka bli friskare. Ingenting har hjälpt hittills.

Jag har behandlats med följande antidepressiva läkemedel i ungefär 6 månader vardera:

Sertralin
Fluoxetin
Mirtazapin
Venlafaxin
Bupropion
Agomelatin
Vortioxetin
(Modafinil)


Bild

Har andra här på AspergerForum också drabbats av depressioner som inte velat ge med sig?

Nu tänker jag, troligen, ta ett studieuppehåll denna hösttermin för att fokusera på tillfrisknandet till 100 %. De mer drastiska behandlingsalternativ jag har lämnat in som förslag till min läkare inför morgondagens läkarbesök är:

Ketamin – 0,5 mg/kg intravenös infusion i glukos under 40 min
rTMS – Upprepad transkraniell magnetstimulering
ECT – Elektrokonvulsiv behandling
Fenelzin – Monoterapi
Levotyroxin – Tillägg till vanlig antidepressiv
Lisdexamfetamin – Tillägg till vanlig antidepressiv
Tramadol – Monoterapi
DBS – Deep Brain Stimulation
VNS – Vagusnervstimulering
CES – Kraniell Elektroterapistimulering

Har någon här på forumet erfarenhet eller kunskap om de behandlingarna, eller kanske tips på andra behandlingar man kan föreslå att försöka med?

Berätta gärna om era egna erfarenheter, tack.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Re: Behandlingsresistent depression

Inläggav tahlia » 2015-08-31 10:24:31

Den behandling jag själv har genomgått var ECT. Jag fick behandling i två serier för att lyfta mig ur den katatoni som min depression förpassat mig till.

Behandlingen i sig hade en otrolig effekt. Efter en serie gick jag från snudd på total katatoni till att sitta i allrummet med tre andra och stoja, skratta och käka pizza. Det var som att få tillbaka sig själv.

Baksidorna då. Jag har migrän och efter varje behandling triggades ett migränanfall. Mitt korttidsminne var, även några veckor efter avslutad behandling, en aning ur synk. Vid ett tillfälle började jag tro att det på allvar måste spöka i köket för stolar flyttade sig själva. Till en dag när jag upptäckt att en stol flyttat sig, började klura på fenomenet och plötsligt mindes att det var jag själv som flyttat den tidigare. Fick mig ett gott skratt.
Utöver det noterade jag inga baksidor och minnet gick tillbaka till vad det var efter en tid.
Vilken effekt det har på andra varianter av depression kan jag dock inte vittna om.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Behandlingsresistent depression

Inläggav Gripandekylig » 2015-08-31 10:32:04

tahlia skrev:Den behandling jag själv har genomgått var ECT.

Tack för att du delade med dig om det, vad intressant. Min psykolog och min läkare har sagt att jag är en kandidat för ECT men jag vill helst pröva ketamin och eventuellt rTMS först eftersom de är lite mildare biverkningsmässigt. Var du alltså inlagd under tiden du fick ECT? Vet du om man är det vanligtvis? Hur kändes det efter första sessionen? Var det alltså först efter hela första serien som du kände förbättringen?

Ja jag har ju haft en del krampanfall tidigare så jag förstår delvis hur man känner sig med avseende på minnet men det är ju samtidigt olika beroende på vad som framkallat anfallen så det kanske ger svårare minnesproblem att sätta 450 volt, 0,9 ampere mot huvudet än vad jag fick från mixen av venlafaxin och bupropion. Det känns dock som att det blir alltmer värt risken att testa ECT ju längre depressionen varar; den ger en hel del problem den med.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Re: Behandlingsresistent depression

Inläggav tahlia » 2015-08-31 10:43:15

Gripandekylig skrev:
tahlia skrev:Den behandling jag själv har genomgått var ECT.

Tack för att du delade med dig om det, vad intressant. Min psykolog och min läkare har sagt att jag är en kandidat för ECT men jag vill helst pröva ketamin och eventuellt rTMS först eftersom de är lite mildare biverkningsmässigt. Var du alltså inlagd under tiden du fick ECT? Vet du om man är det vanligtvis? Hur kändes det efter första sessionen? Var det alltså först efter hela första serien som du kände förbättringen?

Jag var inlagd under första serien men det var bara för att jag var i så dåligt skick, kunde inte ens ta hand om mig själv.
Under den andra serien åkte jag till sjukhuset på behandlingsdagarna. Där fick jag ett rum för dagen på sjukhushotellet så att jag kunde vila ut i lugn och ro när de flyttade mig från uppvaket.
Förbättringen under första serien var, konstigt nog, smygande på så vis att jag från början inte riktigt märkte själv att jag blev bättre. Det jag minns direkt efter första behandlingen var fokus - jag upplevde det som om jag hörde bättre och såg bättre. Så här i efterhand inser jag att det snarare handlade om ett första steg ut från min egna skalle som jag dragit mig tillbaka till.
I backspegeln ser jag också att förbättringen steg vid varje behandling men under tiden var känslan att jag bara klev upp en dag och vips var mycket bättre.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Behandlingsresistent depression

Inläggav plåtmonster » 2015-08-31 10:49:13

ECT skulle kunna sabotera studieförmågan. Låter inget bra. Kanske miljön eller brist på rätt aktiviteter vidhåller depressionen?
Ta en kik även på Transcranial direct current stimulation (tDCS) som har många intressanta behandlingsresultat. Det verkar också som det svenska läkarskrået är lite begränsade så det kan vara en idé att kolla vad t.ex tyska psykiatriker/psykologer har för tankar om behandlingar?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Behandlingsresistent depression

Inläggav Gripandekylig » 2015-08-31 11:02:37

tahlia skrev:Det jag minns direkt efter första behandlingen var fokus - jag upplevde det som om jag hörde bättre och såg bättre. Så här i efterhand inser jag att det snarare handlade om ett första steg ut från min egna skalle som jag dragit mig tillbaka till.

Okej ja det är någonting sådant jag också skulle behöva. Jag ska träffa min psykolog idag så ska vi diskutera lite mer om hur jag bedömer att min förmåga att sköta vardagssysslor och sådant är och ifall jag också kanske skulle bli hjälpt av inläggning. Vi får se; jag kan ju ta hand om mig tillsynes inför möten inför andra människor i alla fall så jag kanske inte behöver sådan omvårdnad. Det var intressant att läsa din beskrivning av ECT, tack.

plåtmonster skrev:ECT skulle kunna sabotera studieförmågan. Låter inget bra.

Ja det stämmer fast samtidigt är min hjärna i riktigt dåligt skick nu. Jag känner att jag presterar bara kanske en tiondel så effektivt i skolan nu som jag gjorde i början av universitetet eller under gymnasiet när jag inte var deprimerad.

plåtmonster skrev:Kanske miljön eller brist på rätt aktiviteter vidhåller depressionen?

Ja det är ju en väsentlig faktor och visst har jag märkt av att måendet har försämrats nu under sommaren när jag studerat ensam i en källare mycket mer än vanligt men samtidigt har jag känt av mycket stress inför det sociala i skolmiljön. Om jag nu tar ett uppehåll på en termin kommer jag å ena sidan att vistas mindre i miljöer med studiekamrater men å andra sidan ges jag då möjlighet att träffa människor när det känns rätt: utan tvång. Jag känner stark ambivalens inför valet att pausa studierna. Samtidigt kan ju just själva studieämnet i sig (antändligt torr juridik) vara depressionsvidmakthållande.

plåtmonster skrev:Ta en kik även på Transcranial direct current stimulation (tDCS) som har många intressanta behandlingsresultat. Det verkar också som det svenska läkarskrået är lite begränsade så det kan vara en idé att kolla vad t.ex tyska psykiatriker/psykologer har för tankar om behandlingar?

Okej javisst det ska jag göra. Tack för tipset.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Behandlingsresistent depression

Inläggav Tantaly » 2015-08-31 11:07:38

Sammanfattar vad som står i Handbook of Clinical Psychopharmacology for Therapists (5th Edition) och lägger till lite egna kunskaper.

1. Höj dosering av nuvarande preparat(SSRI/SNR/NRI). Fail ---> nytt preparat
2. Addition av ytterligare ett preparat. Vanligt är SSRI + buspropion, SSRI + buspiron, metylfenidat + antidepressiv. Andra förstärkande agenter är litium, thyroid, modafinil och atypiska neuroleptika.

3. Byt till MAO-hämmare eller TCA. (Parnate, klomipramin)

4. ECT
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Behandlingsresistent depression

Inläggav Gripandekylig » 2015-08-31 11:23:01

Tantaly skrev:Sammanfattar vad som står i Handbook of Clinical Psychopharmacology for Therapists (5th Edition) och lägger till lite egna kunskaper.

Ja just, det var en bra ordning. Tack. Jag har hämtat inspiration från samma typ av källor i min behandling och jag har följt ungefär den mallen med undantag från MAO-punkten. Eftersom jag drabbades av jobbiga monoaminergt betingade hypertensiva biverkningar av venlafaxin och bupropion blev jag och de läkare jag använt lite extra ängsliga inför att sätta in den typen av läkemedel. Jag anser väl just nu att riskerna egentligen övervägs av de möjliga vinsterna med MAO-behandling, men det kanske är så att jag låter mig lockas av chansen till quickfix som ketamin och ECT för med sig.

Har du testat den här typen av behandlingar? Vad tror du om min omprioritering av punkt 3 och 4?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Behandlingsresistent depression

Inläggav plåtmonster » 2015-08-31 11:43:31

Gripandekylig skrev:Ja det är ju en väsentlig faktor och visst har jag märkt av att måendet har försämrats nu under sommaren när jag studerat ensam i en källare mycket mer än vanligt men samtidigt har jag känt av mycket stress inför det sociala i skolmiljön.

Förslag:
* Ordna iaf tillfälligt boende ute där det finns träd, skog eller hav. Samt dagsljus på riktigt.
* Gör ett medvetet läsuppehåll på 1 månad så att hjärnan får vila.
* Sysselsätt dig efter denna månad med sådant du tycker är kul.
* Undvik människor om så behövs. Iaf påtvingade sådana där du inte kan vara dig själv och måste spela en roll.
* Ha sex? naturens mening med livet. Det är en oerhört starkt fenomen som får en att känna mening i många fall.
* Gå upp när solen går upp. Ät bra mat med mycket grönt. Träna regelbundet, helst på förmiddagen.

Jag vet ju inte din exakta situation men detta är några förslag.
Att hyra en stuga på landet för 1-2 månader kanske är något? (eller iaf i utkanten av stan)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Behandlingsresistent depression

Inläggav Tantaly » 2015-08-31 11:54:09

Gripandekylig skrev:
Tantaly skrev:Sammanfattar vad som står i Handbook of Clinical Psychopharmacology for Therapists (5th Edition) och lägger till lite egna kunskaper.

Ja just, det var en bra ordning. Tack. Jag har hämtat inspiration från samma typ av källor i min behandling och jag har följt ungefär den mallen med undantag från MAO-punkten. Eftersom jag drabbades av jobbiga monoaminergt betingade hypertensiva biverkningar av venlafaxin och bupropion blev jag och de läkare jag använt lite extra ängsliga inför att sätta in den typen av läkemedel. Jag anser väl just nu att riskerna egentligen övervägs av de möjliga vinsterna med MAO-behandling, men det kanske är så att jag låter mig lockas av chansen till quickfix som ketamin och ECT för med sig.

Har du testat den här typen av behandlingar? Vad tror du om min omprioritering av punkt 3 och 4?


Har tyvärr ingen personlig erfarenhet av behandlingarna nej. Jag kan tyvärr inte råda dig om jag ska vara ärlig. Beslutet får vara ditt. Det känns som att punkt 3 och 4 medför ungefär likvärdiga risker. Hade nog personligen valt att testa MAOI innan ECT under noga koll. Du som studerar på hög nivå tycker jag ska vara försiktig med ECT även om den korta behandlingen utan psykofarmaka lockar. Det finns ganska stora risker för komplikationer som anestesi och kognitiva effekter.

Kanske kortvarig TCA-behandling med mildare elektroterapi som rTMS eller MST (Om det tillhandahålls i Sverige) hade varit något.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Behandlingsresistent depression

Inläggav Gripandekylig » 2015-08-31 13:11:49

plåtmonster skrev:Förslag:
* Ordna iaf tillfälligt boende ute där det finns träd, skog eller hav. Samt dagsljus på riktigt.
* Gör ett medvetet läsuppehåll på 1 månad så att hjärnan får vila.
* Sysselsätt dig efter denna månad med sådant du tycker är kul.
* Undvik människor om så behövs. Iaf påtvingade sådana där du inte kan vara dig själv och måste spela en roll.
* Ha sex? naturens mening med livet. Det är en oerhört starkt fenomen som får en att känna mening i många fall.
* Gå upp när solen går upp. Ät bra mat med mycket grönt. Träna regelbundet, helst på förmiddagen.

Jag vet ju inte din exakta situation men detta är några förslag.
Att hyra en stuga på landet för 1-2 månader kanske är något? (eller iaf i utkanten av stan)

Ja jo jag har ju tillgång till en segelbåt så det vore ju enligt den ordinationen. Dock skulle jag behöva locka med någon gast att hjälpa till med seglingen och samlagen. Vi får se hur det går. Jag känner samtidigt att det skulle kunna vara lite jobbigt att sitta fast ombord på en liten båt med samma människa under lång tid. Det kanske är bättre att bo lite ensammare på landet då. Bra tips iaf. Tack!

Tantaly skrev:Det känns som att punkt 3 och 4 medför ungefär likvärdiga risker. Hade nog personligen valt att testa MAOI innan ECT under noga koll. Du som studerar på hög nivå tycker jag ska vara försiktig med ECT även om den korta behandlingen utan psykofarmaka lockar. Det finns ganska stora risker för komplikationer som anestesi och kognitiva effekter.

Kanske kortvarig TCA-behandling med mildare elektroterapi som rTMS eller MST (Om det tillhandahålls i Sverige) hade varit något.

Okej ja klomipramin finns ju lite som en brygga innan jag skulle behöva testa fenelzin och liknande MAO-hämmare. Egentligen finns ju även moklobemid däremellan som en reversibel MAO-hämmare, men samtidigt är ju effekterna av alla de tre läkemedlen liknande och då borde man ju, om man tror att det krävs, kunna testa det starkaste (fenelzin) först i så fall. Men ja, det vore samtidigt jobbigt att behöva vänta igenom ännu en läkemedelsbehandling. Klomipramin finns visserligen som IV-beredning för infusion. Vi får se vad läkaren säger imorgon, tack.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Behandlingsresistent depression

Inläggav slackern » 2015-08-31 13:17:43

Gripandekylig skrev:
plåtmonster skrev:Förslag:
* Ordna iaf tillfälligt boende ute där det finns träd, skog eller hav. Samt dagsljus på riktigt.
* Gör ett medvetet läsuppehåll på 1 månad så att hjärnan får vila.
* Sysselsätt dig efter denna månad med sådant du tycker är kul.
* Undvik människor om så behövs. Iaf påtvingade sådana där du inte kan vara dig själv och måste spela en roll.
* Ha sex? naturens mening med livet. Det är en oerhört starkt fenomen som får en att känna mening i många fall.
* Gå upp när solen går upp. Ät bra mat med mycket grönt. Träna regelbundet, helst på förmiddagen.

Jag vet ju inte din exakta situation men detta är några förslag.
Att hyra en stuga på landet för 1-2 månader kanske är något? (eller iaf i utkanten av stan)

Ja jo jag har ju tillgång till en segelbåt så det vore ju enligt den ordinationen. Dock skulle jag behöva locka med någon gast att hjälpa till med seglingen och samlagen. Vi får se hur det går. Jag känner samtidigt att det skulle kunna vara lite jobbigt att sitta fast ombord på en liten båt med samma människa under lång tid. Det kanske är bättre att bo lite ensammare på landet då. Bra tips iaf. Tack!


Segla jordenrunt så ska du se att hitta en gast lär vara rätt enkelt. Men tror att det är bäst att hoppa över samlags biten det kan nog spåra ut rätt rejält.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Behandlingsresistent depression

Inläggav Tantaly » 2015-08-31 13:58:10

@Gripandekylig

Be även läkaren att kolla dina serumtestosteronnivåer så att man kan utesluta ev hypogonadism.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Behandlingsresistent depression

Inläggav Gripandekylig » 2015-08-31 14:14:31

Tantaly skrev:Be även läkaren att kolla dina serumtestosteronnivåer så att man kan utesluta ev hypogonadism.

Det var intressant, det ska jag verkligen göra. Jag läste lite om det i början av sommaren och då minns jag att jag läste på lite om prohormoner till testosteron, eller vad de kallas: byggstenarna till hormonet. Jag ska läsa på om hypogonadism nu.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Behandlingsresistent depression

Inläggav Plasticfck » 2015-08-31 16:00:22

En fundering;
Om det som lagt grund för depressionen är ex. miljöbetingat, negativa upplevelser, felaktig livsstil osv - kommer då verkligen medicinska preparat göra nån skillnad ?

Personligen (utan avsikt att låta alltför kritisk) är jag väldigt osäker på om all världens kemikalier verkligen hjälper, när problemet är knutet till ex. något av ovanstående.

Jag hoppas bara att det ej skadar mer än det hjälper, att experimentera med alla dessa preparat, när vägen att gå kanske behöver vara en helt annan.

Hoppas min omtanke lyser igenom i det jag skrivit!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Behandlingsresistent depression

Inläggav Tantaly » 2015-08-31 16:15:00

Plasticfck skrev:En fundering;
Om det som lagt grund för depressionen är ex. miljöbetingat, negativa upplevelser, felaktig livsstil osv - kommer då verkligen medicinska preparat göra nån skillnad ?

Personligen (utan avsikt att låta alltför kritisk) är jag väldigt osäker på om all världens kemikalier verkligen hjälper, när problemet är knutet till ex. något av ovanstående.

Jag hoppas bara att det ej skadar mer än det hjälper, att experimentera med alla dessa preparat, när vägen att gå kanske behöver vara en helt annan.

Hoppas min omtanke lyser igenom i det jag skrivit!


Visst kan det vara så. Men ibland vet man inte orsaken till resistent depression.
Man kan genom psykofarmaka "lura" hjärnan att man mår bra genom att på kemisk väg höja "må bra"-signalsubstanser i hjärnan. Nackdelen med detta är att hjärnan efter hand på ett eller annat sätt nedreglerar, uppreglerar eller förändrar känsligheten på receptorer.

Ett klassisk exempel på detta är medicinsk utlöst återfall av långvarig administration av t.ex. SSRI. Överstimulering av SERT-receptorer motverkar dopaminsignalering ---> depression och trötthet.

Psykofarmaka är i grunden endast avsett som korttidsbehandling under pågående terapi och livsförändring. Men ibland är problemen djupare än så tyvärr och ECT kan behöva komma till användning. Autismspektrumproblematiken kan göra det hela ännu mer komplicerat. Våra hjärnor fungerar lite annorlunda.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Behandlingsresistent depression

Inläggav Plasticfck » 2015-08-31 17:17:29

Tantaly skrev:
Plasticfck skrev:En fundering;
Om det som lagt grund för depressionen är ex. miljöbetingat, negativa upplevelser, felaktig livsstil osv - kommer då verkligen medicinska preparat göra nån skillnad ?

Personligen (utan avsikt att låta alltför kritisk) är jag väldigt osäker på om all världens kemikalier verkligen hjälper, när problemet är knutet till ex. något av ovanstående.

Jag hoppas bara att det ej skadar mer än det hjälper, att experimentera med alla dessa preparat, när vägen att gå kanske behöver vara en helt annan.

Hoppas min omtanke lyser igenom i det jag skrivit!


Visst kan det vara så. Men ibland vet man inte orsaken till resistent depression.
Man kan genom psykofarmaka "lura" hjärnan att man mår bra genom att på kemisk väg höja "må bra"-signalsubstanser i hjärnan. Nackdelen med detta är att hjärnan efter hand på ett eller annat sätt nedreglerar, uppreglerar eller förändrar känsligheten på receptorer.

Ett klassisk exempel på detta är medicinsk utlöst återfall av långvarig administration av t.ex. SSRI. Överstimulering av SERT-receptorer motverkar dopaminsignalering ---> depression och trötthet.

Psykofarmaka är i grunden endast avsett som korttidsbehandling under pågående terapi och livsförändring. Men ibland är problemen djupare än så tyvärr och ECT kan behöva komma till användning. Autismspektrumproblematiken kan göra det hela ännu mer komplicerat. Våra hjärnor fungerar lite annorlunda.


Förstår din poäng - men tänker samtidigt - att om man ej vet anledningen till depressionen .... borde man inte undersöka den då ?
Behandla det som SKAPAR problemen, snarare än att "lura hjärnan" med SSRI-preparat ?

Nåväl, kan hända att våra åsikter skiljer sig mycket ang. detta - då jag är väldigt skeptisk till psykofarmaka. Vill ej kapa Gripandekyligs tråd heller, då han ju ändå söker tips på medicinska behandlingar.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Behandlingsresistent depression

Inläggav kiddie » 2015-08-31 18:24:45

Ibland har man bara otur att testa meds i fel ordning. Hade meds innan depression men efter var det dessa (ej medtaget lugnande, fejklugnande och sömnmedicin):

Nefadar
Seroxat
Erbjuden litium men sa nej
Risperdal
Lamictal
Efexor
Neurontin
Zeldox
Fluvoxamin (som jag tar nu)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Behandlingsresistent depression

Inläggav Gripandekylig » 2015-08-31 19:29:40

Plasticfck skrev:Om det som lagt grund för depressionen är ex. miljöbetingat, negativa upplevelser, felaktig livsstil osv - kommer då verkligen medicinska preparat göra nån skillnad ?

Jag tror att läkemedel i de fallen mer kan fungera som hjälpmedel för att göra patienten mer mottaglig för övrig behandling.
Plasticfck skrev:Jag hoppas bara att det ej skadar mer än det hjälper, att experimentera med all

Ja precis jo det hoppas jag också. Tack för omtanken :-)Happy
Plasticfck skrev:Behandla det som SKAPAR problemen, snarare än att "lura hjärnan" med SSRI-preparat ?

Nåväl, kan hända att våra åsikter skiljer sig mycket ang. detta - då jag är väldigt skeptisk till psykofarmaka. Vill ej kapa Gripandekyligs tråd heller, då han ju ändå söker tips på medicinska behandlingar.

Jag håller med. Läkemedel kan dock hjälpa till att exempelvis ge mig ork och kanske motivation till att förändra de faktorer jag vill förändra. Sedan använder jag ju psykologkontakt med terapi samtidigt nu också och jag söker ju inte enbart farmakologiska behandlingsalternativ utan alla metoder som finns.
kiddie skrev:Nefadar
Seroxat
[...]
Zeldox
Fluvoxamin (som jag tar nu)

Jag fick googla några av de där medicinerna. Ja det är ovanligt att testa SSRI mot efter de andra. Har du också en behandlingsresistent depression då, med tanke på alla olika mediciner? Vad tycker du om fluvoxamin nu?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Behandlingsresistent depression

Inläggav kiddie » 2015-08-31 20:22:27

Hade Zoloft och efter den fick jag depression som inte ville ge med sig. Testade de meds du ser. Innan för mer ångestrelaterat testade jag Anafranil, Cipramil, Fontex och Zoloft. Zoloften funkade mot tankarna men skapade min depression.

Jag hade min depression i 3 år och testade en massa. Så jag antar det anses behandlingsresistent? Min läkare fick massa info on bipolär och plötsligt trodde hon alla hennes patienter hade det. Det försenade min verkliga behandling. Jag fick tjata mig till den medicinen jag har nu, Läkaren ville att jag skulle sluta testa mediciner och "bli som vanligt" av mig själv.

Fluvoxaminet tog bort depressionen. Från djup depression gick jag till lindrig eller ibland ingen alls och har efter det som värst haft mellansvår dep. Denna medicin har jag haft i 12 år nu.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Behandlingsresistent depression

Inläggav Zima33 » 2015-08-31 20:49:08

Jag har mått sämre av citalopram, venlafaxin och mirtazapin. Buspiron tar jag nu och den verkar hjälpa men "ska" ju inte användas ensamt mot depression. Tar även melatonin och när jag googlade buspiron + melatonin hittade jag en studie om att den kombon gett bra resultat vid depression. :shock: Då hade jag alltså tagit båda i några år och börjat må bättre, utan att veta om att den kombon kunde hjälpa mot depression.

Jag har en teori om att vanliga antidep är för kraftfulla för mig (de är ju faktiskt inte utprovade på folk med autism/ADHD, vars hjärnor fungerar annorlunda). Så då ger de mig bl.a ångest och mer depression i stället. (Har varit mer eller mindre deprimerad i 26 år).


Kan ju hända att det är liknande för dig, Gripandekylig. För kraftfulla mediciner..?
Zima33
 
Inlägg: 3605
Anslöt: 2011-05-09

Behandlingsresistent depression

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-01 11:58:35

kiddie skrev:Jag hade min depression i 3 år och testade en massa. Så jag antar det anses behandlingsresistent?

Okej ja då kan man verkligen kalla den det: som för mig. Det var hoppingivande att läsa hur du blivit bättre av fluvoxaminet. Jag ska läsa på om den medicinen igen och se efter om den kan vara något för mig; jag minns att den har någon utstickande egenskap bland SSRI-läkemedel; den kanske kan vara något att testa även för mig.
Zima33 skrev:Buspiron tar jag nu och den verkar hjälpa men "ska" ju inte användas ensamt mot depression.

Okej vad intressant; min läkare föreslog buspironbehandling för mig idag. Jag tackade dock nej eftersom vortioxetins farmakodynamiska effekt även inkluderar verkningsmekanismen för buspiron - fast starkare. Jag läste även på om buspiron + melatonin för några månader sedan när någon här i forumet hade frågat om den kombinationen. Vad bra att du känner att den verkar hjälpa.
Zima33 skrev:Jag har en teori om att vanliga antidep är för kraftfulla för mig (de är ju faktiskt inte utprovade på folk med autism/ADHD, vars hjärnor fungerar annorlunda). Så då ger de mig bl.a ångest och mer depression i stället. (Har varit mer eller mindre deprimerad i 26 år).


Kan ju hända att det är liknande för dig, Gripandekylig. För kraftfulla mediciner..?

Ja, det kan ju vara så fast samtidigt har jag inte märkt av varken verkningar eller biverkningar, med undantag från this one time med en dålig kombination.

Nu har jag i alla fall varit hos läkaren och vi bestämde oss för att sätta ut modafinilet och att remittera mig till bedömningssamtal för ECT-terapi. Jag har inte läst på om kontraindikationer för ECT men det slog mig att tidigare krampanfall i anamnesen och essentiell tremor kanske är sådant som skulle kunna utgöra hinder. Angående rTMS och ketamin m.m. så konstaterade vi att det var knepigt att behandlas med de metoderna här i Uppsala; det finns en mottagning för studier av nya behandlingsmetoder där de använder rTMS, men den avdelningen sysslar nog mer med forskning än behandling.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Behandlingsresistent depression

Inläggav kiddie » 2015-09-01 19:07:20

Mediciner i allmänhet är alldeles för starka för mig. Den dos jag har nu räknas som icke-terapeutisk. Liksom...?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Behandlingsresistent depression

Inläggav plåtmonster » 2015-09-02 5:31:10

Såg förresten en dokumentär där man behandlade dödligt sjuka med LSD för att de skulle kunna komma tillfreds med livet och det verkade lyckas när man kontrollerade dosen strikt och gav specifik behandling. Inte minst med en rofylld miljö och få stimuli.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in