"Begrav dina känslor och tänk positivt", säger Tina

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Begrav dina känslor och tänk positivt", säger Tina

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-16 19:51:40

Nej Tina, att begrava känslorna löser inget
http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 0955977.ab

Skönt att någon ger den där sötlimpan svar på tal...

Alla får välja strategier för att må bra – även tv-kockar
http://www.aftonbladet.se/debatt/debatt ... 0976058.ab

...fast sedan fick Mosskin det också.

(Tyvärr, jag är inte tillräckligt smart för att veta hur man tar skärmdumpar. :-)097 )
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav Meppe » 2015-06-16 20:33:44

Svaret betonar att hon inte har ett ansvar som förebild och att alla har rätt att hantera känslor som dom finner bäst.

Men när man läser intervjun med henne...

DN.se (min svärtning) skrev:Finner du ingen tröst i att prata om jobbiga saker?
– Nej, jag är kass på det. Jag får skäll av mina väninnor för att jag aldrig anförtror dem vad som händer i mitt liv. När mina föräldrar skildes talade jag inte om det för någon. Jag berättar inget för mina föräldrar heller. Berättar man blir det så verkligt. Det är bättre att behålla det för sig själv i en kista.

Riskerar det inte att komma upp ändå?
– Nej, inte om man gör som jag och gjuter ­cement över.


Det svärtade uttalar hon sig som om det är något som gäller för alla, vilket det definitivt inte är.

Om hon vill gå ut och säga att något fungerar för henne så får hon väl göra det, och som med allt annat får hon räkna med att folk kommer fram och säger att det inte fungerar för dom. Men hon behöver inte uttala sig som om det är någon mirakelkur som fungerar för allt och alla.

Mitt framträdande: Under dom senaste 2½ åren är den längsta tiden jag lyckats hålla locket på 2 veckor och sen fick jag en total panikattack.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav JaneLane » 2015-06-16 20:58:59

Kan du vänligen länka artikeln som självaste Tina skrev också? (Min dator är fruktansvärt seg. Bara att försöka öppna upp ett nytt fönster tar cirka 15 minuter. *Suck*)
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav Meppe » 2015-06-16 20:59:40

JaneLane skrev:Kan du vänligen länka artikeln som självaste Tina skrev också? (Min dator är fruktansvärt seg. Bara att försöka öppna upp ett nytt fönster tar cirka 15 minuter. *Suck*)


Länken finns i min citatruta.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav Alien » 2015-06-25 13:58:53

Mat-Tina har inte skrivit någon artikel, hon blev intervjuad i DN:

DN skrev:Mamma Gudrun styrde matsalen, hade tusenkoll på varenda liten pinal. Bakom kulisserna kunde det vara stressigt och slitigt men inför gästerna visade hon upp en fasad: fina kläder, höga klackar och ett avspänt leende.

–  Så klart att jag också lärde mig, det tvingades man göra. Man gick ut i matsalen och var trevlig. Jag lärde mig språket, blev ett socialt proffs redan som barn. Jag är väldigt bra på att ta människor. Det är mitt hemliga vapen. Jag har använt det mycket.

Vad som döljer sig bakom fasaden låter Tina Nordström ingen se.

– Jag har en väldigt skarp gräns som jag inte ­låter folk gå över. Då bjuder man in till följdfrågor.
http://www.dn.se/livsstil/tina-nordstro ... usa-sidan/

Mat-Tina har alltså inte skrivit någon artikel med råd om hur andra ska göra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-25 15:44:10

Tina Nordström förkroppsligar just den där klämkäckheten som jag har så svårt för.


Känns så typiskt Moderat-Helsingborg allting hon säger.
Klämkäckt, präktigt och pluttenuttigt.
Typisk småstadsborgarattityd.

Hon är nog en hejare på att laga mat men det här med att tänka bör hon överlåta åt andra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-25 15:55:13

Innan jag läste det där, visste jag inte att hon "var sådan". Hon hamnar i klämkäckfacket för mig också efter det. Glättig yta utan kontakt med sina känslor är det värsta jag vet att umgås med.

Inte för att hon inte verkade NT eller så innan, bara att jag inte trodde att hon hade SÅ dåligt känslokontakt. Hon har ju haft ätstörningar, och då fick jag väl för mig att hon även kände sig själv lite bättre än att gjuta cement över känslolivet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-25 15:55:55

Alien skrev:Mat-Tina har inte skrivit någon artikel, hon blev intervjuad i DN:

DN skrev:Mamma Gudrun styrde matsalen, hade tusenkoll på varenda liten pinal. Bakom kulisserna kunde det vara stressigt och slitigt men inför gästerna visade hon upp en fasad: fina kläder, höga klackar och ett avspänt leende.

–  Så klart att jag också lärde mig, det tvingades man göra. Man gick ut i matsalen och var trevlig. Jag lärde mig språket, blev ett socialt proffs redan som barn. Jag är väldigt bra på att ta människor. Det är mitt hemliga vapen. Jag har använt det mycket.

Vad som döljer sig bakom fasaden låter Tina Nordström ingen se.

– Jag har en väldigt skarp gräns som jag inte ­låter folk gå över. Då bjuder man in till följdfrågor.
http://www.dn.se/livsstil/tina-nordstro ... usa-sidan/

Mat-Tina har alltså inte skrivit någon artikel om hur andra ska göra.

Mår illa av vad hon skriver.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-25 15:58:24

Jo.

Det hon säger är att hon lärt sig konsten att förställa sig av sina småstadsborgarföräldrar.
Smila upp sig och le inställsamt mot gästerna.


I min bok är det inte en dygd att förställa sig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-25 16:02:32

Det kan vara bra att veta hur man för sig lite så man inte gör bort sig totalt, men det finns ju definitivt gränser. Vissa är hemskt duktiga på att låta intresserade av vad man har att säga, och usch vad trött och förbannad man blir när man inser att de inte menar ett minsta dyft med vad de säger.

Och att "gjuta cement över sina känslor" låter ju inte heller som något man gör för att passa in eller vara smidig, utan mer som något andra söker hjälp för.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-25 16:04:27

-För man sig som Tina Nordström kan man inte föra sig i min bok.

Präktiga människor brukar vara värsta sorten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-25 16:04:58

KrigarSjäl skrev:-För man sig som Tina Nordström kan man inte föra sig i min bok.
:-)005
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav plåtmonster » 2015-06-25 16:11:20

Begrav dåliga råd från tidningsblaskor och använd tänkandet till vederhäftiga källor ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-25 16:21:39

plåtmonster skrev:Begrav dåliga råd från tidningsblaskor och använd tänkandet till vederhäftiga källor ;)

Nej, man ska ifrågasätta och ta upp debatt.

Locket på kan du syssla med nån annanstans.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav gadas » 2015-06-25 16:26:24

Ett sätt att undvika att döma ut något man inte förstår sig på - med påföljd att ingen till sist vågar tänka själv och komma med egna förslag - kan vara att i stället framhålla något man förstår sig på.

Känslor utan tankar är omöjligt. Poängen är inte att man har sig själv att skylla för sina känslor - utan att man inte är hjälplös bortom varje räddning bara för att det känns så.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav gadas » 2015-06-25 16:30:03

KrigarSjäl skrev:Präktiga människor brukar vara värsta sorten.


Och krigarsjälar ha de värsta fördomarna...

Varför skriver du inte ett brev till Tina Nordström och förklarar att

KrigarSjäl skrev:Tina Nordström förkroppsligar just den där klämkäckheten som jag har så svårt för.
Känns så typiskt Moderat-Helsingborg allting hon säger.
Klämkäckt, präktigt och pluttenuttigt.
Typisk småstadsborgarattityd.


Har du inte ryggrad till det? Men hänga ut och prata skit går bra. Inte mycket till Krigarsjäl...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav plåtmonster » 2015-06-25 16:31:55

KrigarSjäl skrev:Locket på kan du syssla med nån annanstans.

Klart man skall ge tidningsblaskor svar på tal men man kan inte låta deras tankegods ligga ivägen för mer insiktsfull analys.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-25 16:33:56

Det tankegodset smular man ner i småbitar och matar sparvarna med. 8)
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav Alien » 2015-06-25 16:51:40

Alltså, vad ni hackar på Mat-Tina! Hon har ju aldrig utgett sig för att vara expert på annat än mat. Hon har väl rätt att säga vad hon tycker funkar för henne när hon blir tillfrågad. Eller har hon inte det? Censur och locket på?

DN skrev:Som Tina Nordström ser det stör det bara livs­flödet att ha skräp som ligger framme och skvalpar. Orättvisor och besvikelser är bättre att lägga undan än att bära med sig om man vill förflytta sig framåt effektivt.

– Man ska välja var man lägger sin kraft och energi. Där man lägger den ska man få något tillbaka.
http://www.dn.se/livsstil/tina-nordstro ... usa-sidan/

Begrava och lägga cement över låter ju rent kusligt. Men att strunta i att älta och gå vidare, det låter som en fungerande metod. Med reservation att vi inte vet vad hon låter bli att berätta och vad som kan drabba henne senare.

Det låter som Tina är mer någon som agerar än funderar:
Varm­köket var de manliga kockarnas bastion.

– Jag fick inte lov att gå in där. Det var jättemycket motstånd. Jag skulle ut i kallskänken. Vara sillstrypare. Så skittradigt. Allt som inte går triggar mig: ”Jävlar, jag ska innanför de där dörr­arna!” Jag fick slå mig in i varmköket.

Första drabbningen ägde rum en dag då hon tilläts stå inne i det varma köket och dra sin sill. Rensvattnet var ett blodbad fyllt av fiskinälvor och en av kockarna toppred henne oavbrutet.

– Han var så dryg mot mig. Jag fyllde ett litermått med det blodiga, äckliga vattnet och tömde det innanför hans byxor. Jag blir ju arg snabbt. Topplocket går.


Men frågan är, har alla kändisar ett ansvar för att säga "det rätta", dvs det som anses rätt just nu? Alltså helt begripligt att ifrågasätta Tinas "cementteori". Men hon kritiseras för att hon öht uttalar sig eftersom hon ses som en "förebild". Men vem ser Mat-Tina som en förebild när det gäller psykologi?

Kanske är det DN ni borde hacka på som gjort intervjun på vinklingen "Vad ligger bakom Tinas ständiga leende?" Om nu inte är så naiv att man tror att Tina helt enkelt alltid är jätteglad, så kan man ju räkna ut att det har något med "positivt tänkande" att göra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-25 16:59:28

Hon får säga precis vad hon vill när hon intervjuas av en av Sveriges största tidningar.

Men hon får också stå ut med respons.

Locket på verkar mer vara din melodi, jag har aldrig snackat förbud.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav plåtmonster » 2015-06-25 17:01:06

Kanske är det budbäraren (DN) som haussat intervjun och när de kanske borde framhållit att personen ifråga inte är utbildad eller erkänd inom området. Tina måste ju har rätt till att säga hur hon gör osv. Problemet uppstår när det skall basuneras ut via media med stor allmänspridning. Ett alternativ är också att inte berätta om personliga saker för media.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-25 17:04:21

Den risken finns. Man ska akta sig för tidningar. Jag har själv råkat ut för att bli helvinklat framställd i olika tidningar. Tills jag lovade mig själv att aldrig ställa upp mer. Men nu är jag inte i farten så mycket längre att någon frågar mig.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav Alien » 2015-06-25 17:11:58

Ska man svara på varför man alltid ler, så blir det med nödvändighet personligt. Intervjun går ju inte ut på att intervjua henne om mat utan om henne själv.

Jag ogillar också när drevet går. När man alltså hackar på hennes "småborgerlighet" och att hon skulle vara dum:
KrigarSjäl skrev:Hon är nog en hejare på att laga mat men det här med att tänka bör hon överlåta åt andra.


Hon har inte skrivit någon bok där hon coachar andra hur de ska leva (inte än iaf), bara tio kokböcker. Men precis som alla andra har hon förstås tänkt över sig själv och sitt liv och sina livsstrategier. Som ju fungerat väl för henne (iaf hittills).

Den sura ärligheten skulle aldrig ha passat en traktör. Så det är ju tur att det finns såna som Tina och hennes föräldrar, annars skulle det ju inte finnas några restauranger el TV-kockar. :wink: Nej, jag skulle inte heller klara av att ständigt visa mig glad inför gästerna. Men jag upphöjer inte min oförmåga till en dygd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Begrav dina känslor och tänkt positivt", säger Tina

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-25 17:13:45

-Haha, utgör jag ett drev nu helt plötsligt?

Nog för att det är smickrande, men det är en grov överskattning om antalet i min läsekrets.

Men du har fel även i annat du säger.

Det går alldeles utmärkt att vara tevekock utan att vara klämkäck med stora vita framtänder och attityd som en kallskänka från fyrtiotalet.

Gordon Ramsay.
Per Morberg.
Keith Floyd.
Leif GW har också lagat mat i teve.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-06-25 17:16:46, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in