bästa stad att leva i som aspergergare? eller bästa land?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

bästa stad att leva i som aspergergare? eller bästa land?

Inläggav robotuprising » 2008-04-15 21:25:40

Hur är det med kunskap om asperger runt om i landet? Är det ungefär liknande överallt, eller finns det bättre/sämre städer att bo i?
Jag tänker på kunskapen om vad det innebär och hur mycket kommunen är villig att hjälpa till med ifall man behöver hjälp med något.

Är våra grannländer, eller resten av europa, ungefär som här i sverige?
Om jag tänkte flytta till ett annat land, eller söka arbete där, kan jag förvänta mig neutral eller negativ respons ifall jag nämner att jag har aspergers?

Som jag förstått det så är åtminståne delar av USA väldigt bra för de aspergerspersoner som har rätt utbildning. Både IT-företag och NASA etc ska enligt information på nätet ha rätt stora mängder anställda med aspergers eller liknande. Och de diskrimineras inte så länge de presterar och är bra på det de arbetar med. Låter helt perfekt för mig, jag kan bara hoppas vi får mera sådant meritokratiskt tänkande även här i Svea.
Senast redigerad av robotuprising 2011-05-04 13:51:02, redigerad totalt 1 gång.
robotuprising
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2008-04-06

Inläggav uniqueNr5 » 2008-04-15 22:21:30

bästa stad att leva i som aspergergare? eller bästa land?

Ursäkta mig, men du menar väl bästa planet? För jag är tveksam hur pass bra Tellus är i avséendet rent allmänt...

Skämtosido. Silicon valley skulle väl passa vissa mer IT-intresserade aspergare. Men vi är ju trots allt en mångfaldig mångfald. Var ska vi placera de litterärt lagda aspergarna? De musikaliska aspergarna?
De konstnärliga? De totalt utbrända? Frågan blir ju lite individuell trots allt, där man får väga in alltifrån aktivitetsnivå, stödnivå, talangnivå samt vilka typer av egenskaper och intressen, etc. Hur skulle den statistiska fördelningen se ut mot den geografiska placeringen. Om du preciserar frågans parametrar blir svaret bättre. Men jag misstänker att det inte går att svara tillfredsställande, mer än att man kanske skulle kunna avråda dig från vissa platser/miljöer...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 13:51:02, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Alien » 2008-04-15 23:57:32

Kanske lite off topic, men jag läste en gång om en engelsman med aspergers som kom till Finland. Wow, ett helt land med aspies! Detta beroende på att folk kunde vara tystlåtna, tvära och buttra och det ansågs normalt.

Håller annars med att USA säkert är rätta landet för aspies med special skills ifråga om data. Det är ju ett stort land, alltså många arbetstillfällen. Men alla aspies är ju inte datagenier. Och för övrigt är nog amerikanare mer utåtriktade än vanliga svenskar.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:51:02, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Pontus » 2008-04-16 2:32:35

Har hört för nåt år sen att det bor fler aspies än NT i silicon valley, jag vet däremot inte om det stämmer eller inte. Men där ska man ju vara otroligt intresserad av datorer också.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in