Barnförsäkring - hur mycket ersättning?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Barnförsäkring - hur mycket ersättning?

Inläggav sonicjuice » 2017-09-07 22:25:32

Med reservation för att det här ämnet kan vara urholkat vill jag av nyfikenhet undersöka hur det fungerar med försäkringar när man har diagnos. Av en ren slump när jag hade ett annat ärende passade jag på att fråga Folksam om det är värt att uppmärksamma dem om en diagnos, det tyckte dem definitivt att jag skulle göra och efter att ha skickat dem en fullmakt är nu ärendet igång och förväntas vara färdigt i december. Handläggningstiden är nämligen sex månader lång.

Tydligen har min mor tecknat högsta möjliga barnförsäkring för mig och jag vill minnas att "plus" även ingick. Folksam vill inte berätta hur mycket ersättningen är, utan uttrycker endast att "du kommer bli nöjd". Som jag förstår det får man 10%, men runt om på nätet läser man om personer som har fått upp till 2-400 000 kr.

Vad har ni för erfarenheter?

Om det finns redan existerande trådar som kan besvara min fråga och tråden är överflödig har jag ingenting emot om den stängs.

Tack på förhand!
sonicjuice
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2016-12-04

Barnförsäkring - hur mycket ersättning?

Inläggav LordGarithos » 2017-09-08 2:47:05

Fick ingenting alls, men vet å andra sidan inte heller hur pass bra min försäkring var. Så här i efterhand tycker jag det var konstigt att dom ville ha in en skadeanmälan när dom sedan avfärdade den mer eller mindre direkt, med anledning av att min försäkring inte gällde för asperger. Men jag antar att dom man får prata med i telefon inte har någon koll, så det kanske inte är så konstigt egentligen.

Det var likadant för mina två syskon också, för övrigt. Vi har olika försäkringsbolag allihopa och ingen av oss fick några pengar för att vi har asperger.
LordGarithos
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2012-09-21

Barnförsäkring - hur mycket ersättning?

Inläggav sonicjuice » 2017-09-08 7:18:54

LordGarithos skrev:Fick ingenting alls, men vet å andra sidan inte heller hur pass bra min försäkring var. Så här i efterhand tycker jag det var konstigt att dom ville ha in en skadeanmälan när dom sedan avfärdade den mer eller mindre direkt, med anledning av att min försäkring inte gällde för asperger. Men jag antar att dom man får prata med i telefon inte har någon koll, så det kanske inte är så konstigt egentligen.

Det var likadant för mina två syskon också, för övrigt. Vi har olika försäkringsbolag allihopa och ingen av oss fick några pengar för att vi har asperger.


Tråkigt att höra! Jag frågade av en ren tillfällighet bara några dagar innan jag fyllde 25 år och fick berättat för mig att försäkringen min mamma tecknade på mig som barn definitivt omfattar diagnoser. Det jobbiga är handläggningstiden, försöker förhålla mig ödmjuk till sammanhanget då det handlar om pengar jag tidigare inte räknat med, men jag befinner mig i en livssituation där pengarna hade haft stor betydelse.

Har läst på flera olika forum hur personer med ADHD får helt (enligt mig) absurda ersättningar.
sonicjuice
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2016-12-04

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in