Bara en fråga?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bara en fråga?

Inläggav Dunderbar » 2008-04-25 22:42:54

Jag vet om att jag skrev att ni skulle ta tag i ert liv för några veckor sedan, fick en massa svar på det jag skrev.

Men när man ser här på forumet så verkar det som om väldigt många av er som skriver här har fokus på vad ni har för problem i livet istället för att sikta in er på vad ni verkligen KAN och är BRA på.

De problem ni har kan ni ju inte göra så mycket åt i alla fall.
Jag kan förstå att det kan kännas bra om det är andra som känner som ni, men vad hjälper det att mot era problem?

Detta är ingen som helst kritik, jag har bara tänkt på det.

Det är samma när man får sin diagnos, allt fokus är på vad man INTE är bra på, vad man INTE kan göra med mer.

http://www.skrattamer.com
Senast redigerad av Dunderbar 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Inläggav Savanten Svante » 2008-04-25 22:45:56

Var det en fråga?


*tog till mig av kritiken, och bevisar att jag är bra på språk, och på att korrläsa*

:)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Sabina » 2008-04-25 22:56:57

Savanten Svante skrev:Var det en fråga?



Var det där "SVAR på tal"??? :lol:

Fast sedan håller jag iofs med om att det är bra att fokusera på det som är bra.

Förresten, vad mycket BRA smilies det finns på det här plejset. Här kan man få känna sig som en riktig skogsägare: :-)189
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-26 0:00:23

Savanten Svante skrev:Var det en fråga?


*tog till mig av kritiken, och bevisar att jag är bra på språk, och på att korrläsa*

:)


Ja, det fanns EN fråga med. Jag kan förstå att det kan kännas bra om det är andra som känner som ni, men vad hjälper det att mot era problem?
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Zombie » 2008-04-26 0:09:17

Frågan är om det inte är en definitionsfråga om det är en fråga, eftersom att det fanns ett "att" för mycket i den (likt enom pinna i ekromen då man cyklar).

Nåja. Mig kan det hjälpa mycket att höra att andra har det likt mig. Man vill känna att man inte är konstigare än man är eller i absolut allas ögon. Man vill dryfta och vädra med andra som vet vad det är att vara där man själv är. Det brukar inte folk veta med mindre än att de har varit där själva. Andra människor kan ha matnyttiga saker att säga som man själv inte har kommit på, och som inte de heller skulle ha kommit på om inte de hade varit där. Med mera (*trött*)
[edit] (... som t.ex. att man helt enkelt är ledsen och behöver tröst, håller på att sprängas inifrån av bördor man inte orkar bära ensam och behöver bärhjälp, av andras kärlekslöshet och behöver vanlig enkel kärlek /... .../) [/edit]

Fighterbabe! Vad roligt att se dig igen!! :D
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-26 0:43:55

Zombie skrev:
Fighterbabe! Vad roligt att se dig igen!! :D


Tack! :) Men jag har ju faktiskt skrivit här de senaste dagarna... :roll:
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Zombie » 2008-04-26 0:48:31

? Du var borta sedan kvällen 23/4 enligt min dator (knappen för dina inlägg), och jag undrade ju och hoppades allt var så bra som möjligt...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Moggy » 2008-04-26 0:49:04

Problemen existerar ju i lika stor mån som de talanger och positiva egenskaper man har så varför skulle man förneka problemen?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-26 0:53:22

Zombie skrev:? Du var borta sedan kvällen 23/4 enligt min dator (knappen för dina inlägg), och jag undrade ju och hoppades allt var så bra som möjligt...


Okej då, men jag hade fullt upp igår. Och så tog jag sömntabletter på kvällen, somnade HYFSAT tidigt, sov länge idag. Och så har jag och Carola gjort en "extreme-makeover" hemma hos mig, i trädgården och lite ingomhus. Vi ska fortsätta när jag köpt det som behövs... ca 1300:- kommer allt gå på...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Zombie » 2008-04-26 1:01:15

Det låter ju som roliga saker! :) Hoppas du inte blev arg. Jag vill inte kontrollera dig, sådant roar mig inte ett dugg. Men man undrar och hoppas ju att det går uppåt för dig.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Fighterbabe » 2008-04-26 1:19:07

Zombie skrev:Det låter ju som roliga saker! :) Hoppas du inte blev arg. Jag vill inte kontrollera dig, sådant roar mig inte ett dugg. Men man undrar och hoppas ju att det går uppåt för dig.


Nädå, det är lugnt. Jovars, men det blir till att sätta in plan två i arbetet att komma vidare. Jag har kontaktat en person som hjälpt mig ur kniviga situationer förr. Hon känner mig bättre än vad jag själv gör. För hon kan se mina starka sidor som jag själv lätt förtränger/vägrar se ibland...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Zombie » 2008-04-26 1:28:04

:D Låter som en bra person - liksom du. Lycka till med plan två!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav sommar » 2008-04-26 11:17:04

Jag är av samma uppfattning som du Dunderbar. Samtidigt kan jag tycka att dina skämt kommer lite fel ibland för mår man väldigt dåligt är en rolig historia nog inte det man vill höra. Men, ibland passar de bra!

Visst ska man få må dåligt - ha sina dåliga dagar. En del dagar är p*ss tyvärr, men man får försöka fokusera på det positiva o. träna på att få en positiv inställning igrunden o stärka sig själv och inte tycka synd om sig själv jämt. Nu menar jag generellt. Det är ngt. annat för de som är i djup depresssion, men om de får hjälp + har en vilja, så när de kommit upp en bit gäller det att dels få fortsatt hjälp o. dels själv kämpa för att förändra sitt tankesätt (det gör stor skillnad för de flesta) o. öva på sin självkänsla & sitt självfötroende

Sedan är def. inte lätt alla ggr. o. ha funktionshinder, speciellt inte med tanke på vad gäller jobb o dyl. Även socialt är det svårt mer eller mindre. Men, det jag menar är att försöka ta den hjälp man kan få o. inte tro att man är ensam härskare o. alltid vet bäst själv. Tyvärr är det så att alla inte får hjälp, men det flesta har någon i sin omgivning privat och/eller proffesionellt som kan hjälpa till o. är man inte nöjd med en personal ska man få byta. Viktigt oxå att tänka på vad man tycker om att göra o. tillåta sig att göra det speciellt när man mår dåligt om aktiviteten/intresset ifråga inte skadar en o. säger någon som känner till det att de skadar en har de förmodligen rätt, men isåf. bör de komma med alternativ. Nu tänker jag främst på träning.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Kvasir » 2008-04-26 11:23:03

Jag tror att de allra flesta här vet ganska väl vad de är bra på och har såväl ambitioner som drivkraft att vilja göra något av det, men problemen är av sådan karaktär att de helt eller allvarligt omöjligör detta. Att fokusera på det man är bra på är alltså fullständigt meningslöst så länge man inte lyckas göra något åt problemen. Sitter man i en sjunkande båt mitt ute på havet så börjar man inte fundera över att man är en duktig kock eller bra maratonlöpare, man försöker hitta något sätt att överleva situationen. Allt annat vore idiotiskt. Att diskutera sina problem med andra ger nya infallsvinklar och kan hjälpa till att förstå problemen, och på sikt kanske också göra något åt dem. Ärligt talat, om ingen av oss hade några problem med vår AS, skulle det här forumet ens finnas och ha något existensberättigande?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav tahlia » 2008-04-26 11:26:34

Det som gör sitautionen så frustrerande för mig personligen, är allt jag skulle vilja göra, som jag skulle kunna bli bra på, men som det inte finns en möjlighet att genomföra.
Som studier t.ex.

Sedan vet jag inte om jag tycker att jag har så speciellt många positiva egenskaper. Finns inget jag kan sätta fingret på och säga "det där är jag bra på".
Så har vi ju det faktum att jag känner mig som en skrytmåns om jag skulle säga att jag är bra på något. Finns ju massor av människor som är så mycket bättre på vad det nu må vara.

Hur som haver. Min AS har väl inte direkt gett mig några positiva upplevelser. Men så är jag också en av dem som skulle valt bort AS om jag hade blivit tillfrågad (något som jag känner mig rätt ensam med här inne).
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Bara en fråga?

Inläggav nallen » 2008-04-26 12:53:48

Dunderbar skrev:Men när man ser här på forumet så verkar det som om väldigt många av er som skriver här har fokus på vad ni har för problem i livet istället för att sikta in er på vad ni verkligen KAN och är BRA på.

Men, det är väl självklart. Det man kan och är bra på behöver man ju ingen hjälp med, det är ju bara som det ska vara.

Dunderbar skrev:De problem ni har kan ni ju inte göra så mycket åt i alla fall. Jag kan förstå att det kan kännas bra om det är andra som känner som ni, men vad hjälper det att mot era problem?

Min förhoppning är väl att nån äntligen ska kunna förklara exakt hur nåt jag inte kan fungerar, ge mig lösningsalgoritmer så att jag kan lära mig det.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 13:59:59, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Bara en fråga?

Inläggav sommar » 2008-04-26 14:03:41

nallen skrev:
Dunderbar skrev:Men när man ser här på forumet så verkar det som om väldigt många av er som skriver här har fokus på vad ni har för problem i livet istället för att sikta in er på vad ni verkligen KAN och är BRA på.

Men, det är väl självklart. Det man kan och är bra på behöver man ju ingen hjälp med, det är ju bara som det ska vara.

Dunderbar skrev:De problem ni har kan ni ju inte göra så mycket åt i alla fall. Jag kan förstå att det kan kännas bra om det är andra som känner som ni, men vad hjälper det att mot era problem?

Min förhoppning är väl att nån äntligen ska kunna förklara exakt hur nåt jag inte kan fungerar, ge mig lösningsalgoritmer så att jag kan lära mig det.


Det är sällan folk kommer med färdiga lösningar till en. Det får man faktiskt många ggr. ta reda på själv. Så har jag och många med mig fått göra, men det finns oxå hjälp en del hjälp att få tex. terapi, men vill man inte blir det ingen hjälp.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:00:01, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-04-26 14:14:41

Kvasir skrev:Jag tror att de allra flesta här vet ganska väl vad de är bra på och har såväl ambitioner som drivkraft att vilja göra något av det, men problemen är av sådan karaktär att de helt eller allvarligt omöjligör detta. Att fokusera på det man är bra på är alltså fullständigt meningslöst så länge man inte lyckas göra något åt problemen. Sitter man i en sjunkande båt mitt ute på havet så börjar man inte fundera över att man är en duktig kock eller bra maratonlöpare, man försöker hitta något sätt att överleva situationen. Allt annat vore idiotiskt. Att diskutera sina problem med andra ger nya infallsvinklar och kan hjälpa till att förstå problemen, och på sikt kanske också göra något åt dem. Ärligt talat, om ingen av oss hade några problem med vår AS, skulle det här forumet ens finnas och ha något existensberättigande?


Jag delar inte uppfattningen att många på forumet vet det eller så vill de inte veta om sina positiva egenskaper.

Att fokusera på det som är bra när man har problem kan hjälpa så tillvida att man förmodligen känner sig duglig iaf + förmodligen är öppnare för att hitta lösningar när man tänker positivt. Dock får man inte tappa realismen. Lär man sig tänka positivt i grunden går allt mkt. lättare. Dock kommer det alltid finnas problem, men det handlar om sättet att tänka.

Självklart är det viktigt & bra o. diskutera sina problem o. vissa verkar mestadels leva för forumet. Många här har många bra & värdefulla saker att komma med o. utan detta stannar forumet. Det håller jag fullt med om. Men, en del på forumet är gnälliga/mest negativt inställda. Visst vi lever i en hård värld, men hur kan det vara att vissa tex. jag tänker positivt trots svårigheter? Jo, de försöker tänka på ett annat sätt o. även hitta det som är bra/ försöker se möjligheter.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav tahlia » 2008-04-26 14:49:41

sommar skrev:. Men, en del på forumet är gnälliga/mest negativt inställda. Visst vi lever i en hård värld, men hur kan det vara att vissa tex. jag tänker positivt trots svårigheter? Jo, de försöker tänka på ett annat sätt o. även hitta det som är bra/ försöker se möjligheter.


Eller så är det så enkelt att alla inte fungerar likadant?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Kvasir » 2008-04-26 14:51:00

Sommar, jag undrar om vi pratar om samma sak ens?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kristofer » 2008-04-26 14:54:59

En positiv grundinställning är alltid bra, liksom det är bra att veta sina styrkor så man kan använda dem. Men man måste erkänna sina problem, inte dölja dem, för att sedan när man fokuserar på dem använda sina styrkor för att lösa problemen och bli ännu starkare!

Att bara tänka på det positiva är inte så konstruktivt. Använd det positiva för att lösa problem istället!
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav sommar » 2008-04-26 15:01:39

Kristofer skrev:En positiv grundinställning är alltid bra, liksom det är bra att veta sina styrkor så man kan använda dem. Men man måste erkänna sina problem, inte dölja dem, för att sedan när man fokuserar på dem använda sina styrkor för att lösa problemen och bli ännu starkare!

Att bara tänka på det positiva är inte så konstruktivt. Använd det positiva för att lösa problem istället!


Exakt. Jag försökte få fram just det; försök tänk positivt för att lättare kunna lösa problem. Jag skrev typ så här; problem kommer alltid att finnas, men det handlar om sättet att tänka. Sorry att det blev luddigt.

Det framgick inte av mitt inlägg i denna tråden att jag är väl medveten o. jobbar på mina problem dagligen för jag missade det, men förmodligen i andra inlägg jag skrivit på forumet kommer det fram!! Jag är def. inte en person som sopar saker under mattan, tvärtom!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 4 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Kvasir » 2008-04-26 15:03:29

Jag börjar undra om vi inte egentligen menar samma sak, men tolkar folk på forumet på precis motsatta sätt?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sommar » 2008-04-26 15:07:05

tahlia skrev:
sommar skrev:. Men, en del på forumet är gnälliga/mest negativt inställda. Visst vi lever i en hård värld, men hur kan det vara att vissa tex. jag tänker positivt trots svårigheter? Jo, de försöker tänka på ett annat sätt o. även hitta det som är bra/ försöker se möjligheter.


Eller så är det så enkelt att alla inte fungerar likadant?


Säkerligen är det så o.det är ju skönt men jag har aldrig förstått menigen med att gnälla jämt & ständigt istället för att försöka lära sig tänka positivt. Men är man sådan så får man vara det, men inte så kul för andra att jämt höra gnäll. Jag varken kan eller vill tvinganågon utan bara talar om vad jag tycker o. min erfarenhet. Så tycker säkert gnällspikarna oxå att de gör, men ibland märker man inte sitt eget gnäll.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:00:02, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in