B12 spruta mot trötthet. Vill testa.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

B12 spruta mot trötthet. Vill testa.

Inläggav sanny » 2009-11-02 20:38:06

Såg på internet att en del folk fått bra resultat av B12 sprutor.

Vill kunna känna mig mindre trött.
Jag ska försöka få min läkare att gå med på det.

Måste man betala det själv, eller hur funkar det?

Är det någon här som gjort det på sjukhuset??
Senast redigerad av sanny 2011-05-04 22:28:51, redigerad totalt 1 gång.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-02 22:42:33

Jag har fått B12-sprutor. Men det var under utredning av kroniskt trötthetssyndrom/ME.

Betalades av vården.

Att få sådana sprutor av vanlig läkare är mycket svårt vad jag förstår. Har du utretts för ME, har ämnesomsättningsproblem? Har du fått kollat alla andra värden?

Jag märkte inte mycket av B12 (injektioner av mekobalamin), även om det inte fick testas så länge som jag behöver för att kunna reflektera och analysera. Men alltså inget så kraftigt att jag direkt märkte något.

Du kanske skulle vara intresserad av att läsa om uttröttade binjurar/utmattade binjurar/adrenal fatigue.

Googla på det.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:28:51, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sanny » 2009-11-03 12:21:12

Det är utmattade binjurar jag har.
Men jag antar att man måste vara väldigt sjuk för att få testa, eller?

jag fick reda på det genom hårmineralanalys, men jag kan ju visa det för läkaren och försöka få till att jag kan prova.

Tack för info.
Senast redigerad av sanny 2011-05-04 22:28:51, redigerad totalt 1 gång.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-03 12:57:31

Sanny, har du provat adrekomp?


Får du någon hjälp av den som utförde testet? Jag vet inte mycket om just hårmineralanalys, men har precis läst om några personer som fått bekräftat att det stämde väldigt väl när de även tog vanliga blod/urinprover.

Vitamin B5 och B6, C-vitamin ska spela stor roll för binjurarna. Även mer som jag inte kommer på just nu.

Själv väntar jag just på testsvar på cortsisol, vilken har tagits under fyra tillfällen under ett dygn. Sjuvårdens vanliga undermåliga dygnsurintest visar lågt cortisol på mig, men jag behöver ju även veta hur det ser ut enskilda tidpunkter.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:28:51, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sanny » 2009-11-03 18:10:26

Jag har ätit andrekomp. Men sådana preparat är så dyra, så därför skulle jag vilja lösa det på annat sätt.

Är det inte svårt att få läkaren att gå med på prover?

Jag har ju bara min hårmineralanalys att gå efter och det är väl inget som stöder att det är sant inom vården?
Senast redigerad av sanny 2011-05-04 22:28:51, redigerad totalt 1 gång.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-03 19:12:59

sanny skrev:Jag har ätit andrekomp. Men sådana preparat är så dyra, så därför skulle jag vilja lösa det på annat sätt.

Är det inte svårt att få läkaren att gå med på prover?

Jag har ju bara min hårmineralanalys att gå efter och det är väl inget som stöder att det är sant inom vården?

Jag har bara fått göra vanliga översiktsprover genom vanlig vård. Sedan slutar läkaren och en ny stafettläkare börjar, och gör om samma sak. Och ja, det är jättesvårt att få ta prover. De läkare man träffar, kan inte mer än det vanligaste. Är man inte sjuk i det vanligaste, och är skolboksexempel, så blir det svårt.

Så jag har bekostat mina två prover själv. De kostar över 3000 kr :/ men jag behöver veta.

Kände du något av adrekomp?

Jag äter adrekomp nu, och dyrt ja, men bättre än att ha det som jag har det med utmattning. Fungerar det så är det värt det, fungerar det inte, så är det värt att veta att jag har testat. Det finns även starkare liknande preparat som adrekomp, i form av torkad binjurebark enbart, till skillnad från adrekomp som är hela binjuren. Jag har beställt via internet, men man får leta ordentligt så man är så säker man kan bli på att de är seriösa.

I binjurebarkstabletterna är det 250 (glömd enhet) binjure, i adrekomp är det 80 (samma glömda enhet) hel binjure, så det ger mer kortisol med binjurebarken.

Jag blev piggare första dagarna av adrekomp, men sedan återgick det en del. Fast min yrsel verkar rätt borta. Jag har inte lägesändringsyrsel alls just nu. Men jag har bara ätit i en vecka, och behöver kanske något för sköldkörteln eller kanske binjurebark. Men jag gör inget mer just nu, utan väntar på provsvaren.

Vad sade din håranalys om sköldkörteln?

Jag fick gjort en håranalys för många år sedan, under samma period som jag började bli riktigt skitdålig av anorexi, och då mina nuvarande utmattningsproblem startade. Provet visade en del brister, och de som hade testats även av vården, stämde överens. Ändå känner jag mig skeptisk till sådant. Jag förstår ju också att det säkert finns folk som tjänar pengar på att sjuka inte får hjälp av vården utan söker sig till annat.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:28:51, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sanny » 2009-11-03 19:47:39

När jag började var jag på väg till utbrändhet eller utmattning. Kändes som huvudet helt lade av och jag kände mig väldigt gammal.

jag började äta pyridoxplus, andrkomp och sympack, men jag hade varit med om en jobbig grej innan och när jag började med tabletterna så mådde jag redan bättre, så det är lite svårt att veta exakt vad dom gjorde.
Jag åt dem för kort tid, men jag blev stabilare och den där obehagliga känslan att allt lade av minskade.

Sen började jag med omega 3 i samma veva så det är svårt att veta vad som är vad.

Nu äter jag dem ju inte och mår inte sämre än när jag åt dem så.. Man får nog ge det en tid för att säkert veta, tror jag.

Vad jag förstått så tar det LÅNG tid att se resultat.
Min terapeut rådde mig att äta dosen i 6 månader innan nytt test.

jag har inte råd just nu så jag har avslutat det.

En någorlunda kunnig person sa att metoden är ganska tillförlitlig, men att det är dyrt och tar lång tid.

Efter flera år av testande inom naturmedicin har jag också tappat tron lite.
Jag betalar dyra pengar, så man får söka mycket själv och försöka avgöra om det är seriöst och om man vill ge sig in i det.

Har fått höra att trace element som bolaget heter som gör andrekomp inte har kvar sina naturliga ingredienser, utan har börjat använda konstgjorda sådana och därmed inte är lika effektfulla.

jag vet inte detta säkert och har kollat men inte hittat något som bekräftar det.


Det står i papperet;" trots hög ämnesomsättning kan sköldkörtel och binjureaktivitet vara långsam. Detta kan vara tecken på utbrändhet och eller depression." beror på långvarig stress. (nedkortat)

Det står även att om man genomgått endokrin substitutionsterapi kan inte proverna vara tillförlitliga.

Vart köper du binjurebark?
Senast redigerad av sanny 2011-05-04 22:28:51, redigerad totalt 1 gång.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-03 20:22:01

För min del så tror jag att mitt började med hypothalamusproblem p.g.a. anorexi. Svält påverkar hypothalamus, och hypothalamus är liksom högst upp av allt som styr kroppens kemiska saker.

Min puls och blodtryck gick ned och har inte återhämtat sig, jag blev löjligt utmattningsbar och orkade inte göra det som motiverade mig.

Till slut blev jag deprimerad på detta.

Jag känner mig också mycket gammal. Trött, stel, kan inte göra saker jag vill göra, måste ta tupplurer dagligen, pustar och flåsar av promenader, har ganska låg och flaxande kroppstemperatur. Hjärnan kan helt stänga ned, hjärndimma.

När jag väl är iväg på något, så kan jag få fart, liksom går på adrenalin. Varpå jag sover och vilar i dagar efteråt, med influensakänsla.

Oftast känner jag mig som om jag vore bakfull i kombination med att ha tagit något kodeinpreparat. Drogad och sjuk alltså.

På min adrekomp står det binjure. Jag tror inte att de kan sälja sådant med konstgjorda ämnen. Då blir det nog läkemedelsklassat, eftersom det är cortisolet man vill åt. Men just torkade körtlar där man inte har tagit reda på exakt innehållsbalans, går som kosttillskott. Adrekomp innehåller en del vitaminer också, kanske de som inte är naturliga längre?

På så sätt kan torkad sköldkörtel säljas som kosttillskott, medan samma sköldkörtel säljs som läkemedel när det tagits reda på och skrivits på burken hur mycket T3 och T4 det innehåller.

Hur menar du med naturmedicin? Det är ju så vitt begrepp. Vissa torkade körtlar används inom vanliga skolmedicinen, och framför allt förr var det vanligt. En anledning till att det är ovanligt, är att de som tjänar pengar, inte tjänar lika mycket på sådant de inte kan patentera. Melatonin och torkad sköldkörtel t.ex. Men man måste kanske kunna en del själv för att veta vad man ska testa, och inte bara tro på hälsokostpersonal som vill sälja ginseng och rysk rot ;)

Här köpte jag binjurebark: http://www.mandimart.co.uk/adrenal-cort ... -230-p.asp

Finns även här (fast out of stock just nu): http://www.revital.co.uk/Allergy_Resear ... _Glandular

Och här: http://www.the-natural-choice.co.uk/Gla ... pport.html

På sidan via sista länken finns även torkad sköldkörtel. De är dock väldigt dyra med binjurebarken...
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:28:51, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-03 20:23:36

P.S. Jag köpte adrekomp först, i Sverige. Här: http://www.naturprodukter.se/produkter/ ... vrigt/677/ var det klart billigast.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:28:51, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Juddy » 2009-11-03 21:12:43

För att få B12-sprutor måste du ha b12-brist. Det fastslås genom ett enkelt blodprov.
Om du har md Addison (icke-fungerande binjurar) i en eller annan utsträckning så ska du redan stå på medicin.


EDIT:
Man har visat i USA att ett väldigt stor andel människor som får b12-sprutor inte har någon påvisad b12-brist. De har fått dom om utifall att och kanske bli piggare.

Här ska man ha klinisk b12-brist för att få dom.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 22:28:51, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav sanny » 2009-11-03 21:42:41

Jag menar främst olika behandlingar, som hårmineralanalys, homeopati, blodanalys. samt alla vitaminer som tillkommer.

jag känner igen detdär med hypotalamus. En homeopat menade att jag hade en obalans där.

Gjorde du något för att rätta till funktionen i hypotalamus?

dendär drogade, bakfulla känslan du beskriver tyckte jag mig få av hp-5 som jag beställt från internet. Det innehåller ju serotonin bla.
Men inte alls säkert vi menar samma typ känsla.
Senast redigerad av sanny 2011-05-04 22:28:57, redigerad totalt 1 gång.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-04 19:10:02

Juddy skrev:För att få B12-sprutor måste du ha b12-brist. Det fastslås genom ett enkelt blodprov.
Om du har md Addison (icke-fungerande binjurar) i en eller annan utsträckning så ska du redan stå på medicin.


EDIT:
Man har visat i USA att ett väldigt stor andel människor som får b12-sprutor inte har någon påvisad b12-brist. De har fått dom om utifall att och kanske bli piggare.

Här ska man ha klinisk b12-brist för att få dom.

Jag har fått B-12-injektioner och jag har ingen klinisk brist. Däremot så får en hel del personer med ME B-12-injektioner även om de inte har påvisbar brist, och det var därför jag fick prova under utredning.

Bristen är inte helt enkel att påvisa, det räcker inte med att testa B-12 utan man tar med homocystein bland proverna.

Md Addison är inte enda sjukdomen som ger lågt cortisol. Man kan ha fel från hypothalamus eller hypofysen, och man kan ha störd HPA-axel.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:28:57, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-04 19:27:11

sanny skrev:Jag menar främst olika behandlingar, som hårmineralanalys, homeopati, blodanalys. samt alla vitaminer som tillkommer.

jag känner igen detdär med hypotalamus. En homeopat menade att jag hade en obalans där.

Gjorde du något för att rätta till funktionen i hypotalamus?

dendär drogade, bakfulla känslan du beskriver tyckte jag mig få av hp-5 som jag beställt från internet. Det innehåller ju serotonin bla.
Men inte alls säkert vi menar samma typ känsla.

Jag försöker komma tillrätta med hur jag mår, men det går dåligt.

Jag har ingen aning om hur man kan balansera/återställa sin hypothalamus, och jag vet ju inte ens hur man kollar om det VERKLIGEN är fel där. Men jag vet att mina problem ligger i funktioner som styrs från hypothalamus i första led, och att anorexi som jag har haft, orsakar störningar i hypothalamus.

Jag har sett att det finns torkad hypothalamuspulver, men eftersom jag inte vet tillräckligt, så är det inget jag vågar köpa.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:28:57, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Juddy » 2009-11-04 19:45:45

Bror Duktig skrev:
Juddy skrev:För att få B12-sprutor måste du ha b12-brist. Det fastslås genom ett enkelt blodprov.
Om du har md Addison (icke-fungerande binjurar) i en eller annan utsträckning så ska du redan stå på medicin.


EDIT:
Man har visat i USA att ett väldigt stor andel människor som får b12-sprutor inte har någon påvisad b12-brist. De har fått dom om utifall att och kanske bli piggare.

Här ska man ha klinisk b12-brist för att få dom.

Jag har fått B-12-injektioner och jag har ingen klinisk brist. Däremot så får en hel del personer med ME B-12-injektioner även om de inte har påvisbar brist, och det var därför jag fick prova under utredning.

Bristen är inte helt enkel att påvisa, det räcker inte med att testa B-12 utan man tar med homocystein bland proverna.

Md Addison är inte enda sjukdomen som ger lågt cortisol. Man kan ha fel från hypothalamus eller hypofysen, och man kan ha störd HPA-axel.


Jag specificerade inte VILKA sjukdomar och störningar som ger kortisol-brist. Nu har jag en autoimmunt syndrom där mb Addison och en allvarlig blodbrist plus perniciös anemi ingår. Därtill hypofysinsuffiens. Det endokrina systemet är komplicerat MEN den vanligaste orsaken till inget kortisol är mb Addison, den vanligaste orsaken till motsatsen är Cushing men båda två är ovanliga. Och båda involverar hypofysen. Det var mer att har man inget eller brist på kortisol så behöver det tillföras.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 22:28:57, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-04 20:33:23

Ok, då förstår jag hur du menade.

Men, om Addison, jag förstår det (det jag läser om binjurarna, hyofysen och deras sjukdomar) som att om det är primärt fel på binjurarna, så är det Addison (och att det inte involverar hypofysen mer än att hypofysen försöker få igång binjurarna med mer ACTH), men om felet utgår från högre ort, så är det sekundär sjukdom, och då heter det hypofysinsufficiens, (eller kanske något med hypothalamus om det utgår från den).

Vad hade du för symptom när utreddes för dina sjukdomar?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:28:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Juddy » 2009-11-04 21:11:21

Hypofysen är kommandobryggan för det endokrina systemet.
Om den konkar kan man få flera olika mer eller mindre allvarliga sjukdomar.
Tumörer på hypofysen är oftast källan till Cushing men man kan få dominoeffekter. En grej rasar och andra följer efter.
Jag fick mb Addison, jag blev extremt trött och såg alldeles brunbränd ut. I ett senare skede fick jag diabetes insipidus, central diabetes, hypofysen tillverkade inte längre ett vattenbevarande hormon (desmopressin).
Alltihop, och mer, är en del i en autoimmun bindvävssjukdom.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Återgå till Aspergare och vården



Logga in