Avslagen ansökan om sjukersättning - vad gör jag nu?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Avslagen ansökan om sjukersättning - vad gör jag nu?

Inläggav Liljan » 2016-06-01 14:24:29

Jag har ansökt om sjukersättning på 50 % och fått avslag. Innan har jag haft aktivitetsersättning på 100%. Vad ska jag göra nu? Vilket bidrag ska jag ansöka om istället? Sjukpenning är helt uteslutet. Jag är försäkrad för fyra timmar om dagen och får alltså bara jobba 2 timmar/dag, den lilla inkomsten kommer jag inte klara mig på. Jag är inte berättigad till sjukpenning i särskilda fall eftersom jag har en SGI.

Bör jag överklaga? Är det någon som har fått rätt vid en överklagan? Läkarintyget jag skickade in var (enligt min handläggare) ett av de bästa han har sett, så det är inget fel på det.

Jag måste ha en inkomst på ca 10 000 kronor/månad (efter skatt) för att gå runt. Jag borde kunna tjäna 6000 kronor/månad om jag jobbar i alla fall. Bidraget ska alltså vara på mest 4000 kronor.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Avslagen ansökan om sjukersättning- vad gör jag nu?

Inläggav slackern » 2016-06-01 14:30:38

Du bör nog anmäla dig till Arbetsförmedlingen, så kan nog dom hjälpa dig, antar att du är vad som menas med "utförsäkrad" så det lär finnas möjligheter för dig att bli sjukskriven igen efter en tid, annars är det väl A-kassa du ska ha för den tid du inte arbetar. Får du ingen sjukersättning/sjukskriven eller A-kassa får du vända dig till socialen och be om ekonomiskersättning.

Men du har ju alltid rätt att överklaga FK:s beslut tror jag, står det inte med i beslutet hur du ska göra det?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Avslagen ansökan om sjukersättning- vad gör jag nu?

Inläggav Liljan » 2016-06-01 14:45:15

slackern skrev:Du bör nog anmäla dig till Arbetsförmedlingen, så kan nog dom hjälpa dig, antar att du är vad som menas med "utförsäkrad" så det lär finnas möjligheter för dig att bli sjukskriven igen efter en tid, annars är det väl A-kassa du ska ha för den tid du inte arbetar. Får du ingen sjukersättning/sjukskriven eller A-kassa får du vända dig till socialen och be om ekonomiskersättning.

Men du har ju alltid rätt att överklaga FK:s beslut tror jag, står det inte med i beslutet hur du ska göra det?

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg. Jag är inte utförsäkrad, anledningen till att mina SGI timmar är så få är för att jag har jobbat så lite förut. Försäkringskassan räknar ut SGI på antal timmar du har jobbat precis som de räknar ut pengarna man får. Det hjälper alltså inte att jag skriver in mig hos Arbetsförmedlingen.

Jag kommer inte vända mig till socialen, jag har extremt dåliga erfarenheter av dem.

Jag vet exakt hur jag ska överklaga, frågan är BÖR jag göra det, vad har ANDRA FÖR ERFARENHETER av det.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Avslagen ansökan om sjukersättning- vad gör jag nu?

Inläggav slackern » 2016-06-01 15:46:42

Om du tycker att du har rätt till sjukersättning och att du har sökt på rätt nivå tycker jag absolut att du ska överklaga.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Avslagen ansökan om sjukersättning- vad gör jag nu?

Inläggav Liljan » 2016-06-01 16:07:29

slackern skrev:Om du tycker att du har rätt till sjukersättning och att du har sökt på rätt nivå tycker jag absolut att du ska överklaga.

Vad har du för erfarenhet av att överklaga? Var det värt det eller tog det mer energi än det gav? Hur lång tid tog din överklagan?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Avslagen ansökan om sjukersättning- vad gör jag nu?

Inläggav slackern » 2016-06-01 16:15:22

Liljan skrev:
slackern skrev:Om du tycker att du har rätt till sjukersättning och att du har sökt på rätt nivå tycker jag absolut att du ska överklaga.

Vad har du för erfarenhet av att överklaga? Var det värt det eller tog det mer energi än det gav? Hur lång tid tog din överklagan?


Jag har ingen som helst erfarenhet utav att överklaga i och med att jag fick sjukersättning tillsvidare utan problem när jag ansökte om det.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Avslagen ansökan om sjukersättning- vad gör jag nu?

Inläggav DIProgan » 2016-06-01 16:37:11

Min erfarenhet är att utan en ordentlig utredning i ens problematik spelar det ingen roll om man överklagar.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Avslagen ansökan om sjukersättning- vad gör jag nu?

Inläggav Liljan » 2016-06-01 16:46:12

DIProgan skrev:Min erfarenhet är att utan en ordentlig utredning i ens problematik spelar det ingen roll om man överklagar.

Hur skaffar man en sådan utredning och vart vänder man sig?

slackern skrev:
Liljan skrev:
slackern skrev:Om du tycker att du har rätt till sjukersättning och att du har sökt på rätt nivå tycker jag absolut att du ska överklaga.

Vad har du för erfarenhet av att överklaga? Var det värt det eller tog det mer energi än det gav? Hur lång tid tog din överklagan?


Jag har ingen som helst erfarenhet utav att överklaga i och med att jag fick sjukersättning tillsvidare utan problem när jag ansökte om det.

Vilka papper hade du med då du sökte?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Avslagen ansökan om sjukersättning- vad gör jag nu?

Inläggav slackern » 2016-06-01 17:00:25

Liljan skrev:
DIProgan skrev:Min erfarenhet är att utan en ordentlig utredning i ens problematik spelar det ingen roll om man överklagar.

Hur skaffar man en sådan utredning och vart vänder man sig?


Jag gjorde en arbetsutredning via FK, eller dom anlitade ett privatföretag som gjorde utredningen, numer tror jag att det är AF som gör den utredningen.
Liljan skrev:
DIProgan skrev:Min erfarenhet är att utan en ordentlig utredning i ens problematik spelar det ingen roll om man överklagar.

Hur skaffar man en sådan utredning och vart vänder man sig?

slackern skrev:
Liljan skrev:
Jag har ingen som helst erfarenhet utav att överklaga i och med att jag fick sjukersättning tillsvidare utan problem när jag ansökte om det.

Vilka papper hade du med då du sökte?


Det var bara min egen ansökan och ett läkarintyg, fast FK hade en arbetsutredning sedan tidigare.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Avslagen ansökan om sjukersättning- vad gör jag nu?

Inläggav marxisten » 2016-06-01 17:29:28

Liljan skrev:Jag vet exakt hur jag ska överklaga, frågan är BÖR jag göra det, vad har ANDRA FÖR ERFARENHETER av det.


Jag har erfarenhet av att överklaga beslut, i mitt fall om aktivitetsersättning.

Först fick jag överklaga till Försäkringskassans omprövningsnämnd där jag fick avslag, de gjorde samma bedömning som min första handläggare på Försäkringskassan (stor överraskning), men sen överklagade jag till Förvaltningsrätten, och där gick det förvånansvärt enkelt faktiskt.

Efter att alla papper var inskickade till Förvaltningsrätten tog det typ en månad innan jag fick beslut där de biföll min ansökan som var på hel aktivitetsersättning. Från FK fick jag avslag helt på min ansökan, men rätten biföll mig med hel.

Så mina erfarenheter är positiva om att överklaga, och faktum är att du inte kan förlora på det då ett beslut i rätten inte får vara till nackdel för individen. Skicka in stark dokumentation hjälper såklart.

Och det är faktiskt många som får rätt mot FK i rätten, beroende på vilken Förvaltningsrätt så är det mellan 13-43% som får bifall på sin överklagan mot FK, svårast är det i storstäderna.

Det råder stor variation i hur många mål rörande överklagad sjukpenning samt sjuk- och aktivitetsersättning som fick bifall i landets förvaltningsrätter 2013.

Förvaltningsrätt - Antal mål - Antal bifall (helt eller delvis) - Andel bifall (procent)

Luleå 241 - 104 - 43%

Falun 677 - 190 - 28 %

Växjö 313 - 86 -28%

Umeå 258 - 62 - 24%

Jönköping 552 - 117 - 21 %

Karlstad 316 - 65 - 21%

Linköping 571 - 115 - 20%

Härnösand 131 - 25 - 19%

Göteborg 984 - 173 - 18%

Malmö 921 - 124 - 14%

Uppsala 706 - 95 - 14%

Stockholm 1 590 - 202 - 13%



Källa: Förvaltningsrätterna (TT)

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/bosta ... gskassan-1


Totalt sett blir det 1358 bifall av 7260 överklagningar dvs. omkring 19%, eller nästan 1/5. Så det är stor chans att du faktiskt får igenom det. Dessa siffror är från 2013 iof. men tror inte det förändrats så mycket sen dess.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Avslagen ansökan om sjukersättning- vad gör jag nu?

Inläggav Seurat » 2016-06-01 19:28:41

Får man bara avslag utan motivering eller skriftlig bedömning?
Seurat
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2016-05-22

Avslagen ansökan om sjukersättning- vad gör jag nu?

Inläggav marxisten » 2016-06-01 19:32:10

Seurat skrev:Får man bara avslag utan motivering eller skriftlig bedömning?


Avslag skall motiveras precis som en dom i rätten, men min erfarenhet är att FK:s avslag ibland är helt obegripliga och väldigt korta motiveringar (fick jag en omgång, typ en halv sida), men de skall egentligen vara väl motiverade grunder. Det är en viktig del av rättssäkerheten att du vet vad du skall överklaga.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Avslagen ansökan om sjukersättning - vad gör jag nu?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2016-06-09 0:59:04

marxisten skrev:
Seurat skrev:Får man bara avslag utan motivering eller skriftlig bedömning?


Avslag skall motiveras precis som en dom i rätten, men min erfarenhet är att FK:s avslag ibland är helt obegripliga och väldigt korta motiveringar (fick jag en omgång, typ en halv sida), men de skall egentligen vara väl motiverade grunder. Det är en viktig del av rättssäkerheten att du vet vad du skall överklaga.



Tror du bör börja med att kolla upp tidsfristen för överklagande och sedan begära ut din journal (kallas så även på FK) för att se hur de har dokumenterat beslutet. Då ser du förhoppningsvis saker som fattas. Är det något du inte förstår ska de kunna svara på det.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in