Avdelningar för specialintressen

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Avdelningar för specialintressen

Inläggav Liebert » 2009-04-07 11:07:27

Knoppar av denna fråga från huvudtrådensom har växt sig ganska lång vid det här laget.

En hel del medlemmar har framfört kritik mot att IT-forum försvinner och i vissa fall t.o.m. förespråkat fler specialavdelningar för exempelvis språkfrågor. Jag har tagit till mig era argument (och även fått utstå en massiv lobbykampanj från ett energiknippe till moderator) och kan därför tänka mig en kompromiss.

Jag har inget emot specialavdelningar som sådana men de får inte breda ut sig visuellt och därmed stjäla fokus från kärnämnet. Därför kan jag acceptera både IT-forum och Språkspalten under villkor att de stoppas in i underavdelningar till "Övrigt" enligt dagens modell och alltså inte hamnar på nivå 1. Ytterligare en avdelning benämnd "Övriga intressen" gör specialintresse-avdelningarna kompletta.

Strukturen skulle se ut som följer:

Övrigt
|- IT-forum
|- Språkspalten
|- Övriga intressen

I gengäld skulle jag ånyo försöka åtgärda den bugg som markerar nya inlägg i huvudforumet trots att bara underavdelningarna är uppdaterade.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:48:20, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Zombie » 2009-04-07 12:56:06

Texten tyvärr irreparabelt lemlästad och förhoppningsfullt någorlunda återskapad av Barracuber. Tack också till TK!

Fair dealing spirit!

Som en av gräsrotslobbyisterna har jag själv tänkt mig att IT- och språkfrågorna - och eventuella fler praktisk-tekniska och/eller "intressefrågor" det kunde visa sig finnas behov av att sortera för sig - skulle läggas upp som underfora.

Under "Övrigt" hellre än ingenstans, onekligen. Men jag undrar om man inte skulle kunna förstärka forumets aspergerprofil genom att inrätta ett över-delforum för dem med, kanske, det omisskännligt aspiga namnet "Specialintressen"?*

Om inte i förstone, så i alla fall ha möjligheten i åtanke om det skulle visa sig att sådana "intressetrådar" blir så många att det börjar gå ut över ordning och överblick. Undrar om det går att göra
underforumsrubrikerna grafiskt tydligare än nu, kanske också lika långt åt vänstersom huvudforumrubrikerna, utan att för den skull stjäla fokus från de senare?

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Eftersom jag också håller med dem som vill slå ihop "Att leva med Asperger" och "Asperger i samhället", kan jag väl påpeka att gör man det och lägger till "Specialintressen" har man ändå inte ökat antalet huvuddelfora.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:48:20, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Micke » 2009-04-07 13:41:40

Själv undrar jag vad som nu händer med det föreslagna forumet "Tips och Intressen", nu när vi får forumet "Övriga intressen"?
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 18:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Liebert » 2009-04-07 13:48:24

Återgår till bara "Tips" igen.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Zombie » 2009-04-07 13:50:47

edit: såg att Liebert hann före med typ samma sak.

Micke skrev:Själv undrar jag vad som nu händer med det föreslagna forumet "Tips och Intressen", nu när vi får forumet "Övriga intressen"?

Det glömde jag bort i det inlägg jag hoppas snart blir läsligt igen (trycker på fel knapp gör vi alla förr eller senare, Barracuber :) ): att föreslå att den tråden byter ämne till "Tips" (i vilket fall som helst egentligen. För "tips" och "intressen" är faktiskt helt klart olika saker och blir oordning om man blandar dem i samma korg).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Avdelningar för specialintressen

Inläggav Inger » 2009-04-07 14:08:14

Liebert skrev:Strukturen skulle se ut som följer:

Övrigt
|- IT-forum
|- Språkspalten
|- Övriga intressen

I gengäld skulle jag ånyo försöka åtgärda den bugg som markerar nya inlägg i huvudforumet trots att bara underavdelningarna är uppdaterade.

Låter utmärkt! :)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav TK » 2009-04-07 14:19:18

I väntan på att Barracuber knappar in Zombies inlägg, så kanske följande duger, som jag kopierat in från en sparad lokal kopia jag gjorde av tråden efter Zombies inlägg.

Zombie - i TK-sparad version skrev:
Fair dealing spirit! :D

Som en av gräsrotslobbyisterna har jag själv tänkt mig att IT- och språkfrågorna - och eventuella fler praktisk-tekniska och/eller "intressefrågor" det kunde visa sig finnas behov av att sortera för sig - skulle läggas upp som underfora.

Under "Övrigt" hellre än ingenstans, onekligen. Men jag undrar om man inte skulle kunna förstärka forumets aspergerprofil genom att inrätta ett över-delforum för dem med, kanske, det omisskännligt aspiga namnet "Specialintressen"?*
Och om inte i förstone, så i alla fall ha möjligheten i åtanke om det skulle visa sig att sådana "intressetrådar" blir så många att det börjar gå ut över ordning och överblick.

Undrar om det går att göra underforumrubrikerna grafiskt tydligare än nu, kanske också lika långt åt vänster som huvudforumrubrikerna, utan att för den skull stjäla fokus från de senare?

------------------------
*Eftersom jag också håller med dem som vill slå ihop "Att leva med Asperger" och "Asperger och samhället", kan jag väl påpeka att gör man det och lägger till "Specialintressen" har man ändå inte ökat antalet huvud-delfora.



För övrigt tycker jag det är bra idé att ha de föreslagna forumen som underforum under Övrigt.

Det är dessutom möjligt att bygga ut, om det skulle bli så att forumet expanderar i aktivitet och flera specialintressen kan tjäna på att få ett eget underforum.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 18:48:21, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Liebert » 2009-04-07 14:31:30

Zombie skrev:Under "Övrigt" hellre än ingenstans, onekligen. Men jag undrar om man inte skulle kunna förstärka forumets aspergerprofil genom att inrätta ett över-delforum för dem med, kanske, det omisskännligt aspiga namnet "Specialintressen"?

Kan bli aktuellt att överväga det längre fram.

Zombie skrev:Undrar om det går att göra underforumrubrikerna grafiskt tydligare än nu, kanske också lika långt åt vänster som huvudforumrubrikerna, utan att för den skull stjäla fokus från de senare?

Det hinner jag inte före torsdag men lovar att titta på det sfsm.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 18:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Zombie » 2009-04-07 14:54:05

Tack TK :D och Liebert!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-07 20:53:08

Skulle man inte kunna ha en avdelning handarbete och annat skapande också? Jag är själv ingen handarbetare (ja, ni förstår vad jag menar... :wink: ), men vet att många här har det som intresse.
Och en musikavdelning!
Sedan får det väl vara bra...med tanke på att folks specialintressen går från orglar till kärnkraft, från tvättmaskiner till freaks, från IT till bajs...
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 18:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Lnovgo » 2009-04-08 10:46:07

I så fall kan man väl ha både handarbetet och musiken i en och samma konstavdelning?
Senast redigerad av Lnovgo 2011-05-04 18:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Lnovgo
Inaktiv
 
Inlägg: 879
Anslöt: 2008-05-06

Inläggav barracuber » 2009-04-08 10:57:20

Lnovgo skrev:I så fall kan man väl ha både handarbetet och musiken i en och samma konstavdelning?


Tycker öht man borde lyfta fram Egna Alster mycker mer.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:48:21, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-08 11:38:06

Lnovgo skrev:I så fall kan man väl ha både handarbetet och musiken i en och samma konstavdelning?


Njaa...musik behöver ju inte vara eget skapande.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 18:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav TK » 2009-04-08 11:47:50

Kahlokatt skrev:
Lnovgo skrev:I så fall kan man väl ha både handarbetet och musiken i en och samma konstavdelning?


Njaa...musik behöver ju inte vara eget skapande.


Inte handarbete heller. :wink:
Senast redigerad av TK 2011-05-04 18:48:21, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Kahlokatt » 2009-04-08 20:19:41

TK skrev:
Kahlokatt skrev:
Lnovgo skrev:I så fall kan man väl ha både handarbetet och musiken i en och samma konstavdelning?


Njaa...musik behöver ju inte vara eget skapande.


Inte handarbete heller. :wink:


Nä, men jag tror det är fler här som skapar handarbete än går och tittar på dem. Men fair, visst, slå ihop det i en avdelning.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 18:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav TK » 2009-04-08 21:12:18

Kahlokatt skrev:
TK skrev:
Kahlokatt skrev:[quote="Lnovgo"]I så fall kan man väl ha både handarbetet och musiken i en och samma konstavdelning?


Njaa...musik behöver ju inte vara eget skapande.


Inte handarbete heller. :wink:


Nä, men jag tror det är fler här som skapar handarbete än går och tittar på dem. Men fair, visst, slå ihop det i en avdelning.[/quote]

Denna diskussion om vad som är kreativt/skapande och vad som endast är återskapande efter färdig mall är egentligen rätt marginell. I och för sig är det litet vanskligt att jämföra handarbete (i dess vanligaste betydelse) med musik (i någon generell betydelse). Det är väl som att jämföra morötter med päron, skulle jag vilja säga.

Vad jag reagerade på i mitt tidigare inlägg, utan att gå närmare in på det, var hävdandet av 'handarbete' såsom varande mer skapande än 'musik'.

Allt som oftast handarbetas det ju efter färdiga mönster. Det är då mest frågan om ett utförande efter en mall, och det skapande momentet är minst sagt marginellt.

Jag säger inte att allt handarbete är det. Här talar jag dessutom av egen erfarenhet då jag på skoj i unga år skapat ett par egna, egensinniga stickmönster, varav det ena var i förväg uttänkt, det andra tillkommet under stickandets gång med synnerligen intrikata inslag.

Men handarbete behöver alltså inte vara skapande, utan är i många fall endast återskapande, må vara att man åstadkommer något materiellt. Det gör man för övrigt även när man kokar soppa efter recept.

I fråga om musik finns hela skalan från komponerande, improvisation, inlärt spelande, spelande efter noter, intensivt lyssnande på musik som musikkännare och strölyssnande på bakgrundsmusik. Flera av dessa varianter är skapande i någon mening. Men givetvis är det rimligt att många med musik endast förknippar lyssnande på musik, såsom 'musikkonsument' i någon mening.

Även andra föremål för specialintressen kan man se utifrån likartade aspekter eller dimensioner, allt efter hur mycket systematiseringsmöda man nu vill lägga på att greppa fenomenens egenskaper. Det blir då både kålrötter, persilja, bananer och annat som man har att jämföra mellan.

Det var detta slags utgångspunkter jag hade för min lilla enradare.

Sedan kan man relatera det hela utifrån ställningstagande till vad som är konst, konsthantverk, teknik etc och vad i allt det som är nyskapande, vad som är reproduktivt etc.

Men det ändrar inte så mycket i praktiken, som jag ser det. Min enradare står sig fortfarande.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in