Autist på boende utan mat och mediciner i fyra dagar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Autist på boende utan mat och mediciner i fyra dagar

Inläggav Alien » 2013-12-21 1:23:51

svt skrev:En ung man boende på ett hem för autistiska i Eskilstuna fick vare sig mat eller medicin under fyra dygn, enligt en anställd som slog larm och anmälde missförhållandena. Efter det var han inte längre välkommen att jobba på boendet.

– Jag vet att jag gjorde rätt. Jag tycker att så här behandlar man inte en annan människa. Oavsett om det är en medmänniska, eller en patient eller en brukare, säger undersköterskan Peter.

Peter har lång erfarenhet från jobb inom omsorgen och vården. Det senaste året har han arbetat på ett gruppboende i Eskilstuna.

I oktober upptäckte han att en ung man med svår autism - som inte kan prata eller skriva och som har ett stort vårdbehov - inte fått mat eller sina mediciner under fyra dagar.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svt ... -fyra-dygn

Hur har personalen resonerat? Jo, han fick ingen mat då han matvägrat. Och ingen medicin då han medicinvägrat. Ja, man ska väl inte tvångsmata. Men personalen måste ju försöka på nytta nästa dag, annars blir det ju som ett straff.

– I journalanteckningarna så står det att han har "matvägrat", men samtidigt så står det att "personalen väljer att ej erbjuda mat då han matvägrar". Och likaså medicinen: "då brukaren medicinvägrar väljer vi att ej dela medicin". Och min mening är att man kan inte matvägra, man kan inte medicinvägra om man ej ens blivit erbjuden, säger Peter.


"Peter" fick sluta pga "samarbetssvårigheter".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Autist på boende utan mat och mediciner i fyra dagar

Inläggav Tiblan » 2013-12-21 8:16:31

Suck, att kalla det samarbetssvårigheter när man gör sitt jobb.

I min värld borde man belöna alla anställda som gör en anmälan om missförhållanden. Den vanligaste orsaken är nog att det är för lite personal att göra jobbet så det många gånger är saker som kan vara tidskrävande men som inte får ta tid. Det är skrämmande att folk med funktionshinder eller gamla på hem mm ska behandlas som robotar. Vi funkar ju inte riktigt så jööö...
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in