Australien

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Australien

Inläggav Alien » 2023-03-04 15:10:46

Befann hon sig på landsbygden el i stan? Det värsta är om ormarna finns i stan också, då har man ingen chans att känna sig säker.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Australien

Inläggav Tyngdkraft » 2023-03-05 2:07:03

Alien skrev:Även om man tänkt sig stanna i landet kanske man vill åka hem och hälsa på sin familj och ev vänner ibland. Så en engångspina blir det knappast. Alt återser man aldrig Sverige igen. Man vet ju heller inte i förväg om man kommer att trivas så bra att man vill stanna där för evigt.


Sant, men det är ändå en viss skillnad mot att sätta sig på ett plan inom kanske tre veckor igen.
Tyngdkraft
 
Inlägg: 299
Anslöt: 2022-09-22

Australien

Inläggav Alien » 2023-03-05 2:11:07

manne skrev:
Alien skrev:
manne skrev:
Men vet du hur psykiatrin och hur funkar socialpsykiatrin mm där i det landet då:? :o :-)063 :?:

Nej, det vet jag inget om.

Men om jag kände behov av psyiatrisk el psykologisk hjälp, då skulle jag vilja prata med någon på mitt modersmål, inte på engelska.


engelska är vårat andra språk ge mig några månader i ett engelskt språkligt land så snackar jag flyttande engelska. :-)049 :D :-)Happy engelska är lätt. :wink:

Jag har läst att vi svenskar inte är så duktiga på engelska som vi tror. Vi kan tillräckligt med engelska för att föra en vanlig konversation, men blir det mer komplicerat är det värre. Hur många vet ens vad alla saker i köket heter på engelska?

Dessutom kommer man alltid att vara utlänning, det hörs att man inte är infödd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Australien

Inläggav Alien » 2023-03-05 2:15:34

Tyngdkraft skrev:
Alien skrev:Jag misstänker att Australien är ett rasistiskt samhälle. Asien är (föutom Nya Zeeland) deras närmaste granner men de verka inte vilja ha fler asiatiska invandrare. De har flyttat asiatiska asylsökande till en ogästvänlig ö. De har länge bara velat ha vita invandrare.


Jag tycker inte att detta är en riktigt rättvis beskrivning av det moderna Australien. Australiensare med asiatiskt ursprung utgör cirka en sjättedel av befolkningen. Det finns Chinatowns i de större städerna, Magdalena Anderssons uttalande om Chinatowns hade gissningsvis varit politiskt självmord där.

Knappt 30% av befolkningen är född utomlands, och knappt 50% av befolkningen har minst en förälder född utomlands. Och visst, många är britter, nyzeeländare, och liknande. Men det finns även stora grupper av bland annat kineser och indier.

Åtminstone storstäder som Sydney och Melbourne är väldigt kosmopolitiska städer.

De tycker det räcker med asiatiska invandrare men det blir aldrig för många europeiska/brittiska invandrare.

Och hur kan man försvara deras behandling av aboriginerna och av båtflyktingarna?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Australien

Inläggav Richard » 2023-03-05 6:45:00

Alien skrev:Befann hon sig på landsbygden el i stan? Det värsta är om ormarna finns i stan också, då har man ingen chans att känna sig säker.

Jag vet inte exakt. Men man har ju läst skräckhistorier om ormar i toaletten o liknande...
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Australien

Inläggav Tyngdkraft » 2023-03-11 21:54:22

Alien skrev:
Tyngdkraft skrev:
Alien skrev:Jag misstänker att Australien är ett rasistiskt samhälle. Asien är (föutom Nya Zeeland) deras närmaste granner men de verka inte vilja ha fler asiatiska invandrare. De har flyttat asiatiska asylsökande till en ogästvänlig ö. De har länge bara velat ha vita invandrare.


Jag tycker inte att detta är en riktigt rättvis beskrivning av det moderna Australien. Australiensare med asiatiskt ursprung utgör cirka en sjättedel av befolkningen. Det finns Chinatowns i de större städerna, Magdalena Anderssons uttalande om Chinatowns hade gissningsvis varit politiskt självmord där.

Knappt 30% av befolkningen är född utomlands, och knappt 50% av befolkningen har minst en förälder född utomlands. Och visst, många är britter, nyzeeländare, och liknande. Men det finns även stora grupper av bland annat kineser och indier.

Åtminstone storstäder som Sydney och Melbourne är väldigt kosmopolitiska städer.

De tycker det räcker med asiatiska invandrare men det blir aldrig för många europeiska/brittiska invandrare.

Och hur kan man försvara deras behandling av aboriginerna och av båtflyktingarna?


Vilka är "de"? Står det i något officiellt regeringsdokument?

Jag tror inte att det finns många idag som försvarar behandlingen av aboriginerna (eller torressundöborna). Tvärtom finns det en medvetenhet om tidigare begångna fel och åtgärder för att gottgöra, även om mycket återstår.
Tyngdkraft
 
Inlägg: 299
Anslöt: 2022-09-22

Australien

Inläggav manne » 2023-07-02 12:17:29

så vad behöver jag göra för att kunna flytta till Australien och få sjukbidrag där och kunna leva mitt liv där utomlands.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Australien

Inläggav Alien » 2023-07-02 12:28:19

Du får ju ta med dig din sjukersättning utomlands.

Frågan är om Australien låter dig stanna. Har du ens råd att resa dit? Det vore ju klokt att resa dit som turist först. Du vet ju inte om du skulle trivas där innan du varit där. Ingen familj, inga vänner, ingen som pratar svenska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Australien

Inläggav manne » 2023-07-02 12:29:34

Alien skrev:Du får ju ta med dig din sjukersättning utomlands.

Frågan är om Australien låter dig stanna. Har du ens råd att resa dit? Det vore ju klokt att resa dit som turist först. Du vet ju inte om du skulle trivas där innan du varit där. Ingen familj, inga vänner, ingen som pratar svenska.


engelska är inga problem :-)049 :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Australien

Inläggav manne » 2023-07-02 12:31:03

Alien skrev:Du får ju ta med dig din sjukersättning utomlands.

Frågan är om Australien låter dig stanna. Har du ens råd att resa dit? Det vore ju klokt att resa dit som turist först. Du vet ju inte om du skulle trivas där innan du varit där. Ingen familj, inga vänner, ingen som pratar svenska.


men Australien i dag har väl en socialdemokratisk regering.? :o :-)063 :?:

då så kan man få bidrag där.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Australien

Inläggav Alien » 2023-07-02 12:36:07

Vad har det med saken att göra? Du är ju inte australisk medborgare. Du är ingen flyktng. Du får sjukersättning från Sverige, inte från Australien.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Australien

Inläggav manne » 2023-07-02 13:03:53

Alien skrev:Vad har det med saken att göra? Du är ju inte australisk medborgare. Du är ingen flyktng. Du får sjukersättning från Sverige, inte från Australien.


skulle vara kul att bo där och träffa dingos och tropiskt klimat och sitta på stranden och dricka pina colada
och bada i havet :cry: :-)049 :-)Happy

pina colada

https://www.google.com/search?q=pina+co ... ogqcOr33tM

är säkert också gott som snygga kvinnor där också i det landet :o :-)063 :?:

MAN kan träffa kvinnor på stranden där i det landet :o :-)063 :?:

kommer i håg denna tv serie som jag såg under 90 talet på tv. :-)049 :-)Happy

manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Australien

Inläggav Alien » 2023-07-02 13:14:40

Jag vet inte hur lätt det är att träffa vilda dingos. Det skulle vara om man köpte den som valp för att ha som sitt eget husdjur.

Det är bara längst i norr som det är tropiskt klimat. Största delen av Australien är subtropiskt. Längst i sydost är det tempererat klimat (där skulle jag helst bo om jag flyttade till Australien). Det har ju varit torrt och soligt länge här i Sverige nu; räcker det inte för dig?

Sitta på stranden, bada i havet och dricka pina colada kan man göra på flera ställen i Europa också. Snygga kvinnor finns överallt, inkl i Sverige. Du verkar ha en rosenfärgad bild av hur det är just i Australien. TV-serier brukar inte visa hela verkligheten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Australien

Inläggav slackern » 2023-07-02 18:40:13

Alien skrev:Jag vet inte hur lätt det är att träffa vilda dingos. Det skulle vara om man köpte den som valp för att ha som sitt eget husdjur.

Det är bara längst i norr som det är tropiskt klimat. Största delen av Australien är subtropiskt. Längst i sydost är det tempererat klimat (där skulle jag helst bo om jag flyttade till Australien). Det har ju varit torrt och soligt länge här i Sverige nu; räcker det inte för dig?

Sitta på stranden, bada i havet och dricka pina colada kan man göra på flera ställen i Europa också. Snygga kvinnor finns överallt, inkl i Sverige. Du verkar ha en rosenfärgad bild av hur det är just i Australien. TV-serier brukar inte visa hela verkligheten.


Du kan säkert surfa ena dagen och åka utför den andra dagen i Australien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Skiing_in_Australia

Det kan man göra på Nya Zealand fast då kan du åka utför på förmidagen och surfa på eftermiddagen ligger i samma världsdel så tänkte att det kan ha med tråden att göra.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Australien

Inläggav Tyngdkraft » 2023-07-02 21:46:59

Alien skrev:Vad har det med saken att göra? Du är ju inte australisk medborgare. Du är ingen flyktng. Du får sjukersättning från Sverige, inte från Australien.


Länders välfärdssystem brukar i första hand gälla de egna medborgarna, inte andra länders medborgare. Detta är även fallet i Sverige.
Tyngdkraft
 
Inlägg: 299
Anslöt: 2022-09-22

Australien

Inläggav Vildsvin » 2023-07-02 23:14:36

slackern skrev:Det kan man göra på Nya Zealand fast då kan du åka utför på förmidagen och surfa på eftermiddagen ligger i samma världsdel så tänkte att det kan ha med tråden att göra.


Sommaren 2020 åkte jag i Skidomes skidtunnel i Göteborg och efteråt åkte jag till Hovås och simmade i havet.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Australien

Inläggav Skogkatt » 2023-07-03 0:08:23

En sak är säker, det är stor skillnad mellan Sverige och Australien. Sverige är bara 5,8 procent av Australiens storlek. :shock:

Så Sverige är ungefär lika stort som en australisk fårfarm. :-)005 Norge är bara 4,2 procent av storleken.
Skogkatt
 
Inlägg: 6145
Anslöt: 2021-10-02

Australien

Inläggav slackern » 2023-07-03 15:57:12

Vildsvin skrev:
slackern skrev:Det kan man göra på Nya Zealand fast då kan du åka utför på förmidagen och surfa på eftermiddagen ligger i samma världsdel så tänkte att det kan ha med tråden att göra.


Sommaren 2020 åkte jag i Skidomes skidtunnel i Göteborg och efteråt åkte jag till Hovås och simmade i havet.


Det måste ha varit härligt? När jag var barn var jag uppe på en bergstopp på en glaciär och kastade en snöboll det tyckte jag var häftigt som barn att kasta en snöboll mitt i sommaren. :)
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Australien

Inläggav slackern » 2023-07-03 15:58:06

Skogkatt skrev:En sak är säker, det är stor skillnad mellan Sverige och Australien. Sverige är bara 5,8 procent av Australiens storlek. :shock:

Så Sverige är ungefär lika stort som en australisk fårfarm. :-)005 Norge är bara 4,2 procent av storleken.


Australien till skillnad till Sverige är en kontinent rätt så liten kontinent?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Australien

Inläggav Skogkatt » 2023-07-03 16:17:38

slackern skrev:Australien till skillnad till Sverige är en kontinent rätt så liten kontinent?


Men det är också ett land, världens sjätte största land. Så man kan jämföra landet Sverige med landet Australien tycker jag.
Skogkatt
 
Inlägg: 6145
Anslöt: 2021-10-02

Australien

Inläggav Richard » 2023-07-04 5:53:47

Australien är stort...

Australien.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Australien

Inläggav slackern » 2023-07-04 13:32:12

Richard skrev:Australien är stort...

Australien.png


Fast en liten kontinent den där bilden på Europa är ju världsdelen och inte kontinenten. Pratar vi kontinent så blir det ju euroasien.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eurasien# ... urasia.png
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Australien

Inläggav slackern » 2023-07-04 13:33:54

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Australien till skillnad till Sverige är en kontinent rätt så liten kontinent?


Men det är också ett land, världens sjätte största land. Så man kan jämföra landet Sverige med landet Australien tycker jag.


Absolut kan man göra det men landet Australien är också en kontinent vilket inte Sverige är.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Australien

Inläggav manne » 2023-07-06 15:40:31

slackern skrev:
Skogkatt skrev:
slackern skrev:Australien till skillnad till Sverige är en kontinent rätt så liten kontinent?


Men det är också ett land, världens sjätte största land. Så man kan jämföra landet Sverige med landet Australien tycker jag.


Absolut kan man göra det men landet Australien är också en kontinent vilket inte Sverige är.


så jag kan inte flytta ditt och få lss och sjukbidrag då.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in