Atypisk autism/autismliknande tillstånd

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Atypisk autism?

Inläggav Schmetterling » 2014-01-02 11:38:52

TotteLin skrev:Rätt roligt ... :-)063 kommer jag utanför Sveriges gränser har jag inte Atypisk Autism utan då har jag ett Autismspektrum tillstånd ... :-)Raging

Så nu får vi se hur det blir framöver och vad Mitt landsting tycker jag lider av ...

Chilla. DSM-5 är den amerikanska diagnosmanualen. Fler länder i världen använder ICD än DSM, och FK och svensk journalföring använder ICD:s diagnoskoder.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Atypisk autism?

Inläggav TotteLin » 2014-01-02 12:29:19

Schmetterling skrev:
TotteLin skrev:Rätt roligt ... :-)063 kommer jag utanför Sveriges gränser har jag inte Atypisk Autism utan då har jag ett Autismspektrum tillstånd ... :-)Raging

Så nu får vi se hur det blir framöver och vad Mitt landsting tycker jag lider av ...

Chilla. DSM-5 är den amerikanska diagnosmanualen. Fler länder i världen använder ICD än DSM, och FK och svensk journalföring använder ICD:s diagnoskoder.


Senast för 30 minuter sen så prata jag med en av mina boendestödjare och från årsskiftet (2013/2014) så Skall man använda DSM-5 när man skall sätta diagnos, just rörande AST ... (min boendstödjare och hennes team blev informerade om detta oktober 2013)

Som svar på tidigare gjorde inlägg blev jag diagnosticerad 2012 enligt ICD-10, men nu är det DSM-5 som gäller och jag har ett Autismspektrum tillstånd.

Så där vill jag inte riktigt hålla med dig Schmetterling.

Personligen kommer jag framöver (trots Atypisk Autism), säga Asperger (om folk frågar) så vet folk vad det handlar om.
TotteLin
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-01-01
Ort: Kronoberg

Atypisk autism?

Inläggav Schmetterling » 2014-01-03 12:31:09

TotteLin skrev:
Schmetterling skrev:
TotteLin skrev:Rätt roligt ... :-)063 kommer jag utanför Sveriges gränser har jag inte Atypisk Autism utan då har jag ett Autismspektrum tillstånd ... :-)Raging

Så nu får vi se hur det blir framöver och vad Mitt landsting tycker jag lider av ...

Chilla. DSM-5 är den amerikanska diagnosmanualen. Fler länder i världen använder ICD än DSM, och FK och svensk journalföring använder ICD:s diagnoskoder.


Senast för 30 minuter sen så prata jag med en av mina boendestödjare och från årsskiftet (2013/2014) så Skall man använda DSM-5 när man skall sätta diagnos, just rörande AST ... (min boendstödjare och hennes team blev informerade om detta oktober 2013)

Som svar på tidigare gjorde inlägg blev jag diagnosticerad 2012 enligt ICD-10, men nu är det DSM-5 som gäller och jag har ett Autismspektrum tillstånd.

Så där vill jag inte riktigt hålla med dig Schmetterling.

Personligen kommer jag framöver (trots Atypisk Autism), säga Asperger (om folk frågar) så vet folk vad det handlar om.

Socialstyrelsen hävdar att Sverige använder ICD:s diagnoskoder (http://www.socialstyrelsen.se/klassific ... iatrikoder), däremot används, som påpekas i länken, DSM som diagnosunderlag inom psykiatrin eftersom DSM har mer utförliga beskrivningar.

Sedan går det ju utmärkt att säga att man har AST även om ICD ännu inte skrivit om diagnoserna (det är förväntat att diagnoserna under autismparaplyet kommer att blir AST i ICD-11). Själv kallar jag mig autistisk.

Förresten verkar det när jag läser lite mer som om något slags sammanfogning av DSM och ICD är på gång.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Atypisk autism?

Inläggav Schmetterling » 2014-01-03 12:40:11

Sedan som svar på fråga som varit uppe är det ju himla svårt att förklara skillnaden mellan Asperger och Autismliknande tillstånd utan att använda diagnoskriterierna.

En vanlig orsak till att det blir Autismliknande tillstånd i stället för AS är att tydligt specialintresse saknas. En annan är att det fanns utvecklingsmässiga avvikelser i tidig barndom men inte på tillräckligt många punkter (till exempel att där var en tidigt normal språkutveckling).

Ett av de skälen till att AST-diagnoserna "slogs ihop" i DSM-5 är att antalet personer som fått Autismliknande tillstånd som diagnos har blivit alldeles för högt. Den diagnosen fanns/finns för att rymma dem som inte platsar i Infantil autism- eller Aspergerfacket. När så stor del av de som fått AST-diagnos ansågs vara atypiska blev det uppenbart att kriterierna inte dög.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Atypisk autism?

Inläggav slackern » 2014-01-03 13:12:59

TotteLin skrev:Läst lite på internet och funnit att jag faktiskt varken har det ena eller det andra enligt DSM-5 ... Jag har Autismliknande tillstånd.

Men enligt ICD-10 har jag Atypisk Autism ... :-)063

Så nu är det upp till vården att bestämma vad jag lider av, undra hur FK, Kommunen ställer sig till faktum att DSM-5 används på internationell nivå och ICD-10 på nationell nivå???? :-)051


ICD-10 används inom EU i journaler och intyg.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Atypisk autism?

Inläggav slackern » 2014-01-03 13:19:19

Schmetterling skrev:
TotteLin skrev:Rätt roligt ... :-)063 kommer jag utanför Sveriges gränser har jag inte Atypisk Autism utan då har jag ett Autismspektrum tillstånd ... :-)Raging

Så nu får vi se hur det blir framöver och vad Mitt landsting tycker jag lider av ...

Chilla. DSM-5 är den amerikanska diagnosmanualen. Fler länder i världen använder ICD än DSM, och FK och svensk journalföring använder ICD:s diagnoskoder.


Tack en bra förklaring jag försökte förklara innan jag såg ditt inlägg. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Atypisk autism?

Inläggav Krillo » 2014-01-03 13:32:08

Skillnaden mellan Atypisk Autism och Asperger är att man tycker sig under utredningen kunna finna bevis hos patienten tidigare än 3 års ålder. Kan man det inte så kan man få diagnosen Atypisk Autism.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Atypisk autism?

Inläggav gadas » 2014-01-03 15:10:48

TotteLin skrev:Senast för 30 minuter sen så prata jag med en av mina boendestödjare och från årsskiftet (2013/2014) så Skall man använda DSM-5 när man skall sätta diagnos, just rörande AST ... (min boendstödjare och hennes team blev informerade om detta oktober 2013)


Så då har man autism nu då! Nej, jag är inte ironisk, det känns bra, mer saklig term än "Asperger" och så slipper man kanske en stämpel...

Nähä, nu upptäckte jag på FAs sida att det är Autismspektrumtillstånd jag har. Vem var det som sa att det skulle heta bara Autism i fortsättningen?

Moderator: Rättade så att rätt person står som citerad.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Atypisk autism?

Inläggav Schmetterling » 2014-01-03 15:16:55

gadas skrev:
Schmetterling skrev:Senast för 30 minuter sen så prata jag med en av mina boendestödjare och från årsskiftet (2013/2014) så Skall man använda DSM-5 när man skall sätta diagnos, just rörande AST ... (min boendstödjare och hennes team blev informerade om detta oktober 2013)


Så då har man autism nu då! Nej, jag är inte ironisk, det känns bra, mer saklig term än "Asperger" och så slipper man kanske en stämpel...

Nähä, nu upptäckte jag på FAs sida att det är Autismspektrumtillstånd jag har. Vem var det som sa att det skulle heta bara Autism i fortsättningen?

Det har blivit fel med citeringen, det var inte jag som skrev det där.

Jag har inte hört någon säga att det ska heta bara Autism i fortsättningen.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Atypisk autism?

Inläggav Wine » 2014-01-03 15:24:53

Schmetterling skrev:...
En vanlig orsak till att det blir Autismliknande tillstånd i stället för AS är att tydligt specialintresse saknas.
...


Då är det kanske så att det finns en hel del som är feldiagnostiserade med AS då de egentligen borde ha diagnosen Autismliknande tillstånd eftersom de saknar just ett specialintresse, vet att jag sett att bl.a. flera på forumet beskrivit att de faktiskt saknar ett specialintresse.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Atypisk autism?

Inläggav Schmetterling » 2014-01-03 16:15:48

Wine skrev:
Schmetterling skrev:...
En vanlig orsak till att det blir Autismliknande tillstånd i stället för AS är att tydligt specialintresse saknas.
...


Då är det kanske så att det finns en hel del som är feldiagnostiserade med AS då de egentligen borde ha diagnosen Autismliknande tillstånd eftersom de saknar just ett specialintresse, vet att jag sett att bl.a. flera på forumet beskrivit att de faktiskt saknar ett specialintresse.

Och nu ser jag att jag uttryckt mig slarvigt. Specialintressen är inte enda möjliga uttrycket för stereotypt beteende utan ett av fyra och av dessa fyra ska minst ett vara uppfyllt, så om inget av dessa är uppfyllt är inte kriterierna för AS uppfyllda. Man behöver alltså inte ha just specialintressen.

Och nu tar jag hjälp av diagnoskriterierna för att visa min poäng, ursäkta.
Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter tar sig åtminstone ett av följande uttryck:
(a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna eller onormala i intensitet och fokusering; eller ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna i intensitet och snäva i sin natur men inte till innehåll eller fokusering;
(b) till synes tvångsmässig fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer;
(c) stereotypa och repetitiva motoriska manér som inbegriper endera att vifta eller vrida med händerna eller fingrarna, eller komplicerade rörelser med hela kroppen;
(d) fascination inför delar av föremål eller icke-funktionella delar av leksaker (såsom deras lukt, hur materialet de är gjorda av känns, eller ljudet eller vibrationer som de avger).
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Re: Sv: Atypisk autism?

Inläggav Zirre » 2014-01-03 16:44:38

Wine skrev:
Schmetterling skrev:...
En vanlig orsak till att det blir Autismliknande tillstånd i stället för AS är att tydligt specialintresse saknas.
...


Då är det kanske så att det finns en hel del som är feldiagnostiserade med AS då de egentligen borde ha diagnosen Autismliknande tillstånd eftersom de saknar just ett specialintresse, vet att jag sett att bl.a. flera på forumet beskrivit att de faktiskt saknar ett specialintresse.

Specialintresse är inget man måste ha för att kunna få diagnosen.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Atypisk autism?

Inläggav Schmetterling » 2014-01-03 16:51:49

Zirre skrev:
Wine skrev:
Schmetterling skrev:...
En vanlig orsak till att det blir Autismliknande tillstånd i stället för AS är att tydligt specialintresse saknas.
...


Då är det kanske så att det finns en hel del som är feldiagnostiserade med AS då de egentligen borde ha diagnosen Autismliknande tillstånd eftersom de saknar just ett specialintresse, vet att jag sett att bl.a. flera på forumet beskrivit att de faktiskt saknar ett specialintresse.

Specialintresse är inget man måste ha för att kunna få diagnosen.

Nej, precis, se inlägget precis ovan ditt.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Atypisk autism?

Inläggav Sjuckert » 2014-01-03 17:20:28

Jag fick diagnosen atypisk autism helt enkelt för att jag har drag av asperger, men inte tillräckligt många för att få AS-diagnos. I vissa fall kan jag känna mig jätteaspig, men ibland inte alls. Specialintressen har jag till exempel inga, och några andra "stereotypa beteenden" vet jag inte heller om jag har... Vad gäller det sociala är jag däremot ganska typiskt aspig. :-)Happy
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Atypisk autism?

Inläggav Wine » 2014-01-03 17:30:48

Schmetterling skrev:
Zirre skrev:
Wine skrev:Då är det kanske så att det finns en hel del som är feldiagnostiserade med AS då de egentligen borde ha diagnosen Autismliknande tillstånd eftersom de saknar just ett specialintresse, vet att jag sett att bl.a. flera på forumet beskrivit att de faktiskt saknar ett specialintresse.

Specialintresse är inget man måste ha för att kunna få diagnosen.

Nej, precis, se inlägget precis ovan ditt.


Jag känner i alla fall till en person som är feldiagnostiserad även om man ser till den övriga beskrivningen av kriterierna citerade i inlägget, som alltså inte har något av nedanstående beteenden, intressen eller aktiviteter:

Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter tar sig åtminstone ett av följande uttryck:
(a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna eller onormala i intensitet och fokusering; eller ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna i intensitet och snäva i sin natur men inte till innehåll eller fokusering;
(b) till synes tvångsmässig fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer;
(c) stereotypa och repetitiva motoriska manér som inbegriper endera att vifta eller vrida med händerna eller fingrarna, eller komplicerade rörelser med hela kroppen;
(d) fascination inför delar av föremål eller icke-funktionella delar av leksaker (såsom deras lukt, hur materialet de är gjorda av känns, eller ljudet eller vibrationer som de avger).
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Atypisk autism?

Inläggav Schmetterling » 2014-01-03 17:55:22

Wine skrev:
Schmetterling skrev:
Zirre skrev:Specialintresse är inget man måste ha för att kunna få diagnosen.

Nej, precis, se inlägget precis ovan ditt.


Jag känner i alla fall till en person som är feldiagnostiserad även om man ser till den övriga beskrivningen av kriterierna citerade i inlägget, som alltså inte har något av nedanstående beteenden, intressen eller aktiviteter:

Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter tar sig åtminstone ett av följande uttryck:
(a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna eller onormala i intensitet och fokusering; eller ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna i intensitet och snäva i sin natur men inte till innehåll eller fokusering;
(b) till synes tvångsmässig fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer;
(c) stereotypa och repetitiva motoriska manér som inbegriper endera att vifta eller vrida med händerna eller fingrarna, eller komplicerade rörelser med hela kroppen;
(d) fascination inför delar av föremål eller icke-funktionella delar av leksaker (såsom deras lukt, hur materialet de är gjorda av känns, eller ljudet eller vibrationer som de avger).

Jag tror att det är inte helt ovanligt i Sverige (eller, jo, ovanligt i och med att den typen av problematik är väldigt ovanlig, men i förhållande till förekomsten tycks det inte helt ovanligt med sådan feldiagnosticering). Som det verkar (enligt mina observationer och vad jag läst) är PDD-NOS i USA vanligen AS minus tredje kriteriet medan i Sverige är PDD-NOS vanligare till barn som uppfyller *nästan* alla kriterier för infantil autism (båda dessa varianter är inom ramen för diagnoskriterna för PDD-NOS). Både i USA och Sverige har Aspergers syndrom missbrukats, till exempel förekommer att personer som uppenbart inte uppfyller kriteriet för inga avvikelser i tidig barndom (såsom en kvinna jag känner till som har AS-diagnos trots att hon inte talade före åtta års ålder) men där begåvningen är normal. Å andra sidan sätter en del landsting PDD-NOS där de ej får tag på föräldrar eller annan som kan ge anamnes.

Det är lite dåligt med konsensus i hur kriterierna ska användas, helt enkelt.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Atypisk autism?

Inläggav Minan96 » 2014-01-03 22:09:47

Jag har också Atypisk autism. Ibland så känner man sig "normal", dvs som alla andra men ibland känner man sig aspig som du säger. Det är nästan som man lever i två världar. Men det är ju ganska bra ändå för då vet man hur vanliga människor fungerar och dom som har asperger eller autism. :-)Happy
Minan96
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-01-03
Ort: Mellan hässleholm och kristianstad

Atypisk autism?

Inläggav JCSweden » 2014-01-04 13:36:02

Har också atypisk autism :D
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Atypisk autism?

Inläggav anhörig » 2014-01-04 16:22:20

Min dotter har just fått diagnosen atypisk autism och jag har fått det förklarat att det är samma som autism, men är kriterierna innan 3 års ålder svåra att se eller för få så får man tydligen inte sätta autism som diagnos. Sen fråga jag vad som skilde asperger och autism och fick svar att har man asperger så pratar man mer och är lite mer social. Min dotter är mycket tystlåten särskilt i skolan och tillsammans med andra.
anhörig
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2009-12-19

Atypisk autism?

Inläggav zed88 » 2014-04-21 16:45:24

Minan96 skrev:Jag har också Atypisk autism. Ibland så känner man sig "normal", dvs som alla andra men ibland känner man sig aspig som du säger. Det är nästan som man lever i två världar. Men det är ju ganska bra ändå för då vet man hur vanliga människor fungerar och dom som har asperger eller autism. :-)Happy

Känner igen mig i det där.. Kan vara ganska ojämn.. Fungera normalt i flera veckor och sedan bli lite aspig.. Men känner mig oftast normal.. Dock är jag introvert av mig men det kan normala också vara..
zed88
Inaktiv
 
Inlägg: 72
Anslöt: 2013-11-22
Ort: Göteborg

Atypisk autism?

Inläggav Arrietty » 2014-05-15 20:36:07

TotteLin skrev:Läst lite på internet och funnit att jag faktiskt varken har det ena eller det andra enligt DSM-5 ... Jag har Autismliknande tillstånd.

Men enligt ICD-10 har jag Atypisk Autism ... :-)063

Så nu är det upp till vården att bestämma vad jag lider av, undra hur FK, Kommunen ställer sig till faktum att DSM-5 används på internationell nivå och ICD-10 på nationell nivå???? :-)051


Autismliknande tillstånd och Atypisk Autism är SAMMA DIAGNOS. :-)Happy

Jag har själv blivit diagnotiserad med Autismliknande tillstånd och det namnet var det som psykologen & läkaren använde sig av.
Men det kan också kallas Atypisk Autism, enligt alla hemsidor jag hittat, t.ex. http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=19410 & http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... tillstand/ som "@alixha" nämnde.

Jag vet inte varför diagnosen har två namn när det är samma diagnos, men den har iaf två namn och om man har diagnosen så får man väl själv välja vad som känns bäst att säga. :-)Happy

Så testerna du har gjort tyder alltså på att du har EN diagnos och inte två. När du gör din utredning kan du nämna för vården vad du misstänker att du har för diagnos (jag nämnde t.ex. Asperger men det visade sig att jag har Autismliknande tillstånd/Atypisk Autism och det är jag "nöjd" med), men utöver det så bör du inte sätta en diagnos på dig själv förrän du vet vad du har för diagnos på riktigt. :-)Happy
Arrietty
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2014-05-07
Ort: Stockholm

Atypisk autism?

Inläggav Arrietty » 2014-05-15 20:52:09

Jag har alltså också Autismliknande tillstånd/Atypisk Autism (som jag skrev i mitt föregående inlägg då jag svarade på "@TotteLin"'s inlägg).

Vad jag vet så får man Atypisk Autism som diagnos när man inte uppfyller alla kriterier för Autism eller Aspergers Syndrom, förutsatt att man ändå uppfyller tillräckligt många kriterier för att få en diagnos. (Dvs. man är inte "normal"/NT.)

Jag är "nöjd" med min diagnos, även om jag knappt kände till den innan (kände bara till Aspergers Syndrom & Autism).

Till er andra som har denna diagnos: Jag har nyligen fått denna diagnos så jag har knappt berättat för någon att jag har den (min mamma har skött berättandet åt mig till våra närmsta släktingar på hennes sida). Men vad säger ni att ni har för diagnos när ni har berättat eller ska berätta för någon om er diagnos?
Jag varken vill eller kommer att berätta om min diagnos för alla jag träffar eller ens för alla jag känner, men jag undrar såklart vad som är bäst att säga?
För mig och min mamma som inte ens visste om denna diagnos innan jag fick den så kan ju diagnosen låta som vanlig Autism, vilket det inte är. Jag menar inte att vara fördomsfull mot någon som har Autism, men min och många andras uppfattning om Autism är ju en människa som är helt i sin egen värld och aldrig pratar med någon, och den uppfattningen stämmer ju inte in på mig.

Så hur förklarar man sin diagnos (Atypisk Autism/Autismliknande tillstånd) på bästa sätt för att inte missuppfattas som att man har Autism?
Jag misstänker att en del människor ändå kan missuppfatta diagnosen som Autism bara p.g.a. namnet, precis som jag tycker att det låter likt, men jag skulle verkligen uppskatta tips om vad man kan säga. :-)154
Arrietty
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2014-05-07
Ort: Stockholm

Re: Atypisk autism?

Inläggav matgar » 2014-05-16 10:57:08

Det beror lite på vem jag pratar med. För enkelhetens skull säger jag oftast att jag har Asperger för då har dom flesta nått hum om vad det är. Min diagnos är ju F84.9. Vilket är "ospecifierat". Orka försöka förklara det. Jag har en period då jag sa atypisk autism. (Någon hade sagt det till mig, men det stämmer inte med min diagnoskod). Men jag hade nog valt att säga asperger ändå. Även läkare vid sjukskrivning samt FK säger att jag har Asperger trotts att dom har fått en kopia på min utredning/diagnos.


Sent from my iPhone using Tapatalk
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Atypisk autism?

Inläggav JCSweden » 2014-05-28 10:53:44

Min diagnoskod är också F48.9.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Återgå till Aspergare och vården



Logga in