Att vara som andra fast man inte kan jobba

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att vara som andra fast man inte kan jobba

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-29 23:45:51

Hej!

De flesta NT-människor ser det som något självklart att alla som kan ska jobba och tjäna pengar till sitt uppehälle. Den som inte kan jobba av olika orsaker blir misstrodd av samhället, det står rätt som det är i tidningarna om sjuka personer som får indragen ersättning, eller tvingas söka jobb fast de är sängliggande, och tja, ni har själva sett rubrikerna.

Det är en del som inte förstår, varför en del av oss med AS inte kan jobba som vem som helst. Men man är ingen soffliggare för det. Och ibland är det som om folk inte förstår, att man kan ha stressiga dagar även om man har sjukbidrag. Vissa dagar går det i ett kör hela dagen. Andra är lugnare. Men stressiga dagar får inte finnas, för man är ju sjuk och då har man inga tider alls att passa och kan styra sin tid helt själv. Tror de som inte vet.

Och man har väl rätt att finnas till i samhället på sanma vilkor som alla andra fast man inte kan jobba. Fast snart räcker det väl att man kan andas, så är man frisk nog att vara ut och jobba.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav sugrövmanövern » 2008-06-30 0:02:55

Det skulle vara ett intressant experiment att skicka ut mig i jobb. Nej, man har inget existensberättigande om man inte kan jobba, de vill att vi ska plågas till döds av deras skrämselpropaganda.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav jonsch » 2008-06-30 0:33:58

Jag tänker som så att vi borde se till att hitta sätt för alla att både bli och känna sig prestationsmässigt uppskattade.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Kvasir » 2008-06-30 0:40:00

För många handlar det väl egentligen inte att inte kunna jobba utan att inte kunna jobba på NT-världens villkor, även om de skulle kunna göra ett betydligt bättre jobb än de flesta NT i många fall om bara arbetsplatsen accepterade individens sätt att fungera och sköta sitt jobb.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pemer » 2008-06-30 0:54:18

Väl beskrivet!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Aspkvinna » 2008-06-30 7:58:31

Kvasir skrev:För många handlar det väl egentligen inte att inte kunna jobba utan att inte kunna jobba på NT-världens villkor, även om de skulle kunna göra ett betydligt bättre jobb än de flesta NT i många fall om bara arbetsplatsen accepterade individens sätt att fungera och sköta sitt jobb.


Instämmer helt.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-30 11:26:47

Hej!

Ja, det var väl beskrivet Kvaisir. Jag skulle mycket väl kunna jobba på till exempel ett kontor, om jag fick börja klockan nio på morgonen och gå hem halv två. Eller jobba två-tre dagar i veckan. Men skräddarsydda lösningar är svåra att få till.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-30 13:34:47

Hej!

Detta med jobb snurrar runt mycket i mitt huvud nu. Samtidigt som jag vill ha ett jobb och vara normal, vill jag inte förändra ett enda dugg i mitt liv.

Från mitten på augusti till mitten på juni rider jag varje måndag, mellan 15.15 och 16.00. Även om jag efter två och ett halvt år ännu inte har börjat att galoppera, så ger det mig en hel del. Kontakten med hästen, glädjen över att jag verkligen hade rätt sits i traven och klarade av att hoppa över det där 50 cm-hindret utan att hästen bröt ut och vägarade, tja, det betyder mycket.

Fotbollen har också gett mycket. Jag har blivit smidigare i kroppen, fått bättre balans och bollsinne. Jag är ingen stjärna och platsar inte i damlaget. Men jag kan vara med i handikapplaget och träna på mina egna villkor. Och ingen ser ner på mig för det.

Kolonilotten har berett mig glädje på ett sätt som jag inte trodde, förut har jag inte varit intresserad alls. Att planera vad vi ska sätta i jorden redan i januari, förså inne i februari och mars, gräva i jorden så snart tjälen är borta och börja så när det inte längre är nattfrost. Att åka till kolonilotten på sommaren för att rensa ogräs, gräva och jämna till jorden, ja ingenting är riktigt tråkigt. Till och med att skrapa två grindstolpar är någonting jag ser fram emot.

Att handarbeta har gett mig stor glädje. Att sticka lindrar ångest och gör mig glad inuti. Förut stickade jag mest halsdukar och en och annan mössa med varierande resultat. Nu kan jag sticka sockor, vantar och tröjor också. Ingenting är omöjligt. Och jag har lärt mig, att det inte behöver vara perfekt. Ingen är perfekt. Det finns ingen som kommer att granska en tröja i mikroskop och säga att en maska är lite lösare än de andra, för det är helheten som är viktigt.

Kan ett arbete ge mig den glädjen? Nej. Varför ska jag då jobba och slita ut mig, vara så trött att jag inte orkar nåt, och inte hinner med att göra det jag tycker är roligt?

I dagsläget har jag fortfarande problem med att hålla golven rena och fräscha. Vissa dagar är diskhon tom, andra dagar är den inte det. Ska jag då jobba, så att jag knappt orkar diska ens? Nej.

Varför vill jag då jobba, om jag ändå inte vill? Är jag en parasit som är lat och lever på samhället? Nej, det tycker jag inte. Det kan väl inte vara bra, att jag jobbar och förvandlas till en zombie på fritiden? Vilket liv får jag och maken då?

Jag behöver förmodligen inte vara rädd för FK. Men jag känner mig jagad, varje gång jag läser om nån som tvingats söka jobb fast den är jättesjuk.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Att vara som andra fast man inte kan jobba

Inläggav Ihålig » 2008-07-02 15:20:54

"Stay calm, cool and collected, and all things will fall into place."

Sen jag blev självmedveten (tonåren) har jag haft ett extremt behov av att "göra allt för att bli normal" och, efter gymnasiet, skaffa jobb. Inte för att jag egentligen ville det, men för att 90% av alla konversationer som äger rum tar upp ämnet jobb. Livet är jobb för de flesta - jobb och den där semesterresan en gång om året.

Du är som jag, en person som älskar att få syssla med sina intressen utan att någon hytter med fingret. Vilket (bland annat) FK gör - själv har jag precis fått förlängt till 2010 och kommer garanterat bli uppsökt för lite "nu-ska-du-minsann-komma-ut-och-göra-något-vettigt". Även om jag inte

Lilla Gumman skrev:är någon soffliggare för det. Och ibland är det som om folk inte förstår, att man kan ha stressiga dagar även om man har sjukbidrag.


Jag tränar 4-5 ggr veckan och säljer saker på Tradera. Det sistnämnda skulle jag säga tar upp mer tid än de flesta spenderar på sitt arbete. Ja, det är ett jävla jobb rent ut sagt.

Sedan att onda demoner biter i nacken och fortsätter att försöka övertyga oss om att vi inte gör rätt för oss - spelar det någon roll, egentligen?

När det blir för mycket tankar brukar jag titta upp mot natthimlen och känna ett inre lugn. Världen är större än någon av oss begriper, och hey - livet är kort. Det finns roligare saker att göra än att känna sig tyngd av vad andra tycker är rätt eller fel.

Do your own stuff, live your own life.

Bild
Senast redigerad av Ihålig 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Ihålig
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2007-12-29

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-02 15:38:08

Hej!

Det där var bra sagt, Ihålig. Nu är jag mera lugn. Tack för det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Att vara som andra fast man inte kan jobba

Inläggav Savanten Svante » 2008-07-02 15:48:45

Ihålig skrev:Do your own stuff, live your own life.



Fånga karpen! :)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Att vara som andra fast man inte kan jobba

Inläggav Fighterbabe » 2008-07-02 16:20:18

Lilla Gumman skrev:Hej!

De flesta NT-människor ser det som något självklart att alla som kan ska jobba och tjäna pengar till sitt uppehälle. Den som inte kan jobba av olika orsaker blir misstrodd av samhället, det står rätt som det är i tidningarna om sjuka personer som får indragen ersättning, eller tvingas söka jobb fast de är sängliggande, och tja, ni har själva sett rubrikerna.

Det är en del som inte förstår, varför en del av oss med AS inte kan jobba som vem som helst. Men man är ingen soffliggare för det. Och ibland är det som om folk inte förstår, att man kan ha stressiga dagar även om man har sjukbidrag. Vissa dagar går det i ett kör hela dagen. Andra är lugnare. Men stressiga dagar får inte finnas, för man är ju sjuk och då har man inga tider alls att passa och kan styra sin tid helt själv. Tror de som inte vet.

Och man har väl rätt att finnas till i samhället på sanma vilkor som alla andra fast man inte kan jobba. Fast snart räcker det väl att man kan andas, så är man frisk nog att vara ut och jobba.

Hälsningar

Lilla Gumman


Jag kommer gå ut offentligt i TV4 med just den här frågan...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Pemer » 2008-07-02 16:38:15

Åhåhå.... intressant! När då? Detta får vi inte missa!

Tog du själv något initiativ, eller var det någon som hittade dig?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Fighterbabe » 2008-07-02 17:09:46

Pemer skrev:Åhåhå.... intressant! När då? Detta får vi inte missa!

Tog du själv något initiativ, eller var det någon som hittade dig?


Reportaget kommer spelas in i augusti, han skulle gå på semester nu.

Det ringde en reporter från TV4 igår. Han ville komma i kontakt med personer som har sjuk/aktivitetsersättning. men det var svårt att hitta folk. F-kassan får ju inte lämna ut uppgifter, men han hade hittat mig här, hittat min hemsida, fått tag i mitt riktiga namn och sökt på hitta.se

Problemet är väl att jag inte är ett DUGG insatt i politik, vad som är sagt o.s.v. Min uppfattning om politiker är att de är som krokodiler; Rappa i käften men saknar öron...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 2 gånger.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Garum » 2008-07-02 17:15:58

Samhället borde tjäna på att inrätta mer speciellt anpassande arbetsplatser för AS personer, både hos statliga och privata arbetsgivare, detta borde bli en nationalekonomisk vinst då fler människor kommer ut i arbete, och dels trivs bättre när de väl är där och därigenom blir sjukskrivna mindre.
Man vet att problemet för speciellt AS personer men även andra grupper är den "tröskel" man måste komma över för att överhuvutaget komma ut i arbete pga av många arbetsgivares attityd, när människor väl hamnar på rätt plats så brukar det ofta funka ganska bra.
Folk kostar ju ändå även om de inte jobbar, det blir stora kostnader för sjukpenning, förtidspensioner, socialbidrag, ökade sjukvårdskostnader, minskade skatteintäkter osv.
Så även om ovanstående förslag initialt skulle innebära ökade utgifter skulle det ändå bli en ekonomisk vinst för samhället och för de enskilda individerna för att inte tala om den ökade livskvalité som skulle komma som en välkommen "spinoff" effekt :idea:
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-02 17:20:07

Hej!

Heja på, fighterbabe. Politik är vad man gör det till. Man behöver inte kunna något om politik, det räcker med att veta vad man vill ha sagt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Pemer » 2008-07-02 18:09:40

Ser man på... ja, hade han svårt att hitta folk, och hade hittat dig här, har han ju i mig missat en sjukpensionär, som både har röstat fram den här regeringen, har många egna tankar kring hur stora värden "sådana som vi" kan skapa med det vi lägger vår tid på att göra utan att kanske själva ens få något för det arbete vi faktiskt lägger ner, och dessutom har erfarenheter att dela med mig av hur obstinata rabiata psykopater kan hoppa på oss med sin inställning att vi ska sluta sitta och leka och slappa hemma, utan gå ut och ta ett riktigt jobb...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2008-07-02 18:50:21

Lilla Gumman skrev:Heja på, fighterbabe. Politik är vad man gör det till. Man behöver inte kunna något om politik, det räcker med att veta vad man vill ha sagt.


Håller med. Det räcker att du kan berätta varför du har aktivitetsersättning, dvs vilka svårigheter AS innebär, och vad som krävs för att du skulle kunna arbeta. (Specialanpassade arbetsuppgifter t ex). Du känner till din egen situation, du behöver inte veta allt om övriga samhället.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Fighterbabe » 2008-07-02 20:57:02

Alien skrev:
Lilla Gumman skrev:Heja på, fighterbabe. Politik är vad man gör det till. Man behöver inte kunna något om politik, det räcker med att veta vad man vill ha sagt.


Håller med. Det räcker att du kan berätta varför du har aktivitetsersättning, dvs vilka svårigheter AS innebär, och vad som krävs för att du skulle kunna arbeta. (Specialanpassade arbetsuppgifter t ex). Du känner till din egen situation, du behöver inte veta allt om övriga samhället.


Jo, jag har fått frågorna som jag ska besvara i reportaget. Det handlar ju om MINA upplevelser, men det är ju bra om man vet lite...

2 av frågorna var:

- regeringen sa när man tillträdde hösten 2006 att man skulle göra allt för att hjälpa personer med aktivitetsersättning att återgå i arbete. Har du sett något av det?

- vad tycker du att politikerna ska göra för att hjälpa unga med funktionshinder att få jobb?


Jag vet vad JAG vill. men utan handläggare kommer jag ingenstans just nu.

När jag flyttade skulle jag få en ny aktivitetshandläggare på F-kassan. Jaha? När skulle hon kontakta mig då?

Tidigare fick jag ju iaf beviljat att gå en del kurser, nu har jag inte ens nån jag kan FRÅGA. jag ringde handläggare i karlstad för 1-2 månader sedan och frågade om en kurs... Men nej, det var ju arbetslivsinriktad rehabilitering som gällde för min del...

Jaha? Och när blir det?
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:31:28, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Mardröm » 2008-07-02 21:19:39

hur kan du vara med i spektaklet.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:31:28, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Fighterbabe » 2008-07-02 21:24:42

Mardröm skrev:hur kan du vara med i spektaklet.


Vad menar du???
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:31:28, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Moggy » 2008-07-02 22:16:41

Garum skrev:Samhället borde tjäna på att inrätta mer speciellt anpassande arbetsplatser för AS personer, både hos statliga och privata arbetsgivare, detta borde bli en nationalekonomisk vinst då fler människor kommer ut i arbete, och dels trivs bättre när de väl är där och därigenom blir sjukskrivna mindre.

Så även om ovanstående förslag initialt skulle innebära ökade utgifter skulle det ändå bli en ekonomisk vinst för samhället och för de enskilda individerna för att inte tala om den ökade livskvalité som skulle komma som en välkommen "spinoff" effekt :idea:


håller med I synnerhet som jag tror att många med AS och AS-drag skulle kunna bli en stor tillgång under rätta omständigheter.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:31:28, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Mardröm » 2008-07-02 22:40:37

Fighterbabe skrev:
Mardröm skrev:hur kan du vara med i spektaklet.


Vad menar du???


I TV och svara på idiotfrågor som "offer"?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:31:28, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Fighterbabe » 2008-07-02 22:51:22

Mardröm skrev:
Fighterbabe skrev:
Mardröm skrev:hur kan du vara med i spektaklet.


Vad menar du???


I TV och svara på idiotfrågor som "offer"?


Kanske min enda chans att komma nånstans!
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:31:30, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in