Att våga ta initativ till tillfällig förbindelse?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav jonsch » 2008-02-10 16:51:21

Apropå, hur ska man tolka när man blir hejdad fem i tre, på väg ut, av en tjej som berömmer specialaren man gjorde på dansgolvet därinne?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-10 16:54:06

jonsch skrev:Nej men det där måste jag invända emot, U there. Har man tur så är den tilltänkta partnern snudd på tankeläsare och vädligt öppen och ärlig, då blir det föga spel ö.h.t. (även om även den ärligas undermedvetna går behöva luras/förföras med ett eller annat med- eller omedvet speltrick).

Dessutom brukar väl andelen spel minska med tiden, t.o.m. om bekantskapen sägs upp strax efter första jubelskriet? Räkar minst en kvart här men det finns nog häftigare rekord. Mitt påstående kvarstår hur som helst. 8)

Med tanke på att rubriken var "Att våga ta initativ till tillfällig förbindelse?"
så vågar jag slå vad om att "it's all a game" inställningen ger mer utslag..
I verkligheten missar man bara på att lägga alla korten på bordet för tidigt, tyvärr (för den som vill det)...Sedan när man väl träffar någon man gillar och "klickar med" är det "game over"..
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 2 gånger.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Alien » 2008-02-10 16:58:02

nallen skrev:
Alien skrev:Så det där med löften kan du glömma, man lovar inget.

Fy fan. Så det är inte en lögn att verka säga "jag vill hoppa i säng med dig" men egentigen inte mena det.


Vad en blick och ett leende betyder behöver verkligen inte vara "jag vill hoppa i säng med dig". Det verkar vara önsketänkande. 8)

Det kan betyder "jag tycker du verkar attraktiv", "jag gillar dig", "jag vill lära känna dig" m m. Har du hört talas om ordet "mångtydighet"?

Själv har jag inte medvetet flirtat. Men mycket kan man ju avslöja omedvetet med sitt kroppspråk. Sånt som aspergare har svårt för. Antingen märker de inte ens att tjejen är intresserad el så tror de hon är mer intresserad än hon är. Sen kan en tjej vara intresserad i början men tappa intresset när hon pratar med killen (han kanske är för aspig och rak).

Här är ett flirttest, fast jag tror det är svårare än så:

flirttest
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Kvasir » 2008-02-10 19:59:24

nallen skrev:Dessutom; vem har ansvaret för att medelandet går fram? Avsändaren eller mottagaren? Problemet är att det inte finns någon entydig protokollspec.


Nej, det är väl för att vi är människor antar jag. Det var ingen datorexpert med och designade oss, det är det som är problemet. Fast då hade det väl å andra sidan funnits en massa olika protokollstandarder, som dessutom hade ändrats minst en gång om året. Det skulle vara jobbigt om folk gick runt och kommunicerade med inte bara olika protokoll, utan även olika versioner av samma. "Jaså, kör du fortfarande ögonblinkning enligt ISO 4327 v. 2.0.7? Då förstår jag varför jag misstolkade dig. Den versionen är ju urgammal."

Nu är jag dock övertygad om att inte alla NT heller kör samma protokoll i praktiken, utan att de också missförstår varandra i parti och minut. Skillnaden är vär att de förstår ibland, eller ofta, i situationer där vi förstår aldrig eller väldigt sällan.

Man kanske skulle börja sälja en T-shirt med texten "Jag är Aspergare och förstår inte dolda budskap. Vill du ha sex med mig så säg det rent ut". :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav nallen » 2008-02-10 20:33:04

Alien skrev:Vad en blick och ett leende betyder behöver verkligen inte vara "jag vill hoppa i säng med dig". Det verkar vara önsketänkande. 8)

Det kan betyder "jag tycker du verkar attraktiv", "jag gillar dig", "jag vill lära känna dig" m m. Har du hört talas om ordet "mångtydighet"?

Det känns skäligen meningslöst, varför ens kommunicera om det inte blir nåt mer konkret av det???

Mångtydlighet är ett gissel och bör bekämpas, åtminstonde i sammanhang där det är viktigt att budskapet går fram till mottagaren.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-10 20:36:29

nallen skrev:Det känns skäligen meningslöst, varför ens kommunicera om det inte blir nåt mer konkret av det???


Så du tycker inte att det är intressant att få veta om en tjej är nyfiken på dig och attraherad av dig även om hon inte vill eller ännu har beslutat sig för om hon vill hoppa i säng med dig? Lycka till! *sarkastiskt*
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nallen » 2008-02-10 20:37:47

Kvasir skrev:Det skulle vara jobbigt om folk gick runt och kommunicerade med inte bara olika protokoll, utan även olika versioner av samma. "Jaså, kör du fortfarande ögonblinkning enligt ISO 4327 v. 2.0.7? Då förstår jag varför jag misstolkade dig. Den versionen är ju urgammal."

Då är ju protokollet inte fullständigt. Olika versioner ska kunna samexistera genom att båda parter kan detektera att den andra använder en annan version och därigenom vilka delar av kommunikationen som inte kan fungera.

Kvasir skrev:Man kanske skulle börja sälja en T-shirt med texten "Jag är Aspergare och förstår inte dolda budskap. Vill du ha sex med mig så säg det rent ut". :)

Empiriska studier visar att det (något liknande) inte (heller) fungerar.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2008-02-10 20:39:32

Bjäbbmonstret skrev:Så du tycker inte att det är intressant att få veta om en tjej är nyfiken på dig och attraherad av dig även om hon inte vill eller ännu har beslutat sig för om hon vill hoppa i säng med dig? Lycka till! *sarkastiskt*

Nej, jag vill aldrig någonsin bli besviken igen. Folk måste väl för f-n kunna bestämma sig.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-10 20:40:35

nallen skrev:Nej, jag vill aldrig någonsin bli besviken igen. Folk måste väl för f-n kunna bestämma sig.


Besviken riskerar man alltid att bli.
Folk måste väl för tusan ha rätt att skaffa sig beslutsunderlag!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Alien » 2008-02-10 21:46:20

nallen skrev:
Alien skrev:Vad en blick och ett leende betyder behöver verkligen inte vara "jag vill hoppa i säng med dig". Det verkar vara önsketänkande. 8)

Det kan betyder "jag tycker du verkar attraktiv", "jag gillar dig", "jag vill lära känna dig" m m. Har du hört talas om ordet "mångtydighet"?

Det känns skäligen meningslöst, varför ens kommunicera om det inte blir nåt mer konkret av det???

Mångtydlighet är ett gissel och bör bekämpas, åtminstonde i sammanhang där det är viktigt att budskapet går fram till mottagaren.


Ja, det jag ser som maskinmässigt. Reducerad till sexobjekt. "Om jag bara duger till sexobjekt får det vara," tror jag många kvinnor skulle tänka.

Mångtydighet är svårt för aspergare. Men det gör att man slipper blottställa sig. Säger man rent ut "Jag tycker du verkar intressant och vill gärna känna dig närmare för ev sex", och blir avvisad, så har man s a s förlorat ansiktet. Är man kvinna kan man också ses som för lössläppt. Flirtar man diskret och den andra inte flirtar tillbaka så kan man låtsas som ingenting. Inget har sagts och inget har egentligen hänt och ingen behöver känna sig förödmjukad.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Pemer » 2008-02-10 21:47:39

nallen skrev:Då är ju protokollet inte fullständigt. Olika versioner ska kunna samexistera genom att båda parter kan detektera att den andra använder en annan version och därigenom vilka delar av kommunikationen som inte kan fungera.

Ja, många saknar ju framför allt insikten att inte alla andra "kör samma protokoll" som just de gör, och är hypersäkra på att man kan läsa av alla utifrån sin egen mall, och gör alla feltolkningar de gör just därför.

Det första viktiga steget skulle ju egentligen bara vara att fler kunde fatta att människor är olika, tänker olika, känner olika, och att alla inte är programmerade på att samma ryckning i ögonbrynet, vickning med ett finger, sätt att harkla sig och vad fan allt det nu är... betyder samma sak som för dem själva. Fattar folk åtminstone detta kan man ju bli mer lyhörd för att åtminstone inse att kommunikation kanske måste vara lite mer medveten och aktiv. Ju.

Gud, så naivt av mig, eller...?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nallen » 2008-02-10 22:08:02

Alien skrev:Ja, det jag ser som maskinmässigt. Reducerad till sexobjekt. "Om jag bara duger till sexobjekt får det vara," tror jag många kvinnor skulle tänka.

Vaddå "reducerad"?

För mig är sex-biten nåt slags minimikrav i de flesta fall. Det ska till bra mycket mer för att jag ska orka umgås, äta et.c med någon.

Alien skrev:Flirtar man diskret och den andra inte flirtar tillbaka så kan man låtsas som ingenting. Inget har sagts och inget har egentligen hänt och ingen behöver känna sig förödmjukad.

Som vanligt så går det alltså ut på att inte "sitta där med Svarte-Petter" och slippa stå för sina åsikter.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-10 22:36:24

nallen skrev:För mig är sex-biten nåt slags minimikrav i de flesta fall. Det ska till bra mycket mer för att jag ska orka umgås, äta et.c med någon.


Jahadu. Stor risk att du träffar tjejer som inte kan tänka sig att ha sex med någon som de inte kan tänka sig att umgås eller äta med. Så det blir väl ett moment 22 eller?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nallen » 2008-02-10 22:57:47

Efter att jag korrigerat dina typos är svaret självklart JA.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav mondo beyondo » 2008-02-11 4:07:45

Nallen är bränd, hoppas det går över.

För mig tog det bara sisådär 15år :D
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Debbido » 2008-02-11 5:57:26

One-night-stands är det värsta jag vet men det enklaste sättet att snabbt få sex.

Jag är tjej, men liknar mest en glad hundvalp, när jag är ute och dansar. Blir så lycklig av musiken att jag ler ända upp till öronen. Ser mig omkring, med mitt stora leenden och tindrande ögon. :-)158 Tittar likadant på ALLA tjejer och killar på dansgolvet, p g a bristande signalsystem.

Omgivningen har upplyst mig om, på äldre dar, att mitt beteende kallas flirtigt. Flirtigt? Att se glad ut? "Ja, men du får ju inte le emot alla, det misstolkas!" VA, varför får jag inte le emot alla???? Jag är ju glad! :lol:

Under kvällens lopp gäller det att freda sig för det avancerade hånglet, som blir lite väl genant i offentlig miljö. :-)160

Vid tvåtiden är det bara att plocka med sig någon eller flera av alla de där killarna som tror att jag flirtat med dem hem. För lätt!!

Men jag kan inte sova med en vilt främmande man i min säng. Och ännu värre: Att vakna med en vilt främmande man i min säng! När han märker att det ligger en utlevd, totalt slutkörd reumatiker i sängen, får han snabbt på sig kläderna och försvinner för gott.

Det där gör så förbannat ont så det fixar jag inte en enda gång till!
En fast älskare är minimikravet för mig. One-night-stand är det värsta jag vet!

Hur man får den där mannen att stanna kvar har jag aldrig listat ut - handbojor och pistolhot eller? :-)119
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Ganesh » 2008-02-11 7:46:00

uniqueNr5 skrev:It's all a game. :lol:


Spelteori? :shock:
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav rdos » 2008-02-11 12:08:09

Alien skrev:Här är ett flirttest, fast jag tror det är svårare än så:

flirttest


Värdelöst. Alternativen man skulle valt finns inte ens med, och det förutsägs att man kan läsa en massa olika signaler!
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:28:28, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Alien » 2008-02-11 15:18:43

nallen skrev:
Alien skrev:Ja, det jag ser som maskinmässigt. Reducerad till sexobjekt. "Om jag bara duger till sexobjekt får det vara," tror jag många kvinnor skulle tänka.

Vaddå "reducerad"?

För mig är sex-biten nåt slags minimikrav i de flesta fall. Det ska till bra mycket mer för att jag ska orka umgås, äta et.c med någon.


Och för mig skulle det bra mycket för att jag ska låta nån röra vid mig. Det krävdes en hel del umgänge först.

nallen skrev:
Alien skrev:Flirtar man diskret och den andra inte flirtar tillbaka så kan man låtsas som ingenting. Inget har sagts och inget har egentligen hänt och ingen behöver känna sig förödmjukad.

Som vanligt så går det alltså ut på att inte "sitta där med Svarte-Petter" och slippa stå för sina åsikter.


Det är ju inte frågan om åsikter utan om känslor. Ingen vill stå för obesvarade känslor el bli ratad. Det är förknippat med så mycket skam.

Det beror förstås mycket på könsroller också. Eftersom mannen traditionellt ses som jägare så är det inte lika skamfyllt för honom att visa sina avsikter, å andra sidan får han inte vara för påträngande.

I det "klassiska" scenariot hoppas kvinnan på att mannen vill ha ett seriöst förhållande men oroar sig för att han bara vill ha sex. Hon försöker visa att hon vill ha kärlek, inte bara sex, t ex genom att vägra gå hem med honom första kvällen. Han å sin sida vill bara ha sex men för att få det låtsas han vara allvarligt intresserad. Är han verkligen intresserad så frågar han inte efter sex första kvällen, däremot vill han träffa kvinnan igen. Men sen finns det massor av undantag, vilket gör det så svårt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in