Att trösta

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att trösta

Inläggav Svaboda » 2014-11-17 18:54:05

Så en tjej i min klass idag vart "dissad" av en "random" kille. Hon började då gråta och jag satt bredvid henne. Först så sitter jag där 1-2 minuter för att se vad som händer. Men ingen annan märker att hon gråter. så.. Som jag har sett på TV och "IRL" så brukar man ju lägga handen på ryggen som smeka samt klappa lite. Då brukar ju personen luta sig mot en. men icke sa nicke... Hon satt kvar där helt spikrak i 90 grader. Blev nu väldigt osäker om hon gillade det eller inte, så jag tog bort handen.

Hon fortsatte att gråta och jag sa väldigt tyst "Hur är det?". Hon hörde inte så jag repeterade det. Då skakade hon på huvudet och fortsätte att gråta. Gjorde ett sista försök att försöka hjälpa henne så smekte henne och klappade henne på armen. Ingen reaktion.... Nu är jag tvär säker på att hon inte vill att jag håller på. Frågar då om hon vill vara för sig själv. "Nä då kommer jag bli ännu mera ledsen"

Jag tror jag såg ut så här resten av dagen: :?:

Så hur tröstar ni? Hur märker man om hen vill ha tröst eller inte? Visa vill ju inte vara tydliga med att de inte vill ha tröst för att hen vill inte vara taskig. Men då blir det ju ännu svårare att förstå.
Svaboda
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2014-10-10

Att trösta

Inläggav Sadistic » 2014-11-17 19:25:49

det är svårt, alla vill bli tröstade på olika sätt. Ibland kan det vara att man bara befinner sig i samma rum som du gjorde vara en jätte bra sak, hon hade säkert väldigt svårt att slappna av osv.

jag brukar trösta på det sätt som folk ger hintar på. ibland vill vissa bara prata, och andra vill ha kramar. ( det senare låter jag bara folk som är nära mig göra )
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Att trösta

Inläggav k4Kaey » 2014-11-17 19:43:25

Eh, jag brukar krama eller hålla om ifall de gråter. Ifall jag vet att de står någon person väldigt nära frågar jag om jag ska hämta den personen. Annars frågar jag bara vad som hänt och lyssnar ifall de vill prata om det.
k4Kaey
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-03-25

Att trösta

Inläggav Parvlon » 2014-11-17 19:56:04

Jag låter folk gråta ifred. Visst om det är nån som verkar ensam eller blir störd av andra så skulle jag frågat vad som hänt och framförallt lyssna som k4Kaey skrev.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Att trösta

Inläggav matterik » 2014-11-17 19:58:42

Svaboda skrev:Så hur tröstar ni? Hur märker man om hen vill ha tröst eller inte? Visa vill ju inte vara tydliga med att de inte vill ha tröst för att hen vill inte vara taskig. Men då blir det ju ännu svårare att förstå.


Hon kanske inte behövde tröstas, hon kanske bara behövde få utlopp för sina känslor i mänsklig närvaro.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Att trösta

Inläggav spejare » 2014-11-17 22:44:54

Om det är någon man känner väl, och brukar ha kroppskontakt med, så är det oftast uppskattat med en tröstande kram. Därmed inte sagt att det behöver vara fel om det är någon man inte känner så bra, men det är lite av en chansning då.

(Jag gissar att hon var ungefär lika förvirrad som du.)
spejare
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2013-07-07

Att trösta

Inläggav plåtmonster » 2014-11-18 0:31:45

Svaboda skrev:Frågar då om hon vill vara för sig själv. "Nä då kommer jag bli ännu mera ledsen"

Du får helt enkelt fråga i den situationen eftersom kroppspråket kanske har låst sig och inte fungerar. Det viktiga är att vara lyhörd och anpassa sig.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att trösta

Inläggav geocache » 2014-11-18 0:46:06

Jag brukar i sådana sitiuationer fråga personen "Hur är det" och så titta honom eller henne i ögonen en kort kort stund för att kolla om h*n vill ha tröst och stöttning.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Att trösta

Inläggav plåtmonster » 2014-11-18 0:51:52

Positivt tänkande och "ryck upp dig" är också universalkurer(tm) .. NOT :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att trösta

Inläggav tunga moln » 2014-11-18 1:23:20

Jag försöker bara förstå personen. Det kan hjälpa att visa att man förstår. Själv vill jag inte alls att någon ska "tycka synd om mig". Jag vill att de ska förstå mig istället för att trösta mig.
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02
Ort: Uppe bland molnen.

Att trösta

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-18 2:29:57

-Brudar som plötsligt blir affekterade beter sig inte rationellt, det är inte så att om jag gör A så händer B...

Att visa hänsyn eller att man är där räcker gott och väl.
Men de måste emotionera färdigt innan de blir talbara på normalt vis.

En del brudar är förresten emotionella berg och dal-banor i sig själva, med andra ord rätt knepiga att handskas med.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in