Att tilltala någon utan att låta personen svara

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att tilltala någon utan att låta personen svara

Inläggav Fighterbabe » 2008-10-18 18:33:17

Man får inte skriva om någon i NFD eller privata avdelningen om personen inte är med där och alltså inte har möjlighet att svara. Men att skriva som titti gjorde (Se nedanstående text). Innebär ju i praktiken samma sak. Hon skriver till/om mig, men jag ges inte chansen att svara.


"Jag fick ett PM från dig före midnatt igår, där du citerade ett PM från JOR, vilket du ansåg bevisade att du fått hans godkännande till att ha en för stor avatar för att han inte ville bråka med dig.

Du hade utelämnat den rad i PM:et där det klart framgår att han inte godtar den höjd din avatar hade då och det utan att ens nämna att du inte citerade hela hans PM. Dessutom gjorde du en uppenbart orimlig tolkning av den citerade delen. Nu hade jag läst vad han skrev till dig så jag såg att en del saknades. Även till Svante hade du påstått att JOR godkänt din avatar som den var.

Detta är ren lögn och en rad till från dig i detta ärende så blir du avstängd från forumet."


Om 104 (eller nånting, som jag hade skrivit) var okej, så var det irrelevant i det jag citerade. Det jag tog som ett godkännande var att -det gör jag i preventivt syfte.

Alltså: Att han skulle låta det vara i förbyggande syfte för att inte skapa onödigt extratjafs.

Alla är vi olika och DU kan inte säga hur JAG tolkar/uppfattar saker, för det är MINA uppfattningar, inte dina. Och DE kan du inte ta ifrån mig.

Om jag nu blir avstängd härifrån för det här, så kan jag fortsättningsvis hänvisa till min blogg http://www.metrobloggen.se/traning för er som vill veta hur det går på utbildningen där AS var i fokus.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:24:43, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Charley? » 2008-10-18 18:55:28

Du inser väl att du bryter mot Tittis uppmaning lika mycket genom att starta en ny tråd som du hade gjort om du svarat i den befintliga?

Vad vill du med den här tråden? Det finns ingen frågeställning och inget tydligt syfte. Vill du diskutera fenomenet eller vill du bara "ge svar på tal", som du verkar tycka är så viktigt.

Välj dina strider. Ibland är det inte värt det att få "ge svar på tal", och i många fall är det heller inte det viktigaste.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:24:43, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Fighterbabe » 2008-10-18 19:04:54

Charley? skrev:Du inser väl att du bryter mot Tittis uppmaning lika mycket genom att starta en ny tråd som du hade gjort om du svarat i den befintliga?

Vad vill du med den här tråden? Det finns ingen frågeställning och inget tydligt syfte. Vill du diskutera fenomenet eller vill du bara "ge svar på tal", som du verkar tycka är så viktigt.

Välj dina strider. Ibland är det inte värt det att få "ge svar på tal", och i många fall är det heller inte det viktigaste.


Nej, det här är en annan fråga. Precis som jag skrev;

Man får inte skriva om någon i NFD eller privata avdelningen om personen inte är med där och alltså inte har möjlighet att svara. Men att skriva som titti gjorde innebär ju i praktiken samma sak.

Och sen att skriva att jag gjort en orimlig tolkning är också fel, och det poängterade jag också.

*Suck* Varför måste jag skriva om samma sak till dig hela tiden? Förstod du inte mitt inlägg?
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:24:43, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav JOR » 2008-10-18 19:18:14

Moderatorn:

Hade det varit första tillsägelsen så hade jag förstått dig, men nu har det PM:ats fram och tillbaka lite väl mycket.

Att du gjorde en sådan otrolig tolkning av mitt brev finner jag mycket beklagligt, då det orsakade än mer irritation oss emellan.

Men nu trots tillsägelser och en massa turer så fortsätter du bara.

Det får bli ett slut på det nu, tillsägelse skall åtlydas, korrigering sker i efterhand.

Du har varningar så det räcker, så tyvärr, jag stänger nu av dig i två veckors tid.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 16:24:43, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Charley? » 2008-10-18 19:22:58

Fighterbabe skrev:Nej, det här är en annan fråga. Precis som jag skrev;

Man får inte skriva om någon i NFD eller privata avdelningen om personen inte är med där och alltså inte har möjlighet att svara. Men att skriva som titti gjorde innebär ju i praktiken samma sak.

Och sen att skriva att jag gjort en orimlig tolkning är också fel, och det poängterade jag också.

*Suck* Varför måste jag skriva om samma sak till dig hela tiden? Förstod du inte mitt inlägg?

Nej, det Titti gjorde var inte samma sak. Hon konstaterade att det var slutdiskuteras, sedan låste JOR tråden. Hon skrev i egenskap av moderator, och hennes inlägg skulle ändå inte kommenterats i tråden (bryter mot regeln att kommentera moderering i trådarna, fast jag är osäker på hur den gäller här i Synpunkter på AspergerForum). Möjligtvis kan du hävda att mitt svar (jag svarade innan jag läst vad Titti skrivit) var att jämföra med att skriva i Fri till någon som inte är med där (eller motsvarande i Privata), men Titti skrev en tillsägelse i egenskap av moderator, och det är inte samma sak. Givetvis ska en moderator kunna sätta punkt för en diskussion.

Ett tips: När du vill diskutera ett generellt fenomen, som att man inte får tilltala den som inte kan svara, så är det bättre att inte citera från andra trådar och hålla personliga exempel borta så långt som möjligt. Gör man inte det tenderar personer som läser att dra slutsatser inte bara efter situationen man beskrivit (det går att fabricera någonting liknande, utan att lämna ut namn och direkt citera osv) utan också väldigt mycket utefter personliga åsikter om skribenterna (i detta fall du och Titti), och bejakar smådetaljer för den specifika diskussionen som man inte har plats att diskutera då man ska prata om ett fenomen istället för en specifik incident. Men jag har inte riktigt förstått om du vill diskutera frågan huruvida det är okay att tilltala någon som inte får svara för sig, eller om du vill diskutera just ditt fall och ingenting annat.

Edit: JOR postade under tiden jag skrev, men jag låter min text stå kvar. Fighterbabe kan fortfarande läsa texten, och om hon vill "ge svar på tal" så är hon mycket välkommen att skicka ett e-mail (charley@chalmers.se) eller kontakta mig på annat sätt.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in