Att leva med Aspergers syndrom – SVT seriestart 22/2 2015

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-03-03 5:00:49

Heliora skrev:Jag förstår inte riktigt hur du menar här. Att det är normalt för ungdomar att ha daglig verksamhet innan man hunnit skaffa sig ett riktigt jobb? Att det är normalt att bo på en gruppbostad innan man hunnit få sig en "egen bostad"?

Det kan ju lika gärna innebära gymnasie, komvux, folkhögskola, sommarjobb, au-pair, starta eget bidrag osv.

Heliora skrev:Biståndshandläggare, kuratorer och sånt gör de unga en björntjänst, tycker jag. De tror att de är schyssta för att de styr upp så att folk med diagnos inte längre skall behöva anstränga sig med saker och ting.

Har mest fått intrycket att man med bestämdhet talar om för nydiagnosticerade att de är helt oförmögna till något alls och sedan sätter dessa i händerna på omsorgspersoner och insatser utan någon som helst försök att stödja till ett självständigt liv.

Heliora skrev:När jag förut berättade för min kurator om svårigheter med att få jobb så var det första hon föreslog daglig verksamhet eller lönebidrag. En quick fix liksom. För att jag skulle slippa behöva anstränga mig. Och när jag berättade om att jag har få vänner så var det naturligtvis kontaktperson hon först föreslog, inte om hur man kan skaffa vänner på vanligt sätt. Återigen för att jag skulle slippa behöva anstränga mig.

Bra exempel på det jag skrev ovan..
Tycker personer med asperger skall få stöd och vägledning att klara sig själva men att det finns ett skyddsnät om det inte fungerar eller om det behövs paus i perioder.

Heliora skrev:med diagnosen, blir itutad att man har problem med det och det och det och då kan det lätt bli en självuppfyllande profetia. Det har jag själv upplevt förut. Innan jag fick diagnosen tyckte jag det var lite jobbigt att ringa till människor man inte känner, men i och med diagnosen så fick jag plötsligt jätteproblem med det. Nu flera år senare har jag släppt detta ständiga diagnostänk och plötsligt har jag inte alls samma problem längre.

Bra skärskådning!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav kiddie » 2015-03-03 5:01:14

Vet inte om jag träffat fel aspergare men de har haft mimik, kroppsspråk och varierat tonläge. Att de kanske avvikit från normen i detta men har aldrig träffat någon som är helt stel i ansiktet och talar som en maskin.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-03-03 5:05:51

Däremot finns det väl en hel del som är stela i sina tankar och diagnosticerar som en maskin som hakat upp sig? :P

Och dessutom får sådär 60 000 kr/mån för att göra det. :-)051
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-03-03 12:43:43

-Ändrat mig.

Var försiktigt positiv ett tag men nu har jag sett tillräckligt.
Mer än tillräckligt.

Scheja är genuint obehaglig. Rik karriärtant som idkar välgörenhet i teve.

Programmet stadfäster snarare än motverkar fördomarna och motverkar allt neurodiversitetsrörelsen står för.
Att klappa folk på huvudet är bland det värsta man kan göra.
Det mest anti-progressiva som finns.

Förr fanns det insamlingsbössor för Afrikas svältande barn i form av gråtande negerhuvuden.
Det här är exakt samma sak.
Vi är de nya negrerna i den här produktionen.

Man låter aspergarna fläka ut sina liv och prata om det mest privata samtidigt som Scheja pratar neråt till dom som om de vore barn.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav kullan » 2015-03-03 12:55:41

Heliora skrev:Jag förstår inte riktigt hur du menar här. Att det är normalt för ungdomar att ha daglig verksamhet innan man hunnit skaffa sig ett riktigt jobb? Att det är normalt att bo på en gruppbostad innan man hunnit få sig en "egen bostad"?


Har man en Aspergerdiagnos och man är i åldern 20 - 25 år så kan man nog lätt hamna på DV ja. Jag visste inte vad jag skulle bli när jag var i deras ålder. Och då hade jag fortfarande ingen diagnos. Så ja det är nog vanligt. Själv deltog jag i Arbetsmarknadsåtgärder för ungdomar så länge jag var under 25 år. Sen ansågs man inte längre vara ungdom. Och ja jag kan nog jämföra de åtgärder jag deltog i med DV.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Heliora » 2015-03-03 17:07:43

kullan skrev:
Heliora skrev:Jag förstår inte riktigt hur du menar här. Att det är normalt för ungdomar att ha daglig verksamhet innan man hunnit skaffa sig ett riktigt jobb? Att det är normalt att bo på en gruppbostad innan man hunnit få sig en "egen bostad"?


Har man en Aspergerdiagnos och man är i åldern 20 - 25 år så kan man nog lätt hamna på DV ja. Jag visste inte vad jag skulle bli när jag var i deras ålder. Och då hade jag fortfarande ingen diagnos. Så ja det är nog vanligt. Själv deltog jag i Arbetsmarknadsåtgärder för ungdomar så länge jag var under 25 år. Sen ansågs man inte längre vara ungdom. Och ja jag kan nog jämföra de åtgärder jag deltog i med DV.


Nej, arbetsförmedlingens åtgärdsprogram för arbetslösa ungdomar är inte samma sak som daglig verksamhet och kan inte ens jämföras med det.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav kiddie » 2015-03-04 2:02:17

KrigarSjäl skrev:Att klappa folk på huvudet är bland det värsta man kan göra.


Det var det jag var rädd för det skulle vara av de 10 minutrarna jag kollade. Hade hoppats att resten var bättre men verkade alltså inte så...

Tur att jag inte är klappvänlig. Mina "hjälpare" hålls väldigt kort av mig. De skulle aldrig våga. :mrgreen:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Bror Duktig » 2015-03-04 19:44:15

Vem är Scheja? Ledaren på teatern?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Bror Duktig » 2015-03-04 19:45:13

Ok, googlade och hittade henne. Ja, just bitarna från teatern kunde de väl skippat faktiskt. Gillar inte heller hur hon pratar till deltagarna.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Zirre » 2015-03-04 19:47:48

Bror Duktig skrev:Vem är Scheja? Ledaren på teatern?
Hon spelade Charlie Goldman i tv-serien Skilda Världar.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Lispington » 2015-03-04 19:51:22

Zirre skrev:
Bror Duktig skrev:Vem är Scheja? Ledaren på teatern?
Hon spelade Charlie Goldman i tv-serien Skilda Världar.

Är hon släkt med Staffan Scheja på något sätt?
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav lesserness » 2015-03-05 1:34:46

Lispington skrev:Är hon släkt med Staffan Scheja på något sätt?


f.d familjebildning iaf:


Genom sitt tidigare äktenskap med pianisten Staffan Scheja är hon mor till skådespelaren och musikproducenten/sångerskan Rebecca Scheja (i DJ–duon Rebecca & Fiona tillsammans med Fiona Fitzpatrick) och musikproducenten Leonard Scheja (ingår i DJ–duon Nause tillsammans med Jacob Criborn).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Marianne_Scheja
lesserness
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-06-25

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Lispington » 2015-03-05 1:42:48

lesserness skrev:
Lispington skrev:Är hon släkt med Staffan Scheja på något sätt?


f.d familjebildning iaf:


Genom sitt tidigare äktenskap med pianisten Staffan Scheja är hon mor till skådespelaren och musikproducenten/sångerskan Rebecca Scheja (i DJ–duon Rebecca & Fiona tillsammans med Fiona Fitzpatrick) och musikproducenten Leonard Scheja (ingår i DJ–duon Nause tillsammans med Jacob Criborn).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Marianne_Scheja

Man bockar och bugar och tackar och ler. :-)236
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Nasheim » 2015-03-05 9:30:26

Jag har en känsla av att hon är med enbart p.g.a. hennes kändisskap, inte p.g.a. hennes kompetens.

Och SVT har använd henne när de velat ha "expert"-uttalande om autism och Aspergers syndrom. Själv tycker jag Christopher Gillberg är betydligt mer kompetent. Men han är inte terapuet utan forskare i ämnet och professor samt heders/besökande professor på minst tre olika universitet.

Men han sålde sig nog inte för billigt och pratade inte en massa strunt. För det är den uppfattningen jag har fått av henne. Men sedan har vi ingen information om hur deltagarna i uppfattade henne när kameran inte rullade.
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Alien » 2015-03-05 12:29:24

Nu tycker jag ni bara gnäller och letar fel.

Prof Gillberg hade möjligen kunnat prata om vad AS innebär. Men nu valde SVT att visa nio unga aspergares erfarenheter och tankar via ett teaterprojekt. Det kanske inte var ett rent faktaprogram SVT ville visa utan människorna? Själv skulle jag tyckt det var intressant att se ett program om den senaste forskningen om autism, men då hade det inte blivit en serie i tre delar utan ett inslag i t ex Vetenskapens värld.

Varje gång det görs ett program el en film om aspergare så är det samma klagovisor: De visar fel aspergare, de visar inte den stora mångfalden, de visar inte de mest högfungerande. Och som skrivits förut; de mest högfungerande har för mycket att förlora på att outa sig, och varför skulle det öht vara intressant för SVT att göra ett program om dem?

Eftersom programmet handlar om just aspergare och teaterprojektet, är det självklart att visa just repetionerna på teatern. Att ni inte är intresserade av teater el av att kramas är faktiskt ovidkommande. Deltagarna ville ju utvecklas och däri ingick att kunna kramas. Det var ju inte som att deltagarna tvingats in i projektet.

Jag tror inte alls att deras problem främst beror på att de blivit "itutade" att de inte klarar av något alls. Problemen har visat sig redan under barndomen och lett till ett dåligt självförtroende, depression, ångest, isolering. Sedan är kraven på arbetsmarknaden numera så höga att det är svårt att hitta ett vanligt lönearbete. Och då kritiserar man "hjälparna" när orsakerna ligger någon helt annanstans. Jag har inte blivit "itutad" att jag inte klarar mig själv så jag har fått lära mig senare att jag inte duger på arbetsmarknaden. Då efter att ha jobbat i många år och blivit utbränd.

Jag håller med om att de kunde berättat mer om vad AS innebär. För mig personligen hade det varit intressant om någon tagit upp att man kan känna och tänka helt annorlunda än majoriteten. Hur mycket acceptans finns det för det? Är enda möjligheten att dölja det och "spela teater" hela tiden?

Men detta är reality-TV om just dessa aspergare. Det viktiga är om deltagarna tycker att de fått ut något av projektet, t ex att utvecklas och våga mer. En av deltagarna hade målet att klara av en anställningsintervju och få ett arbete.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-03-05 12:37:42

-Mediekritik är alltid befogat.

Det är inte meningen att man ska sitta och vara tyst om det man ser.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Alien » 2015-03-05 13:33:19

Men vad är det som kritiseras? För tråkigt filmat och redigerat?

Jag tycker det är själva upplägget som folk irriterar sig på. Det är inte rätt sorts aspergare som skildras och inte rätt sorts verksamhet etc. Som om dessa aspergare inte vad de ställer upp på och egentligen borde skyddas från sig själva. Det tycker jag är patroniserande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-03-05 13:42:25

Nej, jag har ju skrivit att jag respekterar de aspies som ställt upp i det här programmet.
Jag tycker de är enormt modiga som vågar vara så pass öppna och personliga framför en tevekamera.

Producenterna, berättarrösterna och Scheja däremot visar inget personligt mod alls.
De visar upp sig från sin bästa (professionella) sida och idkar välgörenhet i teve utan att riskera nånting.

Men du har också rätt - jag gillar definitivt inte upplägget. Utformningen.
Upplägget är samma omsorgsperspektiv som kablats ut av anhörigföreningarna i tjugo års tid och det representerar inte mig för fem öre.

-Aspergare är det synd om.
-Aspergare behöver hjälp.
-Aspergare pratar man till som om de vore barn.
-Alla terapeuter och personalfigurer är idealister och Moder Theresa.
-Alla föräldrar är beundransvärda som kör ett så tungt lass.

Kan vi få höra nåt annat nån gång??
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-03-05 13:48:34

Nasheim skrev:Jag har en känsla av att hon är med enbart p.g.a. hennes kändisskap, inte p.g.a. hennes kompetens.

Och SVT har använd henne när de velat ha "expert"-uttalande om autism och Aspergers syndrom. Själv tycker jag Christopher Gillberg är betydligt mer kompetent. Men han är inte terapuet utan forskare i ämnet och professor samt heders/besökande professor på minst tre olika universitet.

Men han sålde sig nog inte för billigt och pratade inte en massa strunt. För det är den uppfattningen jag har fått av henne. Men sedan har vi ingen information om hur deltagarna i uppfattade henne när kameran inte rullade.

De kunde väl ta in någon som iaf verkar kompetent, t.ex Tony Attwood samtidigt som de deporterar mediatyckarna till eterns svarta hål :P

Alien skrev:Varje gång det görs ett program el en film om aspergare så är det samma klagovisor: De visar fel aspergare, de visar inte den stora mångfalden, de visar inte de mest högfungerande. Och som skrivits förut; de mest högfungerande har för mycket att förlora på att outa sig, och varför skulle det öht vara intressant för SVT att göra ett program om dem?

Problematik försvinner inte för att man upprepar den tillräckligt ofta. Skall kritiken försvinna behöver man åtgärda problemen. Detta program är dock ett steg i rätt riktning. Om det är ett problem att högfungerande inte vill outa sig så får man försöka lösa det t.ex med anonymiserade berättelser eller människor som inte längre har så mycket att förlora pga pension eller utlandsflytt osv.

Alien skrev:Jag håller med om att de kunde berättat mer om vad AS innebär. För mig personligen hade det varit intressant om någon tagit upp att man kan känna och tänka helt annorlunda än majoriteten. Hur mycket acceptans finns det för det? Är enda möjligheten att dölja det och "spela teater" hela tiden?

Detta är definitivt något som ett nytt program skulle kunna ta upp.

KrigarSjäl skrev:-Mediekritik är alltid befogat.

Det är inte meningen att man ska sitta och vara tyst om det man ser.

Precis.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav DIProgan » 2015-03-05 13:49:50

Att det är svårt att hitta högfungerande Aspergare att ställa upp fråntar SVT inte ansvaret att visa en nyanserad bild.

Det är mycket möjligt att de som är med i programmet själva hade kunnat fylla den rollen men de bitarna lyfts i så fall inte fram utan det är som sagt vård-perspektiv och begränsad fokus på positiva egenskaper.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav DIProgan » 2015-03-05 13:55:08

Vi har faktiskt möjligheten att producera något här via forumet på egen hand om folk skulle vilja vara del genom sin egna utrustning etc.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-03-05 13:56:19

DIProgan skrev:Vi har faktiskt möjligheten att producera något här via forumet på egen hand om folk skulle vilja vara del genom sin egna utrustning etc.

Absolut. Vi borde börja med att starta en tråd om det!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav kullan » 2015-03-05 14:04:04

KrigarSjäl skrev:Kan vi få höra nåt annat nån gång??


Troligen inte. För den typ av Asperger light du pratar om vill ingen outa sig med. Den som har ett jobb ingen LSS - åtgärd eller ingen kontakt med Hab vill inte komma ut ur garderoben. Så även om SVT via Kunskapskanalen skulle vilja göra en dokumentär om din typ av aspergare så får de inga att visa upp. Ingen vill medverka. spelar ingen som helst roll hur programmet utformas för man vill inte helt enkelt inte komma ut.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 22 feb

Inläggav Hettan » 2015-03-05 14:16:26

kullan skrev:
KrigarSjäl skrev:Kan vi få höra nåt annat nån gång??


Troligen inte. För den typ av Asperger light du pratar om vill ingen outa sig med. Den som har ett jobb ingen LSS - åtgärd eller ingen kontakt med Hab vill inte komma ut ur garderoben. Så även om SVT via Kunskapskanalen skulle vilja göra en dokumentär om din typ av aspergare så får de inga att visa upp. Ingen vill medverka. spelar ingen som helst roll hur programmet utformas för man vill inte helt enkelt inte komma ut.

Nja, du tok-generaliserar nu.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in