Att leva i en relation med någon som har Aspergers
28 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Att leva i en relation med någon som har Aspergers
Ja, lämna honom, han kommer aldrig att kunna förändras och tillfredsställa dina behov.
Låter verkligen som du inte mår bra av den här relationen!!
Det jag undrar över är hur hans barndom varit och hurdana hans föräldrar är. Det kan vara medfödd aspighet men också en oförmåga beroende på att ingen talade om känslor i föräldrahemmet:
Kanske han har alexitymi: 85-av-as-har-alexitymi-t3367.html
Men att han tror att han alltid har rätt och att han skäller och blir arg ser jag som varningstecken. Det ska ju inte vara så att du måste tassa på tå och ständigt stänga inne dina känslor och tankar, allt för att inte irritera hustyrannen. Han gör det kanske av frustration, men han får använda en annan strategi. Risken är att det kommer att drabba din dotter också, om inte förr så när hon kommer i puberteten och själv får känsloutbrott.
Men jag undrar lite saker, det går inte att prata med honom. Han drar sej in i sitt skal och vill inte prata om känslor alls.
Kanske han har alexitymi: 85-av-as-har-alexitymi-t3367.html
Men att han tror att han alltid har rätt och att han skäller och blir arg ser jag som varningstecken. Det ska ju inte vara så att du måste tassa på tå och ständigt stänga inne dina känslor och tankar, allt för att inte irritera hustyrannen. Han gör det kanske av frustration, men han får använda en annan strategi. Risken är att det kommer att drabba din dotter också, om inte förr så när hon kommer i puberteten och själv får känsloutbrott.
Trist sits du sitter i
. Det mesta är väl sagt men jag fick
en hyfsat skum ide.
Tänk dig att du står utanför situationen
och ser helt objektivt på händelsernas centrum.
Tänk dig det bakvända: att det är han som känner sig ledsen och känslomässigt hämmad och att hans partner är en annan kvinna. Vad skulle du råda honom att göra åt förhållandet, som en god vän som vet alla fakta?
Ditt svar blir värt att tänka på eftersom poängen med detta blir att du har gjort en objektiv bedömning av situationen och gjort ett ställningstagande utefter hur du känner och anser bäst.
Det här snacket är säkert världens mumbo jumbo, men hoppas att det kan hjälpa något.
en hyfsat skum ide.
Tänk dig att du står utanför situationen
och ser helt objektivt på händelsernas centrum.
Tänk dig det bakvända: att det är han som känner sig ledsen och känslomässigt hämmad och att hans partner är en annan kvinna. Vad skulle du råda honom att göra åt förhållandet, som en god vän som vet alla fakta?
Ditt svar blir värt att tänka på eftersom poängen med detta blir att du har gjort en objektiv bedömning av situationen och gjort ett ställningstagande utefter hur du känner och anser bäst.
Det här snacket är säkert världens mumbo jumbo, men hoppas att det kan hjälpa något.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor