Att inte få några svar från sina mobbare

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Toblerone » 2020-02-06 11:50:55

Jossie94 skrev:Jag menar ju det som du sa det sista du skrev. Att en NT kan avgöra snabbare.

Okej. :-)Happy Då har vi ju kommit fram till vad du menade. Och du ville sammanfatta det lite kortare - och jag föreslog ju det - och då blev det fel? Ursäkta om jag har varit lite direkt på där, det var kanske lite mycket. Även om det var välmenat, men jag kanske var för mycket på ändå. Jag försökte liksom "lösa problemet", det var inte alls kritiskt mot dig. Jag försökte bara komma fram till om man kan lösa det problemet på något sätt.

Men jag måste också erkänna att jag kanske har lite svårt att sätta mig in i hur det är om man inte kan uttrycka sig so tydligt. Jag har tänkt lite naivt där - ungefär: Orden finns ju, det är bara att använda rätt ord. Och så enkelt är det nog inte. Konstigt, att jag inte förstått det tidigare. Det är klart att det måste vara så att folk har mer eller mindre svårt att hitta rätt ord.

Jag tror fortfarande dock att det bästa man kan göra är att höra och läsa mycket. Man lär sig ju hur andra säger i olika situationer. Och om man ger en kort förklaring, och den blir fel - då blir det ju knepigt. Men då är det nog läge att komma med ett praktiskt exempel, hur det kan se ut. Sedan kan man alltid läsa över det man har skrivit en gång till. Ofta märker man ju då att något inte är så tydligt eller att det är rentav fel som det står. Det händer alla ibland, om de inte läser igenom.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav Jossie94 » 2020-02-06 15:49:18

Jag fattar ju skämt och så men när jag inte förstår så märks det.
Det är den skillnaden jag har gällande sociala situationen. Jag har inte så mycket svårigheter, det är mest den sociala biten isf. Men jag har ju inga problem med att göra vardagliga saker som anses normala.
Jossie94

Anslöt: 2019-06-25

Inläggav Solblomma » 2020-02-06 15:59:40

Jossie94 skrev:Men jag har ju inga problem med att göra vardagliga saker som anses normala.

Ibland är den stora skillnaden hur mycket energi det tar att göra vissa saker. Jag kan också vara social, har fått höra att jag kan väl inte ha autism, jag kan ju...osv. Men att sitta på ett café med en kompis tar så mycket energi att jag måste räkna med att ligga i soffan resten av dagen och hela nästa dag för att få tillbaka energin, medan kompisen åker och handlar mat efteråt, gör middag, och nästa dag åker till jobbet. På det sättet uppfattas man såklart som udda även om det inte alltid märks. Det normala är ju att kunna jobba. Och tyvärr är det så att många människor inte vill ha något att göra med udda personer. Vet inte varför, men en gissning är att de känner att de stiger i hierarkin om de trycker ner någon annan.
Solblomma

Anslöt: 2018-03-10

Inläggav Jossie94 » 2020-02-06 16:20:04

Men jag har ju fått in rutinerna så jag kan göra fler och fler saker så därför känner jag att jag blir mer och mer normal på det sättet.
Jossie94

Inläggav Solblomma » 2020-02-06 16:28:07

Aha, så funkar det inte för mig. Jag klarar av att göra alla de där sakerna du har skrivit om, som "normala" personer kan göra. Men det spelar ingen roll att jag har gjort de där "NT-sakerna" varje dag i 30 år. Det jag gör kanske blir mer och mer likt "hur det ska vara", men det tar fortfarande jättemycket mer energi för mig än för en NT person att göra dem.
Solblomma

Anslöt: 2018-03-10

Inläggav Jossie94 » 2020-02-07 0:29:39

Jag gör också saker i min takt vilket gör att jag inte kan göra allting 100 procent, utan min ork kanske går till 50 och lite till, men just för att jag har svårigheter så kommer jag inte upp till 100. Men jag gör ju mer och mer saker, dvs jag kan städa tvätta, laga mat, jag har praktiserat en del och så träffar jag vänner och så. Så jag är ju normal på det sättet. Som sagt så syns inte min diagnos och därför kan man bara inte anta att jag har en diagnos utan någon fakta. De dömer mig och detta beror ju på okunskap kring diagnoser. De tänker att jag har en grövre diagnos än vad jag har och därför vet de inte hur de ska bete sig/hantera det hela. Men detta blir ju skevt/konstigt eftersom min diagnos inte syns utåt, så då är det ju fundersamt om vad det är de märker eftersom ingen har sagt vad. Jag vet inte ens om de är något de märker om jag ska vara ärlig, jag tror bara de är rätt ytliga människor som inte tänker åh vad roligt med en ny tjejkompis, vi ska shoppa/fika i stan. Personen tänker ju vem är du och vad vill du? Typ så.

Själv är man ju åh vad kul med fika och shoppa i stan!

De flesta jag vet gillar ju tjejiga saker tex fika shoppa fixa naglarna och sådant så det är ju konstigt om de då tackar nej till sådant, för oklar anledning. Det är ju inte tydligt för mig heller om de inte säger något heller, för jag missar ju en del signaler vilket är rätt synd och jobbigt
Jossie94

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in