Att få vänner när man har Aspergers syndrom

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att få vänner när man har Aspergers syndrom

Inläggav truckinbuck » 2013-11-03 22:59:39

Hej! jag är en 14 årig kille som är gamer. Jag har haft problem med vänner i hela mitt liv men det är inte förän nu det har blivit så personligt. Jag har ett par vänner från lågstadiet/mellanstadiet kvar men mina närmaste vänner är från högstadiet då jag nu har bytt till en ny skola i 6: an. Problemet är då att mina gamla vänner från min förra skola glidit isär från mig och börjat med andra aktiviteter och så, och har därför börjat snacka skit om mig och kallat mig för tönt, nörd osv under det senaste året. mina närmaste vänner börjar bli färre och färre då jag inte riktigt vet hur man ska uppföra sig som en vän utanför att prata om antingen spel eller andra intressen jag eller vännen har. Det verkar ofta som att det bara är jag som hör av mig och vill träffas och inte att dem hör av sig. Hur skaffar man riktiga vänner som accepterar en för den man är och inte snackar skit om en? Om mina kompisar inte är på det sättet föredrar jag att vara ensam.

Admin: ändrade stavningen i rubriken
Moderator Gripandekylig - förtydligade rubriken
truckinbuck
Inaktiv
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-11-03

Vänner med asberger

Inläggav Batman » 2013-11-03 23:55:31

Jadu, vart hittar man sådana vänner? Finns där inga i din skola eller bland dina fritidsintressen är det kanske inte så enkelt, kanske du hittar någon att träffa här?

Man kan inte tvinga någon att vara ens vän, och har man väl hittat en är det inget som garanterar att denne inte en dag vänder en ryggen till. Vissa hittar någon, andra inte. Eller så gör du det senare i livet, under gymnasietiden är det kanske större chans då man väljer linje och på så sätt i större utsträckning mer gemensamma intressen som mina klasskamrater.
Men än en gång, det finns inga magiska ställen man hittar "äkta" vänner på.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Re: Vänner med asberger

Inläggav Zirre » 2013-11-04 0:06:51

Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vänner med asberger

Inläggav plåtmonster » 2013-11-04 0:23:31

Varför blev det olika högstadieskolor?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vänner med Asperger

Inläggav mnordgren » 2013-11-04 0:27:54

Admin:

Forumet har en åldersgräns på 15 år men trådstartaren är enligt vad han själv skriver endast 14 år. Av den anledningen har hans konto inaktiverats, men när han blir nog gammal kan han kontakta oss via mail så aktiverar vi kontot igen.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Vänner med Asperger

Inläggav Abskissa » 2013-11-04 0:32:12

truckinbuck skrev:Om mina kompisar inte är på det sättet föredrar jag att vara ensam.

Känns igen. :?

Jag tycker också att du ska kolla in föreningar, hör med habiliteringen om de har några träffar för folk i din ålder? Det finns säkerligen många i samma situation som du. Jag önskar att jag hade aspie-vänner redan i din ålder.
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in