Att bli snäll

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att bli snäll

Inläggav elle » 2013-11-25 22:40:17

Dunderbar skrev:Jag tror att alla föds snälla, men sedan "förstörs" man olika mycket, beroende på hur man växer upp...vad man är med om som barn med mer...

vi kanske föds som tabula rasa och sen den går det som det går.
Senast redigerad av elle 2013-11-25 22:41:04, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Att bli snäll

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-25 22:40:51

Bli snäll vinner man ingenting på. Man måste ju få känna avsmak för en del folk. Inte lönt att ödsla tid på folk man ogillar. Ska man ändra någonting där är det väl i hur hög grad man uppmärksammar folk man ogillar. Försöka lära sig ignorera dem i den mån det går så de inte blir utsatta för ens elakheter. Tänka på dem som om de vore luft.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Att bli snäll

Inläggav Sjuckert » 2013-11-25 22:56:55

sugrövmanövern skrev:Bli snäll vinner man ingenting på. Man måste ju få känna avsmak för en del folk. Inte lönt att ödsla tid på folk man ogillar. Ska man ändra någonting där är det väl i hur hög grad man uppmärksammar folk man ogillar. Försöka lära sig ignorera dem i den mån det går så de inte blir utsatta för ens elakheter. Tänka på dem som om de vore luft.

Sant, man ska förstås inte vara snäll mot precis alla, bara mot dem som förtjänar det. :-)Happy Jag är kanske lite naiv/godtrogen och brukar utgå ifrån att folk är schysta, men om det visar sig att de inte är det så ödslar jag ingen mer snällhet på dem. Varför vara snäll mot någon som behandlar en illa och respektlöst, liksom. Det gör ingen glad.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Att bli snäll

Inläggav ninegirl » 2013-11-26 0:08:56

Personligen tycker jag att du är snäll när du inte är elak :D
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Att bli snäll

Inläggav HenrikE » 2013-11-26 0:31:34

Dom flesta människor blir på gott humör av att göra en medmänniska gott, det har många upprepningsbara psykologiexperiment visat. Och det är väl en bra definition på snällhet. Att snällhet ibland utnyttjas av elaka människor är sant men för det mesta beter sej folk bättre mot dendom uppfattar som snäll. Att vara snäll lönar sej alltså. Om man inte är natursnäll är det nog inte lätt att trolla fram snällhet. Det finns andra sätt att få uppskattning, till exempel duktighet och rättvisa.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Att bli snäll

Inläggav Kollektivet » 2013-11-26 0:47:31

Batman skrev:Okej, jag får nog omformulera frågan en aning då jag inte direkt var ute efter en massa "sysslor" att utföra för att folk ska tycka om en, utan snarare hur en själv ändrar inställning gentemot andra människor.

Så det är tankarna som är problemet.. det grundläggande problemet i alla fall.


Har lärt mig på senare år att när folk beter sig som idioter har de ofta en bakomliggande orsak till det som man inte känner till. Det märks tydligast på jobbet tycker jag. Folk som snäser och är otrevliga har t.ex. ofta hög arbetsbelastning och är stressade. Stressen kommer oftast från jobbsituationen men kan också komma hemifrån.

Folk som beter sig dumt i en situation kan ha dåliga erfarenheter av liknande situationer från tidigare tillfällen.

Det har hjälpt mig i alla fall. Om man tänker att folk som beter sig illa har en anledning till det, om än irrationell, så blir det enklare att hantera och inte vara otrevlig tillbaks. Folks idioti kan alltså vara ett utslag för att de inte hanterar sin situation, snarare än att de är genuint efterblivna. Vilket de förstås också kan vara :)
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Att bli snäll

Inläggav kapuni » 2013-11-26 4:57:15

Att sluta vara dum borde vara en bra början. Fast om man inte vet när man är dum blir det ju problematiskt men det tänker jag att du vet när du är eftersom du vill bli snäll.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Att bli snäll

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-26 6:54:06

Batman skrev:Hur blir man en snällare människa? :-)063 :-)006


Genom att inte umgås med idioter eller bli utsatt av idioti.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Att bli snäll

Inläggav Batman » 2013-11-26 11:15:55

ninegirl skrev:Personligen tycker jag att du är snäll när du inte är elak :D

Håll käften!!!


Nej jag bara skojade, tycker du också är snäll och så vitt jag märkt gäller det alltid :D
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Att bli snäll

Inläggav Batman » 2013-11-26 11:18:50

kapuni skrev:Att sluta vara dum borde vara en bra början. Fast om man inte vet när man är dum blir det ju problematiskt men det tänker jag att du vet när du är eftersom du vill bli snäll.

Jag har inte riktigt förstått det tidigare, har varit likadan mer eller mindre hela livet. Har dock fått höra från andra att jag måste ändra mitt beteende och fått en hel jävla genomgång om diverse ändringar jag bör göra.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Att bli snäll

Inläggav plåtmonster » 2013-11-26 12:04:36

Den listan kanske kan ge oss ledtrådar för hur du kan genomföra ändringarna?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att bli snäll

Inläggav petrus » 2013-11-26 13:12:35

Jag Tycker att Egoism är underskattat,man ska sätta sig själv och sina behov och önskningar först.

Min poäng är att man själv gynnas av och mår bra av att andra mår bra, så länge det inte blir självutplånande.


Är svårt när man är ung och blir intvingad i ett trångsynt och ogästvänligt NT-samhälle.

Man behöver jobba med att höja sitt eget värde (självförtroende/självkänsla) och tro på sig själv.


NU när jag har sjukersättning och kan leva livet utifrån mina förutsättningar värderingar och önskningar och kan välja vilka jag umgås med är det mycket lättare.

Jag lägger stort värde på att visa respekt och hänsyn och att förstå andra, men det kräver ganska mycket av dom andra också, jag kräver att dom säger till så fort det är något, hur dom tänker och känner om det är något, även om det är smågrejer dom helst skulle strunta i, på samma sätt säger jag ifrån "Stopp, nu förstår inte jag, eller det här gjorde mig ledsen, eller det här är för svårt för mig". Utan att någon har rätt att vara dömande eller nedvärderande.

Men jag tror inte det behöver vara en motsats till Altruism, jag tror på att göra bra saker, eller rätt saker, sådant som att välja klimatsmart när man kan, inte köpa kläder från låglöneländer där barn blir förgiftade av kemikalier när dom färgar tyg och tvingas jobba i farliga fabriker, det spelar ingen roll att det inte gör någon skillnad och det spelar ingen roll om dom skulle få det ännu sämre om dom inte ens hade dom jobben, Det är inte mitt ansvar att ge fattiga människor jobb Men det är orättfärdigt/omoraliskt att delta och upprätthålla dåliga/farliga "system".

Så jag lever "fattigare" på grund av att jag inte utnyttjar dåliga möjligheter och det varken gynnar eller ger någon bra effekt på samhället, men det känns rätt och jag tycker det ger mitt eget liv mer värde.

På samma sätt kan jag hjälpa någon jag inte känner, eller som jag inte ens tycker om och inte vill ha att göra med annars, utan att vilja ha något tillbaka, bryr mig inte ens om ifall personen värderar hjälpen eller till och med dissar mig.



Det handlar om samspel och att ge och ta,om man ska gå på bio med en kompis och båda har en 10poängsfilm som den andra tycker bara är värd 1 poäng blir det totala värdet bara 11p, var, kan man tänka om och hittar en som båda tycker är runt 6-8p blir det totala värdet större, och även om ena förlorar lite delar man ändå lika på det totala värdet i längden.

Hittar man ingen film som båda tycker är tillräckligt ok är det bättre att göra något annat eller gå på bio med någon annan.

Om det är i en situation där personen förtjänar eller behöver det, just för att vi delar lika på det värdet som finns i min insats, så länge 50% av värdet är större än vad insatsen kostar kostar mig, med andra ord inte är självutplånande.
petrus
 
Inlägg: 312
Anslöt: 2012-08-24

Att bli snäll

Inläggav petrus » 2013-11-26 13:14:53

Batman skrev:
kapuni skrev:Att sluta vara dum borde vara en bra början. Fast om man inte vet när man är dum blir det ju problematiskt men det tänker jag att du vet när du är eftersom du vill bli snäll.

Jag har inte riktigt förstått det tidigare, har varit likadan mer eller mindre hela livet. Har dock fått höra från andra att jag måste ändra mitt beteende och fått en hel jävla genomgång om diverse ändringar jag bör göra.


Är fruktansvärt, och vi har nog många som vart vart med om samma sak, dom tvingar oss till självutplåning och bjuder inte på någonting själva.
petrus
 
Inlägg: 312
Anslöt: 2012-08-24

Att bli snäll

Inläggav kiddie » 2013-11-26 18:59:59

Att sluta se så mycket brister i andra är svårt. Men jag försöker jämföra med mig, inte så att jag ser ner på mig, men försöker få lite balans. Som när någon inte förstår något jag anser självklart, så tänker jag på något simpelt jag själv har svårt att få grepp om.

Men då gäller det att den personen som misstagit sig inte har en dryg och överlägsen attityd. Som vissa inte så jättebegåvade men socialt accepterade och daltade ska tala om för en t ex att det ska bli solförmörkelse när det egentligen ska bli månförmörkelse. Man påpekar men de anser snorkigt att de har rätt just för att de är normala och det är inte jag.

Då behöver man faktiskt inte vara snäll.

Om man tycker de klär sig fult så är väl risken stor att de tycker att man själv klär sig fult.

Osv. Det är svårt att acceptera skillnader. Men man får träna sig på att acceptera de som inte spelar lika stor roll. T ex så kanske jag lättare kan acceptera en som lyssnar på "det senaste" än en nynazist.

Sedan ska man inte underskatta komplimanger. Folk hungrar efter bekräftelse, så får de lite så lär de vara snällare mot dig, och är de snällare mot dig kanske du tycker om dem bättre.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att bli snäll

Inläggav Parvlon » 2013-11-26 19:05:00

Satsa på att få en psykos. Rök på, meditera o sluta tänk så mycket. Jag känner mig mycket snällare nu än samma tid förra året.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Att bli snäll

Inläggav Batman » 2013-11-26 19:10:06

Parvlon skrev:Satsa på att få en psykos. Rök på, meditera o sluta tänk så mycket. Jag känner mig mycket snällare nu än samma tid förra året.

Stolpskott.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Att bli snäll

Inläggav Parvlon » 2013-11-26 19:11:43

Det är 100 % sanning. Jag fick mina inre/första tankar nedflyttade till magområdet nån månad också.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Att bli snäll

Inläggav Batman » 2013-11-26 19:12:59

Parvlon skrev:Det är 100 % sanning.

Det gäller även min senaste kommentar.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Att bli snäll

Inläggav Parvlon » 2013-11-26 19:17:17

Tack. Gillar din signatur.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Att bli snäll

Inläggav Batman » 2013-11-26 19:30:12

Batman skrev:
Parvlon skrev:Satsa på att få en psykos. Rök på, meditera o sluta tänk så mycket. Jag känner mig mycket snällare nu än samma tid förra året.

Stolpskott.

Jag ber om ursäkt, det var en olämplig kommentar. Vad jag menade var att jag inte fullt ut uppskattade ditt förslag.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Att bli snäll

Inläggav Huggorm » 2013-11-26 19:35:22

Batman skrev:
Batman skrev:
Parvlon skrev:Satsa på att få en psykos. Rök på, meditera o sluta tänk så mycket. Jag känner mig mycket snällare nu än samma tid förra året.

Stolpskott.

Jag ber om ursäkt, det var en olämplig kommentar. Vad jag menade var att jag inte fullt ut uppskattade ditt förslag.
Det framgick nästan :lol:
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Att bli snäll

Inläggav Frimodig » 2013-11-26 19:37:03

Batman skrev:Hur blir man en snällare människa? :-)063 :-)006


Man använder sin begränsade hjärnkapacitet till att försöka förstå hur andra människor funkar och vad de behöver.

Sen försöker man visa att de är ok, de förtjänar att vara här. Man visar det här genom hur man uppträder med dem.

Wow, jag fick en plötslig insikt.

Det här går kanske inte att förklara för den som inte förstår. Det kanske liksom är kört från början. Det var som allsin dar.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Att bli snäll

Inläggav plåtmonster » 2013-11-26 22:31:57

Batman skrev:Jag ber om ursäkt, det var en olämplig kommentar. Vad jag menade var att jag inte fullt ut uppskattade ditt förslag.

Poängen kanske inte var att göra så som han gjorde utan att det visar på att om vägen till NT-beteende är att kemiskt lobotomera sig med droger så kanske det inte är något att sträva efter. Sättet NT fungerar på är helt enkelt dysfunktionellt i ett avancerat samhälle.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att bli snäll

Inläggav ninegirl » 2013-11-27 2:30:41

Batman skrev:
ninegirl skrev:Personligen tycker jag att du är snäll när du inte är elak :D

Håll käften!!!


Nej jag bara skojade, tycker du också är snäll och så vitt jag märkt gäller det alltid :D


*GULP*

Hahaha fan vad rädd blev där Batman :D
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in