Att berätta eller inte

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: mnordgren, atoms

Är du öppen med din diagnos?

Ja, jag berättar att jag har AS för alla jag träffar. Tycker det är bäst att vara rak och då vet de ju varför jag ev kan uppträda avvikande ibland.
6
6%
Jag berättar när jag har en anledning t ex för en arbetsgivare, kollegor, vänner etc.
41
43%
Jag undviker att berätta om min AS för jag vet inte hur jag ska förklara mina "avvikelser" på ett för NT begripligt sätt (dvs utan att verka helt "störd").
12
13%
Jag berättar inte för några mer än min familj.
2
2%
Jag berättar inte i onödan eftersom jag inte vill bli sedd enbart som en diagnos, utan som en människa. Jag vill ha samma förutsättningar som andra och kämpar för att klara mig på NT:s "spelregler". Tror det kommer bli positivast i längden.
27
28%
Klart jag berättar! Asperger är ju mitt specialintresse! (Svårt bara att veta när jag ska sluta berätta; Asperger är ju så intressant.
3
3%
Jag har ingen att berätta för, mer än min psykolog/ psykiatriker/ läkare/ personliga assistent/ gode man.
5
5%

Antal röster : 96

Inläggav vadloink » 2010-02-18 18:20:19

Jag är försiktig. Har egentligen inget att skämmas för, tycker jag, men så länge som det inte är nödvändigt för någon att veta föredrar jag att de får lära känna mig som mig först.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-04 18:19:06, redigerad totalt 1 gång.
vadloink

Anslöt: 2009-09-30

Inläggav sommar » 2010-02-19 9:42:18

vadloink skrev:Jag är försiktig. Har egentligen inget att skämmas för, tycker jag, men så länge som det inte är nödvändigt för någon att veta föredrar jag att de får lära känna mig som mig först.

Samma här. Jag skäms inte heller. Anledningen till att jag är försiktig är pga. den stora okunskap om As. som tyvärr råder i samhället. Något av det värsta jag vet är att bli "klappad på huvudet".
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:19:06, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-02-19 10:10:07

Mina vänner brukar få reda på det efter ett tag, men jag berättar inte för folk som inte är mina vänner. Folk är ute efter oss.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 18:19:06, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Bannad

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Shadow » 2010-05-06 12:14:39

Jag försöker vara ärlig men det är rätt så svårt att berätta för folk/vänner att man har Asperger Syndrom man undrar hur de ska reagera. Att man är konstig eller något. Ibland för att man ska förlora en vän för att man hållt det undan så länge. Men när det känns rätt för en själv så kan man ju berätta det. Ibland får man hör att de också har vänner som har Asperger :) Man försöker ju berätta men ibland låter ju allt så fel.
Shadow

Anslöt: 2010-02-22

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in