Atarax (Hydroxizin)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-12 22:45:43

Angelic Fruitcake skrev:Jag äter 50 mg vid behov. Det tar inte bort ångesten, men kapar toppen av det så att det blir uthärdligt, panikkänslan försvinner. Annars har jag inte märkt något öht.


50 mg Atarax alltså? Jag borde kanske göra en tråd om hur mycket Stesolid folk här tar - folk som tar det för ångest, inte för nöjes skull - så jag kunde sluta hispa om hur mycket jag tar, nämligen fler dagar än inte.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav MsTibbs » 2011-03-13 18:45:46

Jag ber om Atarax på psyk. Inte därför att jag får nån tjopp-och-hej-effekt, men däremot ger det mig lite utrymme. Då kan jag ta maxdos av både Theralen och Sobril - plus Atarax. Kontentan blir lite större...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-13 19:20:06

MsTibbs skrev:Jag ber om Atarax på psyk. Inte därför att jag får nån tjopp-och-hej-effekt, men däremot ger det mig lite utrymme. Då kan jag ta maxdos av både Theralen och Sobril - plus Atarax. Kontentan blir lite större...


Ah, man kan blanda? Det har varit en sak jag undrat om jag kunde göra när Stesoliden inte räcker. Tack för "svaret", citationstecknen eftersom frågan inte ställts.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav MsTibbs » 2011-03-13 21:16:54

Det man inte vill veta ska man inte fråga om... numera får jag tydligen bara ta 1,5-2ml Theralen PER DYGN!!! Förr har jag inte haft nån ordination...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav kemisten » 2011-03-13 22:49:54

Kan intygas att även receptfri cetirizin/zyrlex förstärker Sobril.

Jag tar ibland 10-15 mg cetirizin + 2.5 mg sobril. Det blir ett sätt att hushålla med sobrilen.
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-13 23:19:10

MsTibbs skrev:Det man inte vill veta ska man inte fråga om...


Om du trodde att jag inte var glad för det du skrev så missuppfattade du mig, det var helt tvärtom. Men det kanske du inte menade? Trött nu känner jag, det blir lätt tossiga missförstånd.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Grimuald » 2011-03-13 23:38:06

Atarax har två funktioner för mig, dels fungerar den som en insomningstablett för mig vid oro och ångest, dels fungerar den som en trygghet och gör att jag slipper vara orolig över att jag inte ska kunna sova. Bara att ha tillgång till tabletten gör att jag ej har behövt ta den på många herrans år !
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Abbreviation » 2011-03-19 12:16:35

Alla antihistaminer kan ge hallucinationer vid höga doser, eller vid överkänslighet. Om man upplever detta bör man ta ett annat preparat. Hallucinationerna kan bli mycket obehagliga då de agerar på alla sinnen och kan vara svåra att skilja från verkligheten.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav MsTibbs » 2011-03-19 13:19:59

alfapetsmamma skrev:
MsTibbs skrev:Det man inte vill veta ska man inte fråga om...


Om du trodde att jag inte var glad för det du skrev så missuppfattade du mig, det var helt tvärtom. Men det kanske du inte menade? Trött nu känner jag, det blir lätt tossiga missförstånd.


Det var inte menat som en kommentar på det sättet. Det jag menade var att Theralen för mig funkade, under tiden jag fick ta "hur mycket jag ville" (ca 4ml/dygn) eftersom jag inte fått nån order på maxdos. Men nu har de satt gräns på 1,5ml per dygn, vilket är hur lite som helst... snarare behöver jag nu be om annat lugnande då så låg dos Theralen inte räcker mer än till natten i bästa fall... (trots Atarax och Sobril).

"Frågar man inte läkarna om det finns en övre gräns, så kan jag ta så mycket jag vill utan att begå brott mot ordern..."
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav AAA » 2011-03-20 1:26:29

Jag åt dem dagligen i flera år på 80-talet mot allergiska reaktioner. Nu kan jag se att de kanske dämpade ADHD:n lite :P Det var nog det enda de >>hjälpte<< mot...
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Jag brukar kombinera

Inläggav mikael » 2011-03-20 8:13:14

Atarax med nitrazepam på så sätt slipper jag ta så mycket av båda.
Någon konstig effekt har jag inte fått men hört andra som fått det.
Mardrömmar av nitrazepam fick en vän.
Så det är nog individuellt.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Rus av Atarax (hydroxizin)?

Inläggav Amari » 2011-04-03 15:38:44

Jag använder Atarax som komplement till mina andra mediciner som jag har som grund. Om jag får panikångest som inte de andra medicinerna hjälper mot, så brukar jag ta 2 Atarax vilket brukar hjälpa att lugna ner det värsta.

Jag har också använt Atarax som "sömnmedicin" då jag inte velat ta sömnpiller eller insomningstabletter. Det har funkat jättebra, men jag har märkt att jag drömmer mer då jag tar dem och det kan då vara väldigt konstiga drömmar. Jag har ingen baksmälla alls av Atarax eller mina andra mediciner idag, så det är väldigt skönt att slippa benzo-smällan.

Men som tidigare sagt så tror jag att all medicinering är väldigt individuell och vi är alla olika känsliga för hur biverkningar och annat fungerar. Det bästa är att komma överens tillsammans med din läkare hur din medicinering fungerar bäst.

Hälsningar
Amari
Amari
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-24
Ort: Lidingö

Atarax

Inläggav Pieohpah » 2012-09-06 23:11:09

Jag har testat atarax tre gånger om dagen i tre veckor nu. Mot stress och ångest. I början blev jag trött i kroppen, fick pirr i huden, lätt huvudvärk och blev grinig.

Nu känns det mycket bättre. Min läkare hävdade att den har bättre effekt ackumulativt än vid behov. Jag vet inte ännu om jag bara ska ta det ibland ändå eftersom det är trist att behöva komma ihåg dem tre gånger om dagen, när effekten inte är helt klockren.

Effekten verkar vara otroligt olika från person till person. Jag tar tre 25:or om dagen, men får ta dubbelt om jag vill. Jag blir inte trött av det. Min fru tar vid behov två 10:or och blir knockad, somnar hårt och blir seg dagen efter.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Atarax

Inläggav Door176 » 2012-09-07 0:33:52

Jag har tagit mig upp i full panik attack, svimmade nästan, på atarax. Jag får inte mycket effekt alls, jag blir sömnig efter den stressiga perioden. Sobril däremot hjälper lite bättre, den håller paniken på en lägre nivå, men sedan när allt är över är det bara att acceptera att jag kommer att somna.

En läkare ordinerade xanor för att jag skulle klara mig (jag var väldigt deprimerad) några dagar tills jag fick träffa en psykolog. Uj, det var som att vara inne i en bubbla, inget var verkligt, jag hade ett avstånd, en glasruta, mellan mig och allt annat. Men det hjälpte verkligen de dagarna, jag hade inte sovit ordentligt på flera veckor och nu kunde jag äntligen sova.... mycket. Men jag skulle aldrig ta det om det inte är .... ja vad ska man säga... livsavgörande. Hysterisk baksmälla var det på dem också.

Hej, föresten, jag är ny här. :)
Door176
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2012-09-05
Ort: Färingsö utanför Stockholm

Re: Atarax

Inläggav Gersa » 2012-09-07 2:19:07

Atarax gör att jag blir trött, drömmer surrealistiska drömmar och är "bakis" dagen efter. Någon ångestdämpande effekt märker jag inte, mer att då tröttheten till viss del kan minska ångesten ibland.
Lergigan tycker jag fungerar ganska lika men utan drömmarna och mindre "bakis" så jag föredrar Lergigan.

Men äter jag någon av dessa mer än tre-fyra dagar försvinner effekten gradvis, efter en vecka märker jag ingen effekt alls.

Så jag alternerar mellan Atarax och Lergigan. Men då för att kunna sova mer än för att dämpa ångesten.

Theralen samma effekt som Atarax men med 48 timmar "bakis" som följd... Tycker mig märka en viss ångestdämpande effekt innan jag somnar...

Stesolid fungerar hyfsat mot flytande ångest men inte ett dugg mot panikångest. Den största fördelen med Stesolid tycker jag är att jag inte blir trött av den. Så för mig är det enda alternativet om jag förväntas vara vaken...
Nackdelen med Stesolid är att den inte hjälper ett dyft när den flytande ångesten är som mest intensiv. Men då hjälper ju inte några mediciner jag har testat överhuvudtaget... Undantaget Morfin, men det brukar de ju inte vara så pigga på att ge ut.. Så då är det "bara" att vänta ut det eller "roa sig" med att åka in till akuten... Men den klarar att dämpa de flesta attackerna.

Min energinivå och ångestnivå hänger med få undantag ihop. Så under trötta perioder har jag aldrig panikångest, vilket var omöjligt för min KBT-terapeut och läkare att förstå...
Hade en period med mycket panikångest attacker och blev ordinerad KBT, men när det två månader senare var dags att starta KBTn så var jag inne i en trött period... Men då var det redan bestämt att jag skulle gå på fem st KBT besök.... Som inte fyllde någon som helst funktion, vilket jag försökte informera om de två första gångerna.... Men sen var jag så trött så jag gjorde som jag blev tillsagd för att slippa tjafs...
Så när jag senare frågat om jag kan få testa KBT när jag har perioder med högre energinivå, då blir svaret "men du tyckte ju inte KBT var något bra."......
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Re: Atarax

Inläggav rapchic » 2012-09-07 7:29:36

wow vilka effekter folk får, jag som trodde det var nån "placebo medecin" (inte riktigt men så låg effekt så att placebon är större)
Jag har knappt märkt av nått alls av den (förutom möjligen magen då jag är laktosintollerant men då är min mage kass ändå så..)
Men jag har tidigare inte vågat fråga om nått bättre delvis för att jag vägrar gå på nått som möjligen är beroendeframkallande och delvis för att jag ändå "mår så bra" att stark medecinering känns "overkill"
Jag tog 10 mg vid behov (visste inte ens det fanns starkare)

Nu ska jag till läkare snart ang den däremot men det är för att atarax ska man inte ta om man försöker bli gravid :-)154 (vilket jag missat kanske tur att vi misslyckats i 1½år)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Atarax

Inläggav Aspiemannen » 2012-09-07 11:05:47

Hej!

Jag använder Atarax 25 mg vid behov. Medicinen har hjälpt mig mot ångest och så sover jag bättre med den. Men man ska inte använda Atarax varje dag för då fungerar den väldig dåligt då kroppen fort vänjer sig med den och effekten avtar rejält.
Jag avråder från bilkörning mer än 12 timmar efter en dos. För mig känns en tröttande och avtrubbande effekt av i upp till 15 timmar.

Sedan 2 veckor har jag använt "Buspiron Aktavis" 10 mg morgon och kväll mot ångest och den har börjat fungera riktigt bra och med minimala biverkningar. En positiv bieffekt är också att jag sover bättre om nätterna av den och jag behöver nästan aldrig ta Atarax.
Aspiemannen
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-08-20

Re: Atarax

Inläggav Door176 » 2012-09-07 12:08:52

rapchic skrev:Nu ska jag till läkare snart ang den däremot men det är för att atarax ska man inte ta om man försöker bli gravid (vilket jag missat kanske tur att vi misslyckats i 1½år)


Oj, tack för den informationen, det viste inte jag. Jag är i samma situation som dig. :-)154 För övrigt sketaläskigt och jag vaknar med full panikattack på nätterna för att jag är så rädd för graviditeten.
Door176
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2012-09-05
Ort: Färingsö utanför Stockholm

Re: Atarax

Inläggav Door176 » 2012-09-07 12:17:55

Gersa skrev:Min energinivå och ångestnivå hänger med få undantag ihop. Så under trötta perioder har jag aldrig panikångest, vilket var omöjligt för min KBT-terapeut och läkare att förstå...
Hade en period med mycket panikångest attacker och blev ordinerad KBT, men när det två månader senare var dags att starta KBTn så var jag inne i en trött period... Men då var det redan bestämt att jag skulle gå på fem st KBT besök.... Som inte fyllde någon som helst funktion, vilket jag försökte informera om de två första gångerna.... Men sen var jag så trött så jag gjorde som jag blev tillsagd för att slippa tjafs...
Så när jag senare frågat om jag kan få testa KBT när jag har perioder med högre energinivå, då blir svaret "men du tyckte ju inte KBT var något bra."......

Ursh! Jag hatar KBT! Visst fungerar det, i viss mån, men om ingen kan förklara för mig varför jag ska in till Stockholm C så tänker jag inte åka den %&#&€(/&( bussen.

Jag har ännu inte träffat en KBT terapeut som har varit vettig. "Jag kan bota din panikångest" det tror jag inte en skit på. Uj, vad känslosamt det blev, min senaste KBT terapeut förstod mig inte alls, kom försent till mötena och verkade inte ha någon ordentlig plan för det hela.

Grejen är att jag vet att det fungerar, jag kan göra det själv, öva i små små mått på saker. Men det är det där med varför jag ska göra saker, terapeuten i fråga förstår inte att jag inte vill in i "samhället", jag har varit där, jag har nått en massa mål jag har satt upp för mig själv, jag är färdig nu, trött, klar.
Door176
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2012-09-05
Ort: Färingsö utanför Stockholm

Re: Atarax

Inläggav rapchic » 2012-09-07 13:57:51

Door176 skrev:
rapchic skrev:Nu ska jag till läkare snart ang den däremot men det är för att atarax ska man inte ta om man försöker bli gravid (vilket jag missat kanske tur att vi misslyckats i 1½år)


Oj, tack för den informationen, det viste inte jag. Jag är i samma situation som dig. :-)154 För övrigt sketaläskigt och jag vaknar med full panikattack på nätterna för att jag är så rädd för graviditeten.

jag vill ju bli gravid så ångesten är nog snarare att det inte blivit nått på 1½ år
men den här månaden kanske? :-)154
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Atarax

Inläggav _47x_ » 2012-09-07 18:39:51

Jag fick Atarax för flera år sedan, fick inga positiva effekter utav det, tog jag normal dos so var jag i "dvala" i 24 timmar. Det jag hatade med medicinen var att den slog ut mig fysiskt men mentalt var jag pigg. Dessutom hjälpte det inte mot ångesten så jag slutade efter ett halvår.
_47x_
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Västerbottens län

Re: Atarax

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-07 20:14:55

Jag kände absolut ingen effekt av atarax. Det enda som varit snabbverkande mot ångest för mig är bensodiazepiner, och sådana har jag aldrig fått utskrivna. Jag tar antidepressiva (Cipralex) i maxdos nu och de räcker tillräckligt.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Atarax

Inläggav Door176 » 2012-09-07 20:31:31

rapchic skrev:
Door176 skrev:
rapchic skrev:Nu ska jag till läkare snart ang den däremot men det är för att atarax ska man inte ta om man försöker bli gravid (vilket jag missat kanske tur att vi misslyckats i 1½år)


Oj, tack för den informationen, det viste inte jag. Jag är i samma situation som dig. :-)154 För övrigt sketaläskigt och jag vaknar med full panikattack på nätterna för att jag är så rädd för graviditeten.

jag vill ju bli gravid så ångesten är nog snarare att det inte blivit nått på 1½ år
men den här månaden kanske? :-)154


Jag håller tummarna! :-)173
Jag vill också bli gravid, eller snarare jag vill ha ett barn i våra liv, gravid vet jag inte om jag vill vara och en förlossning (håller för öronen: lalalalalalalal).... Mitt undermedvetna verkar i alla fall skrämma slag på mig på nätterna. Åtminstone de där "kissa på en pinne" dagarna.
Door176
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2012-09-05
Ort: Färingsö utanför Stockholm

Atarax

Inläggav kemisten » 2012-09-14 21:38:18

Numera ska Atarax inte blandas med andra psykofarmaka överhuvudtaget enligt FASS.
Samtidig behandling med Atarax och läkemedel som används vid psykisk sjukdom eller läkemedel som påverkar hjärtrytmen bör undvikas.
Anledningen är att man sett att Atarax vid doser på 10 ggr högre än rekommenderade ger en stor påverkan på hjärtrytmen (förlängd QT-tid vilket innebär risk för större hjärtproblem). Vid normala doser ska påverkan på hjärtrytmen vara minimal.

Men eftersom annan psykofarmaka (alla neuroleptika, många antidepressiva som Cipralex/Cipramil mm) också kan påverka/påverkar QT-tiden tar man det säkra före det osäkra och avråder numera från all kombination av Atarax och andra psykofarmaka.
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Återgå till Aspergare och vården



Logga in