Äta, hur och vad?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Äta, hur och vad?

Inläggav Intressant » 2013-11-02 18:09:48

Någon som har problem med aptiten? Jag behöver äta någon men känner ingen hunger. Någon som har tips på hur man får i sig näring i dessa perioder?

Jag måste gå upp i vikt.

Jag är inte så förtjust i godis och socker, så det går bort.

Moderator Alien: Flyttade tråden från Intressanta intressen.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Äta, hur och vad?

Inläggav Batman » 2013-11-02 19:14:52

Godis och socker bör man aldrig äta, oavsett om man behöver gå upp i vikt eller inte. För att snabbt och enkelt öka energiintaget fast med liten kvantitet kan du äter nötter, använda dig utav olja i maten osv.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Äta, hur och vad?

Inläggav kullan » 2013-11-02 19:30:27

Proteiner är bra att äta mycket av när man behöver gå upp i vikt. Det får man via kött , fisk,ägg,bönor,linser och ärtor bla.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Äta, hur och vad?

Inläggav Intressant » 2013-11-02 20:37:50

Problemet är att jag har perioder som jag inte kan äta ofta i kombination med att jag vänder på dygnet. Det är som att jag inte kan svälja. Annars äter jag gärna kött. Går man verkligen upp av linser, ärtor osv. Det är något som jag gillar.

Nötter är något kanske, det tror jag går ner. men känns som jag får sitta där ett tag och äta då :)
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Äta, hur och vad?

Inläggav kullan » 2013-11-02 21:29:32

Intressant skrev:Nötter är något kanske, det tror jag går ner. men känns som jag får sitta där ett tag och äta då


Ja man kan ju inte kasta i sig dom men du får tänka att du är sysselsatt en stund :D
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Äta, hur och vad?

Inläggav Alien » 2013-11-08 19:09:44

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Äta, hur och vad?

Inläggav aqua2 » 2013-11-08 21:05:58

Kanske smörgåsar (80%igt margarin/smör med pålägg), mjölk, färskost, frukt (avocado, bananer, satsumas, etc.), grillad kyckling, potatissallad, pasta är något? Näringsdrycker och bars (fast det kanske är lite för mycket åt godishållet).
aqua2
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-10-10

Äta, hur och vad?

Inläggav ajemen » 2013-11-08 21:23:37

Jag har också haft mycket problem med aptiten. Jag kan känna mig hungrig men har ibland ingen aptit till att få i mig någon mat. Tror att det är lite psykosomatiskt för t.ex. om jag har ångest eller är orolig så är det som att äta med nåt konstigt motstånd i strupen, har typ svårt att tugga och svälja maten bl.a.

I alla fall, för att få i mig näring om jag har dålig aptit så går det bättre om jag väljer relativt näringsrik kost som lätt går ner, t.ex.: bananer, nötter, flingor med mjölk/yoghurt, bönor, proteindrinkar o.s.v. Försök att hitta sånt som är lätt för dig att få i dig och kombinera dessa livsmedel så att du åtminstone får en någorlunda näringsrik måltid, det är ju i alla fall bättre än nån halvmesyr som en godispåse + ett glas mjölk eller vad det nu kan tänkas bli istället.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Äta, hur och vad?

Inläggav Tinii » 2013-11-15 22:47:48

Jag är en periodare, har jag märkt. När der är så brukar jag se till att ha lagom av det hemma hela tiden. För mig är det som att det ska gå ihop med struktur, smak etc.

Kanske försöka tänka vad som som kommer upp först och se vart det leder.
Ex om du kommer på att köttbullar är dwt som spontant kommer upp och som du kanske är sugen på att äta. Köttbullar är kött, gjort på köttfärs och sen se om något av det som du brainstormar är det som kanske kan passa...
Tinii
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-01-17
Ort: Stockholm

Äta, hur och vad?

Inläggav Krillo » 2013-11-15 23:10:51

Gainer är väl bra om man inte vill ha mat. Dock är malto extremt snabba kolhydrater (GI 137) så det är kanske bättre med en MRP.

http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Gainer/Eiselt-MaxGain-Ultra-MRP.html
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Äta, hur och vad?

Inläggav Intressant » 2013-11-15 23:18:18

ajemen skrev:Jag har också haft mycket problem med aptiten. Jag kan känna mig hungrig men har ibland ingen aptit till att få i mig någon mat. Tror att det är lite psykosomatiskt för t.ex. om jag har ångest eller är orolig så är det som att äta med nåt konstigt motstånd i strupen, har typ svårt att tugga och svälja maten bl.a.

I alla fall, för att få i mig näring om jag har dålig aptit så går det bättre om jag väljer relativt näringsrik kost som lätt går ner, t.ex.: bananer, nötter, flingor med mjölk/yoghurt, bönor, proteindrinkar o.s.v. Försök att hitta sånt som är lätt för dig att få i dig och kombinera dessa livsmedel så att du åtminstone får en någorlunda näringsrik måltid, det är ju i alla fall bättre än nån halvmesyr som en godispåse + ett glas mjölk eller vad det nu kan tänkas bli istället.


Glömde bort att jag startade denna tråden.

Jo det här är just så det fungerar för mig. Det brukar bli mjölk, bananer, proteindrinkar. Jag har kört med nötter ett tag men gick över till jordnötssmör, på knäcke, det går lättare ner ner något att dricka. Jag har just sådana där problem som du säger med att tugga och svälja. Jag spyr inte upp saker, men det gör nästan ont i själen att svälja. Helt galet, vissa perioder, när jag har bra sömn/energi så kan jag äta 10 gg på en dag i perioder, då går jag ofta upp. Men sen dör det ut, så blir jag stressad av att tappa kilon och så kommer massa symtom upp.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Äta, hur och vad?

Inläggav Intressant » 2013-11-15 23:19:46

Krillo skrev:Gainer är väl bra om man inte vill ha mat. Dock är malto extremt snabba kolhydrater (GI 137) så det är kanske bättre med en MRP.

http://www.mmsports.se/Kosttillskott/Gainer/Eiselt-MaxGain-Ultra-MRP.html


Jag kör gainer men har ingen aning om att det var en bra metod, jag inbillar mig att jag inte får i mig något av värde med gainer.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in