Aspergers sluttande plan och om den fria viljan

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav msitua » 2009-08-09 7:46:14

Den förfärlige snömannen skrev:AS är mer komplext än så, men det finns ju en vilja att ändra på folks beteende för att passa samhället. Metoden för att bekämpa AS kommer att vara fosterdiagnostik eftersom AS är rent genetiskt.

Psykopaterna skiljer sig från AS-gruppen genom att deras beteende är skadligt för omgivningen. Det gäller framförallt de som får sina kickar med icke-kriminella metoder som affärer och politik. Vanliga kriminella psykopater blir ju inlåsta och hindras från att göra skada, de är inte så farliga. Jag tror att psykopater är kraftigt överrepresenterade på alla typer av maktpositioner och att det är den främsta orsaken till att samhället hela tiden blir mer auktoritärt och ojämlikt. Vi har ett samhälle som gynnar psykopater. För att få bort psykopaterna från alla maktpositioner och göra dem till en marginaliserad och föraktad grupp så måste tävlingsbeteende sluta löna sig och samhället måste bygga på förtroende istället för kontroll. Auktoritet och hierarkier måste ses som oacceptabelt oavsett vilka åsikter de företräder eftersom de drar till sig psykopater.

Jag är också determinist, arv och miljö avgör vem man blir. Människans genetik och den naturliga omgivningen skapar kulturen. Fri vilja är något som individen kan ha en upplevelse av men det är livsfarligt att prata om fri vilja i politiska eller vetenskapliga sammanhang.


Det här inlägget kan jag skriva under på.
Samhället måste förändras för att minska möjligheten för psykopater att utnyttja situationer men jag tycker verkligen det är ett sluttande plan om man "tvingar" i dem medicin att personlighetsförändras.
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 20:52:13, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav msitua » 2009-08-09 7:49:38

KrigarSjäl skrev:
Pikachu skrev:Mina tankar går till den senaste Xmen filmen, där dom hittade ett "botemedel" mot mutation.

Ja, det är vi som är mutanterna.

Vilken otäck tanke - att Xmen filmerna kan tillämpas i verkligheten.
Jag klarar inte att se Xmen jag tycker det är så otäckt när Prof Xavier manipuleras att döda alla mutanter.
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 20:52:13, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav msitua » 2009-08-09 8:16:07

KrigarSjäl skrev:I övrigt vänder jag mig mot en benhård determinism, jag anser att människan skapar sig själv. Dina val och dina handlingar påverkar vem du blir.


Hej, nu är jag klar i huvudet.
Du är beläst Krigarsjäl och har säker hört talas om alla argument förut.

Jag grundar min åsikt på:
1) LaPlace demon - om en varelse känner alla partiklars position, rörelse och "state" så kan denne veta alla händelser som kommer inträffa i universum.

2) Libets halva sekund - (ett beslut fattas en halv sekund innan försökspersonen blir medveten om det.)

http://amor.cms.hu-berlin.de/~h0998dgh/ ... consc.html

3) OM det är sant att det enbart finns 4 naturkrafter (gravitation, elektromagnetism, svag och stark kärnverkan) så kan INGEN händelse inträffa utan dem.

4) OM 3 är sann så finns det inga händelser som saknar orsak, varje händelse har en orsak inklusive människans tankar. ( 4) kan även vara sann om det finns fler naturkrafter men eftersom vi inte känner till fler kan vi ajournera detta resonemang)

5) OM 2 är sann så är det som du upplever som "jag" en åskådare som observerar din hjärnas beslut som redan är fattade.

6) en stor mängd människor är villiga att acceptera att andra djur handlar enligt instinkter och människan är enbart ett djur i mängden. För OM du accepterar att människan har "fri vilja" så måste du också acceptera att andra djur har "fri vilja" och då dyker en mycket spännande diskussion upp i vilket djur gränsen mellan rent robotlika tankar och fri tankar går.

Jag personligen är övertygad av de här argumenten men är öppen att ta in fler argument i beräkning om det visar sig i framtiden att den mänskliga hjärnan på något sätt kan "skapa" naturkrafter.

Jag kan även undvika efterverkningarna av 6) genom att säga att alla varelser har robotlika tankar inklusive människan, och de efterverkningar skulle ställa hela djurrättsrörelsen på sitt sluttande plan.

MVH
Robert
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 20:52:13, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav Koboshi » 2009-08-09 9:00:46

msitua skrev:
KrigarSjäl skrev:I övrigt vänder jag mig mot en benhård determinism, jag anser att människan skapar sig själv. Dina val och dina handlingar påverkar vem du blir.


......

Jag grundar min åsikt på:
......
.......

5) OM 2 är sann så är det som du upplever som "jag" en åskådare som observerar din hjärnas beslut som redan är fattade.

6) en stor mängd människor är villiga att acceptera att andra djur handlar enligt instinkter och människan är enbart ett djur i mängden. För OM du accepterar att människan har "fri vilja" så måste du också acceptera att andra djur har "fri vilja" och då dyker en mycket spännande diskussion upp i vilket djur gränsen mellan rent robotlika tankar och fri tankar går.

....

Jag kan även undvika efterverkningarna av 6) genom att säga att alla varelser har robotlika tankar inklusive människan, och de efterverkningar skulle ställa hela djurrättsrörelsen på sitt sluttande plan.

MVH
Robert


Är du en åskådare? Själv är jag en tänkande varelse ^_^.

Alla har en fri vilja att välja. Även djur men där sker mycket på inlärning/instinkt. Våra beslut grundar sig på erfarenhet och selektiv varseblivning. Vi kan räkna ut till stor del vad våra handlingar kommer att få för konsekvenser (mer eller mindre) och då kan vi ju välja hur vi skall agera och därmed har vi inga robot-tankar, även om vi AS gör saker på autopilot så är det ju ett val vi gjort. Vi kunde ju springa där ifrån ^_^.
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-04 20:52:13, redigerad totalt 1 gång.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Inläggav msitua » 2009-08-09 9:44:47

Koboshi skrev:
Är du en åskådare? Själv är jag en tänkande varelse ^_^.

Alla har en fri vilja att välja. Även djur men där sker mycket på inlärning/instinkt. Våra beslut grundar sig på erfarenhet och selektiv varseblivning. Vi kan räkna ut till stor del vad våra handlingar kommer att få för konsekvenser (mer eller mindre) och då kan vi ju välja hur vi skall agera och därmed har vi inga robot-tankar, även om vi AS gör saker på autopilot så är det ju ett val vi gjort. Vi kunde ju springa där ifrån ^_^.


Hej Koboshi

Det kan vara så att du missförstått vad jag menar.
Vi kan göra aktiva val, JA
Det är en skillnad på aktiva val och fria val.
Vi kan räkna ut konsekvenser, JA
En miniräknare kan också räkna ut konsekvenser.

Egentligen "vill" jag inte gå djupare in på denna sidospår men å andra sidan "vill" jag försvara mig mot ditt uttalande, därför det är så jag är programmerad att försvara mig.

Det jag menar med fria val är - "Möjligheten att handla annorlunda än vad man faktiskt handlar".

Låt mig ta just ditt uttalande som exempel.
Genom att vara Koboshi, kan du se dig själv skrivit på något annat sätt än vad du faktiskt skrev (i just det ögonblicket), kan du se dig själv i precis det ögonblicket du tryckte på "skicka" faktiskt inte trycka på "skicka". Om Libets experiment har rätt så beslutade din hjärna att ditt finger klicka på musknappen över webbknappen "skicka" en halv sekund innan händelsen inträffade.

============================================

min definition på fri vilja

"förutsatt att ALLA förhållanden är likadana, så kan ändå resultatet att bli annorlunda"*

eller kanske bättre

”i de fall där initialtillståndet är lika kan utfallet bli olika”

* det gäller inte om samma situation uppkommer två gånger efter varandra för då är
inte ALLA förhållanden likadana för man har den första gången att dra lärdom från

* ALLA förhållanden innefattar även att samtliga hjärnceller i den beslutsfattande har samma status

enligt min mening strider denna definition mot fysikens lagar då varje orsak (eller nät av orsaker) har en likadan konsekvens
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 20:52:13, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav msitua » 2009-08-09 9:48:29

Man skulle kunna göra en generalisering och säga att "mitt uttalande om att jag inte har en fri vilja orsakade dig att skriva att du har en fri vilja genom att du blev provocerad av att inte ha någon fri vilja"

Vilket leder till att jag måste be om ursäkt för att jag provocerade din fria vilja.
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 20:52:13, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav Koboshi » 2009-08-09 21:24:25

Lol inga problem ^_^ blev inte provocerad. Hävdar dock att man har en fri vilja att välja att göra nått eller inte. Om sedan det tar 1/2 sek för hjärnan att skicka informationen till fingret att trycka eller ej är irrelevant för mig ^_^

Edit:

Visst om du programmerar en mineräknare att räkna på konsekvenser utifrån ett givet mönster så kan den det men det stämmer väldigt sällan med verkligheten....
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Aspergers sluttande plan och om den fria viljan

Inläggav Alien » 2015-09-06 1:51:00

Jättebump!

Jag hittade den här tråden sent.

svt skrev:Psykopater som dödar och våldtar har fel på förbindelserna mellan delar av hjärnan som styr impulser och områden där känslor hanteras, enligt en ny studie. Detta väcker hopp om att botemedel ska kunna utvecklas i framtiden.

Nio psykopater som begått mord, dråp och upprepade våldtäkter ingick i studien som publiceras i tidskriften Molecular Psychiatry. Ett brittisk forskarlag upptäckte att de nio har "gropar" i vad som de beskriver som "vägarna" som sammanbinder hjärnområdena. Groparna saknas däremot hos de nio friska personerna som också ingick i undersökningen.
www.svt.se/nyheter/utrikes/psykopater-h ... -i-hjarnan

Skulle man kunna hitta ett botemedel mot psykopati? Bygga neuroner av stamceller?

Jag ser inga moraliska betänkligheter alls. Mördarna och våldtäktsmännen skulle lockas med att få komma ut ur fängelset om de gick med på detta. Annars finns ju inga incitament för dem.

De psykopater som är företagsledare och inte synligt kriminella, de har ingen diagnos och inget motiv. Så dem skulle man förstås inte komma åt.

Betr aspergare så skulle det förstås också vara frivilligt. Men jag tror de som upplever enbart lidande av sin AS skulle vara villiga till boten (genterapin?). Och de som vägrade? Ja, det skulle väl inte vara värre än för döva som vägrar att göra cochlearoperation. Vad jag vet har de inte drabbats av några repressalier.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Aspergers sluttande plan och om den fria viljan

Inläggav Alien » 2015-09-06 3:04:29

msitua skrev:
2) Libets halva sekund - (ett beslut fattas en halv sekund innan försökspersonen blir medveten om det.)

http://amor.cms.hu-berlin.de/~h0998dgh/ ... consc.html
----
5) OM 2 är sann så är det som du upplever som "jag" en åskådare som observerar din hjärnas beslut som redan är fattade.


Länken fungerar inte längre, men jag hittade detta på nätet om Benjamin Libets experiment:

Funderingar om filosofi skrev:Tor Nørrretranders bok "Märk världen - en bok om vetenskap och intuition", har ett mycket intressant kapitel om Benjamin Libets berömda experiment, som tycktes visa att hjärnan lurar oss att tro att vi har en fri vilja. När en försöksperson uppmanas böja ett finger när han får lust, så kan man se en "beredskapspotential" i hjärnan en halv sekund innan han gör det. Medvetandet om beslutet kommer först 0,2 sekunder före handlingen, vilket i och för sig innebär att man har en chans att ångra sig. Men själva beslutet tycks fattas av hjärnan och inte av medvetandet!

En annan märklig sak Libet fann var att vi upplever, att det medvetna beslutet togs en halv sekund tidigare än det faktiskt gjordes. Hjärnan behöver en halv sekund för att bearbeta sinnesintryck innan de skickas upp till medvetandet, men flyttar tillbaks upplevelsen den halva sekunden!
http://filosofifunderingar.blogspot.se/ ... ibets.html

Om det inte är vårt medvetande som fattar beslut, vad är det då? Vårt omedvetna? Vår instinkt? Betyder det att vi saknar fri vilja?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Aspergers sluttande plan och om den fria viljan

Inläggav plåtmonster » 2015-09-06 3:31:17

Hur vet man att man har mätt medvetandet korrekt i tid? och det kan mycket väl vara en successiv process som inte låter sig fastställas så deterministiskt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aspergers sluttande plan och om den fria viljan

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-06 5:00:43

Alien skrev:Skulle man kunna hitta ett botemedel mot psykopati? Bygga neuroner av stamceller?

Jag ser inga moraliska betänkligheter alls. Mördarna och våldtäktsmännen skulle lockas med att få komma ut ur fängelset om de gick med på detta. Annars finns ju inga incitament för dem.

De psykopater som är företagsledare och inte synligt kriminella, de har ingen diagnos och inget motiv. Så dem skulle man förstås inte komma åt.

Betr aspergare så skulle det förstås också vara frivilligt. Men jag tror de som upplever enbart lidande av sin AS skulle vara villiga till boten (genterapin?). Och de som vägrade? Ja, det skulle väl inte vara värre än för döva som vägrar att göra cochlearoperation. Vad jag vet har de inte drabbats av några repressalier.

Enligt min mening är psykopati dels ett föråldrat begrepp som råkar inkludera alltför breda folkmassor så som det har definierats. Många med asperger faller inom begreppet och likaså personer med schizotypa personligheter. Jag anser inte psykopati vara enbart strikt dåligt och jag ser ingen anledning att "komma åt" psykopater som är företagsledare eller så. Jag skulle tro att bedömningen av vem som är psykopat i hög grad kan komprometteras om bedömaren är mer empatiskt lagd än den bedömde. Vi behöver uberrationella individer också i vårt samhälle och jag själv har exempelvis mer en psykopatisk än en borderlinepersonlighet.

Jag håller med dig om att man givetvis ska låta en eventuell genterapi vara frivillig men samtidigt kan jämförelsen med hörselskada framstå att indikera att psykopati vore strikt nedsättande. Jag skulle hellre jämföra psykopatiska drag med aspergerdrag: de kan vara både positiva och negativa och även om det kan upplevas petigt är det ändå viktigt att minnas att behandla psykopati, även i som här teoretiska diskussioner, som mer neutrala egenskapssamlingar än vad man kan råka visa vid jämförelser med hörselskador. Men jag tror nog att vi tänker ganska lika i den här frågan; det är nog lite onödigt av mig att påpeka saken, men se det som att jag riktar mitt påpekande till läsarna :-)Happy
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Aspergers sluttande plan och om den fria viljan

Inläggav JaneLane » 2015-09-06 9:39:03

Alien skrev:Jättebump!

Jag hittade den här tråden sent.

svt skrev:Psykopater som dödar och våldtar har fel på förbindelserna mellan delar av hjärnan som styr impulser och områden där känslor hanteras, enligt en ny studie. Detta väcker hopp om att botemedel ska kunna utvecklas i framtiden.

Nio psykopater som begått mord, dråp och upprepade våldtäkter ingick i studien som publiceras i tidskriften Molecular Psychiatry. Ett brittisk forskarlag upptäckte att de nio har "gropar" i vad som de beskriver som "vägarna" som sammanbinder hjärnområdena. Groparna saknas däremot hos de nio friska personerna som också ingick i undersökningen.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/psyko ... -i-hjarnan

Skulle man kunna hitta ett botemedel mot psykopati? Bygga neuroner av stamceller?

Jag ser inga moraliska betänkligheter alls. Mördarna och våldtäktsmännen skulle lockas med att få komma ut ur fängelset om de gick med på detta. Annars finns ju inga incitament för dem.

De psykopater som är företagsledare och inte synligt kriminella, de har ingen diagnos och inget motiv. Så dem skulle man förstås inte komma åt.

Betr aspergare så skulle det förstås också vara frivilligt. Men jag tror de som upplever enbart lidande av sin AS skulle vara villiga till boten (genterapin?). Och de som vägrade? Ja, det skulle väl inte vara värre än för döva som vägrar att göra cochlearoperation. Vad jag vet har de inte drabbats av några repressalier.


Dom lär väl lösa lika mycket som Mengele.

Nej, man kan inte bota psykopati. Vi får bara hoppas på att alla som föds med en psykopat hjärna och bär på den klassiska warrior genen iallafall får en bra barndom.

Det finns "goda" psykopater. Exempel James Fallon. Anledningen till att han inte avrundar fredagsmyset med en late night killing spree är faktumet att hans barndom var bra.
JaneLane
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2015-05-08

Aspergers sluttande plan och om den fria viljan

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-06 9:55:11

JaneLane skrev:Nej, man kan inte bota psykopati. Vi får bara hoppas på att alla som föds med en psykopat hjärna och bär på den klassiska warrior genen iallafall får en bra barndom.

Det finns "goda" psykopater. Exempel James Fallon. Anledningen till att han inte avrundar fredagsmyset med en late night killing spree är faktumet att hans barndom var bra.

Det är samtidigt då särskilt fascinerande i mitt fall för jag ser mer hur jag har utvecklat vissa psykopatiska drag (obefintlig tillit till medmänniskor, rationalitet, effektivitet och viss hänsynslöshet m.m.) på grund av just vad jag har upplevt. Samtidigt känner jag igen drag hos min far men han har också haft en tuff barndom med socioekonomiskt grundad mobbning i grundskolan, en tandläkare som lärde honom att det fanns sadister redan när min pappa bara var 5 år gammal genom att dra ut en extra tand "medan han ändå höll på": allt utan bedövning m.m.

Själv har jag nog mer fått dragen från att dels ha levt under min fars stränga styre och hans tyranni men även genom sexuella övergrepp, fall av misshandel och odiagnosticerad asperger under gundskolan. Så i mitt fall rör det sig nog inte om den typen av genetiskt betingad psykopati ni diskuterar här, men samtidigt kan det göra det eftersom min far är så lik mig inom dessa områden. Det är som sagt fascinerande.

Jag är dock snäll även fast jag inte måste. Jag kanske inte platsar in i kriterierna ändå trots allt.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Aspergers sluttande plan och om den fria viljan

Inläggav caracara » 2015-09-06 11:04:53

msitua skrev:Man skulle kunna göra en generalisering och säga att "mitt uttalande om att jag inte har en fri vilja orsakade dig att skriva att du har en fri vilja genom att du blev provocerad av att inte ha någon fri vilja"

Vilket leder till att jag måste be om ursäkt för att jag provocerade din fria vilja.


Om man är s.k. "hård ( absolut) determinist" så kan man eg. inte meningsfullt t.ex. be om ursäkt eftersom man inte har något ansvar för sina handlingar. Det blir ju väldigt tetigt att vara mska då.
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Aspergers sluttande plan och om den fria viljan

Inläggav plåtmonster » 2015-09-07 7:40:07

Gripandekylig skrev:Det är samtidigt då särskilt fascinerande i mitt fall för jag ser mer hur jag har utvecklat vissa psykopatiska drag (obefintlig tillit till medmänniskor, rationalitet, effektivitet och viss hänsynslöshet m.m.) på grund av just vad jag har upplevt.
Fast om man är högt intelligent och får dåliga upplevelser i bagaget så är det väl inte heller ett orimligt resultat? (Kan tänka mig att det är dessa upplevelser som spökar i andra trådar du skriver) En psykopat lär däremot tycka om att utsätta andra för smärta i olika former för att se vad som händer och allmänt utsätta folk för helt onödigt lidande bara för att det behagar dom.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aspergers sluttande plan och om den fria viljan

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-07 8:42:03

plåtmonster skrev:
Gripandekylig skrev:Det är samtidigt då särskilt fascinerande i mitt fall för jag ser mer hur jag har utvecklat vissa psykopatiska drag (obefintlig tillit till medmänniskor, rationalitet, effektivitet och viss hänsynslöshet m.m.) på grund av just vad jag har upplevt.
Fast om man är högt intelligent och får dåliga upplevelser i bagaget så är det väl inte heller ett orimligt resultat? (Kan tänka mig att det är dessa upplevelser som spökar i andra trådar du skriver) En psykopat lär däremot tycka om att utsätta andra för smärta i olika former för att se vad som händer och allmänt utsätta folk för helt onödigt lidande bara för att det behagar dom.

Nej det är väl bara en fördom? Är det inte så att folk blandar ihop psykopati med sadism men att psykopater egentligen bara är uberrationella varelser vilka, då de granskas av blott något mer emotionellt styrda individer, kan framstå som illvilliga - trots att de bara agerat till högre grad logiskt genomtänkt än etiskt medmänskligt?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Aspergers sluttande plan och om den fria viljan

Inläggav Alien » 2015-09-08 15:27:19

Nej, psykopater är inte bara överrationella (låter snarare som en aspergervariant). Inte är de alltid särskilt rationella, de kan gripas av irrationellt raseri. Psykopat ska vara någon som har tre presonlighetsstörningar (narcissistisk ps, antisocial ps och borderline ps).

Utmärkande för psykopater är att de är skadliga för sina medmänniskor även om de inte är våldsamma. En psykopat på jobbet skadar sina kolleger och företaget. Allra skadligast är en psykopatisk chef.

En psykopat är en person som saknar förmågan till empati och är utan samvete. Psykopati är en personlighetsstörning som är svår att diagnostisera. Ofta vet personer med störningen att de skiljer sig från normal befolkningen. De ser sig dock oftast inte som sjuka utan bara som mera intelligenta än omgivningen. De anser ofta att de sociala spelregler som gäller i ett samhälle gäller för alla utom dom själva.
http://www.psykopat.se/psykopat.php

En psykopat kan i bästa fall vara både trevlig och hjälpsam - när det passar hen.
dokumentaren-vem-ar-psykopat-med-james-fallon-t25886.html
psykprof-psykopat-james-fallon-intervjuad-i-skavlan-pa-svt-t42196.html

Men ofta är psykopaten illvillig bara för att hen kan. Hen vill känna sin överlägsenhet:
dokumentar-jag-en-psykopat-sam-vaknin-t14958.html

Speciellt svårt kan det vara att upptäcka den kvinnliga psykopaten:
de-supertrevliga-kan-vara-bedragare-och-psykopater-t20803.html

Mer om kluster B ps (dit psykopati hör):
kluster-b-personlighetsstorningar-farliga-relationer-t13405.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Aspergers sluttande plan och om den fria viljan

Inläggav notwoodstock » 2019-04-17 5:43:56

*bump*

Jag hittade denna intressanta tråd.

Utan att nu koppla den till mig själv, så vill jag i alla fall påpeka att kristendomen har något kallat predestinationsläran. I min egen glädje över att mycken diskussion om denna finns att läsa, kan jag dock påpeka att begreppet rättfärdiggörelse behövs för att i mitt liv, få mig försäkrad om att Gud och Kristus varit med.

Och sedan förstår jag nu att:

/bibelord:/
Spoiler: visa
“Då sade Jesus till de judar som hade satt tro till honom: »Om I förbliven i mitt ord, så ären I i sanning mina lärjungar; Och I skolen då förstå sanningen, och sanningen skall göra eder fria.»”
‭‭Johannes‬ ‭8:31-32‬ ‭(1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in