Aspergers och Narcissistisk - Schizoid PS

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aspergers och Narcissistisk - Schizoid PS

Inläggav William » 2008-02-19 13:56:33

Hej!

Jag vill diskutera likheter och skillnader mellan Aspergers och Narcissistisk- Schizoid PS.

Jag har haft en lång och intensiv kärleksrelation med en tjej som jag är övertygad om lider av någon av dessa diagnoser. Frågan är vilken/vilka?

Det vore ovärderligt att diskutera detta med människor med egna kunskaper- och/eller erfarenheter i dessa ämnen. Jag vill förstå min flickvän och jag vill att hon ska förstå mig.

Jag lider själv av diagnosen Borderline/Bipolär.
Senast redigerad av William 2011-05-04 11:45:12, redigerad totalt 1 gång.
William
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2008-02-19
Ort: Stockholm

Inläggav rdos » 2008-02-19 15:00:46

När jag körde SPQ-A i Aspie-quiz för ett tag sedan så var korrelationen med Aspie poäng 0.65. SPQ-A mäter "schizotypal personality", vilket ligger nära schizoid och schizofreni. Det finns m.a.o. stor överlappning mellan AS och schizoid / schizotypal.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:45:12, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-02-19 15:09:01

Ett av DSMs diagnoskrav för Asperger är:

"Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda."

Jag vet dock inte om schizoid personlighetsstörning räknas in som ett sådant fall.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:45:12, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Hermann » 2008-03-02 18:09:43

Kvasir skrev:Ett av DSMs diagnoskrav för Asperger är:

"Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda."

Jag vet dock inte om schizoid personlighetsstörning räknas in som ett sådant fall.


I så fall ytterligare ett bevis för att jag inte har asperger eftersom jag har extremt tydliga drag av narcissistiska, schizoida personlighetsstörningar.

Att leva med psykiska problem är jobbigt, att ha problem med samhället och människor. Det blir ännu jobbigare när man är feldiagnostiserad sen barndomen och aldrig fått rätt hjälp. Bara felaktig hjälp som haft motsatt effekt.

Mitt liv hade varit enklare om jag fått en diagnos jag kunnat acceptera och identifiera mig med. Då hade jag troligen kommit någonstans.

Manodepressiv, schizoid, narcissistisk, uppförandestörning som barn, psykisk sadist och massochist.
Allt detta stämmer på mig, så får man diagnosen "asperger" och får hela sitt liv förstört.

Bara ordet asperger har en förlamande effekt på mig. Det inger hopplöshet och får mig att förlora mig själv i desperata tankar om att jag aldrig kommer bli förstådd av varken vården eller en annan människa.
Jag vet 100% säkert att jag inte har aspergers syndrom.

Nu har t.o.m min fysiska hälsa börjat svikta av snart ett decennium av tung depression och ett mer och mer isolerat beteende. Blir sjuk av dagsljus, har återkommande smärtor i bröstet och armen, tung i huvudet, ögonen känns infekterade och jag tar citodon regelbundet bara för att klara smärtan.

Pressar mig själv till utmattning varje dygn, som för mig är allt mellan 16-30 timmar, inte 24. Är ibland så övertrött att det känns som om en hjärnblödning är nära förestående, känns som om jag ska dö när jag väl somnar för att jag är totalt speedad i hjärnan, trots att kroppen snarast är död.

Det går inte att leva som så djupt missförstådd och feldiagnostiserad. Jag har ingen styrka kvar till att förverkliga mina drömmar.
Miljontals människor dör av ohälsa och jag är en av dem.
Senast redigerad av Hermann 2011-05-04 11:45:12, redigerad totalt 1 gång.
Hermann
Bannad
 
Inlägg: 98
Anslöt: 2007-12-10

Inläggav Kvasir » 2008-03-02 18:20:23

Hermann, om det är länge sedan du fick AS-diagnosen så kanske det är läge att i alla fall diskuterara möjligheten att du har blivit feldiagnosticerad med någon professionell. Så kan den personen bedöma rimligheten av feldiagnos och ta ställning till ev. ny utredning.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:45:12, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav lost » 2008-03-02 18:40:12

@Hermann
Crazy shit. Antagligen skulle en rätt diagnos bättre leda till medicinering, men sådant hjälper ju bara med de kliniska problemen.

Att hitta något som både är meningsfullt och rewarding kan vara svårt. Man bör nog ändå försöka med det.

Om livet är meningslöst och beyond reparatition så finns det väl inte så många andra alternativ än att droga sig bort. Självmord är knepigt eftersom det finns en oerhört stark överlevnadsvilja djupt programmerad i hjärnan. Många sk. "sjävmordsförsök" är dock "rop på hjälp" - då är det väl mer rationellt att "ropa på hjälp" på ett mer konstruktivt sätt istället för halvmesyrer.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Återgå till Aspergare och vården



Logga in