Aspergers och Borderline
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Aspergers och Borderline
Först lite bakgrund: Jag har genomgått hela min utredning, psykologen har pratat med min mamma och det enda som stod mellan mig och min efterlängtade diagnos var ett samtal med min pappa. Då blir han häktad. Nu har han varit det i typ en månad, och jag börjar tappa tålamodet. Psykologen säger att det nog inte går att fastställa vad jag har utan att prata med honom först, och jag vet inte riktigt hur fängelser ser på psykologsamtal utifrån. Jag saknar även övrig släkt med pappas insikt i min intressanta barndom.
Så jag letar efter andra saker som kan underlätta psykologens jobb lite, och jag fick nyligen reda på att min lillebror har fått diagnosen Borderline. Är det något jag borde tala om för min psykolog? Är Borderline och AS "släkt" så att säga, alltså ökar hans diagnos mina chanser att ha AS?
Sen, min stackars psykolog fick ringa min mamma på behandlingshem för alkoholister och narkomaner, och nu kanske hon får ringa min pappa i fängelset. Alltså, jag VET att det jag har inte har uppstått pga min barndom, men finns det en chans att hon avfärdar mina symptom som följd av okonventionell uppväxt? För då blir jag sur.
Så jag letar efter andra saker som kan underlätta psykologens jobb lite, och jag fick nyligen reda på att min lillebror har fått diagnosen Borderline. Är det något jag borde tala om för min psykolog? Är Borderline och AS "släkt" så att säga, alltså ökar hans diagnos mina chanser att ha AS?
Sen, min stackars psykolog fick ringa min mamma på behandlingshem för alkoholister och narkomaner, och nu kanske hon får ringa min pappa i fängelset. Alltså, jag VET att det jag har inte har uppstått pga min barndom, men finns det en chans att hon avfärdar mina symptom som följd av okonventionell uppväxt? För då blir jag sur.
Senast redigerad av guilliotine 2011-05-04 23:36:48, redigerad totalt 1 gång.
- guilliotine
- Anslöt: 2009-10-15
Du får göra tester, där ser man om man har ojämn begåvningsprofil. Jag tror inte man har det vid borderline. Men såklart kan man ha både AS och borderline samtidigt. Läs på och skriv upp vad du tycker passar på dig och inte och visa för psykologen.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:36:48, redigerad totalt 1 gång.
Så jag kommer få göra fler tester pga av min brors diagnos? Jag tror alltså inte att jag har Borderline, endast AS, och vill veta om min brors diagnos kan underlätta att jag får min AS-diagnos. Jag har som sagt redan gjort min utredning, med alla tester och imtervjuer och allt, det var bara samtalet med min pappa som saknades, vilket blir lite knepigt nu.
- guilliotine
Ursäkta, men hur vet du det?Alltså, jag VET att det jag har inte har uppstått pga min barndom
Jag tror fängelserna är positiva till att de intagna pratar med psykologer om familjeproblem. Bättre kontakt med familjen minskar troligen risken att de åker in igen.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:36:48, redigerad totalt 1 gång.
För att jag kommer ihåg att jag var likadan och kände likadant långt innan jag uppfattade att något var konstigt med min familj. Jag säger inte att uppväxten inte påverkat mig, men just de drag som jag vill få utredda och som jag är säker på är AS, de har alltid funnits där.
- guilliotine
Jag tror inte att det spelar roll om du har en bror på borderline för att få Asperger. Däremot, om du har någon släkting som har Asperger eller drag av det...
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:36:48, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-02-28
Återgå till Aspergare och vården