Aspergerdiagnosen
2 inlägg
• Sida 1 av 1
Aspergerdiagnosen
På sidan med överskriften "Definitioner av Asperger" står det:
Hej, jag är Pinocchio, en tjej på 50, och är ny här.
Jag har en fråga:
På sidan "Definitioner av Asperger" står följande:
"För att diagnostisera Aspergers syndrom enligt DSM-IV-TR används i huvudsak två kriterier:
1. Allvarlig begränsning i förmågan till ömsesidigt socialt samspel.
2. Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter"
I böcker och artiklar där folk beskriver sin Asperger, berättar de att de inte förstår sociala koder (förmågan till socialt samspel) och de berättar om sina intressen och om att de är som besatta av att planera och att lägga allting ordentligt i noggrant sorterade högar.
Vad jag sällan eller aldrig fått läsa om är de begränsade, repetitiva och stereotypa beteendena och rörelsemönstren.
Har man över huvud taget Aspergers syndrom om dessa saknas?
Berätta gärna om era erfarenheter beträffande dessa symptom.
Hej, jag är Pinocchio, en tjej på 50, och är ny här.
Jag har en fråga:
På sidan "Definitioner av Asperger" står följande:
"För att diagnostisera Aspergers syndrom enligt DSM-IV-TR används i huvudsak två kriterier:
1. Allvarlig begränsning i förmågan till ömsesidigt socialt samspel.
2. Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter"
I böcker och artiklar där folk beskriver sin Asperger, berättar de att de inte förstår sociala koder (förmågan till socialt samspel) och de berättar om sina intressen och om att de är som besatta av att planera och att lägga allting ordentligt i noggrant sorterade högar.
Vad jag sällan eller aldrig fått läsa om är de begränsade, repetitiva och stereotypa beteendena och rörelsemönstren.
Har man över huvud taget Aspergers syndrom om dessa saknas?
Berätta gärna om era erfarenheter beträffande dessa symptom.
Senast redigerad av Pinocchio 2011-05-04 22:46:43, redigerad totalt 1 gång.
Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter
Detta ÄR exempelvis specialintressen, att äta samma mat varje dag, titta på saker som snurrar, vilja ha ett dagsschema som är samma utan oförberedda aktiviteter, sitta och gunga fram och tillbaka eller göra vissa rörelser med händerna, så kallade stims, som kan minska ångest.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor