Asperger - väntat 2 år på utredning av BUP

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger - väntat 2 år på utredning av BUP

Inläggav FamiljenM » 2009-12-11 18:49:21

Mitt första inlägg. Hej.

Jag har i många år trott att min son har haft "någonting".
För 2 år sedan tog jag kontakt med bup och fick då stå i kö i 1 år. När 1 år gått, fick jag till ett möte med bup. Men på detta möte var bara jag och 2 från bup. De ansåg att min son inte mådde alltför dåligt så jag skulle kontakta dem om det blev värre. De ville inte ens träffa honom.
Nu, efter att sonen rispat sig i armen, pga att han gjort något dumt, så ville de träffa honom. Han har, enligt psykologen, troligtvis asperger och nu måste vi vänta 1 år till innan de utreder honom. Va? Jag blir galen snart. Det är alltså 1 års väntetid på utredning.

Under denna tid ska skolan utreda vad han behöver hjälp med, vi föräldrar ska gå på rådgivning och sonen hos en som ska hjälpa honom att komma ihåg saker själv.
Jag undrar om detta är vanligt? Ska skolan utreda innan diagnos? Nu går sonen på en friskola, så jag vet inte än hur det går till.

Saker om min son.
* inte social med jämnåriga, endast vuxna.
* extremt intelligent - OM ämnet intresserar honom.
* han har ett annat språk än jämnåriga, vuxet med många äldre ord.
Tex. När han skulle hälsa på en klasskompis: - Herr Nilsson förmodar jag?.
* vill helst bara vara hemma och spela spel, titta på tv.
* äter inte sånt han inte sett tidigare, och maten får inte vara ihopmosad.
* vill inte klä sig i vad som helst, HATAR huvtröjor. Vill gärna ha samma kläder som tidigare, när han var mindre ville han bara vara klädd i polarn och pyrets randiga kläder.
* tycker inte om att röra sig för mycket, räknar ut den närmsta vägen dit han ska. Antingen för att vinna tid eller energi. Är han sen, kan han dra använda mer energin.. Detta är hans egna ord, inte mina.
* förstår inte att han sårar andra, berättar gärna om någon har missat att borsta tänderna.
* blir inte hungrig förrän 17 - 18 på eftermiddagen, jag har testat. Detta gör att jag får göra iordning frukost mm. Då äter han, inte om han ska göra det själv.
* språkpolis. Blir galen om någon säger fel eller uttalar fel. Han kan tex inte använda MSN. Han sitter bara och rättar den som messar honom. Man måste skriva ut hela ord och rättstavat, enligt han. Ingen vill därför prata med han på msn. Fattar inte hur systrarna kan sitta och messa varandra i samma rum, varför pratar ni inte?
Senast redigerad av FamiljenM 2011-05-04 23:16:32, redigerad totalt 1 gång.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav MsTibbs » 2009-12-11 19:50:18

Skolan har skyldighet att anpassa sig för eleven även utan diagnos, men ibland behövs diagnosen (och mer därtill) för att få något att hända.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:16:32, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Åberopa vårdgarantin!

Inläggav miklan » 2010-01-12 1:54:30

Vår son har precis fått diagnosen Aspergers. Vi har "harvat" på BUP i 9 (nio) år och de har hela tiden gått på sociala orsaker. Till slut fick vi igenom en BAS-utredning i skolan och skolläkaren skrev en remiss till Neuropsyk., där jag bad henne skriva att vi åberopar vårdgarantin. Detta var 2-3 månader sedan och nu, snart 16 år gammal är han äntligen utredd.
Senast redigerad av miklan 2011-05-04 23:16:32, redigerad totalt 1 gång.
miklan
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2010-01-11

Inläggav Inger » 2010-01-12 3:45:09

Hej och välkommen, familjen M.

Betr utredning och sånt vet jag inte, jag har inga barn och fick diagnos först som vuxen, men jag känner jätteväl igen så gott som allt du beskriver om sonen. Låter typiskt aspigt alltihop.

Hoppas det löser sig för er, helt sjukt att ni ska behöva vänta ett år till! Hur var det med vårdgarantin?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:16:32, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kati » 2010-01-12 15:46:49

Vi var inskrivna på Bup i lite dryga 2 år innan de tyckte det var dax att utreda. Då var det bara vi föräldrar som "gick" där. Innan Bup utredde gjorde basteamet på skolan en utredning. Och de remitterade oss tillbaka till Bup (suck). Men sen när det väl kom igång så gick det rätt fort, ca 3 månader från gång 1 till diagnos beskedet.
Senast redigerad av Kati 2011-05-04 23:16:32, redigerad totalt 1 gång.
Kati
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2009-11-08
Ort: Solna

Inläggav A » 2010-01-12 23:48:50

Typiskt bup i Sundsvall. Ändå är de nog bättre nu efter en del rabalder kring deras tidigare bristande kompetens.
Tjata! Det kan hjälpa.
Ring verksamhetschefen och påtala att de försinkat utredningen under lång tid pga sin egen brist på kunskap
Osv, kör hårt, det är ibland det enda som hjälper.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in