Asperger överdiagnostiserat

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Roboten » 2020-04-13 10:54:24

Hej!

Lite funderingar från mig

Hur många personer är det som får diagnosen asperger som egentligen inte är en aspie? Sedan när man säger att någonting är individuellt så går man emot poängen av diagnoskriterier för att om någonting är så pass individuellt så är det främst individens problem, för hur kan man ge en person sagda diagnos om själva symptom är så pass individuellt att alla kan lika gärna ha det? Exempelvis Jockboi, hur fan fick han diagnosen asperger? Han är bara en dum neurotyp och det lustiga är många aspies jag mött tänker precis som neurotyper, poängen med asperger är en annorlunda neurologisk struktur som ska innebära unikt sätt att tänka på främst och reaktion mot stimuli gentemot då, neurotyper som reagerar likadant

Jag tycker inte att autism och asperger har någonting med varandra och göra utom att asperger är mer av personlighet än någonting annat när autism har mycket större kognitiva problem såsom iq vilket med asperger ska ha relativ "hög"

Sedan stör jag mig på nåt enormt när man säger att någon "har" asperger när det faktiska är att man ÄR en asperger. Asperger är genetiskt och det enda sättet man kan "få" ska då vara igenom skada av huvudet men dock långsökt imo
Roboten

Anslöt: 2018-08-21

Inläggav antonius » 2020-04-13 11:55:00

Det är väl lite olika genom åren det här med diagnoser och har skiftat vad som är en så kallad "slaskdiagnos", när jag var ung var det väldig många som var diagnostiserad med schizofreni, men jag är övertygad om att många bland dem har snarare nåt inom spectrat... :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Chilehead » 2020-04-13 23:35:53

Roboten skrev:
Sedan stör jag mig på nåt enormt när man säger att någon "har" asperger när det faktiska är att man ÄR en asperger. Asperger är genetiskt och det enda sättet man kan "få" ska då vara igenom skada av huvudet men dock långsökt imo

Håller inte med eftersom man har Aspergers Syndrom på samma sätt som man har Downs syndrom, man är inte en Downs.
Men om man skulle kalla personer som har Downs syndrom för "downies" så i det fallet är man det på samma sätt som man är en Aspie.
Jag är en Aspie men inte Asperger
Jag har Tourettes syndrom men är inte Tourette
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav Micke » 2020-04-16 20:56:24

Roboten skrev:Jag tycker inte att autism och asperger har någonting med varandra och göra utom att asperger är mer av personlighet än någonting annat när autism har mycket större kognitiva problem såsom iq vilket med asperger ska ha relativ "hög"

Autism och asperger flyter ihop, det visar ju diagnosen högfungerande autism om inte annat. Och IQ-kriteriet för asperger är att den skall vara minst på normalnivå, och inte att den måste vara hög som du påstår.

Man väljer själv om man vill identifiera sig som en asperger/aspergare/aspie eller inte. Själv tycker jag inte längre att det fyller någon vettig funktion, speciellt inte att utanför aspergersfären kalla sig för något utav detta. Men vill man alienera sig från andra så kan det väl vara bra.

Och visst kan man säga att man har asperger även fast att det är medfött. Man kan också säga det även om man ser det som en personlighetstyp, men jag tycker själv att det rimmar lite dåligt med den synen (vilken jag alltså delar med dig) och brukar därför ofta enbart säga att jag har en aspergerdiagnos när det är motiverat att nämna detta.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Liljan » 2020-04-20 18:15:43

Har du läst diagnoskriterierna för Asperger och autism? Den stora skillnaden är att de med Asperger inte har försenad talutveckling. Asperger togs bort i DSM 5 just försatt diagnoserna är så lika, troligtvis kommer Asperger försvinna i ICD också. Utvecklingsstörning är en tilläggsdiagnos som inte ingår i autism.

När man säger att det är individuellt menar man inte att alla kan ha det utan att det finns flera diagnoskriterier och få uppfyller alla kriterier två personer med Asperger kan alltså ha helt olika problem. Asperger kan vara olika gravt också, vissa bor själv utan hjälp andra bor på gruppboende och klarar inte ens av daglig verksamhet.

Jag stör mig på folk rättar när man säger att man ÄR aspergare, de tycker att ingen är sin diagnos, det är inte upp till dem att bestämma hur andra identifierar sig. Jag tycker inte det är fel att man säger att man HAR asperger, man säger att man har en sexuell läggning också och det är också medfött och en del av personligheten. Att man har något betyder inte att man måste ha fått det efter födseln.

Kan också tillägga att jag är atypisk autist och inte har en Aspergerdiagnos. Jag har normalt IQ, bor själv och behöver inget stöd från samhället.

Diagnoskriterier Asperger i ICD 10: https://www.autism.se/diagnoskriterier%5E2
Diagnoskriterier autism i ICD 10: https://www.autism.se/diagnoskriterier
Diagnoskriterier autism i DSM (Asperger är ihopslaget med autism och finns inte som egen diagnos) http://habilitering.se/om-autismspektru ... ier-autism
Liljan

Anslöt: 2013-01-17

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in