Asperger och medicinering

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och medicinering

Inläggav marcooleo » 2013-05-22 23:22:11

På tal om Stilnoct, för mig fungerar de endast två veckor sen är de helt verkniningslösa. En gång gjorde jag en dum grej och tog tre st istället för en då jag var irriterad över att medicinen var värdelös, det som hände var att på morgonen så vknade jag på golvet och visste inte var jag var, tittade mig omkring och jag hade lagt mig på golvet av kortsidan på sängen, och tydligen hämtat en filt ifrån soffan i vardagsrummet, när jag gick in i köket så hade jag prydligt lagt mina gå-stavar på golvet...knepigt att det kan hända såna saker, går aldrig i sömnen annars
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Asperger och medicinering

Inläggav Lindansare » 2013-05-22 23:34:52

Njä - det går inte att medicinera bort AS, däremot sidoeffekter av AS så som problem med uppmärksamhet, humörsvängningar, depression, sömnproblem mm (Vad det nu är man har problem med).

Jag har stora problem med humörsvängningar och aggressivitet och äter antidepressiv medicin mot detta. Det fungerar bra. Jag är mer jämn i humöret, hetsar inte upp mig så ofta, och har även ett mindre snabbt tempo och en något bättre uppmärksamhet (har en uppmärksamhetsstörning också).

Min läkare säger att enligt hans erfarenhet är det svårt att medicinera personer med AS efetersom man vet för lite om orsaken till AS. Det är därför svårt att veta hur personer med AS kommer att reagera på olika typer av medicin (jämfört med NT:s). Det krävs oftare att man får prova sig fram lite mer enligt honom.

Det är ju upp till var och en om man vill medicinera. Jag är rätt skeptisk till mediciner och kemiska preparat över lag och tänker mig för innan jag tar alvedon osv. Jag kanske skulle kunna bli ännu bättra hjälpt av annan medicin men har valt att det jag äter nu är "good enough".
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Asperger och medicinering

Inläggav Guponti » 2013-05-22 23:57:46

Ett tag hällde maskineriet ner risperidon i låg dos i min råtta, men jag upplevde att det tog udden av min aspighet. Så jag la av.
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Asperger och medicinering

Inläggav Halveringstid » 2013-05-23 4:06:01

Jag vill bara poängtera att man inte går i sömnen om man skulle ta lite för mycket stilnoct, utan att det är en minneslucka kombinerat med det dåliga omdöme och de dåliga idéer man får av för stora doser av allt som agerar på benzodiazepin-siterna på GABA A receptorerna (till viss del gäller detta alla GABA agonister).
Halveringstid
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2013-05-23

Asperger och medicinering

Inläggav Richard » 2013-05-23 17:07:09

sirap skrev:
Richard skrev:Jo, jag fick Imovane. Bad om Stilnoct, men den var lättare att bli knasig av. O eftersom läkaren vet att jag ibland dricker alkohol på mina mediciner, så ville han inte skriva ut Stilnoct.

Tycker nog att det var bra beslutat, Stilnoct har börjat skrämma mig.

Ibland funkar det som det är tänkt, ibland ligger jag i timmar och undrar varför det känns som om jag svävar gravitationslöst i ett akvarium. Det blir ju inte direkt någon sömn då, även om det är en absurd komik i upplevelsen - men mediciner som verkar slumpmässigt och håller en vaken när de är tänkta som sömnmedel, det är något skrämmande i det. Tänker spontant på en insändare, någon som hade fått en annan medicin visserligen men som hade en underlig dröm om sauterad Ecco-sko. Det var ju en säregen dröm, tyckte hen, tills hen skulle äta frukost. Undrar just hur hen fick skosuleresterna ur stekpannan. Det var ju inte bara drömlikt...

Jo, jag vet vem det var som stekte sin sko. Han hade fått Rohypnol (Flunitrazepam), men risken att hamna i sådana tillstånd var större på Stilnoct än Imovane.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Asperger och medicinering

Inläggav Halveringstid » 2013-05-23 17:15:47

Jo Imovane är betydligt svårare att få minnesluckor av. Av Stilnoct och Flunitrazepam är nog stilnoct den som ligger högst (kanske högst av alla benzodiazepiner/z-analoger) i risk för minneslucka. Kombinerar man detta med alkohol är Stilnoct är det nästan en garanterad blackout.
Halveringstid
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2013-05-23

Asperger och medicinering

Inläggav kiddie » 2013-05-23 18:54:50

Allergisk mot stilnoct lite synd, den funkade bra för mig. Min läkare som jag hade ett tag var dock väldigt emot den för att man kan göra konstiga saker. Jag har hört väldigt udda saker. Men det konstigaste jag har gjort är att äta en klump häftmassa. Vilket iofs inte är direkt normalt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och medicinering

Inläggav LostInAForest » 2013-05-24 9:17:11

gud så märkligt, när jag har provat stilnoct har det hänt... exakt ingenting.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Asperger och medicinering

Inläggav kiddie » 2013-05-24 16:42:26

Man kan vara immun mot stilnoct. Det är tydligen vissa som är det, alltså ingen gradskillnad i effekt utan de känner inget alls hur mycket de än får.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och medicinering

Inläggav Moonflower » 2018-01-23 16:30:36

Vet någon om man kan man få Subutex utskrivet mot AS utan att hamna i LARO programmet då det är för missbrukare.
Finns det någon annan medicin liknande Subutex man kan få utskrivet som behandling för AS?
Iktoviril verkar vara den bäst fungerande medicinen tillsammans med Stilnoct mot AS men i vilka doser fungerar dom bäst?
Moonflower
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2018-01-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in