Asperger och att vara fysisk

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och att vara fysisk

Inläggav aspergerseasd » 2020-12-20 13:44:22

Min sånglärare sa till mig att jag måste vara mer fysisk när jag talar eller sjunger. Ibland blir det lite som att jag behöver lite skådespeleri. Jag kan inte förklara detta här. De flesta sånglärare ber dig att bara stå still framdör ett piano och sjunga. Det är mycket roligare att ha lite skådespeleri också. Jag är inte säker på att detta är en asperger-problematik. Kanske måste vissa aspergare agera mer fysiskt. Det fungerar verkligen inte annars för många av oss.

Jag känner till en kille som kan imitera Mick Jagger eller Bee Gees men inte sjunga annars. Han och jag måste förmodligen vara mer fysiska vilket kan bli ganska komisk ibland. Kanske har detta att göra med hypo och hyper som är mycket vanligt hos aspergare. Mycket av våra problem finns inte ens med i diagnoskriterierna. Denna aspekt av diagnosen talas det sällan om. De flesta sånglärare missar den fysiska aspekten som är så viktig. Att lära sig någon verkar handla mycket om att sitta eller stå still och vara en lydig elev som imte skall vara sig själv.

Vad har ni för erfarenheter?
aspergerseasd
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2020-12-20

Asperger och att vara fysisk

Inläggav Chrilleb » 2020-12-20 14:07:35

Hej TS , @aspergereasd.



Intressant tråd, har själv gått hos logoped. Jag känner igen mig, att inte "leva ut" , eller agera på scenen, jag borde röra på mig mera kanske ? Den känslan... ( Gick 10 gånger hos min logoped som även är sångerska ).
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Asperger och att vara fysisk

Inläggav aspergerseasd » 2020-12-20 18:48:17

Chrilleb skrev:Hej TS , @aspergereasd.



Intressant tråd, har själv gått hos logoped. Jag känner igen mig, att inte "leva ut" , eller agera på scenen, jag borde röra på mig mera kanske ? Den känslan... ( Gick 10 gånger hos min logoped som även är sångerska ).

Min sånglärare tror jag har jobbat som logoped.
Vanliga sånglärare tror att man är bättre på det fysiska eller att man inte är skådespelartypen.
Är detta en asperger-problematik?
aspergerseasd
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2020-12-20

Asperger och att vara fysisk

Inläggav Micke » 2020-12-20 23:56:10

Jag tänker att det är typiskt AS att inte vara fysisk utav sig. Bland annat har vi ju det här med bristande kroppsspråk och ansiktsmimik.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Asperger och att vara fysisk

Inläggav sussi83 » 2020-12-21 3:02:02

Dålig på att imitera, och saknar nästan mimik.
Vissa får det svårt att läsa av mig pga detta, skit samma känner jag.
Varför skulle det vara nödvändigt om man ändå inte umgås.
Skulle i huvud taget inte kunna spela bra på en scen.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Asperger och att vara fysisk

Inläggav aspergerseasd » 2020-12-21 13:59:47

Micke skrev:Jag tänker att det är typiskt AS att inte vara fysisk utav sig. Bland annat har vi ju det här med bristande kroppsspråk och ansiktsmimik.

beror inte detta ganska mycket på att man inte har tränat på detta?
Just nu tränar jag på detta och ser hur jag blir bättre på sånt här. Aspergare som är bra på just sånt här har nog tränat ganska mycket. "Normala" personer kanske inte behöver lika mycket träning.

sussi83 skrev:Dålig på att imitera, och saknar nästan mimik.
Vissa får det svårt att läsa av mig pga detta, skit samma känner jag.
Varför skulle det vara nödvändigt om man ändå inte umgås.
Skulle i huvud taget inte kunna spela bra på en scen.

imitera?
aspergerseasd
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2020-12-20

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in