Aspergerdiagnos för- och nackdelar (enkät)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aspergerdiagnos för- och nackdelar (enkät)

Inläggav nyfiken74 » 2014-12-20 14:04:16

Vi är två högskoleelever som arbetar med ett fördjupningsarbete om diagnosens makt, vi skulle vara tacksamma om ni ville hjälpa oss att besvara tre frågor. Du är garanterat anonym och behöver endast svara på det du vill.

- Vilken/vilka neuropsykiatriska har du och hur gammal var du när du fick den/denna?

- Vilka för- och nackdelar upplever du att det innebär för dig att ha en diagnos?

- Hur tycker du att livet förändrats sedan du fick diagnosen/diagnoserna, blir du annorlunda bemött av de som vet om att du fått diagnosen?

Vi har på grund av tidsbrist endast möjlighet att hantera respons som kommit innan den 30 december. Vi är djupt tacksamma om ni vill lägga ner tid och ge oss möjlighet att ta del av era upplevelser.

Moderator Alien: Kompletterade rubriken.
nyfiken74
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-12-20

Asperger för och nackdelar

Inläggav matterik » 2014-12-20 14:24:03

aspergers syndrom fick jag när jag var 40 tror jag.

jag tycker det har inneburit nackdelar framför allt men positiva saker i form av bidrag.

mindre bemött, svenska folket verkar hata folk med diagnoser.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Asperger för och nackdelar

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-20 14:33:36

nyfiken74 skrev:- Vilken/vilka neuropsykiatriska har du och hur gammal var du när du fick den/denna?

- Vilka för- och nackdelar upplever du att det innebär för dig att ha en diagnos?

- Hur tycker du att livet förändrats sedan du fick diagnosen/diagnoserna, blir du annorlunda bemött av de som vet om att du fått diagnosen?



- Asperger. Jag var över 30.

- At ha en diagnos betyder inte så mycket. Jag är den samma personen nå som jag var för jag fikk diagnosen. För- och nackdelar, jag vet inte helt, jag kan jobba mer enn dom flesta jag vet om. Men jag har problemer med det sociala, at möta människar.

- Dom jag pratade med när jag fikk diagnosen reagerade slik; "Jaja, jag är inte överraskad, det måtte vara något for du har varit märklig sedan du blev födt." Jag tror inte någon blev överraskad, jag ble overraskad över hur lite överraskad dom ble. Så det var ingen forandring, jag var fortfarande `the weirdo`, som jag var i många år förut.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Asperger för och nackdelar

Inläggav KroonBerg » 2014-12-21 2:52:41

1. Asperger och recidiverande depression. Fick diagnoserna när jag var 19.

2. Fördelar med Asperger: Jag vet inte för jag har aldrig levt utan att vara mig själv, men många i min omgivning säger ofta till mig att jag kan fokusera väldigt bra och att jag alltid behandlar människor lika på ett sätt som bara någon som inte förstår sig på de sociala normerna kan.

Nackdelar med Asperger: Jag vet inte för jag har aldrig levt utan att vara mig själv, men jag tycker ofta det är frustrerande när jag inte förstår saker och det finns mycket relaterat till det sociala samspelet som jag inte förstår. Därför kan vissa dagar bli väldigt jobbiga.

Det finns inga fördelar med recidiverande depression.

Det finns många nackdelar med recidiverande depression, som att det alltid kommer tillbaka. Det är också mycket svårt att leva när man ofta känner att man inte vill leva längre. Sen finns där många "uppenbara" nackdelar med depressioner i allmänhet som alla passar in här också, så som en avsaknad av energi och positiva affekter och så vidare.

3. Jag tycker inte att det har förändrats så mycket. Jag träffar numera en psykolog en gång i veckan, vilket jag är mycket tacksam för. Jag brukar inte prata med nya människor så jag behöver inte berätta om mina diagnoser, men när jag fick dem så märkte jag att vissa blev mer spända runt mig som om jag var en skör liten docka eller som om de var rädda på mig fast jag inte hade ändrats. Jag är ju fortfarande jag och några ord i ett dokument någonstans som säger att jag har Asperger kan inte ändra på det.

Kontakta mig om ni vill ha mer utförliga svar eller har några följdfrågor.

Lycka till med arbetet.
KroonBerg
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-12-09
Ort: Karlstad

Asperger för- och nackdelar (enkät)

Inläggav Cellardoor » 2014-12-29 23:45:29

Vilken/vilka neuropsykiatriska har du och hur gammal var du när du fick den/denna?
Fick Aspergers-diagnos när jag var 24, efter fyra år i kö. Tvångssyndrom har diskuterats sedan jag var 20 och jag skall snart börja få behandling för det, antar att diagnosen dock sattes rätt nyligen (25 år).

- Vilka för- och nackdelar upplever du att det innebär för dig att ha en diagnos?
Fördelar: Hjälpmedel av olika slag samt mer förståelse från vissa människor. Möjlighet till behandling inom vården.
Nackdelar: Folk är fördomsfulla rövhattar. Jag är inte min diagnos. Bara för att du har sett "i rymden finns inga känslor" så fattar du inte hur jag funkar. En annan nackdel är att jag fortfarande tror att folk ska vara bra människor och kunna tänka sig att anpassa sig lite grann till mig nu när jag "har papper på" att jag behöver anpassning, men det har jag inget för och det leder bara till besvikelser.

Vet inte om ni menade fördelen med att ha en diagnos "på papperet" som det jag har svarat på eller fördelar/nackdelar med att ha tvångssyndrom, för då blir det ju en superkonstig fråga. :(

- Hur tycker du att livet förändrats sedan du fick diagnosen/diagnoserna, blir du annorlunda bemött av de som vet om att du fått diagnosen?
Ja, jag blir annorlunda bemött. Jag undviker att berätta för folk som jag tror kommer att använda min Aspergers diagnos emot mig. Jag berättar nästan aldrig om mitt tvångssyndrom. Folk som kände mig innan jag fick diagnosen är oförstående till varför jag "behöver" en diagnos och tycker att "jag alltid har varit normal" och att det "överdiagnosticeras så mycket nu för tiden" oftast.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Asperger för- och nackdelar (enkät)

Inläggav nyfiken74 » 2014-12-30 0:07:22

Hej

Är så tacksam för era svar, de har hjälpt jättemycket.

Det som jag varit mest nyfiken på är vilka positiva konsekvenser och negativa konsekvenser som diagnosen för med sig. Anledningen till mitt intresse i detta ämne är att det finns personer i min närhet som blivit diagnostiserade som upplevt fördelar från samhällets sida i form av stöd och anpassning, men det finns även nackdelar som att man uppfattas som en avvikare. Därav kommer intresset att skriva uppsatsen om detta ämne.

Min uppfattning är att det för somliga kan upplevas som att man tvingas till en diagnos och därmed stämplas som annorlunda för att kunna få nödvändig hjälp och förståelse.

Tar tacksamt emot fler kommentarer och svar!
nyfiken74
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-12-20

Asperger för- och nackdelar (enkät)

Inläggav kiddie » 2014-12-30 0:21:56

AS, ADD och ålder hmm... 36 och 39 kanske.

Positivt med diagnos, att slippa tro jag var lat eller ha en personlighetsstörning, få en förklaring som kändes mest rätt efter många feldiagnoser. Positivt också en bättre attityd från de läkare som hatar patienter med personlighetsstörning eftersom jag befriades från stämpeln. Positivt, rätt till LSS och samtal med en väldigt bra specialpedagog.

Negativt, att snöa in på diagnoser och uppleva att min syn på min själv ändras iom att diagnoser ändras. Jag har inte velat ändra uppfattning men det har blivit så iallafall. Jag har fått ett nytt verktyg att använda mot mig själv om jag inte klarar ngt eller inte mår bra. Då kan jag se mig som en aspergermupp eller ADD-miffo och tro att jag är en andra klassens människa och att allt jag gör fel är pga att jag är ett måndagsexemplar och felaktig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger för- och nackdelar (enkät)

Inläggav plåtmonster » 2014-12-30 2:48:32

Måndagssamhälle :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in