Asperger + ADHD

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: mnordgren, atoms

Re: Asperger + ADHD

Inläggav slackern » 2011-09-27 22:48:54

Zima33 skrev:
slackern skrev:
Zima33 skrev:Kolla vilken kod ADD har i den svenska versionen utav ICD-10. Sen är ADHD-I den amerikanske förkortningen i DSM- 4 TR finns ett Svenskt namn för det med så den förkortningen du använder är Engelsk den korrekta benämningen om du använder den Svenska versionen utav DSM-4 TR är Uppmärksmahetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet.

Jag vet att det finns olika koder. :-)Happy
På mitt läkarutlåtande till F-kassan står koden för ADD. De andra har jag skrivit här: ni-som-har-bade-aspergers-och-adhd-add-vilken-typ-av-adhd-t21673.html

Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet= attention deficit hyperactivity disorder, predominately inattentive= ADHD-I.

Sverige är ju efter i allt och jag tycker det är fel att använda ADD när det egentligen heter ADHD-I. Folk tror att ADD är något helt annat än ADHD när det egentligen är samma sak.

P.S. Det är svårt att läsa ditt inlägg pga bristen på punkter (.). :wink:

Förlåt vad jag menar är att det är olika diagnos system som används och i ICD-10 heter det fortfarande ADD och det är WHO som ger ut den. Eller i Sverige är det Socialstyrelsen som har översatt den och publicerat. Så det blir extremt förvirrat att två olika diagnossystem används men det blir aldrig fel att säga ADD i Sverige. I och med att vi använder oss utav ICD-10. Annars kan man bara säga uppmärksamhetsstörning kärt barn har många namn ;)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Hundralappen » 2011-09-27 22:56:17

Stereotypen är sådan. Själv har jag flera specialintresse och det går i vågor, ibland skissar jag som fan och sen har jag inget sug på flera månader.

Vissa här på forumet är diagnostiserade med både AS och ADHD och dom förklarar nog "hur det känns" bättre än mig så jag målar inte upp en bild av det. Det enda jag kan säga är att stereotypen av en aspergare oftast är fel

Där är några aspergare, som du ser är alla olika :-)Happy
Hundralappen
Får inte chatta

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav Smulpajen » 2011-09-30 2:23:06

Rimbaudelaire: Tack för klargörandet, jag ska definitivt kolla upp det och även tänka på ADD-diagnosen som möjligt alternativ (jag gissade ju rätt förra gången, så varför inte en gång till?).
Smulpajen

Anslöt: 2011-09-19

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-09-30 9:11:14

Smulpajen skrev:Rimbaudelaire: Tack för klargörandet, jag ska definitivt kolla upp det och även tänka på ADD-diagnosen som möjligt alternativ (jag gissade ju rätt förra gången, så varför inte en gång till?).

Det låter klokt. Lycka till! :)
Rimbaudelaire

Anslöt: 2011-09-27

Inläggav Flia » 2011-09-30 16:21:31

Jag har diagnos ADHD och misstänker själv AS.
När det gäller hyperaktiviteten kan den ofta vara dold, speciellt hos flickor.
Att t.ex. inte kunna låta bli att snurra med håret, pilla på naglarna o.s.v är också hyperaktivitet. När man blir äldre kan det övergå i rastlöshet.

Att dölja rastlöshet och hyperaktivitet kan leda till depression och ångest.

Jag hämtar det mesta av min ADHD-information från Russel Barkley's föreläsningar på YouTube och http://www.caddac.ca
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in