Asperger + ADHD samt behandling av ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger + ADHD samt behandling av ADHD

Inläggav adhd87 » 2017-03-04 13:12:23

Hej!

Jag fick adhd diagnos i slutet av förra året. Under utredningen påvisades autistiska drag. Både utredare och läkare sa att när behandling för adhd startas kan autistiska drag bli mer framträdande och en ytligare utredning kan behövas. Jag började behandling med Concerta 18 mg. Första dag fick massa biverkningar men det är nog för att jag är medicinkänslig. Dag 2 och 3 knappt några biverkningar. Har både positiv och negativ effekt. Fokus, uppmärksam, mindre irritation, lugn, vaknade dag 3 på morgonen första gången av mig själv tidigt och var pigg. Men... Jag känner mig mer autistisk tror jag...
Blir osocial, vill inte prata, svara på samtal/sms, mycket känns besvärligt, fastnar i saker, oflexibel, tolkar vissa saker bokstavligt, ansträngande att tala (lättare om det är med någon som är pratsam och håller igång samtal).

Känner mig som lugn, fokuserad, men känslomässigt levande robot. Typ att känslor har dämpats. Men det är inte apati mot allt eller depression. Jag gör saker, har ork och energi att vardag flyter på. Det är det sociala, känslosamma och flexibilitet som har framträtt mer.
Tacksam för svar från andra som har både adhd och Asperger och har behandlats med concerta eller liknande. Kan det bli skillnad med annan medicin?
Jag försöker ge det en chans... men känner att jag har hellre kaos i huvudet än att jag är dämpad känslosamt.
adhd87
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-03-04

Asperger + ADHD samt behandling av ADHD

Inläggav Alien » 2017-03-04 16:55:47

Jag tycker det låter positivt att medicinen har effekt och gör dig lugnare. Om du nu tycker att du blir för lugn/avtrubbad, kan du inte prata med läkaren om att försöka med en lägre dos?

En tråd om just mediciner mot ADHD: concerta-strattera-metamina-ritalin-etc-t7515.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Asperger + ADHD samt behandling av ADHD

Inläggav Toblerone » 2017-03-04 17:49:52

Hm... det låter ju ändå som om det gör en del nytta. Du skulle kunna prova ett annat preparat. Jag vet inte varför, men det är ganska många som får lite konstiga grejer med just Concerta. Jag har själv Attentin och tycker att det är bättre (jag provade också Concerta, men det hade inte lika bra effekt för mig).

Du kan förstås också ge det lite mer tid.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Asperger + ADHD samt behandling av ADHD

Inläggav adhd87 » 2017-03-04 18:12:56

Visst den gör nytta. Massa positivt. För mig väger det dock inte tyngre det positiva i förhållande till mer framträdande autistiska dragen. Det jag undrar mer är hur ni som har båda diagnoserna upplevt behandlingen. Jämnar det ut sig eller om dessa drag framträder mer så förblir det så? Och om det är skillnad med olika läkemedel? Jag ska fortsätta ett tag. Men just nu känns det lättare att hantera de adhd relaterade symtom som jag har lärt mig kompensera rätt så bra, än lära sig leva med utökade autistiska drag. Jag har bara 18 mg nu och dosen kommer höjas, min oro är att det blir värre med det andra. Tycker det är redan besvärligt.
adhd87
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-03-04

Asperger + ADHD samt behandling av ADHD

Inläggav Toblerone » 2017-03-04 21:56:25

Varför skulle du höja dosen? Man ska ju inte ta mer än man behöver.

Jo, jag har också ADHD och Asperger, och jag tyckte också när jag började medicinera mot ADHDn så märktes Aspergern mer. Jag tror dock att det är just för att ADHD-symptom då minskar och man märker AS-symptomen mer. Jag tror inte att de verkligen blir mer.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Asperger + ADHD samt behandling av ADHD

Inläggav adhd87 » 2017-03-05 9:02:19

Sjuksköterskan vill höja dosen till 36 nästa vecka. Jag har inte den önskan. Men det beror kanske hur går till dess med nuvarande dos.
adhd87
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-03-04

Asperger + ADHD samt behandling av ADHD

Inläggav Toblerone » 2017-03-05 12:08:34

adhd87 skrev:Sjuksköterskan vill höja dosen till 36 nästa vecka. Jag har inte den önskan. Men det beror kanske hur går till dess med nuvarande dos.


Hon trodde väl att det inte skulle räcka med 18 mg. Vanligare är ju 36 eller t.o.m. 54 mg. Men man höjer ju inte i onödan.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Asperger + ADHD samt behandling av ADHD

Inläggav slackern » 2017-03-05 12:26:22

Jag blev först diagnostiserad med ADD och och och Concerta och Ritalin förvärrade min autism, min dåvarande psykiatriker förklarade att medicinen kunde demaskera autism. I dagsläget har jag även blivit diagnostiserad med AS.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger + ADHD samt behandling av ADHD

Inläggav Toblerone » 2017-03-05 14:00:18

slackern skrev:Jag blev först diagnostiserad med ADD och och och Concerta och Ritalin förvärrade min autism, min dåvarande psykiatriker förklarade att medicinen kunde demaskera autism. I dagsläget har jag även blivit diagnostiserad med AS.


Demaskera betyder ju inte att det blivit värre utan bara att det som tidigare varit "gömt" syns bättre nu.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Asperger + ADHD samt behandling av ADHD

Inläggav slackern » 2017-03-05 14:56:48

Exakt så.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger + ADHD samt behandling av ADHD

Inläggav Vildsvin » 2017-03-05 21:50:50

Jag håller inte med om att det rör sig om demaskering. Även neurotypiska personer tenderar ju att genomföra monotont repetitiva handlingar när de använder centralstimulerande en längre tid.
https://en.wikipedia.org/wiki/Punding
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Asperger + ADHD samt behandling av ADHD

Inläggav Wine » 2017-03-05 22:31:14

Vildsvin skrev:Jag håller inte med om att det rör sig om demaskering. Även neurotypiska personer tenderar ju att genomföra monotont repetitiva handlingar när de använder centralstimulerande en längre tid.
https://en.wikipedia.org/wiki/Punding


Exakt så tänker jag också, jag förstår överhuvudtaget inte hur man seriöst kan utreda en person som har använt amfetamin eller andra centralstimulerande droger eller preparat en längre period.

Har också tidigare trott att det är uteslutet att man gör neuropsykiatriska utredningar på personer som samtidigt medicinerar med centralstimulerande läkemedel.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Asperger + ADHD samt behandling av ADHD

Inläggav slackern » 2017-03-05 22:57:59

Vildsvin skrev:Jag håller inte med om att det rör sig om demaskering. Även neurotypiska personer tenderar ju att genomföra monotont repetitiva handlingar när de använder centralstimulerande en längre tid.
https://en.wikipedia.org/wiki/Punding

Om vi tänker ett steg längre så är dom medicinska doserna betydligt lägre, så där sprack ju ditt resonemang.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger + ADHD samt behandling av ADHD

Inläggav Pinghis Khan » 2017-03-05 23:19:12

Vildsvin skrev:Jag håller inte med om att det rör sig om demaskering. Även neurotypiska personer tenderar ju att genomföra monotont repetitiva handlingar när de använder centralstimulerande en längre tid.
https://en.wikipedia.org/wiki/Punding

Bygger man hundratals små lådor så kanske man kan pröva att sänka dags dosen ifrån 2gram intravenöst till ett par tabletter eller så?
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Asperger + ADHD samt behandling av ADHD

Inläggav Toblerone » 2017-03-05 23:48:27

slackern skrev:
Vildsvin skrev:Jag håller inte med om att det rör sig om demaskering. Även neurotypiska personer tenderar ju att genomföra monotont repetitiva handlingar när de använder centralstimulerande en längre tid.
https://en.wikipedia.org/wiki/Punding

Om vi tänker ett steg längre så är dom medicinska doserna betydligt lägre, så där sprack ju ditt resonemang.


Japp. Dessutom är repetitiva handlingar bara en enda autism-symptom. Det finns ju många andra.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in