ASPcenter igen. Dödsfall.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Meppe » 2012-04-03 21:31:21

Paradox skrev:Oj, detta var inte uppiggande. Idag fick jag veta av min handläggare på kommunen att hon hittat ett bra boende åt mig något som hette AspCenter i Boden.

Tidigare bodde jag på ett gruppboende tillsammans med utvecklingstörda/förståndshandikappade. Troode jag skulle få uppgradera nu 8)

Nej fan nu blev jag deprimerad. :-)004


Råder dig att vägra flytta dit.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Parvlon » 2012-04-03 21:34:47

Iridia skrev:Det var ju snyggt! Lägga resurser på att förbättra sin image istället för på att förbättra sina verksamheter.
Ofta man inte bryr sig om sin image om folk anklagar en för att vara skyldig till att folk tar sitt liv. Sen kan man ju undra hur du vet vad de inte gör.

Ironismileyn skulle vara passande att lägga in här men jag använder tangentbordet helst.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Paradox » 2012-04-03 21:55:57

mikaleh skrev:Jag blev tillfrågad av en journalist HUR man hade kunnat stoppa henne, mitt svar var sätta på henne lädervantar och binda fast henne.

Om man mår så pass dåligt att man behöver bli fastbunden kanske personen borde få komma till en psykavdelning och inte lämnas ensam!
Visst kan man må så dåligt, har själv varit gränspsykotisk och legat inlagd. Man kan tillfriskna från det och även från djup depression med rätt hjälp.
mikaleh skrev:Det jag vet är att om min dotter bestämt att genomföra ett självmord så skulle hon göra det till vilket pris som helst.

Har du verkligen en dotter?


mnordgren
Den sista kommentaren framstår som mindre lämplig med tanke på sammanhanget.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Titti » 2012-04-03 23:29:42

Paradox skrev:Oj, detta var inte uppiggande. Idag fick jag veta av min handläggare på kommunen att hon hittat ett bra boende åt mig något som hette AspCenter i Boden.

Tidigare bodde jag på ett gruppboende tillsammans med utvecklingstörda/förståndshandikappade. Troode jag skulle få uppgradera nu 8)

Nej fan nu blev jag deprimerad. :-)004


Att det inte fungerat bra för en del andra behöver inte alls betyda att det inte skulle kunna fungera bra för dig. Människor är olika. Jag säger inte att det vore bra för dig, jag säger bara att det vet ingen av oss och det kan vara värt att ta reda på mer innan du tackar varken ja eller nej.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Paradox » 2012-04-04 2:08:31

Min handläggare hade bifogat ett frågeformulär från AspCenter i ett mail som jag ombads besvara.

Kommunikation:
1.Förstår du meningen med kommunikation"
=)

"Har du täckning för finare ord?"

Täckning?
förstod inte denna fråga faktiskt

Avdelning TROTSIGT BETEENDE
"Trotsar du ofta aktivt eller vägrar du underordna dig vuxnas krav eller regler?"

Eh vuxnas? harkel, mystisk formulering, jag vara bäbis?
Jag är alltså 20+

"Är du lättretad eller stingslig?"
Stingslig :P

"Kan du förutsäga andras handlingar?"
Vad? nej?

EXEKUTIVA FUNKTIONER
Har du förmågan att automatisera?

Vad??

CENTRAL COHERENS
"Har du förmågan att skapa helhet av sammanhang?
Vilka sammanhang tillfällen blir helhet?"

Alltså skulle ni kunna svara på detta??

TILLÄGGSPROBLEMATIK
*Missbruk
*Rasistiska/nazistiska organisationer
*Psykiska pålagringar

(Vad är PSYKISKA PÅLAGRINGAR???)
=D

*Ångest
*Suicidala tankar

ÖVRIGT
Har du genomfört skolgång?
1.Mellan stadiet
2.Hög stadiet

(kul att de särskriver)

Ja, hej hopp
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-04 2:19:53

Vilka jävla pajasar...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-04 3:12:49

Paradox skrev:Min handläggare hade bifogat ett frågeformulär från AspCenter i ett mail som jag ombads besvara.

Kommunikation:
1.Förstår du meningen med kommunikation"
=)

"Har du täckning för finare ord?"

Täckning?
förstod inte denna fråga faktiskt

Avdelning TROTSIGT BETEENDE
"Trotsar du ofta aktivt eller vägrar du underordna dig vuxnas krav eller regler?"

Eh vuxnas? harkel, mystisk formulering, jag vara bäbis?
Jag är alltså 20+

"Är du lättretad eller stingslig?"
Stingslig :P

"Kan du förutsäga andras handlingar?"
Vad? nej?

EXEKUTIVA FUNKTIONER
Har du förmågan att automatisera?

Vad??

CENTRAL COHERENS
"Har du förmågan att skapa helhet av sammanhang?
Vilka sammanhang tillfällen blir helhet?"

Alltså skulle ni kunna svara på detta??

TILLÄGGSPROBLEMATIK
*Missbruk
*Rasistiska/nazistiska organisationer
*Psykiska pålagringar

(Vad är PSYKISKA PÅLAGRINGAR???)
=D

*Ångest
*Suicidala tankar

ÖVRIGT
Har du genomfört skolgång?
1.Mellan stadiet
2.Hög stadiet

(kul att de särskriver)

Ja, hej hopp

Det här utfrågningsformuläret är under all kritik. Det visar på en dålig människosyn och är direkt förolämpande. Man förhåller sig till aspergaren som till en brottsling och till aspergerdragen som karaktärsfel som måste korrigeras.
Underordna dig vuxnas krav eller regler...

Vägra plejset.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Miche » 2012-04-04 9:35:46

Berätta för idioterna att du dels anser formuläret vara kränkande, dels har ASP-center bidragit till att ett antal personer i din situation blivit betydligt sämre varav minst en faktiskt tog livet av sig vilket bl.a. beror på deras bristande människosyn och troligen profithunger.

De påstår en fina masa saker i styrdokument, men lever inte upp till dessa, vilket är bedrägeri.

Med andra ord, nobba!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav plåtmonster » 2012-04-04 13:29:07

Kan man inte anmäla formuläret som ju är skriftligt bevis som förolämpning? :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Paradox » 2012-04-18 12:47:33

Mail från min handläggare.

"Hej, jag har varit bortrest och inte kunnat svara på ditt mail tidigare. Jag läser och noterar vad du säger.

Idag är det sociala utskottets möte och jag har föreslagit AspCenter, eftersom jag måste ha ett konkret förslag till SU. Jag tror absolut att du behöver ett behandlingshem, för dina svårigheter handlar inte bara om funktionshinder utan också om hur du psykiskt mår och att du måste få hjälp att jobba med detta. Därför tror jag inte att ett LSS-boende är det rätta just nu, men målet är naturligtvis att placeringen ska övergå till ett boende med stöd så snart det bara går. Om det inte blir ASpCenter måste vi naturligtvis titta på andra alternativ, men jag har inget konkret förslag idag.

Jag vill ändå påtala att det är viktigt att vi inte dömer ut ett ställe enbart utifrån andra människors upplevelser, men man ska naturligtvis ta all information i beaktande vid valet. Det är viktigt att du tar ett beslut utifrån ett eller flera studiebesök på plats, inte från information på nätet. Jag är rädd för att man alltid kan hitta negativa uppgifter på bloggar och chattsidor om alla behandlingshem och det gäller att granska även dessa uppgifter kritiskt, likaväl som man ska granska behandlingshemmens information om vad de kan erbjuda kritiskt."

Vad kul att någon bryr sig om vad jag tycker. Och inte ett ord om de heljsjuka frågorna.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Miche » 2012-04-18 13:04:42

Jag är övertygad om att det finns bättre behandlingshem än ASP-Center, de verkar inte veta hur en korrekt behandling ska gå till, dessutom har de numera hamnat i klorna på ett Investmentbolag vilket innebär att deras enda intresse är att mjölka verksamheten på så mycket pengar som möjligt och sen sälja det med vinst.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Zombie » 2012-04-18 13:25:39

Verkar som ett standardsvar och som om handläggaren inte har satt sig in i saken. Det som har varit om AspCenter här kan inte riktigt jämföras med "bloggare och chattsidor", men det måste man nog sätta sig in i ärendet för att begripa. Och det kan man tyvärr inte begära av en byråkrat. Å andra sidan, jag vet också litet mer om saken än de flesta här inne eftersom jag personligen känner en av dem som konkret hjälpte till i ärendet.

Men jag måste säga, trots risken att få kritik för det, att om det gällde mig skulle jag tvärvägra just AspCenter. Jag skulle också vara mer noga än jag egentligen orkade med att ta referenser från folk som har varit intagna på vilket hem som helst som jag funderade på, och att då se till att dessa kontakter inte var förmedlade av hemmet eller myndigheterna. Referenser både personligen och till exempel via tråd eller sökfunktion här.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Meppe » 2012-04-18 14:50:37

Om du inte vill bli sämre, vägra flytta dit. Jag vet inte vilka problem du har, men folk blir sämre av att bo där. Och någon som läser det här, hjälp mig att gräva fram andra hem.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow


Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav weasley » 2012-04-18 21:42:31

P1 Kaliber har gjort en serie om behandlingshem för bla aspergare. Kolla deras hemsida och ladda ner poddprogrammen ifråga. De talar inte om ASPcenter vad jag minns.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav plåtmonster » 2012-04-19 0:00:15

Kolla upp ägarförhållandena. Står det riskkaptalister bakom som t.ex Carema. Röd flagga på en gång! Eller om VD eller styrelsemedlemmar varit inblandade i ogentligheter. Sekter är också en risk.

Men till saken, kan inte ni som sitter på bevismaterial sammanställa det så att det blir officiellt klandervärt för en byråkrat att anlita instutionen?
Det skulle dessutom skada Aspcenter och Carema där det känns, i kassaflödet!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav mikaleh » 2012-04-20 18:44:35

Ja, jag hade en dotter som tog livet av sig.
Alla mina tankar går till att om jag kunnat gjort nåt annorlunda, kanske om jag varit mer närvarande.
Men egentligen tror jag inte det hade hjälpt, hon var en högintelligent person som genomförde det hon ville.
Jag önskar att jag kunnat påverka henne mer än jag gjorde.
mikaleh
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-03-12

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Iridia » 2012-04-24 16:24:20

Så varför ger du dig på Dynah? Du tycker alltså inte att ASP Center har något ansvar för hennes dotters självmord?

Har du fått någon professionell hjälp att bearbeta din förlust?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Zombie » 2012-04-24 16:34:31

plåtmonster skrev:Kolla upp ägarförhållandena. Står det riskkaptalister bakom som t.ex Carema. Röd flagga på en gång! Eller om VD eller styrelsemedlemmar varit inblandade i ogentligheter. Sekter är också en risk.

Men till saken, kan inte ni som sitter på bevismaterial sammanställa det så att det blir officiellt klandervärt för en byråkrat att anlita instutionen?
Det skulle dessutom skada Aspcenter och Carema där det känns, i kassaflödet!

Folk har försökt. Mer än en vända! Med resultat av typen att massmedia helt enkelt har ignorerat tipsen och att länsstyrelsen genomförde en ytlig föranmäld inspektion som självfallet inte fann något av vikt att anmärka på.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav plåtmonster » 2012-04-25 1:27:28

Tanken var mer att det finns material så ingen byråkrat kommer på idén att skicka folk dit..
Media och kontrollinstanser är ju ett speciellt kapitel för sig .. :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Zombie » 2012-04-25 2:21:19

Hur ska man få materialet trovärdigt för en byråkrat? Och distribuera det till dem?

Men kan det lösas, så kanske en utmärkt idé. Och om det redan finns en enda samlad och notförsedd bibba kanske, kanske det kan bli lättare med massmedia också. Själv kan jag inte kontakta folk och sammanställa ett sådant material, men kanske några andra kan? Fast då måste det göras riktigt seriöst, annars lär det få motsatt effekt, och den vill vi inte ha.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav plåtmonster » 2012-04-25 3:03:33

Det var ju någon här som hadde en byråkrat som ville skicka denne till ASP-center. Om det finns en färdig dokumentsamling som visar klart och tydligt att det är helt fel, och kanske t.om tjänstefel = straffbart. Så slipper den personen den dumheten.

Att lägga energi på massmedia och kontrollinstans verkar dock bortkastat.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav atoms » 2012-04-28 22:05:30

atoms

Då det inte tycks vara allmänt känt att föräldrarna till den flicka som tråden faktiskt handlar om bägge två har skrivit inlägg här vill jag på detta vis göra er medvetna om vilka de är.

Dynah är flickans mamma, och mikaleh är hennes pappa.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav lars_britta » 2012-05-05 18:48:12

Ja, det lär vara bättre att få fängelse eller rättspsykiatri mot detta. Vilken oerhörd förnedring av människor.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Återgå till Aspergare och vården



Logga in