ASPcenter igen. Dödsfall.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Miche » 2012-02-15 15:43:11

Dynah skrev:
Miche skrev:Jag undrar om Aftonbladet är intresserad av det för sin serie Sjukt jobbigt?

Mejla dem gärna...

Jag hinner tyvärr inte nu, har alldeles för mycket att göra de närmaste dagarna.

Är det någon annan som har ork att göra en sammanställning och kan mejla reportern (länk finns på sidan)?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav plåtmonster » 2012-02-15 15:45:56

@Avatar Parvlon, Normalt sett ska det ej behövas. Men här verkar man behöva gå fram med stridsvagn. Kanonbåtsdiplomati.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Meppe » 2012-02-15 15:56:32

Nå, tyst diplomati fungerar inte.

Jag har för tillfället intryckshärdsmälta, och försöker återhämta mig så fort som möjligt. Ska försöka kontakta aftonblaskan när min hjärna fungerar normalt igen (jag borde komma igång den här veckan).

Newsmill är en annan möjlighet. Om det är någon här som är skicklig på att skriva debattartiklar kan denne kanske skriva en artikel där?
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav plåtmonster » 2012-02-15 15:59:34

Skriv vasst, se till att alla fakta håller.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Dynah » 2012-02-15 21:58:48

Parvlon skrev:Ungen har ju nyligen dött. Tagit sitt eget liv om jag förstod det korrekt. Vet inte om man kan skylla självmord på andra. Att det skrivs ut CS till folk som är i riskgrupper borde vara välkänt och knappast Carema Care som är ensamma i det, om nu läkaren har med dem att göra.

Måste bara svara på ditt inlägg. Förstår vad du menar, men min dotter hade träffat läkare på BUP-akuten i slutet av december, bedömdes då som icke-suicid. Hon hade aldrig tidigare gjort något självmordsförsök, hon var inte "den typen".
Det har alltid varit en tröst för mig, trots att jag vet att hon ofta tog "risker".

Mindre än 2 veckor på Asp Center i Boden, mindre än 2 veckor efter hon fick dödsbudet gällande hennes pojkvän, förskriver läkaren på Asp Center Ritalin till henne. Enligt uppgifter från FASS, och även uppgifter jag hittat i detta forum från användare, så är det mycket troligt att man får insättningssymptom med biverkning suicid. Denna medicin bör inte skrivas ut till någon som precis fått ett sådant dödsbud! Jag påpekade detta för Asp Center, de lovade att mejla mina farhågor/frågor vidare till ansvarig läkare.
Jag fann tröst i att hon befann sig med personal dygnet runt.

Dessvärre hjälpte inte detta.
Spoiler: visa
Hon hann gråta, skriva ett flertal avskedsbrev, klippa och förbereda den elsladd, som hon sedan hängde sig i. Detta hör alltså inte personal som ska befinna sig i rummet bredvid, att hon skriver, gråter, lyssnar på musik och till slut välter stolen som gör att hon kvävs till döds.

Hon hann inte vara på Asp Center i en månad ens...

Jag har även begärt ut tidigare utredningar av Asp Center från Socialstyrelsen. Där framgår av en utredning från 2011 att de fått kritik gällande läkaren och utskrivning av medicin. Kritiken består av att verksamhetschefen inte vet hur sköterskan och läkaren arbetar på centret, av att läkaren skriver ut medicin utan att ha träffat patienten, utan samarbete med vårdnadshavare mm, mm.
Det är skrämmande hur tandlös Socialstyrelsens kritik faktiskt är. Asp Center har fått kritik tidigare, men ingenting har förändrats. Nu har en ung flicka gått bort, pga deras slarv. Oförlåtligt!!!
Dynah
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-14
Ort: Stockholm

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Dynah » 2012-02-15 22:12:09

plåtmonster skrev:En liten fräck fundering. Om man p0lisanmäler dom för "vållande till annans död" samt begär journaler som bevis. Så blir det väl riktigt svårt att hålla på den? Inte för att det skulle leda till något fällande, men det skulle slita journalen ur händerna på dom.

Skulle kanske visst leda till något fällande. Jag har rätt mycket dokumentation som styrker deras brister i vården...*funderar*
Dynah
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-14
Ort: Stockholm

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav mikaleh » 2012-03-12 21:00:01

Moderator mnordgren: tog bort en del av inlägget.

Admin
Tog bort resten av texten. I en sådan här situation händer det att man säger saker man inte borde. Vi brukar låta det mesta stå kvar ändå, detta är ett undantag eftersom situationen är speciell.
mikaleh
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-03-12

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav mikaleh » 2012-03-12 21:02:27

Admin
Tog bort texten.
mikaleh
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-03-12

ASPcenter igen. Dödsfall. Namn.

Inläggav mikaleh » 2012-03-12 21:10:08

Jag kommer att återkomma till detta forum för min dotters minne är viktigt.


Moderator atoms
redigerade först

mnordgren:

Om man ger sig in i en diskussion så bör man avhålla sig från att angripa och förolämpa motparten, vilket är vad du gör här, och det är inte ok enligt reglerna som gäller på det här forumet.

Det här är en tillsägelse.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett


Admin
Redigerade bort ytterligare delar av texten.
mikaleh
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-03-12

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav mnordgren » 2012-03-13 1:30:38

Moderator:

Låser tråden tillfälligt för moderering.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav mnordgren » 2012-03-15 0:05:58

Moderator:

Låser upp tråden igen och hoppas att det inte kommer att bli nödvändigt att låsa den igen.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav mikaleh » 2012-03-18 10:09:13

Jag skickade min dotter till ASP center och jag var nöjd med deras behandling av henne.
Min dotter hade aldrig gjort nån som helst självmordförsök innan.

Jag blev tillfrågad av en journalist HUR man hade kunnat stoppa henne, mitt svar var sätta på henne lädervantar och binda fast henne.

Det jag vet är att om min dotter bestämt att genomföra ett självmord så skulle hon göra det till vilket pris som helst.

Det går inte att skylla på någon utomstående på det som hänt, jag ska publicera några av hennes skrifter så ni förstår hennes beteende.

Jag kommer att starta en ny tråd om henne.
mikaleh
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-03-12

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav narran » 2012-03-27 10:23:11

narran
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2007-08-24

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav plåtmonster » 2012-03-27 10:52:41

Jag såg i hennes ansikte på bårhuset hur mycket hon hade gråtit innan hon bestämde sig. Men ingen i personalen märkte något på hela kvällen.


inte hade visat något självskadebeteende, enligt kontaktpersonen.
- På bårhuset såg vi att Caroline hade sår på underarmarna, bara några dagar gamla.


Som grädde ovanpå alltihop så får hon då fått veta dagen efter sin ankomst att hennes pojkvän dött utan tillgång till telefon eller internet. Samt får Ritalin med kända suidala biverkningar. Och förstås inget att göra. Vad förväntar man sig då ska hända? :-)064

Borde drivas saftig skadeståndsprocess mot Carema. Vilket sannolikt är det enda språk de förstår.


Admin

Det är extra viktigt att vara noga med hur man formulerar sig och hanterar fakta i en sådan här situation.

Ur texten i NSD framgår det tydligt att det var flickan som inte hade tillgång till telefon eller internet, inte pojkvännen, samt att det var hon som fått Ritalin och inte pojkvännen. Dessutom var det socialtjänsten som berättade om dödsfallet, inte personalen på boendet. Allt enligt tidningsartikeln som citeras ovan och den andra artikeln som det länkas till från den första.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-03 17:09:15

"Tidningen Norrländska Socialdemokraten (NSD) skriver den 28 mars en artikel med rubriken ”Ignorerad, Föreningen besviken över Asp Centers agerande”. I artikeln uttrycker Marja-Liisa Dragsten, ordförande för Autism och aspergerföreningen i Norrbotten, bland annat att det är synd att Asp Center inte är mer intresserade av att använda föreningen som en resurs. Vidare står i artikeln att Asp Center aldrig varit i kontakt med Föreningen Autism och asperger (FAA) för att ta del av dess erfarenheter, i alla fall inte under de fem år som Marja-Liisa Dragsten suttit på sin post."

http://caremacaredokumentinifran.se/?tag=asperger
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Iridia » 2012-04-03 17:38:07

Tack för det, Svante!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-03 17:41:38

Varsågod! :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav plåtmonster » 2012-04-03 18:55:19

Har det hänt något signifikant med Asp center sedan vi fick läsa om "fritagningen" i en liknande tråd?

Nedläggning vore kanske inte fel, eller iaf saftigt ägarbyte.

Kollade upp "caremacaredokumentinifran.se", den drivs av PR-byrån Prime på uppdrag av Carema.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-03 19:04:35

Ah. Kan vara bra att veta.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Iridia » 2012-04-03 19:43:08

Det var ju snyggt! Lägga resurser på att förbättra sin image istället för på att förbättra sina verksamheter. :-)Raging
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Miche » 2012-04-03 19:59:39

Det är ju så de kommersiella vårdbolagen jobbar, ingen nyhet! :evil:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav plåtmonster » 2012-04-03 20:01:57

Så N-Typiskt ..! :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Paradox » 2012-04-03 21:25:39

Oj, detta var inte uppiggande. Idag fick jag veta av min handläggare på kommunen att hon hittat ett bra boende åt mig något som hette AspCenter i Boden.

Tidigare bodde jag på ett gruppboende tillsammans med utvecklingstörda/förståndshandikappade. Troode jag skulle få uppgradera nu 8)

Nej fan nu blev jag deprimerad. :-)004
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Re: ASPcenter igen. Dödsfall.

Inläggav Iridia » 2012-04-03 21:27:40

Jobbigt. Men tur att du hittade informationen innan du flyttat dit i alla fall?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till Aspergare och vården



Logga in