AS-ungdomar mer utsatta på nätet

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms


Utsatthet

Inläggav Adira » 2016-05-16 14:10:15

Flummig artikel. "Man är inte så bra på källkritik"...? Jag skulle påstå att min noggranhet och mycket kritiska inställning är just några av de egenskaper som många stör sig på hos mig som typiskt "aspiga".
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Utsatthet

Inläggav slackern » 2016-05-16 14:16:42

Adira skrev:Flummig artikel. "Man är inte så bra på källkritik"...? Jag skulle påstå att min noggranhet och mycket kritiska inställning är just några av de egenskaper som många stör sig på hos mig som typiskt "aspiga".


Samma här jag är också extremt kritisk.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utsatthet

Inläggav Toblerone » 2016-05-17 11:59:45

Adira skrev:Flummig artikel. "Man är inte så bra på källkritik"...? Jag skulle påstå att min noggranhet och mycket kritiska inställning är just några av de egenskaper som många stör sig på hos mig som typiskt "aspiga".


Efter att ha jobbat med en del elever med AS vet jag precis vad hen menar. Visst, på ena sidan kan man vara bra på det för att man är noggrann. Men många har väldigt svårt att avgöra vad som är fakta och vad som är bara åsikt. Det händer ofta att ungdomar med AS tar det första bästa som står på nätet och tror att det är ren fakta.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Utsatthet

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-17 12:05:55

Adira skrev:Flummig artikel. "Man är inte så bra på källkritik"...? Jag skulle påstå att min noggrannhet och mycket kritiska inställning är just några av de egenskaper som många stör sig på hos mig som typiskt "aspiga".

-Minst sagt flummig...aspies är ju utmärkta forskarämnen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsatthet

Inläggav Adira » 2016-05-17 13:05:19

Toblerone skrev:
Adira skrev:Flummig artikel. "Man är inte så bra på källkritik"...? Jag skulle påstå att min noggranhet och mycket kritiska inställning är just några av de egenskaper som många stör sig på hos mig som typiskt "aspiga".


Efter att ha jobbat med en del elever med AS vet jag precis vad hen menar. Visst, på ena sidan kan man vara bra på det för att man är noggrann. Men många har väldigt svårt att avgöra vad som är fakta och vad som är bara åsikt. Det händer ofta att ungdomar med AS tar det första bästa som står på nätet och tror att det är ren fakta.
Vad skulle kopplingen till Aspergers vara? Du säger att du "jobbat med elever som har AS" men ursäkta, det du beskriver gäller den större majoriteten av alla (neurotypiska) elever/ungdomar. Alla andra på mitt gymnasium resonerade precis på det sättet, och det retade gallfeber på mig och var en av anledningarna till att jag aldrig kom överns med andra barn - de var korkade i mina ögon.

Möjligen skulle skillnaden kunna ligga i om man är hög- eller normalbegåvad med AS, men då skulle som sagt själva diagnosen sakna relevans i sammanhanget. Det finns NT och AS med högt IQ som antagligen är mer kritiskt inställda än NT och AS med normalt IQ. Jag tror verkligen inte det har något att göra med att det skulle vara ett "aspigt" drag att vara godtrogen, utan mer genrella skillnader mellan ungdomars intelligens. Med risk för att låta smått fascistisk, men vilka ungdomar är det som får "hjälp" genom organisationer som Attention? Jag och säkert många andra unga med AS behöver inte det.

En annan uppenbar felkälla är ju att vi talar om just ungdomar. För att kunna dra en sådan koppling som du antyder måste man naturligtvis undersöka vuxna med AS också. Jag känner bara personligen att detta är ännu en undersökning där man tror sig se ett samband mellan en diagnos eller dylikt när det egentligen inte är mer än en fråga om vilken generation/subkultur man tillhör.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Utsatthet

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-17 13:16:35

-Endast Gud vet hur trött jag är på neurotypiska förståsigpåare från Attention & AAF som talar om för världen hurudana vi är och som alltid beskriver oss aspergare utifrån 'barn och ungdom på specialskola specialklass LSS-kontor special-terapeut-avdelning special-special-pedagog-åtgärd'...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsatthet

Inläggav Toblerone » 2016-05-17 13:38:30

Adira skrev:
Toblerone skrev:
Adira skrev:Flummig artikel. "Man är inte så bra på källkritik"...? Jag skulle påstå att min noggranhet och mycket kritiska inställning är just några av de egenskaper som många stör sig på hos mig som typiskt "aspiga".


Efter att ha jobbat med en del elever med AS vet jag precis vad hen menar. Visst, på ena sidan kan man vara bra på det för att man är noggrann. Men många har väldigt svårt att avgöra vad som är fakta och vad som är bara åsikt. Det händer ofta att ungdomar med AS tar det första bästa som står på nätet och tror att det är ren fakta.
Vad skulle kopplingen till Aspergers vara? Du säger att du "jobbat med elever som har AS" men ursäkta, det du beskriver gäller den större majoriteten av alla (neurotypiska) elever/ungdomar. Alla andra på mitt gymnasium resonerade precis på det sättet, och det retade gallfeber på mig och var en av anledningarna till att jag aldrig kom överns med andra barn - de var korkade i mina ögon.

Möjligen skulle skillnaden kunna ligga i om man är hög- eller normalbegåvad med AS, men då skulle som sagt själva diagnosen sakna relevans i sammanhanget. Det finns NT och AS med högt IQ som antagligen är mer kritiskt inställda än NT och AS med normalt IQ. Jag tror verkligen inte det har något att göra med att det skulle vara ett "aspigt" drag att vara godtrogen, utan mer genrella skillnader mellan ungdomars intelligens. Med risk för att låta smått fascistisk, men vilka ungdomar är det som får "hjälp" genom organisationer som Attention? Jag och säkert många andra unga med AS behöver inte det.

En annan uppenbar felkälla är ju att vi talar om just ungdomar. För att kunna dra en sådan koppling som du antyder måste man naturligtvis undersöka vuxna med AS också. Jag känner bara personligen att detta är ännu en undersökning där man tror sig se ett samband mellan en diagnos eller dylikt när det egentligen inte är mer än en fråga om vilken generation/subkultur man tillhör.


Sambandet med Asperger tycker jag är ganska uppenbar. Och jag jobbar fortfarande med ungdomar med Asperger (inte bara "har gjort") och har förstås själv Asperger också. Nej, det ligger inte på "intelligensnivå" utan det har att göra med att det kan vara svårt att förstå avsikten bakom t.ex. en text som man läser någonstans. Svårt att förstå om personen som har skrivit den har ett personligt (eller politiskt, religiöst, eller annat) intresse av att läsaren ska få ett visst intryck och/eller påverkas i sin åsikt, eller om texten verkligen är objektiv fakta. Sen är det klart att det är svårt att vara helt objektiv.

Och det är inte bara lite problem. Det finns barn och ungdomar inom autismspektrum som inte klarar ämnen som SO eller NO för att de bara förstår detaljer och inte kan sätta dessa i ett sammanhang. Samma problem märker jag sedan i språk när de läser något. Det kan även vara skönlitteratur. Folk med Asperger har ett annorlunda sätt att bearbeta information - det är en stor del av problematiken. Eller så kan man också säga att det handlar om "theory of mind" att förstå hur andra tänker. Nämligen vilken avsikt som ligger bakom något som skrivits.

Visst, som du säger, hos vuxna kanske man inte märker det så mycket. Det har jag märkt på mig själv också. Jag fattade inte heller sammanhang i SO eller NO. Däremot var jag ganska bra på att skilja på egen åsikt och fakta. Men jag har också märkt att tjejer definitivt är bättre på det än killar. Och en del tjejer med AS tycker att det är så pass intressant att de blir riktigt duktiga på att tolka (vissa) texter. Och naturligtvis beror det också mycket på hur svår problematik man har.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Utsatthet

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-17 13:43:15

Jag är motsatsen till naiv och skönlitteratur är både intresse och talang - ändå är jag aspie.

Det är istället matematik, teknik, naturvetenskap som är uppförsbacke.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsatthet

Inläggav Toblerone » 2016-05-17 13:50:53



Fy 17, jag får ju rena flashbacks när jag läser den artikeln. :( Tyvärr är det ju så. Man försöker kommunicera med folk på nätet och märker tyvärr att det blir lika fel som IRL. Nu är det länge sen sen jag var tonåring, men även på äldre dagar kan man misslyckas. I ett släktforskningsforum blev jag inte ens insläppt, de helvägrade, för att jag uppenbarligen skrev fel saker. Det handlade om att de inte ville ha in folk som bara frågar en massa och när de har fått hjälp med sitt, så sticker de iväg igen. Och jag hade skrivit att jag ju inte behöver vara där mycket, bara kolla lite...... inte förstod jag att det var just det han INTE ville höra.

På ett annat forum ältade jag problem för mycket, så de kanske fick intrycket att mitt liv var hel-kaos. Vilket inte är fallet, jag bara trodde att det är det som folk tar upp - sina problem. Till slut var jag tvungen att sticka därifrån. Så man behöver inte alls vara bråkig för att inte vara välkommen i forae :-)004

Tyvärr så är detta lite deprimerande.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Utsatthet

Inläggav Adira » 2016-05-17 13:53:49

Jag läste en gång på UMOs hemsida om Aspergers. Hemsidor som riktar sig till ungdomar använder sig alltid av ett annurlunda språk än vad jag är van vid har jag märkt, vilket alltid faschinerat mig eftersom det tydligen ska tilltala mig som ungdom, men jag tycker det känns som en text riktad till en sexåring och jag börjar tänka en massa på hur jag själv skulle gjort texten bättre. I alla fall, förutom den detaljen var det inget fel med vad som stod på hemsidan, men till slut stötte jag på ett "exempel" de hade med: "Personer med Aspergers kan ha svårt att förstå bla bla bla, och tolkar vad man säger rent bokstavligt" eller ngt sådant stod det. Detta illustrerades sedan med en liten serie där två "ungdomar" pratar om ett prov och den ena säger "Jag fick nästan alla rätt, men nära skjuter ingen hare!" medan den andre ser helt förfärad ut och har en tankebubbla med en stackars död hare i.

Texten under fortsätter förklarade med något i stil med "Medan de flesta använder bildliga uttryck för att förklara att de tex nästan lyckades med något, så kan en person med Aspergers tro att det faktiskt handlar om att skjuta harar!" Sedan följer en massa dravel om att man ska "lyssna" och "vara förstående" så det inte uppstår en massa missförstånd och för att alla ska få känna sig "bekväma".

Hm, ja. Det värmer ju onekligen i hjärtat att se att det finns sådana engagerade hippa "jobba-med-ungdomar"-nissar som hänger sig ut att upplysa den framtida generationen för att förhindra uppkomsten av missförstånd kring AS.
(Ironi.)
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Utsatthet

Inläggav Toblerone » 2016-05-17 13:55:07

KrigarSjäl skrev:Jag är motsatsen till naiv och skönlitteratur är både intresse och talang - ändå är jag aspie.

Det är istället matematik, teknik, naturvetenskap som är uppförsbacke.


Visst. Så kan det ju också vara. Ungefär samma sak. Jag kan analysera sönder skönlitteratur. Det är ju väldigt olika även om alla har Asperger. Olika svår Asperger också, men även olika varianter och olika starka och svaga sidor.

På det sättet är Asperger (och även ADHD) typiskt "syndrom"-diagnos. Alla syndrom har många olika möjliga symptom, men folk har bara en del av dem. Därför kan det vara lite olika.

Man märker också ibland på träffar: t.ex. hälften av alla har problem att städa - övriga är rena experter på det. Bara som exempel. Men så är det ofta.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Utsatthet

Inläggav Toblerone » 2016-05-17 13:58:30

Adira skrev:Jag läste en gång på UMOs hemsida om Aspergers. Hemsidor som riktar sig till ungdomar använder sig alltid av ett annurlunda språk än vad jag är van vid har jag märkt, vilket alltid faschinerat mig eftersom det tydligen ska tilltala mig som ungdom, men jag tycker det känns som en text riktad till en sexåring och jag börjar tänka en massa på hur jag själv skulle gjort texten bättre. I alla fall, förutom den detaljen var det inget fel med vad som stod på hemsidan, men till slut stötte jag på ett "exempel" de hade med: "Personer med Aspergers kan ha svårt att förstå bla bla bla, och tolkar vad man säger rent bokstavligt" eller ngt sådant stod det. Detta illustrerades sedan med en liten serie där två "ungdomar" pratar om ett prov och den ena säger "Jag fick nästan alla rätt, men nära skjuter ingen hare!" medan den andre ser helt förfärad ut och har en tankebubbla med en stackars död hare i.

Texten under fortsätter förklarade med något i stil med "Medan de flesta använder bildliga uttryck för att förklara att de tex nästan lyckades med något, så kan en person med Aspergers tro att det faktiskt handlar om att skjuta harar!" Sedan följer en massa dravel om att man ska "lyssna" och "vara förstående" så det inte uppstår en massa missförstånd och för att alla ska få känna sig "bekväma".

Hm, ja. Det värmer ju onekligen i hjärtat att se att det finns sådana engagerade hippa "jobba-med-ungdomar"-nissar som hänger sig ut att upplysa den framtida generationen för att förhindra uppkomsten av missförstånd kring AS.
(Ironi.)


Jag förstår också såna uttryck bra. Men det finns de som inte gör. Vad ska man göra om det är så olika? Ska man inte ta hänsyn till dem som faktiskt inte förstår det. Och om jag säger att jag har haft /har elever som har såna problem, så har jag förstås haft ännu fler som INTE har haft dessa problem. Även bland dem med Aspergerdiagnos. Men förekommer, en del har såna problem.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Utsatthet

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-17 13:58:59

Adira skrev:Jag läste en gång på UMOs hemsida om Aspergers. Hemsidor som riktar sig till ungdomar använder sig alltid av ett annurlunda språk än vad jag är van vid har jag märkt, vilket alltid faschinerat mig eftersom det tydligen ska tilltala mig som ungdom, men jag tycker det känns som en text riktad till en sexåring och jag börjar tänka en massa på hur jag själv skulle gjort texten bättre. I alla fall, förutom den detaljen var det inget fel med vad som stod på hemsidan, men till slut stötte jag på ett "exempel" de hade med: "Personer med Aspergers kan ha svårt att förstå bla bla bla, och tolkar vad man säger rent bokstavligt" eller ngt sådant stod det. Detta illustrerades sedan med en liten serie där två "ungdomar" pratar om ett prov och den ena säger "Jag fick nästan alla rätt, men nära skjuter ingen hare!" medan den andre ser helt förfärad ut och har en tankebubbla med en stackars död hare i.

Texten under fortsätter förklarade med något i stil med "Medan de flesta använder bildliga uttryck för att förklara att de tex nästan lyckades med något, så kan en person med Aspergers tro att det faktiskt handlar om att skjuta harar!" Sedan följer en massa dravel om att man ska "lyssna" och "vara förstående" så det inte uppstår en massa missförstånd och för att alla ska få känna sig "bekväma".

Hm, ja. Det värmer ju onekligen i hjärtat att se att det finns sådana engagerade hippa "jobba-med-ungdomar"-nissar som hänger sig ut att upplysa den framtida generationen för att förhindra uppkomsten av missförstånd kring AS.
(Ironi.)

-Kan du inte börja blogga eller föreläsa om AS?

Slå hål på myter och fördomar och motverka det infantila omsorgsbemötandet?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsatthet

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-17 14:03:27

Toblerone skrev:
Adira skrev:Jag läste en gång på UMOs hemsida om Aspergers. Hemsidor som riktar sig till ungdomar använder sig alltid av ett annurlunda språk än vad jag är van vid har jag märkt, vilket alltid faschinerat mig eftersom det tydligen ska tilltala mig som ungdom, men jag tycker det känns som en text riktad till en sexåring och jag börjar tänka en massa på hur jag själv skulle gjort texten bättre. I alla fall, förutom den detaljen var det inget fel med vad som stod på hemsidan, men till slut stötte jag på ett "exempel" de hade med: "Personer med Aspergers kan ha svårt att förstå bla bla bla, och tolkar vad man säger rent bokstavligt" eller ngt sådant stod det. Detta illustrerades sedan med en liten serie där två "ungdomar" pratar om ett prov och den ena säger "Jag fick nästan alla rätt, men nära skjuter ingen hare!" medan den andre ser helt förfärad ut och har en tankebubbla med en stackars död hare i.

Texten under fortsätter förklarade med något i stil med "Medan de flesta använder bildliga uttryck för att förklara att de tex nästan lyckades med något, så kan en person med Aspergers tro att det faktiskt handlar om att skjuta harar!" Sedan följer en massa dravel om att man ska "lyssna" och "vara förstående" så det inte uppstår en massa missförstånd och för att alla ska få känna sig "bekväma".

Hm, ja. Det värmer ju onekligen i hjärtat att se att det finns sådana engagerade hippa "jobba-med-ungdomar"-nissar som hänger sig ut att upplysa den framtida generationen för att förhindra uppkomsten av missförstånd kring AS.
(Ironi.)


Jag förstår också såna uttryck bra. Men det finns de som inte gör. Vad ska man göra om det är så olika? Ska man inte ta hänsyn till dem som faktiskt inte förstår det. Och om jag säger att jag har haft /har elever som har såna problem, så har jag förstås haft ännu fler som INTE har haft dessa problem. Även bland dem med Aspergerdiagnos. Men förekommer, en del har såna problem.

-Grejen är att de där tanterna så gott som alltid låter de mindre begåvade/med mer grav problematik bli representativa för hela gruppen.

Det är ett reellt problem att det finns tanter som VILL att de ska göras till representanter medan såna som jag helst ska hålla tyst och "tänka på de som har det värre".
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsatthet

Inläggav Toblerone » 2016-05-17 14:05:27

KrigarSjäl skrev:-Endast Gud vet hur trött jag är på neurotypiska förståsigpåare från Attention & AAF som talar om för världen hurudana vi är och som alltid beskriver oss aspergare utifrån 'barn och ungdom på specialskola specialklass LSS-kontor special-terapeut-avdelning special-special-pedagog-åtgärd'...


Jag tycker det är lite synd om man bara sågar Attention och andra föreningar, och specialpedagoger. Attention grundes INTE av neurotyper. Alla som grundade Attention (jag vet det för att jag också var med, vi var runt 30 personer) hade antigen själva NPF eller hade barn med NPF. I många fall båda delarna. Och det finns lärare och/eller specialpedagoger som verkligen sliter för att hjälpa dessa barn och ungdomar. Många är inga rena neurotyper heller. Varför skälla på dem som är mest engagerade i att hjälpa? Det är verkligen fel mål! Att inte allt kan funka, att inte allt blir bra genast - det kan väl ingen fixa. Så lätt är det ju tyvärr inte.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Utsatthet

Inläggav Toblerone » 2016-05-17 14:10:31

KrigarSjäl skrev:
Toblerone skrev:
Adira skrev:Jag läste en gång på UMOs hemsida om Aspergers. Hemsidor som riktar sig till ungdomar använder sig alltid av ett annurlunda språk än vad jag är van vid har jag märkt, vilket alltid faschinerat mig eftersom det tydligen ska tilltala mig som ungdom, men jag tycker det känns som en text riktad till en sexåring och jag börjar tänka en massa på hur jag själv skulle gjort texten bättre. I alla fall, förutom den detaljen var det inget fel med vad som stod på hemsidan, men till slut stötte jag på ett "exempel" de hade med: "Personer med Aspergers kan ha svårt att förstå bla bla bla, och tolkar vad man säger rent bokstavligt" eller ngt sådant stod det. Detta illustrerades sedan med en liten serie där två "ungdomar" pratar om ett prov och den ena säger "Jag fick nästan alla rätt, men nära skjuter ingen hare!" medan den andre ser helt förfärad ut och har en tankebubbla med en stackars död hare i.

Texten under fortsätter förklarade med något i stil med "Medan de flesta använder bildliga uttryck för att förklara att de tex nästan lyckades med något, så kan en person med Aspergers tro att det faktiskt handlar om att skjuta harar!" Sedan följer en massa dravel om att man ska "lyssna" och "vara förstående" så det inte uppstår en massa missförstånd och för att alla ska få känna sig "bekväma".

Hm, ja. Det värmer ju onekligen i hjärtat att se att det finns sådana engagerade hippa "jobba-med-ungdomar"-nissar som hänger sig ut att upplysa den framtida generationen för att förhindra uppkomsten av missförstånd kring AS.
(Ironi.)


Jag förstår också såna uttryck bra. Men det finns de som inte gör. Vad ska man göra om det är så olika? Ska man inte ta hänsyn till dem som faktiskt inte förstår det. Och om jag säger att jag har haft /har elever som har såna problem, så har jag förstås haft ännu fler som INTE har haft dessa problem. Även bland dem med Aspergerdiagnos. Men förekommer, en del har såna problem.

-Grejen är att de där tanterna så gott som alltid låter de mindre begåvade/med mer grav problematik bli representativa för hela gruppen.

Det är ett reellt problem att det finns tanter som VILL att de ska göras till representanter medan såna som jag helst ska hålla tyst och "tänka på de som har det värre".


Jag är i precis samma situation, det gör mig galen ibland också. Men jag ser ingen bra lösning. Man kan ju inte bara strunta i att vissa med Asperger har dessa svårigheter. Dessutom: Om man ska förklara för folk hur Asperger yttrar sig och man beskriver en person med lätt Asperger - kommer folk då att förstå? Jag betvivlar det. De förstår ju knappt när de får höra vilka problem en person med relativt svår AS har. Det bästa vore egentligen att börja med symptomen för ganska svår AS och sen betona att det också kan vara betydligt lättare?

Annars är risken att folk med lättare AS inte ens får en diagnos och därmed inte får någon hjälp alls.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Utsatthet

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-17 14:13:33

Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:-Endast Gud vet hur trött jag är på neurotypiska förståsigpåare från Attention & AAF som talar om för världen hurudana vi är och som alltid beskriver oss aspergare utifrån 'barn och ungdom på specialskola specialklass LSS-kontor special-terapeut-avdelning special-special-pedagog-åtgärd'...


Jag tycker det är lite synd om man bara sågar Attention och andra föreningar, och specialpedagoger. Attention grundes INTE av neurotyper. Alla som grundade Attention (jag vet det för att jag också var med, vi var runt 30 personer) hade antigen själva NPF eller hade barn med NPF. I många fall båda delarna. Och det finns lärare och/eller specialpedagoger som verkligen sliter för att hjälpa dessa barn och ungdomar. Många är inga rena neurotyper heller. Varför skälla på dem som är mest engagerade i att hjälpa? Det är verkligen fel mål! Att inte allt kan funka, att inte allt blir bra genast - det kan väl ingen fixa. Så lätt är det ju tyvärr inte.

-Talar främst om AAF-världen, borde kanske ha förtydligat det.

Dess publikation Ögonblick duger utmärkt som underlag för det jag säger.
Aspergare görs till tidningens maskotar.
Ställer upp som gulliga maskotar pga djup naivitet - de är inte medvetna om inramningen - och tror att de motverkar fördomar och att de informerar samhället om AS, men tyvärr befäster de bara fördomarna ännu mer genom att låta ingå i tanternas narrativ.

Helst ska vi vara skelögda och ha kepsen på sniskan.
Och så ska vi säga "jag trivs jättebra på [valfri åtgärd] för här har jag fått kompisar" samtidigt som resten av texten i artikeln formuleras av nån pedagog-Birgitta.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsatthet

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-17 14:18:54

Toblerone skrev:Om man ska förklara för folk hur Asperger yttrar sig och man beskriver en person med lätt Asperger - kommer folk då att förstå?

-Fler aspergerkategorier bör synas utåt.
Såna som bryter av mot de tröttsamma aspergerklichéerna på olika sätt.

Sen bör man använda andra kanaler.
Alltså, vi lever i informationssamhället - vad sjutton ska vi med AAFs bloggar och tidningar till när vi kan starta egna som är BÄTTRE?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsatthet

Inläggav Adira » 2016-05-17 14:21:17

@Toblerone- Ja, och det förstår du utan problem, i och med att du träffat olika personer med AS och själv har diagnosen. Problematiken som jag vill belysa är att UMO resonerar inte alls som du och jag gör nu och tar inte upp dessa aspekter överhuvudtaget. Visst, ska man ge en sammanfattning kan man inte redovisa hur djupgående som helst för alla varianter, men faktum kvarstår att det är ett brett spektrum, och en hemsida som har som uppgift att upplysa andra om diagnoser har en skyldighet att åtminstone klargöra detta faktum inann de kommer med något pedagogiskt exempel. Om det nu är så olika, "vissa fungerar si, vissa fungerar så", om det nu är en del av kärnan av ett syndrom, ja, då tycker jag inte det är okej att ha med ett sådant löjligt exempel och inget annat.

"Tänk på de aspisar som faktiskt inte förstår ordspråk, ska de osynliggöras?" Nej, absolut inte, men du och jag och KrigarSjäl då, måste vi osynliggöras istället då? Jag håller med om att det säkert finns personer som har problem med att t.o.m förstå ordspråk, men det är ett korkat exempel att ha med för att beskriva vad Aspergers syndrom går ut på.

@KrigarSjäl- Min egen diagnos är "hemlig" (kommer inte på något bättre sätt att förklara utan att det blir för komplicerat), jag såg själv till att få en utredning utan stöd från familj. Att det skulle komma upp nu skulle också orsaka en del problem eftersom jag fortfarande är ung och bor hemma (fyllde tjugo för bara en vecka sedan). Så att slå in på den banan vore mycket svårt av personliga skäl.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Utsatthet

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-17 14:23:53

Ok, läge att börja med det längre fram kanske.

Allt sånt är förresten lättare när man är lite äldre.

Men skriva anonymt kan man också göra, som du vet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsatthet

Inläggav slackern » 2016-05-17 14:28:08

KrigarSjäl skrev:
Toblerone skrev:Om man ska förklara för folk hur Asperger yttrar sig och man beskriver en person med lätt Asperger - kommer folk då att förstå?

-Fler aspergerkategorier bör synas utåt.
Såna som bryter av mot de tröttsamma aspergerklichéerna på olika sätt.


Varför är det så pass viktigt för dig att tillhöra en kategori utav människor? Och att du stör dig så pass mycket på folk med AS som inte har lika "hög funktionsnivå" som du själv? Folk med AS är ju vitt skilda människor precis som dom som inte har en diagnos, vi är ju trotts allt fria individer och tillhör inte något kollektiv, eller jag tillhör inget kollektiv och har heller ingen längtan efter det.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utsatthet

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-17 14:33:28

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:
Toblerone skrev:Om man ska förklara för folk hur Asperger yttrar sig och man beskriver en person med lätt Asperger - kommer folk då att förstå?

-Fler aspergerkategorier bör synas utåt.
Såna som bryter av mot de tröttsamma aspergerklichéerna på olika sätt.


Varför är det så pass viktigt för dig att tillhöra en kategori utav människor? Och att du stör dig så pass mycket på folk med AS som inte har lika "hög funktionsnivå" som du själv? Folk med AS är ju vitt skilda människor precis som dom som inte har en diagnos, vi är ju trotts allt fria individer och tillhör inte något kollektiv, eller jag tillhör inget kollektiv och har heller ingen längtan efter det.

Allt jag menar och inte menar finns i inläggen ovan samt i tidigare diskussioner som liknar denna.
-Orkar inte upprepa mig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsatthet

Inläggav slackern » 2016-05-17 14:38:10

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:-Fler aspergerkategorier bör synas utåt.
Såna som bryter av mot de tröttsamma aspergerklichéerna på olika sätt.


Varför är det så pass viktigt för dig att tillhöra en kategori utav människor? Och att du stör dig så pass mycket på folk med AS som inte har lika "hög funktionsnivå" som du själv? Folk med AS är ju vitt skilda människor precis som dom som inte har en diagnos, vi är ju trotts allt fria individer och tillhör inte något kollektiv, eller jag tillhör inget kollektiv och har heller ingen längtan efter det.

Allt jag menar och inte menar finns i inläggen ovan samt i tidigare diskussioner som liknar denna.
-Orkar inte upprepa mig.


Det är ju bara att visa upp dig själv så märker ju folk att alla människor med AS inte ser ut som Stig Helmer, Rainman eller Simon från I Rymden Finns Inga Känslor.

Om folk har fördomar är det ju deras problem, själv är jag rätt okänslig för sådna människor eller deras kommentarer.
Senast redigerad av slackern 2016-05-17 14:40:21, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in