AS och social fobi

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav earlydayminer » 2009-10-02 13:50:29

Hyper skrev:
earlydayminer skrev:Om du ser någon du brukar hälsa på så titta upp, hälsa och undvik snabbt ögonkontakt som att du funderar på något. Det brukar fungera för mig i alla fall. Jag nästan springer iväg för att inte höra om någon ropar på mig. :lol:

Just det där med ögonkontakt har jag blivit bättre på, det var värst för några år sen, men jag har mer eller mindre lyckat behärska det.

Jag anser att man inte bör undvika och fly, eftersom det behöver tränas.
Dock så är det ju svårt att tänka så när man väl hamnar i en obehaglig situation på riktigt (jag själv undviker obehagliga situationer för det mesta), men egentligen, inser jag innerst inne att det är fel taktik.


Det är fel taktik om man vill lösa problemet, men det fungerar tills man hittat rätt taktik. Personligen har jag för svårt med tänkandet att jag ska ta för mig och bearbeta problemet. Det är en temporär lösning innan man hittar en permanent, om man inte vill ses som otrevlig och konstig under tiden man letar efter en permanent lösning.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 21:02:12, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Altus » 2009-10-02 16:59:50

barracuber skrev:Jag tycker inte AS och SF går att jämföra överhuvudtaget.

AS är livslångt. SF ser jag som ett behandlingsbart tillstånd. (Även depression är ett behandlingsbart tillstånd).


I det andra stycket gör du vad du i det första (med emfas) säger inte går att göra: Du jämför tillstånden. Att säga att A är livslångt medan B är behandlingsbart är en form av jämförelse. Varje gång man hittar likheter och/eller olikheter mellan två saker så är det en jämförelse.

Edit: Vad du egentligen menar är kanske att AS och SF är väldigt olika? Det är väl bara att hålla med om i så fall, och det gör nog de flesta här. Fast de kan ju ändå ha en relation, som att man lättare får SF som aspergare (vilket du tycks anse också, att döma av vad du skrev i det tredje stycket).
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Aspergerkille » 2009-10-04 0:49:58

Hyper skrev:Jag är inte säker på vad ni klassar som "social fobi", men jag själv känner mig alltid väldigt obekväm i sociala situationer, ibland riktigt rädd/bekymmersam.

Jag har t.ex aldrig fattat hur man hälsar på folk, det är ett mysterium för mig, om jag kan så undviker jag att hälsa på folk i överhuvudtaget, men då är det lätt att man blir klassad som idioten som inte hälsar på folk eller nått liknande.

Om jag kan så undviker jag att gå iväg till nått socialt sammanhang alls, men om nån släkting fyller år eller så, så är man ju illa tvungen.

Om jag är bland en massa folk, så brukar jag "studera" hur dem bär sig åt när dem hälsar på varann och samtalar, och så försöker jag göra samma sak.
Det funkar faktiskt väldigt bra.


För mig, att sakna denna förmåga att förstå hur man ska bete sig mot folk, gör att jag blir skräckslagen för sociala situationer många gånger.
Samma här, har känt sej skräckslagen många gånger genom livet, ända sedan tonåren i sociala sammanhang, lider av det än idag tyvärr, det där spontana man bör ha, charm och utstrålning, kommer inte automatiskt, många gånger kommer det inte fram alls i mitt fall utan oops vad tokigt det här blev då :oops: vad som händer sedan oftast går jag inte in på men vad man får göra nu är att sluta bry sej om vad andra uppfattar en som (bättre sent än aldrig), kan inte trolla med knäna liksom, vissa saker får man leva med har man nu insett.
Senast redigerad av Aspergerkille 2011-05-04 21:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Aspergerkille
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2007-04-09

Inläggav Hyper » 2009-10-04 2:01:36

earlydayminer skrev:Det är fel taktik om man vill lösa problemet, men det fungerar tills man hittat rätt taktik. Personligen har jag för svårt med tänkandet att jag ska ta för mig och bearbeta problemet. Det är en temporär lösning innan man hittar en permanent, om man inte vill ses som otrevlig och konstig under tiden man letar efter en permanent lösning.

Jo, sant.

Aspergerkille skrev:Samma här, har känt sej skräckslagen många gånger genom livet, ända sedan tonåren i sociala sammanhang, lider av det än idag tyvärr, det där spontana man bör ha, charm och utstrålning, kommer inte automatiskt, många gånger kommer det inte fram alls i mitt fall utan oops vad tokigt det här blev då :oops: vad som händer sedan oftast går jag inte in på men vad man får göra nu är att sluta bry sej om vad andra uppfattar en som (bättre sent än aldrig), kan inte trolla med knäna liksom, vissa saker får man leva med har man nu insett.

Ja, det är så man får tänka, varför ska man jämt bry sig om vad andra tycker? Och vad kan egentligen hända om man inte är 100% som alla andra? Ja man dör inte av det i alla fall =P

Äh för fan, jag tänker sluta anpassa mig till andra jämt, tänker vara mig själv, och har dem problem med det så får dem anpassa sig till mig helt enkelt.

That's it.
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 21:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Hyper
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2009-10-02
Ort: Norrland, Luleå

Inläggav Aspergerkille » 2009-10-04 15:32:35

Hyper skrev:
earlydayminer skrev:Det är fel taktik om man vill lösa problemet, men det fungerar tills man hittat rätt taktik. Personligen har jag för svårt med tänkandet att jag ska ta för mig och bearbeta problemet. Det är en temporär lösning innan man hittar en permanent, om man inte vill ses som otrevlig och konstig under tiden man letar efter en permanent lösning.

Jo, sant.

Aspergerkille skrev:Samma här, har känt sej skräckslagen många gånger genom livet, ända sedan tonåren i sociala sammanhang, lider av det än idag tyvärr, det där spontana man bör ha, charm och utstrålning, kommer inte automatiskt, många gånger kommer det inte fram alls i mitt fall utan oops vad tokigt det här blev då :oops: vad som händer sedan oftast går jag inte in på men vad man får göra nu är att sluta bry sej om vad andra uppfattar en som (bättre sent än aldrig), kan inte trolla med knäna liksom, vissa saker får man leva med har man nu insett.

Ja, det är så man får tänka, varför ska man jämt bry sig om vad andra tycker? Och vad kan egentligen hända om man inte är 100% som alla andra? Ja man dör inte av det i alla fall =P

Äh för fan, jag tänker sluta anpassa mig till andra jämt, tänker vara mig själv, och har dem problem med det så får dem anpassa sig till mig helt enkelt.

That's it.
Mmm precis, blir också så tröttsamt att fundera på vad andra tycker och tänker usch och fy för det, det sista du skrev håller jag med dej fullt ut om, ska själv börja ha den inställningen, enda sättet att överleva i samhället, motstånd här och var emellanåt verkar man få leva med livet ut :roll:
Senast redigerad av Aspergerkille 2011-05-04 21:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Aspergerkille
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2007-04-09

Inläggav Altus » 2009-10-04 18:10:39

HGJ skrev:http://www.psykologforbundet.se/Psykolo ... df#page=14

Staffan Rislund Törner skrev:Jag och mina kolleger har också mött personer med diagnosen Asperger där det efter en tid har stått klart att det i själva verket handlar om social fobi. Åter igen kan symtomen enligt den deskriptiva diagnostiken vara snarlika, detta trots att Aspergers syndrom och social fobi kan ses som varandras motsatser där symtomen i det förra fallet är uttryck för en brist och i det andra för hypersensitivitet.



Förvirrat. Man behöver inte vara bra på saker som att läsa av andra för att vara hypersensitiv. Man kan ha en bristande social förmåga och samtidigt vara hypersensitiv, de utesluter knappast varandra så det är svårt att prata om "varandras motsatser".

Faktum är att bristande social förmåga väl snarare har en tendens att leda till social fobi, eftersom den sociala världen blir så svårhanterlig och jobbig. Den skapar ångest, och det är vad social fobi är.

Det han påstår låter rätt pretentiöst, som om han försöker att vara djup men misslyckas fullständigt.

Tack HGJ för att du letade fram det.

Edit: Jebus vad många småfel det blev i det här inlägget, har nu redigerat inlägget typ 10 gånger för att rensa ut dessa.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 21:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Flinta » 2009-10-04 19:16:23

Jag tror inte jag lider lika mycket som många NT med social fobi. Dom tycker enl mig i mycket större utsträckning att deras liv är förstört för dom lever för relationer och det är katastrof för dom att dom hindras så och dom längtar efter att kunna få vara med i det sociala spelet. Det är inget jag känner igen mig i. Jag har inte så stora problem med min SF för jag är i grunden ingen person med speciellt stort behov av socialt umgänge. Men jag har problem.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 21:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

AS och social fobi?

Inläggav Inger » 2009-10-10 5:25:50

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5930592.ab

Mellan 10-15 procent av befolkningen lider någon gång under livet av social fobi. På grund av det hårda trycket på psykiatrin är det många som går miste om behandling.

Men sedan en vecka tillbaka erbjuder Internetpsykiatrienheten kognitiv beteendeterapi mot social fobi via nätet.

Lider du av en stark rädsla för att bli granskad av andra? Är rädslan så stark att du undviker sociala sammanhang? Dricker du alkohol för att våga träffa andra människor?

Då kan du lida av social fobi, menar psykologen Erik Hedman vid Internetpsykiatrienheten vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.
Kan hjälpa fler

Många som lider av social fobi går miste om behandling på grund av det hårda trycket mot psykiatrin. Det finns helt enkelt inte tid och resurser att hjälpa alla som har behov av det.

Men i och med att man nu börjar erbjuda terapi via internet kan situationen förbättras.

– Med hjälp av internetterapi får psykologerna möjlighet att hjälpa många fler eftersom internetterapin är mer effektiv ur ett tidsperspektiv, säger psykologen Erik Hedman.
Inte för alla

Det är däremot inte alla som kan ta del av den nya metoden. Eftersom nätterapin är väldigt textbaserad kan varken patienter med grava läs- och skrivsvårigheter eller icke svensktalande patienter delta.

Det kan också vara så att man har flera andra problem samtidigt som gör att internetbaserad terapi inte fungerar. Det gäller till exempel för personer med alkoholproblem, även om undantag kan göras.

– Ibland kan alkoholkonsumtionen vara starkt kopplad till den sociala fobin, det vill säga att man dricker för att våga möta andra människor. Människor med grava alkoholproblem måste däremot först få bukt med missbruket innan de kan starta terapin. Inte heller patienter med självmordstankar eller allvarlig depression är aktuella för nätterapi eftersom de behöver mer akut hjälp, menar Erik Hedman.
Inte vanlig nervositet

Innan nätterapin startar görs en ordentlig utredning av patienterna för att fastställa om patienten verkligen lider av social fobi.

– Bara för att man kan vara nevös inför att hålla ett föredrag betyder inte det att man har social fobi. För att uppfylla kriterierna för social fobi krävs det att man har en stark, ihållande rädsla som väcks i sociala sammanhang och som i sin tur hämmar det sociala livet. Detta kan till exempel visa sig genom att man inte vågar söka arbete eller träffa en partner, säger Erik Hedman.
God effekt

Enligt en tidigare studie som genomförts vid Internetpsykiatrienheten vid Karolinska universitetssjukhuset har internetterapi en god effekt. Metoden är också till utformningen väldigt lik vanlig kognitiv beteendeterapi, trots att all kontakt mellan patienten och psykologen sker via nätet. En gång i veckan har patienten kontakt med psykologen via e-post.

– Precis som med vanlig KBT handlar det om att möta sina rädslor vilket innebär att patienten får olika hemuppgifter. Det kan vara att hålla ett tacktal på en släktmiddag eller att klaga på en vara i en affär, förklarar Erik Hedman.

Alla över 18 år kan söka sig till behandlingen som är subventionerad och inte kräver någon remiss. På flera håll i landet, bland annat i Östergötland, Halland, Norrbotten och Skåne finns liknande verksamhet, enligt Mårten Gerle, sakkunnig inom psykiatri på Socialstyrelsen.
Johanna Klaasen

Tecken på social fobi:

* En stark rädsla som väcks i sociala situationer

* Rädsla för att bli granskad av andra

* Undvikande av sociala sammanhang
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Asperger - Social Fobi

Inläggav Eter » 2010-03-03 23:16:45

Dags för mitt andra inlägg här. Jag har som jag skrev i en annan tråd börjat inse att det faktiskt är ganska troligt att jag kan ha AS. Har funderat på det en tid, men nu känns det som att bilden har klarnat.

Det jag funderar på, kan en del AS-drag förväxlas med Social Fobi och vice versa? Kan det vara så att ursprungliga AS-drag, gjort att man även utvecklat social fobi?

Jag har nämligen länge trott att jag haft social fobi, men börjar inse nu att det kanske är AS, eller en kombination.


Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om AS och social fobi.
Senast redigerad av Eter 2011-05-05 0:55:53, redigerad totalt 1 gång.
Eter
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2009-05-02

Inläggav Inger » 2010-03-04 1:06:40

Som du kan se i den här omröstningen så verkar det vanligt att dessa diagnoser sammanfaller (gissningsvis genom den gemensamma faktorn förhöjd sensorisk och/eller emotionell sensibilitet):

http://www.aspergerforum.se/social-fobi-omrostning-t13465.html

Är man född känsligare nervsystem än andra - vilket c:a en femtedel av befolkningen lär vara, inkl många med AS eller ADHD - så är det ganska naturligt att man också lättare drabbas av fobier, ångest, depression mm, och lättare blir stressad eller sensoriskt/emotionellt/mentalt överbelastad av saker som vanliga människor knappt ens märker.

Alt att man blivit mobbad, missförstådd, utstött etc, vilket också är vanligt om man är lite udda. Då är det förstås också lätt att utveckla social fobi.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:55:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav vallesmamma » 2010-03-04 10:26:39

Jag har social fobi och AS.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 0:55:53, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Kvasir » 2010-03-04 11:41:32

Social fobi, i mer eller mindre grad, är nog vanligt som följd av AS. Osäkerheten över hur man beter sig i sociala situationer och i kontakten med andra människor kan lätt leda till att man undviker människor och t.o.m. blir rädd för sociala situationer.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:55:53, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav lasseivägen » 2010-03-04 12:34:20

På den tiden när min sociala fobi överskuggad det mesta i min tilvaro, fans inte så mycket energi att fundera på om jag förstod eller inte förstod min omgivning.
Nuförtiden skiter jag nog mer i hur folk uppfatter mig. Nu har jag uptäckt hur mycket jag missförstår min omgivning, och likaså att omgivningen missuppfasttar mig. Alltså har AS blivit ett problem för mig nu.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-05 0:55:53, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav weasley » 2010-03-04 14:23:38

Jag misstänker att social fobi ibland kan uppstå som en följd av AS. Ungefär såhär går min tankebana:

Medfödd AS => från början svårt att tolka sociala situationer alt. blir uttröttad av sociala situationer => undviker sociala situationer => lär sej inte mekaniskt hur sociala situationer fungerar => utvecklar social fobi.

Jag misstänker också att en del antagligen blandar samman social fobi (då man ju faktiskt är RÄDD för andra personer) med social utmattning (då man istället blir mentalt uttröttad av att umgås med andra personer).
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:55:53, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2010-03-04 14:32:18

Ungefär så går min tankebana med. I många fall säkert med varianten att man får så mycket skit från andra (och kanske uteblivet stöd från dem som borde stödja ett barn) att det skapar, underhåller och befäster en rädsla.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:55:53, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2010-03-04 14:33:41

Även osäkerheten över hur man beter sig och uppfattas av andra kan skapa en rädsla. Ibland är den befogad av reaktioner man har fått, och ibland beror den bara på vad man själv tror.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:55:53, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav weasley » 2010-03-04 14:40:04

Kvasir skrev:Även osäkerheten över hur man beter sig och uppfattas av andra kan skapa en rädsla. Ibland är den befogad av reaktioner man har fått, och ibland beror den bara på vad man själv tror.

Det här är ju ett problem jag ofta brottas med. Egentligen tycker jag det är roligt att umgås med folk, men i de allra allra flesta sällskap blir jag så medveten om att jag inte vet riktigt vad jag får säga eller göra, att det blir hämmande.
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:55:53, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Vaken » 2010-03-04 14:49:39

Vid min första psykiatrikontakt så fick jag diagnosen social fobi. Det var först flera år senare vid en helt annan mottagning som man satte "rätt" diagnos (AS) och ansåg att de socialfobiska dragen var en följd av som många andra säger osäkerhet i sociala situationer.
Senast redigerad av Vaken 2011-05-05 0:55:53, redigerad totalt 1 gång.
Vaken
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2010-02-06
Ort: Månen

Inläggav Eter » 2010-03-04 22:28:54

Jag är lite kluven kring vad som är vad.

Har alltid sett mig som en blyg person, som inte gärna öppnar munnen i sociala sammanhang och helst sitter tyst. Som undviker jobbiga föredrag, tillställningar där man kan behöva göra pinsamheter, osv. Eller för den delen kan tycka att det är jobbigt att gå och handla, eller gå till frisören.
Därav tankar åt social fobi.

Men, samtidigt så får jag inte många av de symptom som beskrivs, andnöd, huvudvärk, yrsel, tryck över bröstet, svettningar, skakningar/darrningar. Det är mest bara obehagligt, och jag blir trött, väldigt trött.

Är jag i sociala sammanhang som jag valt själv och som jag vet att det är okej att bara vara tyst en stund, eller veta att man kan gå undan när det blir för mycket, verkar det fungera mycket bättre, även om jag kan bli väldigt trött då med.

Jag är faktiskt väldigt trött just nu, så det här inlägget kanske blev lite rörigt. :)
Senast redigerad av Eter 2011-05-05 0:55:53, redigerad totalt 1 gång.
Eter
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2009-05-02

Inläggav weasley » 2010-03-05 13:43:49

Eter skrev:Är jag i sociala sammanhang som jag valt själv och som jag vet att det är okej att bara vara tyst en stund, eller veta att man kan gå undan när det blir för mycket, verkar det fungera mycket bättre, även om jag kan bli väldigt trött då med.


Det här låter PRECIS som våra forumträffar! :-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:55:53, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2010-03-05 18:32:07

Eter skrev:Jag är lite kluven kring vad som är vad.

Har alltid sett mig som en blyg person, som inte gärna öppnar munnen i sociala sammanhang och helst sitter tyst. Som undviker jobbiga föredrag, tillställningar där man kan behöva göra pinsamheter, osv. Eller för den delen kan tycka att det är jobbigt att gå och handla, eller gå till frisören.
Därav tankar åt social fobi.

Men, samtidigt så får jag inte många av de symptom som beskrivs, andnöd, huvudvärk, yrsel, tryck över bröstet, svettningar, skakningar/darrningar. Det är mest bara obehagligt, och jag blir trött, väldigt trött.

Man kan nog ha social fobi utan att det måste ge fysiska symtom.

Här är ett självskattningstest där man ska svara dels på hur mycket ångest man får av dessa situationer, dels hur ofta man undviker dem.

http://sokrates.webblogg.se/2009/februa ... al-fo.html

Sen är det inte heller otänkbart att man både tycker det blir obehagligt och att man blir trött av umgänge och därför gärna undviker sociala saker av båda anledningarna.

Jag tror jag har en lindrig variant som bara kommer fram i särskilda situationer. Mest avslappnad är jag med släktingar, vänner och andra aspergare. Har inte heller några problem med tillfälliga kontakter. Har t ex lätt att kallprata med och vara trevlig mot hantverkare, grannar och folk jag ringer upp för att skaffa information och aldrig behöver ha kontakt med igen.

Det som gör mig nervös är när kontakten är viktig och det gäller att inte göra bort sig (kan gälla söka jobb eller ha kontakt med klienter när man jobbade, göra gott intryck pojkväns familj, bli intervjuad, eller försöka åstadkomma något politiskt).

Sådana situationer kan kännas väldigt pressande men yttrar sig bara i undantagsfall i panikångest med fysiska symtom. I många fall blir jag lugnare än jag borde vara och pratar för mycket. I andra fall kan jag ö h t inte kan förmå mig till att alls ta de nödvändiga kontakterna, eller ens förmå hjärnan att tänka på det; den har liksom ett filter mot allt som är obehagligt. Jag kan skjuta upp viktiga kontakter i månader och år på det viset, medan jag väntar på att en morgon vakna och känna att "idag är en bra dag att ta kontakt." Om och när detta så småningom händer (ev efter peppning från andra) så visar det sig oftast lättare än jag trodde att göra det.

Men sen kommer problem #2. Bara för att jag lyckades ta mig över den första tröskeln så betyder det inte att det sen är nedförsbacke att ta kontakt en gång till. Tvärtom brukar jag snabbt försvinna in i skalet igen när jag stuckit ut nacken för långt, och brukar behöva ännu längre innan jag vill utsätta mig för samma sak igen. Har blivit allergisk mot minsta form av stress och krav och tål inte en hundradel av vad jag klarade att tvinga mig till som yngre.


weasley skrev:
Eter skrev:Är jag i sociala sammanhang som jag valt själv och som jag vet att det är okej att bara vara tyst en stund, eller veta att man kan gå undan när det blir för mycket, verkar det fungera mycket bättre, även om jag kan bli väldigt trött då med.


Det här låter PRECIS som våra forumträffar! :-D

Ja, faktiskt. Det är nog den mest kravlösa, accepterande och avslappnade umgängesform jag stött på hittills i mitt liv.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:55:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav sanny » 2010-03-05 23:09:18

weasley skrev:
Kvasir skrev:Även osäkerheten över hur man beter sig och uppfattas av andra kan skapa en rädsla. Ibland är den befogad av reaktioner man har fått, och ibland beror den bara på vad man själv tror.

Det här är ju ett problem jag ofta brottas med. Egentligen tycker jag det är roligt att umgås med folk, men i de allra allra flesta sällskap blir jag så medveten om att jag inte vet riktigt vad jag får säga eller göra, att det blir hämmande.


Jag tycker också om att umgås med/ vara bland människor, men det är sällan det känns bra.
Om det är få människor och om jag känner mig accepterad går det lättare. Men det är inte alltid det funkar ens då.

Min längtan har först kommit, eller kommit tillbaka kanske det är först när jag stötte på andra aspergare. Här och på you tube.

Jag kan inte komma ihåg en enda gång då jag kännt ett flyt med en människa, förrutom i mina drömmar..
Senast redigerad av sanny 2011-05-05 0:55:53, redigerad totalt 1 gång.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav Thurizas » 2010-03-05 23:45:04

Jag har diagnosen social fobi. liksom dig har jag samma funderingar om det mer är ett drag av många , alltså en koppling till Asperger.
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-05 0:55:53, redigerad totalt 1 gång.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav KMN_71 » 2010-03-09 15:17:35

weasley skrev:
Kvasir skrev:Även osäkerheten över hur man beter sig och uppfattas av andra kan skapa en rädsla. Ibland är den befogad av reaktioner man har fått, och ibland beror den bara på vad man själv tror.

Det här är ju ett problem jag ofta brottas med. Egentligen tycker jag det är roligt att umgås med folk, men i de allra allra flesta sällskap blir jag så medveten om att jag inte vet riktigt vad jag får säga eller göra, att det blir hämmande.


Jag har ingen diagnos men har funderat i ca 1,5 år sedan min son fick diagnos AS om jag också har det. Jag damsuger internet efter bekräftelse eller motsatsen och jag känner väldigt väl igen mig när du skriver att du blir hämmad i de flesta sällskap. Jag funderar alldeles för mycket på vad jag skall säga, hur jag skall säga det, bör jag säga det, kommer någon vara intresserad, är det korrekt att säga det, är det normalt, etc vilket gör att jag för det mesta är tyst. Jag har tidigare förklarat mitt beteende genom jobbigt uppväxt och dåligt självförtroende men börjar mer och mer tro att det är en kombination av båda.
Senast redigerad av KMN_71 2011-05-05 0:55:53, redigerad totalt 1 gång.
KMN_71
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2009-11-17

Återgå till Aspergare och vården



Logga in