AS och höga tankar om sig själv.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav Pikachu » 2015-06-06 21:27:07

Även om det kan uppfattas som om tråden är skapad i ett negativt och nervärderande syfte så är det ej min mening. Tanken har slagit mig gång på gång då jag vistats många år på institution och träffat många aspergare. När jag även varit med här ett tag så ser jag samma mönster, och vid en självrannsakan så är jag heller inte ett dugg bättre.

Alltså, jag kan berätta om mötet med låt säga mr X. Mr X ansåg själv att han var världens åttonde underverk, hans utseende som han beskrev det var "aristokratiskt". När han berättade om hans blygsamma bedrifter var det som om han hade åstadkommit vad endast han hade förmåga till. När han ingående beskrev sitt utseende: "Jag är ganska nöjd med mitt utseende, inte nog med min näsa (med fingret pekande mot hans olika kroppsdelar) titta på mina läppar, och inte nog med det kolla på mina ögon och inte nog med det titta på mitt hakparti." Han hade också tendensen att börja alla meningar med JAG. Han hade AS.

Fallet mr Y. Denne aspergare känner jag sedan skoltiden (grundskolan). Mr Y var jättemobbad under skoltiden och jag önskar innerligt att jag ingripit mer än vad jag gjorde. Men på något sätt var det tur i oturen att han var drabbad eftersom hans självförtroende var orubbligt. Det spelade ingen roll om han var sämst på fotbollsträningarna och konstant fick sitta på avbytarbänken när det var matcher, för när man sedan pratade om fotbollen så var han den person som "bar upp laget". Han var heller ingen akademisk stjärna (medelgoda betyg) men när man pratade om saker och han inte höll med så berodde det på att man var "mindre begåvad" och "få som rörde sig i de intellektuella sfärerna som han". När han kom in i ett rum så hade han den där auran runt sig som betecknar människor som vet att de är "bättre".

Ja, nu har jag flera exempel men har valt de mest extrema för att åskådliggöra fenomenet som jag vill diskutera. Kort sagt vad är det med oss aspergare som gör att vi tror att vi kan springa emot en noshörning och vinna?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav Huggorm » 2015-06-06 21:30:29

Jag tror det är vanligare att aspergare har dåligt självförtroende faktiskt
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav Wine » 2015-06-06 22:24:25

Kanske handlar det om brist på självinsikt i en del fall och att det finns individer med AS diagnos som även har mer av narcissistiska eller psykopatiska drag, precis som man kan ha autistiska drag i varierande grad så kan man ju också ha psykopatiska drag i varierande grad, man kan se det som ett spektrum.

Jag trodde det var vanligare med dåligt självförtroende om man hade AS men det kanske inte är så, det är ju dock rätt vanligt med samsjuklighet, att man inte bara har diagnosen AS utan även någon annan diagnos som ADHD eller en eller flera personlighetsstörningar och jag är helt övertygad om att en del också är feldiagnostiserade.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav Pikachu » 2015-06-06 22:28:52

Jo det låter mycket troligt. Var inte fallen jag tog upp ganska sköna på sitt sätt? :wink:
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav Wine » 2015-06-06 23:02:42

Pikachu skrev:Jo det låter mycket troligt. Var inte fallen jag tog upp ganska sköna på sitt sätt? :wink:


Jo de var bra beskrivna.

Här är en intressant artikel om narcissism, olika typer, med ett test man kan göra för att testa sig för covert narcissism, jag citerar ju bara en liten del av texten men det var intressant att läsa om kopplingen mellan covert narcissism och Highly Sensitive Person Scale, hypersensitivitet och HSP är ju något som också diskuterats här på forumet tidigare:

The Huffington Post - 23 Signs You're Secretly a Narcissist Masquerading as a Sensitive Introvert
Posted: 08/30/2013 10:01 am EDT Updated: 10/30/2013 5:12 am EDT


So here's the test. Be honest with yourself!

Maladaptive Covert Narcissism Scale (MCNS)*

Please answer the following questions by deciding to what extent each item is characteristic of your feelings and behavior. Fill in the blank next to each item by choosing a number from this scale:

1 = very uncharacteristic or untrue, strongly disagree

2 = uncharacteristic

3 = neutral

4 = characteristic

5 = very characteristic or true, strongly agree

___ I can become entirely absorbed in thinking about my personal affairs, my health, my cares or my relations to others.
___ My feelings are easily hurt by ridicule or the slighting remarks of others.
___ When I enter a room I often become self-conscious and feel that the eyes of others are upon me.
___ I dislike sharing the credit of an achievement with others.
___ I feel that I have enough on my hand without worrying about other people's troubles.
___ I feel that I am temperamentally different from most people.
___ I often interpret the remarks of others in a personal way.
___ I easily become wrapped up in my own interests and forget the existence of others.
___ I dislike being with a group unless I know that I am appreciated by at least one of those present.
___ I am secretly "put out" or annoyed when other people come to me with their troubles, asking me for their time and sympathy.
___ I am jealous of good-looking people.
___ I tend to feel humiliated when criticized.
___ I wonder why other people aren't more appreciative of my good qualities.
___ I tend to see other people as being either great or terrible.
___ I sometimes have fantasies about being violent without knowing why.
___ I am especially sensitive to success and failure.
___ I have problems that nobody else seems to understand.
___ I try to avoid rejection at all costs.
___ My secret thoughts, feelings, and actions would horrify some of my friends.
___ I tend to become involved in relationships in which I alternately adore and despise the other person.
___ Even when I am in a group of friends, I often feel very alone and uneasy.
___ I resent others who have what I lack.
___ Defeat or disappointment usually shame or anger me, but I try not to show it.

Done? Now add together all the numbers to come up with a total score.


How'd you do?

If you thought on some each of these, "Oh dear lord, that's sooooo me," don't panic. As I mentioned, there's some overlap between this scale and other tests that measure introversion and sensitivity. In a recent study conducted on college students, the average score on this scale was in the mid-upper 60s. So if your score hovered around that range, you're about average in covert narcissism. If your score was below 40, you scored very low in covert narcissism.

If, however, your score was 82 and above, you scored high in covert narcissism. And if your score was above 97, well, you might want to own yourself as a card-carrying covert narcissist, instead of constantly telling people to stop criticizing you because your sensitive, introverted soul can't handle it.

Now, do genuinely introverted people exist? Absolutely. Are there genuinely sensitive people? For sure. There are even many individuals who are both sensitive and introverted.

But the latest research suggests that there is also a large selfish segment of the population who say they are introverted and sensitive when they really just can't stand it that everyone doesn't recognize their brilliance.
Senast redigerad av Wine 2015-06-06 23:04:01, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav Huggorm » 2015-06-06 23:03:18

Pikachu skrev:Jo det låter mycket troligt. Var inte fallen jag tog upp ganska sköna på sitt sätt? :wink:
Sköna och sköna, personerna kanske känner sig nöjda men de blir ju klockrena mobbningsobjekt som folk kommer prata skit om.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-06 23:07:56

får du mycket betalt för ditt uppenbara psy-op arbete?
triggerhappyD
 
Inlägg: 4816
Anslöt: 2015-06-01

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav Pikachu » 2015-06-07 0:27:13

triggerhappyD skrev:får du mycket betalt för ditt uppenbara psy-op arbete?
Hehe, jag kan förstå att du kanske tycker mina trådar är konstiga och så. Men det verkar som om det är fler än mig som funderar över detta och tycker det är intressant. Jag har inga baktankar eller så. Utan det är mer ett genuint intresse för saker, speciellt saker som "inte får diskuteras".
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav kiddie » 2015-06-07 0:49:50

För mig tror jag det är brist på verklighetsförankring. Eftersom jag nu har hunnit bli lite äldre så har jag fått diverse mentala blåmärken i livet samt sett hur livet och döden hänt andra. Då får jag se hur det förhåller sig i verkligheten. Att jag faktiskt inte orkar allt (orkar nästan inget), att jag har jättesvårt att koncentrera mig (vilket får mig att bli "dummare"), att jag kanske inte "blir" något här i livet.

När jag var ung var det självklart att jag skulle kunna använda mina positiva sidor till något. Med den här förbaskade ojämna begåvningskurvan så kan man ju ha riktigt brighta sidor, på riktigt. Inte bara tro det. Och innan livet hunnit ikapp en kanske man inte har fått så mycket stryk än av sina riktigt negativa sidor som drar ner en och kanske förhindrar att man blir det man vill bli.

Då är det ju inte konstigt att man tror man är bra...

Sedan om man har vissa starka intressen så tycker man självklart de är viktigast i livet. De som inte kan dessa sakerna suger. Man kan dem. Man är bra på dem. Sånt andra kan är mindre värt bara för att man inte har fattat att folk tar de grejerna på allvar. Då är det heller inte konstigt att man tycker man är bra. Man är ju bra på det "viktigaste" i livet. ;)

Sedan kan det spela in också tror jag om man har bra studiebegåvning. Jag var lärarnas gullegris 7-9 klass bara för att jag var bra på deras ämnen. Det boostade mitt ego också. Att jag sög på idrott spelade ingen roll eftersom "någon" hade bestämt att det inte var ett viktigt ämne... Och i detta fallet inte bara jag utan typ alla de teoretiska lärarna tyckte så.

Så i mitt fall tror jag det handlade om att jag helt enkelt inte sett världen. Och inte sett världen från andra människors perspektiv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav Pikachu » 2015-06-07 0:52:50

Du har nämnt att du "takade" verbala delen i WAIS, det är jä*lar i det. Det är f.ö. den del som har minst träningsbenägenhet. Så att du är en superwoman tvivlar jag icke på.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-07 0:53:18

Pikachu skrev:
triggerhappyD skrev:får du mycket betalt för ditt uppenbara psy-op arbete?
Hehe, jag kan förstå att du kanske tycker mina trådar är konstiga och så. Men det verkar som om det är fler än mig som funderar över detta och tycker det är intressant. Jag har inga baktankar eller så. Utan det är mer ett genuint intresse för saker, speciellt saker som "inte får diskuteras".


Ja, dina ovinklade och seriösa faktaunderlag samt ditt opartiska statuerande av exempel, samt din retorik överlag tyder verkligen på genuint intresse, eller så.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4816
Anslöt: 2015-06-01

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav Pikachu » 2015-06-07 0:59:28

triggerhappyD skrev:Ja, dina ovinklade och seriösa faktaunderlag samt ditt opartiska statuerande av exempel, samt din retorik överlag tyder verkligen på genuint intresse, eller så.
Då får du gärna tillhandahålla studier som vida överstiger de jag tillhandahållit (i de trådar det gäller).

Exemplen är till för att belysa ett verkligt/eller icke verkligt fenomen (verkliga exempel). Du får gärna vara mera konkret när du menar min retorik, och belägga med citat som inte rycks ur sitt sammanhang.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav plåtmonster » 2015-06-07 1:05:52

kiddie skrev:Sedan om man har vissa starka intressen så tycker man självklart de är viktigast i livet. De som inte kan dessa sakerna suger. Man kan dem. Man är bra på dem.

Det är ju rätt många som blir riktigt bra på sitt specialintresse på riktigt och såpass att det är en tillgång i arbetsliv eller näringsliv. Då är det lätt att man tycker att det är bra.

@Pikachu, Ta en fundering på om det gagnar gruppen övh samt om det verkligen är korrekt grupp du referar till.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav Pikachu » 2015-06-07 1:12:04

plåtmonster skrev:@Pikachu, Ta en fundering på om det gagnar gruppen övh samt om det verkligen är korrekt grupp du referar till.
Sanning och kunskap är något bra, om man vill förtiga viktiga data eller kunskap så blir det hela mycket märkligt. Att det är en del med AS som inte tål att höra om den negativa sidan av funktionshindret finns det ju uppenbarligen. Men det betyder inte att alla inte tycker det är diskussionsvärt eller intressant.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav kiddie » 2015-06-07 1:38:03

___ I can become entirely absorbed in thinking about my personal affairs, my health, my cares or my relations to others.

Ja, jag utgår från mig själv. Jag funderade inte så mycket på hur JAG var i förhållande till annat/andra förrän sent i livet, innan intresserade jag mig för fakta, vetenskap, producerande. Jag såg det dock som ett framsteg att jag satte mig själv på kartan som en av många individer istf känslan att sväva över alla och kolla ner utan självreflexion. Efter den fasen har jag nog blivit mer egocentrerad i mindre smickrande bemärkelse med, men jag har även börjat förstå andra genom att förstå mig, så helt "bortkastat" kanske det inte är.

___ My feelings are easily hurt by ridicule or the slighting remarks of others.

Beror på. Jag är van vid hård och elak jargong som ett slags bevis på närhet. De som bara vill såra bryr jag mig inte om heller för det är så uppenbart. Däremot de som är manipulativa nog att komma åt mig utan att jag fattat hur, blir jag sårad av. Jag blir även konstigt sårad av rena faktafel om mig, t ex om ngn säger att jag har bruna ögon (har melerade).

___ When I enter a room I often become self-conscious and feel that the eyes of others are upon me.

Oj, aspigt nog tänker jag på alla sorts rum, vilka avses? Är det en fest är jag nog lite nervös och ställer in mig på att hälsa rätt, var det min gamla klass så var vi alla glada att se varandra utan att någon behandlades som förmer så det var alltid trevligt, var det i gamla jobbets fikarum så kände jag av stämningen för att kunna glida in i samtalet. Dvs var mina tankar FÖR egocentrerade för att jag skulle hinna med att bry mig om DERAS reaktioner.

___ I dislike sharing the credit of an achievement with others.

Jag bara älskar när samarbete går väl. Då ska alla ha den beröm de förtjänar, dvs alla. Är det så att jag gjort en sak och någon annan tar på sig äran, ja då blir jag sur inom mig.

___ I feel that I have enough on my hand without worrying about other people's troubles.

Oj. Nej. Jag har svårt att sluta ställa upp. Även när jag egentligen borde tänka på mig så sätter jag andra före mig. Jag har en stark känsla av att det är rätt. Jag har inte lyckats hitta en bra balans där jag är mer ego. Jag tycker det är jättejobbigt med de som bara tar och tar, sån vill jag inte bli, de är skittråkiga!

___ I feel that I am temperamentally different from most people.

Ja, det tror jag nog.

___ I often interpret the remarks of others in a personal way.

Beror på måendet. Mår jag inte bra så kan jag tolka in kritik där ingen finns. Annars inte. Ibland misstolkar jag såklart också.

___ I easily become wrapped up in my own interests and forget the existence of others.

De låter sig inte glömmas. Jag vill helst bli mer lämnad ifred. Jag har inte samma behov av ständig kontakt som mina vänner har av mig och andra vänner. Jag vill vara för mig själv ganska mycket så att jag får fokusera på mitt. Mitt största intresse är definitivt inte relationer.
___ I dislike being with a group unless I know that I am appreciated by at least one of those present.

Jag har svårt när en grupp inte ger mig en chans. Spelar vi på samma plan brukar det dock inte hända. Jag brukar alltid ha ngt som ngn annan kan uppskatta mig för.

___ I am secretly "put out" or annoyed when other people come to me with their troubles, asking me for their time and sympathy.

Mja. Jag tenderar att vara rätt öppen när jag tycker att det är nog. Folk får gärna komma till mig med sina problem om de har rimliga krav på mig. Vill de bara prata av sig får de det. Vill de ha förslag på lösningar (vilket jag är mer bekväm med) så går det utmärkt. Däremot låtsas folk att de vill ha en lösning och man presenterar 100 lösningar och de kommer tbx dag efter dag med samma problem och man kommer på mer och mer lösningar tills man inser att de antingen bara vill gnälla eller tror jag kan trolla allt bra, då orkar jag inte! Jag har svårt för detta upprepande dag ut och dag in.

___ I am jealous of good-looking people.

Jag är lite avis på de som ser ut som mitt inre jag ser ut. Det är nödvändigtvis inte ursnyggt. Dessutom är jag avis på de som har bra kroppsdelar där jag upplever att jag hatar just den delen.

___ I tend to feel humiliated when criticized.

Är kritiken befogad så är det OK. Om jag får be om ursäkt och försöka bättra mig. Det jobbiga är om jag får höra om detta misstag massa gånger som om att det var en superstor grej som jag aldrig får glömma, då blir jag sur. Innefattar kritiken info som jag på ngt sätt behövt i min inre modell, då blir jag mest glad.

___ I wonder why other people aren't more appreciative of my good qualities.

Jo, det är nog så. Jag känner mig obekväm i patientrollen t ex. Innan så hade jag mer makt som "normal" att framföra mina ideer. Tog det för självklart. Att inte ha det nu, är svårt.

___ I tend to see other people as being either great or terrible.

Ja.

___ I sometimes have fantasies about being violent without knowing why.

Gäller det om man vet varför? Ofta ngn form av frustration. Ngt som inte funkar eller kan ordnas. Då blir nästa tanke hur man skulle kunna "lösa" det på annat vis.

___ I am especially sensitive to success and failure.

Ja. Fast vad som är framgång är egendefinierat, jag tycker inte bara att tjäna pengar och vara poppis är framgång.

___ I have problems that nobody else seems to understand.

Absolut. Bryter man ner det kanske en person förstår en fraktion av ett problem osv, men aldrig hittat ngn som förstår mig mer fullt.

___ I try to avoid rejection at all costs.

Jag brukar inte bli dissad. Vet inte hur jag skulle reagera.

___ My secret thoughts, feelings, and actions would horrify some of my friends.

Oh ja!

___ I tend to become involved in relationships in which I alternately adore and despise the other person.

Nej. Dock gillar jag människor som är smarta och kreativa som kan servera nya ideer utan att man behöver tänka allt själv. Händer det att jag börjar förakta ngn så kommer jag aldrig respektera den personen igen.

___ Even when I am in a group of friends, I often feel very alone and uneasy.

Nej! Mina kompisar är coola.

___ I resent others who have what I lack.

Jag vill inte ta ifrån dem det de har. Men jag vill också ha det. Lite sur kan jag vara på dem.

___ Defeat or disappointment usually shame or anger me, but I try not to show it.

Tyvärr är jag numera van vid att jag inte grejar saker. Orkar nog bli lite less dock.

Jag vet inte vilka värden detta skulle bli. Ids ngn räkna så varsågod.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-07 1:39:44

Pikachu skrev:
triggerhappyD skrev:Ja, dina ovinklade och seriösa faktaunderlag samt ditt opartiska statuerande av exempel, samt din retorik överlag tyder verkligen på genuint intresse, eller så.
Då får du gärna tillhandahålla studier som vida överstiger de jag tillhandahållit (i de trådar det gäller).

Exemplen är till för att belysa ett verkligt/eller icke verkligt fenomen (verkliga exempel). Du får gärna vara mera konkret när du menar min retorik, och belägga med citat som inte rycks ur sitt sammanhang.


Dina studier har inte tillhandahållit något, dom har varit tagna ur sitt sammanhang för att påvisa en poäng som inte finns. När jag bad om urklipp om statistik från den så kallade rapporten så ignorerades det.

Vad du och din retorik försöker göra är inget nytt, ni tar enstaka exempel och för fram det på ett vis som gör att dom enstaka exemplena blir den bilden som speglar den generella bilden av det hela.
Det är så man gör för att demonisera någon/något. och det är inget nytt.

Om du nu har ett sånt genuint intresse för det som inte får diskuteras, varför talar du inte istället om det krig som förs mot autism istället för att ställa in siktet på dina bröder och systrar?

Tanken med att samlas så här och dela erfarenheter och diskutera måste väl vara att vi ska göra det bättre för oss som autister? att vi på nått vis ska klara av att se till att det vi själva blivit utsatte för inte ska behöva ske för näst kommande generationer?

Jag har aldrig sett AS som en sjukdom, och jag tänker aldrig låta stigmatiserande kriterier och lögner definiera vad AS eller jag själv är, och nu är jag här med mina höga tankar om mig själv, och jag ser fram emot att vi tillsammans ska göra vårat bästa för att vi ska få en trevligare upplevelse som autister här på Tellus, är du med på det Pikachu? Eller har du annat för dig?
triggerhappyD
 
Inlägg: 4816
Anslöt: 2015-06-01

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav kiddie » 2015-06-07 1:48:12

Pikachu skrev:Du har nämnt att du "takade" verbala delen i WAIS, det är jä*lar i det.


:D

Jamen. Så var det ju. Men man blir ju kaxig av 100 %.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :-)002
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav Pikachu » 2015-06-07 1:49:31

triggerhappyD skrev:Dina studier har inte tillhandahållit något, dom har varit tagna ur sitt sammanhang för att påvisa en poäng som inte finns. När jag bad om urklipp om statistik från den så kallade rapporten så ignorerades det.
I studierna fanns källor med data, länkar tillhandahölls.
triggerhappyD skrev:Vad du och din retorik försöker göra är inget nytt, ni tar enstaka exempel och för fram det på ett vis som gör att dom enstaka exemplena blir den bilden som speglar den generella bilden av det hela.
Det är så man gör för att demonisera någon/något. och det är inget nytt.
Den andra bilden genereras generöst av andra på forumet men liten motvikt till det, AS ÄR enfunktionsnedsättning trots allt.
triggerhappyD skrev:Om du nu har ett sånt genuint intresse för det som inte får diskuteras, varför talar du inte istället om det krig som förs mot autism istället för att ställa in siktet på dina bröder och systrar?
Att autister många fall förfördelas på olika vis har jag aldrig förnekat.
triggerhappyD skrev:Tanken med att samlas så här och dela erfarenheter och diskutera måste väl vara att vi ska göra det bättre för oss som autister? att vi på nått vis ska klara av att se till att det vi själva blivit utsatte för inte ska behöva ske för näst kommande generationer?
Visst kan det många ggr. vara så, men även baksidorna med funktionshindret måste tåla att diskuteras.
triggerhappyD skrev:Jag har aldrig sett AS som en sjukdom, och jag tänker aldrig låta stigmatiserande kriterier och lögner definiera vad AS eller jag själv är, och nu är jag här med mina höga tankar om mig själv, och jag ser fram emot att vi tillsammans ska göra vårat bästa för att vi ska få en trevligare upplevelse som autister här på Tellus, är du med på det Pikachu? Eller har du annat för dig?
Att människor överlag ska få det bättre är jag helt med på, men jag ser det inte som AS VS NT. Även om utsatta grupper givetvis måste ses och uppmärksammas.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-07 2:01:17

Tolkar det som ett nej.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4816
Anslöt: 2015-06-01

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav kiddie » 2015-06-07 2:01:48

Tror det är skillnad på aspergare och aspergare. Båda grupperna finns ju. Att inte erkänna det tycker jag är lite naivt.

Som helhet tror jag INTE att aspergare är mer onskefulla eller ngt sådant och jag tycker INTE de ska stigmatiseras i media.

MEN... klart det är skillnad på aspisarna man möter på organisationer, klubbar, skolor... och de som sitter på en institution. Skillnad på de som klarar sig ganska bra och på de som har en väldigt invecklad problematik.

Alla ser den situation de är i och antar att den är den vanligaste?

De som ser andra väldigt avvikande aspergare tror att många är så, de som ser de mer kulturella, nördiga, deppiga, ångestfyllda, tror att dessa är vanligast.

Jag har märkt lite generella svängningar på forumet över åren, från att Vi är precis som NT, till Vi är bättre än NT, till Vi är lika bra som NT men annorlunda osv. Och jag har aldrig känt att jag passat in. Men likväl känner jag en slags samhörighet. Det kan aldrig bli vi mot dem för vi är så annorlunda varandra även om vi nog är en speciell del av aspergerskalan (många gillar inte ens datorer och internet, att kommunicera såhär, trots många här tycker de funkar dåligt så är vi nog hyfsat högfungerande många av oss), men trots det så tycker jag att det finns ett slags "vi". Jag känner ett slags ansvar mot den gruppen hur abstrakt den än månne vara.

Det är konstigt eftersom jag tycker att jag inte är lik många här.

En fråga jag saknade på testet är om du gillar beröm. Asså fy fan, att få beröm för ngt man själv tyckte var bra, på ett område man tycker är viktigt, är inte det väldigt mysigt? Är det bara jag som är självgod nog att tycka så?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav kiddie » 2015-06-07 2:05:23

Äh, för sent på natten att formulera sig vettigt. Fattar ngn vad jag egentligen tänker så grattis. :-)ZZZ
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav plåtmonster » 2015-06-07 2:08:36

Pikachu skrev:Ja absolut, jag är helt säker på att jag inte tillhör normen i det fallet tyvärr. Psykiatern som var med på utredningen i samband med en rättegång sade att jag antingen var en smart aspergare eller psykopat.

Jag säger inte att alla aspergare är känslokalla monster. Men det är konstigt att när man uppenbarligen har en funktionsnedsättning, inte kan tillstå att det faktiskt tar sig uttryck i det faktiska livet.

Personligen har jag trott att jag varit överempatisk då jag misstolkat min brist att sortera stimuli för empati.

Numera har jag accepterat min brist och strävar efter att den inte ska gå ut över folk. (Har dömts i rättegång för grov misshandel fyra ggr. Alla gångerna har upprinnelsen att jag i mitt tycke smädats.)
När det gått så långt att man blir bedömd av rättsväsendets psykiatriker och dömts för grov misshandel och samtidigt insisterar på att andra är dolda psykopater så liknar det alltmer en projektion av egna egenskaper och erfarenheter på andra, än att andra faktiskt har dessa egenskaper. De jag känner till personligen med asperger är extremt ordningssamma och gör bokstavligen inte en fluga för när. Inte ens när övertramp sker.

Pikachu skrev:Sanning och kunskap är något bra, om man vill förtiga viktiga data eller kunskap så blir det hela mycket märkligt. Att det är en del med AS som inte tål att höra om den negativa sidan av funktionshindret finns det ju uppenbarligen.

Det finns säkerligen negativa sidor men det ger ingen större nytta att gräva i dessa mer än om de är ett direkt hinder för att åstadkomma en bra tillvaro för personer med asperger. Poängen bör vara att åstadkomma något som är bättre än den situation man utgår ifrån. Utöver detta så bör man undvika ageranden som kan spä på allmänt förekommande fördomar. Detta kan direkt kosta individers levebröd och psykiska välmående. Att människor inte kan vara transparenta om sig själva och faktiska behov innebär också ett dolt lidande.

kiddie skrev:Jag har märkt lite generella svängningar på forumet över åren, från att Vi är precis som NT, till Vi är bättre än NT, till Vi är lika bra som NT men annorlunda osv.
Eller det finns många likheter men också olikheter. Dock så utgår många NT utifrån likheterna om man lyckas dölja olikheterna.

En riktig kliche som kan hävas ut i sociala sammanhang är "var dig själv och slappna av". Med konsekvensen att många då ser personen som konstig och föremål för utstötning. Det är som grodan och skorpionen över vattendraget.
Senast redigerad av plåtmonster 2015-06-07 2:17:11, redigerad totalt 1 gång.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav Pikachu » 2015-06-07 2:12:37

plåtmonster skrev:När det gått så långt att man blir bedömd av rättsväsendets psykiatriker och dömts för grov misshandel och samtidigt insisterar på att andra är dolda psykopater så liknar det alltmer en projektion av egna egenskaper och erfarenheter på andra, än att andra faktiskt har dessa egenskaper. De jag känner till personligen med asperger är extremt ordningssamma och gör bokstavligen inte en fluga för när. Inte ens när övertramp sker.
Jag förstår att du kan få ihop det till det ja.
plåtmonster skrev:Det finns säkerligen negativa sidor men det ger ingen större nytta att gräva i dessa mer än om de är ett direkt hinder för att åstadkomma en bra tillvaro för personer med asperger. Poängen bör vara att åstadkomma något som är bättre än den situation man utgår ifrån. Utöver detta så bör man undvika ageranden som kan spä på allmänt förekommande fördomar. Detta kan direkt kosta individers levebröd och psykiska välmående. Att människor inte kan vara transparenta om sig själva och faktiska behov innebär också ett dolt lidande.
Nu kommer du med samma sak om och om igen, det är som om du inte läser vad jag skriver. Du sitter och tolka in än det ena än det andra, det verkar som om det är du som sitter och projicerar.

Om du inte accepterar att jag skriver och tycker som jag gör behöver du ju inte engagera dig i mina trådar, svårare än så är det faktiskt inte.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och höga tankar om sig själv.

Inläggav nallen » 2015-06-07 10:35:07

triggerhappyD skrev:Tanken med att samlas så här och dela erfarenheter och diskutera måste väl vara att vi ska göra det bättre för oss som autister?

Var står det?
nallen
 
Inlägg: 19413
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in