AS = funktionshinder?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: mnordgren, atoms

Inläggav AAA » 2010-06-27 11:22:59

Lakrits skrev:
AAA skrev:LakrIQs, vad menar du med c). här?

Det här visar a) att du inte förstår vad vetenskap är eller hur den vetenskapliga metoden ser ut, b) att du inte förstår vad en diagnos är och c) att du är en av majoriteten med Aspergers syndrom, de som egentligen är normala och inte har några som helst problem med sin autism.

Jag upplever att majoriteten av de som får diagnosen AS har en relativt lätt AS och relativt små problem. De klarar av arbete, familj, hem och fritid utan hjälp utifrån, och deras AS verkar manifesteras mest som en oförmåga att förstå att andra människor kan fungera annorlunda än de, även om de delar en diagnos. Det finns en tröttsam "ryck dig i kragen"-attityd gentemot de med svårare problem bland vissa av dessa. Vi som ligger närmare traditionell autism på AST-skalan har såpass stora problem i samhället som det ser ut idag, att det inte går att se på dem som annat än funktionshinder, och jag är trött på att höra hur AS inte är ett funktionshinder när det uppenbarligen kan vara det.

Då fattar jag vad du menar. "Rycka dig i kragen"-attityden har nästan kostat mig livet. Jag har ingen krage, men det tog ett tag att fatta det. En annan skamslogan tycker jag är: "Men det är väl bara att börja på A, sedan ta B osv tills det är klart!" Jag har börjat förklara/försvara mig med att jag inte ser vilken som är A eller att D kommer efter C. Det är skönt att få aha-upplevelser om sig själv. (Nu menar jag metaforiskt, ej alfabetet som jag faktiskt kan.)

Stå på dig, annars gör någon annan det!

Moraliserande ger endast känslor av skuld och otillräcklighet. Vem är hjälpt av sådanda?
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Återgå till Aspergare och vården

Logga in